Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Neder-Betuwe

Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Neder-Betuwe
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009
CiteertitelWijziging Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpPersoneel en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-201201-11-2012intrekking

09-10-2012

Rhenense Betuwse Courant 24-10-2012

D/INT/12/001503  
10-11-201101-11-2012bijlage mandaatlijst

11-10-2011

Rhenense Betuwse Courant 09-11-2011

BW/11/02279
02-12-201010-11-2011Bijlage

16-11-2010

Rhenense Betuwse Courant 01-12-2010

b&w 10/01894
09-11-2010Bijlage 1

16-11-2010

Rhenense Betuwse Courant 1-12-2010

28-05-200902-12-2010nieuwe regeling.

12-05-2009

Rhenense Betuwse Courant 27-05-2009

8B

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe, elk voorzover het hun bevoegdheden betreft;

overwegende dat het wenselijk is een nieuwe mandaatregeling vast te stellen;

gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Delegatiebesluit gemeente Neder-Betuwe 2004;

B E S L U I T E N :

I. in te trekken de Mandaatregeling bestuursrecht gemeente Neder-Betuwe 2007 van 16 januari 2007 nr. 8;

II. aan de gemeentesecretaris/loco-gemeentesecretaris mandaat te verlenen om door

burgemeester en wethouders en door de burgemeester genomen besluiten namens hen te

ondertekenen. In dat geval moet uit het besluit blijken, dat het door het bestuursorgaan zelf is

genomen. De gemeentesecretaris/loco-gemeentesecretaris zijn niet bevoegd ondermandaat

te verlenen voor laatstbedoeld ondertekeningsmandaat;

III. aan de directieleden en afdelingsmanagers mandaat te verlenen om in naam van de burgemeester, burgemeester en wethouders, de gemeenteraad of de gemeente Neder-Betuwe besluiten, zoals in ieder geval bedoeld in artikel 1:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

a. voor te bereiden;

b. te nemen, in te trekken of te wijzigen;

c. te ondertekenen, en;

d. af te doen,

met betrekking tot bij of krachtens de wet gegeven bevoegdheden en aan de afdeling opgedragen taken zoals aangegeven in de bij dit besluit behorende mandaatlijst;

IV. dat het verleende mandaat, zoals bedoeld onder III. van dit besluit, zich niet uitstrekt tot:

a. het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften;

b. het vaststellen, wijzigen of intrekken van besluiten van algemene strekking, met

uitzondering van verkeersbesluiten;

c. het beslissen op een bezwaar-, beroepschrift of klacht;

d. het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels;

e. het nemen van een besluit, indien ter voorbereiding van dit besluit de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure van Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is gevolgd, en zienswijzen of andere inspraakreacties zijn ingebracht;

V. aan de afdelingsmanagers/directieleden de bevoegdheid te geven ondermandaat te verlenen aan andere gemeenteambtenaren;

In het ondermandaatbesluit kunnen instructies worden gegeven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht dienen te worden genomen. Op ondermandaatbesluiten zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing. Het ondermandateren van bevoegdheden geschiedt schriftelijk. De medewerkers die worden gemandateerd door de afdelingsmanager, kunnen de ondergemandateerde bevoegdheden niet ondermandateren;

VI. In geval van afwezigheid van een afdelingsmanager worden de bevoegdheden

uitgeoefend door de gemeentesecretaris, loco-gemeentesecretaris of collega afdelingsmanager, met inachtneming van het bepaalde in deze mandaatregeling;

VII. Ingeval van uitoefening van (onder-)mandaat worden besluiten of uitgaande stukken

als volgt getekend:

a. “Namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe”, en/of;

b. “Namens de burgemeester van Neder-Betuwe”, gevolgd door;

c. functie-aanduiding: “de secretaris”, “de loco-gemeentesecretaris of directeur”, “de afdelingsmanager”, “de medewerker van de afdeling”, met vermelding van de naam van de afdeling;

d. handtekening van de mandataris, en tenslotte;

e. de voorletter(-s) en achternaam van mandataris;

VIII.. dat dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009;

IX te bepalen dat dit besluit algemeen bekend wordt gemaakt in de editie van de Rhenense Betuwse Courant van woensdag 27 mei 2009;

X te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 28 mei 2009.

 

Artikel INTERNE INSTRUCTIE MANDAATREGELING INTERNE INSTRUCTIE MANDAATREGELING 2009

3. INTERNE INSTRUCTIE MANDAATREGELING

INTERNE INSTRUCTIE MANDAATREGELING 2009 De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe, elk voor zover bevoegd; overwegende dat het wenselijk is een interne instructie vast te stellen ten aanzien van de uitoefening van mandaat; gelet op artikel 10:6, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht; B E S L U I T E N : I. in te trekken de Interne instructie mandaatregeling bestuursrecht gemeente Neder-Betuwe 2007; II. een algemene instructie aan gemeenteambtenaren te geven voor de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden, zoals bedoeld in de Mandaatregeling gemeente

Neder-Betuwe 2009; III. dat de mandataris verplicht is, voordat hij van de gemandateerde bevoegdheden gebruik maakt, met het bestuursorgaan of de verantwoordelijke bestuurder te overleggen, en ter beoordeling voor te leggen of van de gemandateerde bevoegdheid gebruik kan worden gemaakt, indien:

a. de verwachting is gerechtvaardigd dat de uitoefening van de bevoegdheid grote financiële, juridische of politiek/bestuurlijke gevolgen krijgt of vermoedelijk zal krijgen;

b. er sprake is van mogelijke strijdigheid met vastgesteld beleid;

c. niet begrote financiële of andere belangrijke gevolgen zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;

d. het onderwerp betreft dat sterk in de publieke belangstelling staat of vermoedelijk zal staan en politiek gevoelig ligt;

e. door het nemen van een besluit door de mandataris de schijn van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt, en;

f. er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet; III. dat dit besluit wordt aangehaald als: Interne instructie mandaatregeling gemeente

Neder-Betuwe 2009; V. te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 28 mei 2009. Opheusden, de burgemeester van Neder-Betuwe,   ir. C.W. Veerhoek

burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

de secretaris, de burgemeester,

N.A. de Groot ir. C.W. Veerhoek Flash animatie 5. ONDERMANDAATREGELING GEMEENTE NEDER-BETUWE 2009 De directieleden en managers van de afdelingen Middelen, Gemeentewinkel, Brandweer, Samenleving, Ruimte, Grondgebied, Financiën en Verunningverlening en handhaving,   overwegende dat het wenselijk is dat directieleden en managers van afdelingen ondermandaat verlenen aan andere ambtenaren;   gelet op het Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2009;     B E S L U I T E N :   I. ondermandaat, zoals bedoeld en omschreven in het Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2009, te verlenen aan ambtenaren in de functies zoals aangegeven in de bij dit besluit behorende mandaatlijst.   II. dat bij de uitoefening van het ondermandaat, zoals bedoeld onder I., het Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2009 in acht moet worden genomen.   III. dat dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009.   IV. te bepalen dat dit besluit algemeen bekend wordt gemaakt in de editie van de Rhenense Betuwse Courant van 27 mei 2009   V. te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 28 mei 2009     Opheusden,     de algemeen directeur,       N.A. de Groot   _________________________________________________________________________________   de directeur,       mr. M.J.F. Verstappen   _________________________________________________________________________________   de afdelingsmanager Middelen of diens plaatsvervanger,     mr. M.J.F. Verstappen   _________________________________________________________________________________         de afdelingsmanager Gemeentewinkel of diens plaatsvervanger,     W.C. Roelandt _________________________________________________________________________________ de brandweercommandant of diens plaatsvervanger,     P. van Ommen _________________________________________________________________________________     de afdelingsmanager Samenleving of diens plaatsvervanger,     J.J. Straatman _________________________________________________________________________________   de afdelingsmanager Ruimte of diens plaatsvervanger,     A.J. Hille _________________________________________________________________________________   de afdelingsmanager Grondgebied of diens plaatsvervanger,     T.P. Eekhoutte _________________________________________________________________________________   de afdelingsmanager Financiën of diens plaatsvervanger,     ………………. _________________________________________________________________________________   de afdelingsmanager Vergunningverlening en handhaving of diens plaatsvervanger,     ……………….. _________________________________________________________________________________

Ondertekening

Opheusden,

de burgemeester van Neder-Betuwe,  

ir. C.W. Veerhoek   burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe, de secretaris, de burgemeester,   N.A. de Groot ir. C.W. Veerhoek