Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Klokkenluiders gemeente Velsen |
Citeertitel | Regeling Klokkenluiders gemeente Velsen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2002 | 18-04-2011 | nieuwe regeling | 18-12-2001 - | B01.1521 |
2. De leidinggevende of de vertrouwenspersoon draagt er zorg voor dat burgemeester en wethouders onverwijld op de hoogte worden gesteld van een gemeld vermoeden van een misstand en van de datum waarop de melding ontvangen is. De identiteit van de ambtenaar die de misstand aan de orde heeft gesteld, blijft onbekend, tenzij hijzelf heeft verzocht om zijn identiteit bekend te maken.
1. Burgemeester en wethouders stellen de ambtenaar dan wel, indien de ambtenaar heeft verzocht zijn identiteit niet bekend te maken, de vertrouwenspersoon binnen zes weken schriftelijk op de hoogte van hun standpunt omtrent het gemelde vermoeden van een misstand.
2. Indien het standpunt niet binnen zes weken kan worden gegeven, kunnen burgemeester en wethouders de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Burgemeester en wethouders stellen de ambtenaar dan wel de vertrouwenspersoon hiervan schriftelijk in kennis.
Artikel 5 Melding bij het Meldpunt
De ambtenaar kan zich bij de procedure bij het Meldpunt door de vertrouwenspersoon of een derde laten bijstaan, dan wel deze personen machtigen om namens hem op te treden. Daar waar in dit artikel of in de regeling de ambtenaar wordt genoemd dient in zo’n situatie de vertrouwenspersoon of de derde te worden gelezen.
Artikel 8 Inhoudelijk advies van het Meldpunt
3. Het advies wordt in geanonimiseerde vorm en met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van aan het Meldpunt verstrekte informatie en de terzake geldende wettelijke bepalingen openbaar gemaakt op een wijze die het Meldpunt geëigend acht, tenzij zwaarwegende belangen zich daartegen verzetten. Kosten van de openbaarmaking komen ten laste van de gemeente. Het advies wordt niet eerder openbaar gemaakt dan nadat burgemeester en wethouders hun nadere standpunt aan de vertrouwenspersoon hebben meegedeeld.
Toelichting op de Regeling Klokkenluiders gemeente Velsen
In deze regeling is de Voorbeeldregeling die door het College van Arbeidszaken is opgesteld, gevolgd met de volgende uitzonderingen:
1. Gekozen is het in principe anoniem zijn van de ambtenaar. In de Voorbeeldregeling dient de ambtenaar dat eerst aan te geven of hij anoniem wil blijven. Op verzoek van de Ondernemingsraad, die terzake van deze regeling instemmingsrecht heeft, is gekozen voor het principe dat een melding van een misstand in principe anoniem is. Op deze wijze wordt de drempel om van deze regeling gebruik te maken, verkleind. Op grond van het feit, dat wordt gekozen voor het principe van de anonimiteit, wordt de rol van de interne vertrouwenspersoon veel belangrijker.
2. De procedure kent, conform datgene dat geldt bij de Wet Nationale Ombudsman, een interne en een externe fase. Een klacht moet eerst kenbaar worden gemaakt aan het administratief orgaan, voordat men daarop kan reageren. Bij de interne procedure speelt de vertrouwenspersoon, die door de gemeenteraad wordt aangewezen een zeer belangrijke rol. Deze vertrouwenspersoon maakt deel uit van het ambtelijk apparaat.
3. Bij het Meldpunt is gekozen voor een persoon en niet voor een commissie van tenminste drie personen. Dit om overbodige bureaucratisering te voorkomen. Deze persoon, die eveneens door de gemeenteraad wordt aangewezen, komt van buiten de ambtelijke organisatie. Tevens wordt deze persoon gekozen uit een gezamenlijke voordracht van WOR bestuurder en OR. Dit betekent dat de persoon altijd de instemming moet hebben zowel van de WOR bestuurder als de OR.
4. Bij het melden van een misstand heeft de ambtenaar de keuze uit twee personen: zijn leidinggevende of de vertrouwenspersoon. Indien de misstand bij de leidinggevende wordt gemeld, zal deze dit direct doorgeven aan de vertrouwenspersoon, omdat bij de regeling is uitgegaan van het principe van de anonimiteit.
5. In artikel 8, lid 3, is de Wet Openbaarheid van Bestuur dienovereenkomstig gevolgd. Dit betekent dat onder zwaarwegende belangen moet worden verstaan belangen waarbij de staatsveiligheid of de veiligheid van de gemeente in het geding is. In die zin wordt het begrip zwaarwegend belang in de Wet Openbaarheid van Bestuur geduid.
Voor het overige zijn de bepalingen van de Voorbeeldregeling gevolgd.