Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zeist

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZeist
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 33, lid 3
  2. artikel 82 van de Gemeentewet
  3. artikel 83 van de Gemeentewet
  4. artikel 84 van de Gemeentewet
  5. artikel 96 van de Gemeentewet
  6. artikel 98 van de Gemeentewet
  7. artikel 99 van de Gemeentewet
  8. artikel 3.1.1, vijfde lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  9. artikel 3.1.3, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  10. artikel 3.1.4, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  11. artikel 3.1.8, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  12. artikel 3.1.9, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  13. artikel 3.3.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  14. artikel 3.3.3, tweede lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  15. artikel 3.3.8 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  16. artikel 3.4.1, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  17. artikel 3.4.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  18. artikel 3.1 van de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024artikel 8

05-09-2023

gmb-2023-396585

01-04-200601-01-2024nieuwe regeling

13-03-2006

De Nieuwsbode, 29-09-2010

Nr. 612

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006

 

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006

 

De raad van de gemeente Zeist;

gelezen het voorstel van het presidium van 30 januari 2006,

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

Besluit

  • 1.

    In te trekken de Verordening op het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de gemeenteraad, vastgesteld op 9 juli 2001 door de gemeenteraad van Zeist

  • 2.

    Vast te stellen de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006 zoals hierna opgenomen:

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2006;

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1
  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3.

    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2
  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij één van de weigeringgronden van artikel 5 van toepassing is.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4
  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij via de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5a

Bijstand wordt geweigerd indien:

  • 1.

    het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

  • 2.

    dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 3.

    de gevraagde bijstand een dusdanig groot beslag legt op de ambtelijke capaciteit dat de uitvoering van de aan de productgroep of een onderdeel daarvan opgedragen werkzaamheden in het gedrang komt.

Artikel 5b

De secretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c bij, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

  • a.

    welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

  • b.

    over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

  • c.

    welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

  • d.

    hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

  • e.

    de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Artikel 6

De secretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.

Artikel 7

Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 8
  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat jaarlijks uit een vast deel van € 1.500,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 75,- per raadszetel en een bedrag gelijk aan de wettelijke maximale vrijwilligersvergoeding per fractie-ondersteuner met een maximum van twee fractieondersteuners per fractie.

  • 3.

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt de bijdrage berekend voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de bijdrage berekend voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9

Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

  • a.

    uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

  • b.

    betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

  • c.

    giften;

  • d.

    uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

Artikel 10
  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt op declaratiebasis uitbetaald.

  • 2.

    De declaraties worden door de fractievoorzitter ingediend bij de griffier, die optreedt als budgethouder namens de raad.

  • 3.

    Indien de griffier van mening is dat de besteding niet in overeenstemming is met de bepalingen van artikel 9 legt hij de declaratie voor aan het presidium. Het presidium beslist of de declaratie zal worden uitbetaald en deelt dit mee aan de betreffende fractie.

Artikel 11
  • 1.

    Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage

    • a.

      bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

    • b.

      bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2.

    Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 8, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie – na aftrek van reeds betaalde declaraties - verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

Artikel 12

Vervallen (betrof reservering van in enig jaar niet bestede middelen)

Artikel 13
  • 1.

    De griffier verstrekt binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad een overzicht van de uitgekeerde bedragen per fractie.

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 14

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2006