Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Verordening Basisregistraties Personen Pijnacker-Nootdorp

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Basisregistraties Personen Pijnacker-Nootdorp
CiteertitelVerordening basisregistratie personen Pijnacker-Nootdorp (Verordening BRP Pijnacker-Nootdorp)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 25-09-2003 wordt per 29-04-2011 ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 
  2. Wet bescherming persoonsgegevens 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1. Privacyreglement BRP gemeente Pijnacker-Nootdorp, vastgesteld door het college op 12 april 2011, kenmerk 2011.06232

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-201106-01-2014nieuwe regeling

31-03-2011

Telstar, 28-04-2011

2011.00974

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Basisregistraties Personen Pijnacker-Nootdorp

De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het voorstel van het college van 25 januari 2011;

gelet op het bepaalde in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens; besluit:

vast te stellen de Verordening Basisregistraties Personen Pijnacker-Nootdorp

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.
  • b.
  • c.

    basisadministratie:de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Pijnacker-Nootdorp als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • d.

    basisregistratie personen:de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

  • e.

    GBAV:de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;

  • f.

    verantwoordelijke:het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

  • g.

    beheerder:de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • h.

    autorisatiebesluit:een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

  • i.

    ingeschrevene:degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;

  • j.

    geregistreerde:degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Pijnacker-Nootdorp en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

  • k.

    afnemer:bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • l.

    binnengemeentelijk afnemer:elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • m.

    derde:elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

  • n.

    vrije derde:een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;

  • o.

    authentiek gegeven:een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

  • p.

    het College College van Burgemeester en wethouders

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

  • 1.

    De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen is het college;

  • 2.

    Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • 1.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • 2.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • 3.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • 4.

    gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

  • 1.

    De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente;

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet;

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

  • 1.

    Het college kan gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet;

  • 2.

    Het college stelt nadere regels ten aanzien van het bepaalde in het eerste lid.

Artikel 7

Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 25 september 2003 ingetrokken.

Artikel 8

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

Artikel 9

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening basisregistratie personen Pijnacker-Nootdorp (Verordening BRP Pijnacker-Nootdorp).

Vastgesteld in de openbare vergadering van 31 maart 2011

de griffier,de voorzitter,drs. S.G.W.M. Heerdink

drs. F.H. Buddenberg