Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drimmelen

Reglement burgerlijke stand van de gemeente Drimmelen 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrimmelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand van de gemeente Drimmelen 2010
CiteertitelReglement burgerlijke stand van de gemeente Drimmelen 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpalgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 1:16 BW
  2. Besluit Burgerlijke Stand 1994, art. 1 t/m 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2010Onbekend

08-12-2009

't Carillon, 30-12-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand van de gemeente Drimmelen 2010

Burgemeester en wethouders van de gemeente Drimmelen

gelet op artikel 16 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

gelet op de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit Burgerlijke Stand 1994;

BESLUITEN

vast te stellen het:

Reglement burgerlijke stand van de gemeente Drimmelen 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, nr 160), als gewijzigd bij Besluit van 19 december 1994, Stb. 1994, nr 900);

  • c.

    Het reglement: het reglement burgerlijke stand van de gemeente Drimmelen 2010;

  • d.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Drimmelen als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, eerste en tweede lid van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Drimmelen of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, eerste tot en met derde lid van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    Gemeentehuis: alle gebouwen welke bij raadsbesluit of bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen met de daarbij behorende beperkingen qua dienstverlening;

  • g.

    Trouwen: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • h.

    Het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor of de kantoren van de afdeling Publiekszaken waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt;

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen: ambtenaren in dienst van de gemeente Drimmelen, werkzaam bij de afdeling Publiekszaken of de afdeling BMO.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Drimmelen en zijn werkzaamheden uitoefent bij de afdeling Publiekszaken of de afdeling BMO.

  • 2.

    Voor de benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wordt onderscheid gemaakt tussen:

    • a.

      Bezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en;

    • b.

      Onbezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Tot bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd: Personen die in roosterdienst huwelijken voltrekken, partnerschappen registreren of een geregistreerd partnerschap omzet in een huwelijk. Voorts kunnen zijn worden belast met de taken vermeld in artikel 5 van dit reglement.

  • 4.

    De bezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden benoemd voor een tijdvak van één jaar. Herbenoeming kan slechts plaatsvinden indien de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in het voorafgaande jaar in totaal tenminste viermaal een huwelijk heeft voltrokken, een partnerschap heeft geregistreerd dan wel een geregistreerd partnerschap heeft omgezet in een huwelijk. Het college van burgemeester en wethouders kan zo nodig afwijken van vorenstaande.

  • 5.

    Tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn benoembaar:

    • -

      de burgemeester;

    • -

      een wethouder;

    • -

      een lid van de gemeenteraad van Drimmelen;

    • -

      overigen.

     

    De benoeming van de burgemeester geschiedt voor de periode dat hij zijn functie uitoefent. De benoeming van een wethouder geschiedt voor de periode dat hij/zij deze functie ononderbroken uitoefent. De benoeming van een lid van de gemeenteraad van Drimmelen geschiedt voor de periode dat hij/zij het raadslidmaatschap ononderbroken vervult. De overige onbezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden steeds benoemd voor een termijn vermeld in het benoemingsbesluit. De rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Drimmelen is niet van toepassing op de onbezoldigd ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die zijn benoemd voor de inwerkingtreding van dit reglement, worden geachte te zijn benoemd op grond van het bepaalde in dit reglement en wel voor de periode die uit het benoemingsbesluit blijkt.

Artikel 4 benoeming, schorsing en ontslag

  • 1.

    De benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college van burgemeester en wethouders;

  • 2.

    De benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college van burgemeester en wethouders;

  • 3.

    Schorsing of ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college van burgemeester en wethouders, op voordracht van de afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken;

  • 4.

    Een besluit tot schorsing of een besluit tot ontslag van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt genomen door het college van burgemeester en wethouders, op voordracht van de afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken;

  • 5.

    De afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken houdt een overzicht bij van de personen die tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn benoemd, van de datum waarop zij zijn benoemd en de datum van beëdiging, alsmede van schorsingen en ontslagen. Hij vermeldt tevens de datum waarop de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand ophouden als zodanig te functioneren wegens het niet meer voldoen aan de voorwaarden van de benoeming.

Artikel 5 Taken van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand, werkzaam bij de afdeling Publiekszaken of de afdeling BMO, wordt belast met het verrichten van alle taken die de wet aan hem opdraagt.

  • 2.

    De overige ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden belast met de door de wet aan hen opgedragen taken, te weten: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en het in ontvangst nemen van een eed indien het paar geen geboorteakte of akte van bekendheid van geboorte kan verschaffen dan wel met betrekking tot het ontbreken van een akte van overlijden van personen aan wie toestemming voor het huwelijk c.q. het geregistreerd partnerschap is vereist.

Artikel 6 Verplichtingen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en het personeel van bijstand, dienen de instructies en werkafspraken op te volgen welke door de afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken worden uitgevaardigd.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mag niet aan derden inzage geven of doen geven, dan wel mededelingen doen, van gegevens blijkende uit de hem ter hand gestelde stukken. Op hem berust de plicht van geheimhouding van alles wat hem uit hoofde van de functie bekend is of wordt.

  • 3.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die wegens ziekte of om andere redenen niet in staat is de aan hem opgedragen werkzaamheden te verrichten, geeft hiervan terstond kennis aan de afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken.

Artikel 7 Leiding van de dienst

  • 1.

    De afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken is belast met de algemene en dagelijkse leiding van alle zaken de burgerlijke stand betreffende.

  • 2.

    Bij afwezigheid wordt de afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken vervangen door een daartoe aangewezen persoon.

  • 3.

    Aan de in het eerste lid genoemde ambtenaar wordt opgedragen:

    • a.

      de zorg voor het in behoorlijke staat onderhouden en beheren van de registers van de burgerlijke stand en de losbladige akten van de burgerlijke stand, alsmede het overige archief van de burgerlijke stand.

    • b.

      De verdeling van de werkzaamheden onder ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, alsmede van het personeel van bijstand.

    • c.

      Het ontvangen en beheren van de rechten, bedoeld in de Wet rechten burgerlijke stand of enige andere wettelijke bepaling en het doen storten van de ontvangen rechten in de gemeentekas.

    • d.

      Het doen van voorstellen ten aanzien van te treffen voorzieningen ten behoeve van de taakuitoefening door de ambtenaar van de burgerlijke stand en al wat verder de taak van de ambtenaar van de burgerlijke stand betreft.

    • e.

      Het doen van voordrachten aan burgemeester en wethouders tot benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand.

    • f.

      Het benoemen van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

    • g.

      Het doen van voorstellen aan burgemeester en wethouders in verband met het verkrijgen van personeel om de ambtenaren van de burgerlijke stand bij te staan, alsmede materiële voorzieningen welke voor een behoorlijke uitoefening van de taak van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand vereist zijn.

    • h.

      Het op schrift stellen van een instructie en werkafspraken ten behoeve van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

    • i.

      Het opleiden en coachen van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

    • j.

      Het houden van toezicht op een correcte taakuitoefening door de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 8 Locaties

  • 1.

    Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in het gemeentehuis.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis geschiedt door het college van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Aanwijzing van een locatie voor eenmalig gebruik, in specifieke situaties, geschiedt door het college van burgemeester en wethouders.

  • 4.

    Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende verricht worden. Op het aangewezen gemeentehuis Park 1 te Made kan slechts aangifte geschieden van geboorte en alle daarmee samenhangende werkzaamheden zoals het doen van naamskeuze en erkenning. Op de overige aangewezen gemeentehuizen kunnen slechts huwelijken worden gesloten en partnerschappen worden geregistreerd.

Artikel 9 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis waar trouwerijen plaatsvinden

  • 1.

    Als gemeentehuis kunnen slechts gebouwen worden aangewezen waarvan het gebruik een permanent karakter draagt. Uitzondering hierop is de aanwijzing van gebouwen op grond van het gestelde in artikel 8 onder 3 van dit reglement.

  • 2.

    De aanwijzing van een gemeentehuis voor eenmalig gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden.

  • 3.

    De wijze van gebruik tijdens de trouwerij wordt bepaald door de ambtenaar van de burgerlijke stand of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    Wettelijke bepalingen betreffende de openbaarheid dienen in acht te worden genomen.

  • 5.

    De eigenaar/beheerder van een als gemeentehuis aangewezen locatie dient de locatie naar behoren in te richten. Hieronder wordt tenminste verstaan:

    • a.

      De aanwezigheid van een tafel en voldoende stoelen;

    • b.

      Een voldoende verlichting van de ruimte;

    • c.

      Een geschikte ruimte waar de ambtenaar van de burgerlijke stand of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zich even kan terugtrekken, waardevolle materialen kan opbergen en zich kan omkleden;

    • d.

      Toiletvoorzieningen;

    • e.

      Brandveiligheidsvoorzieningen.

  • 6.

    In de tot trouwzaal bestemde ruimten mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.

  • 7.

    Het aan te wijzen gebouw moet in principe toegankelijk zijn voor in- en mindervaliden.

  • 8.

    Aanwijzing tot trouwlocatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch tot het verstrekken van enige vergoeding bij beschadiging van goederen die zich op of in een locatie bevinden.

  • 9.

    De ontvangst en begeleiding op daartoe aangewezen gemeentehuizen geschiedt door een door de locatie aangewezen gastvrouw of gastheer.

  • 10.

    Dieren worden niet toegelaten in de trouwzalen, met uitzondering van hulp- of blindengeleidehonden.

  • 11.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan een reden zijn om de trouwerij niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 12.

    Regelmatig vindt er een controle plaats van de trouwlocaties.

Artikel 10 Openstelling

  • 1.

    Door of namens het college van burgemeester en wethouders worden de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek vastgesteld en vermeld op de bij dit reglement behorende bijlage.

  • 2.

    Het bureau kan gesloten worden indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet.

  • 3.

    Op door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen bijzondere dagen, is het bureau van de burgerlijke stand slechts beperkt opengesteld voor het publiek. De afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken is bevoegd daarvoor openingstijden vast te stellen.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, dan wel bij calamiteiten of rampen, door de afdelingsmanager van de afdeling Publiekszaken worden geopend op andere dagen en tijdstippen dan vermeld in de in het eerste lid genoemde bijlage. De belanghebbende dient aan te tonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement wordt ter hand gesteld aan alle te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en aan de eigenaren/beheerders van aan te wijzen gemeentehuizen.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand van de gemeente Drimmelen 2010’.

  • 3.

    Dit reglement met bijlagen treedt in werking op 1 januari 2010.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Drimmelen op 8 december 2009.

Drs. C. Smits, secretaris

Drs. G.L.C.M. de Kok, burgemeester