Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zeist

Informatieprotocol

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZeist
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInformatieprotocol
CiteertitelInformatieprotocol
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 169, lid 2, lid 3, art. 180, lid 2, lid 3

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-2005nieuwe regeling

19-12-2005

De Nieuwsbode, 29-09-2010

nr. 591

Tekst van de regeling

Intitulé

Informatieprotocol

 

Informatieprotocol

 

De burgemeester, het college en de raad van de gemeente Zeist;

Gelet op artikel 169, tweede en derde lid, en artikel 180, tweede en derde lid, Gemeentewet;

Hebben het volgende protocol voor het informeren van de raad door het college en de burgemeester vastgesteld:

 

  • 1

    Het college en de burgemeester voorzien de raad van alle informatie die de raad voor de uitoefening van zijn functie nodig heeft

  • 2

    Het college en de burgemeester informeren de raad tijdig nadat het college een beslissing heeft genomen dan wel kennis heeft genomen van relevante informatie

  • 3

    Het college verstrekt de raad de besluitenlijsten van het college

  • 4

    Het college informeert de raad volledig, rekening houdend met de hoeveelheid informatie, de verschillende rollen en de verschillende informatiebehoeften van raad en college

  • 5

    Het college informeert de raad op hoofdlijnen en geeft daarbij aan op welke wijze achterliggende stukken geraadpleegd kunnen worden

  • 6

    De raad wordt in ieder geval actief geinformeerd

    • a

      Over de uitoefening van de bevoegdheden genoemd in artikel 160, eerste lid onder e, f, g en h van de de Gemeentewet, wanneer de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. Kan de uitoefening van de bevoegdheid bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder f, geen uitstel lijden, dan informeert het college de raad zo spoedig mogelijk na het nemen van het besluit.

    • b

      Wanneer een van de volgende criteria van toepassing is:

      • °

        met het onderwerp is een aanzienlijk financieel belang gemoeid

      • °

        het onderwerp betekent een wijziging of afwijking van het beleid

      • °

        het onderwerp heeft een groot direct maatschappelijk effect, bijvoorbeeld omdat er veel belanghebbenden zijn

      • °

        het onderwerp staat in de belangstelling van de media

      • °

        het onderwerp heeft juridische of bestuurlijke gevolgen voor de gemeente

      • °

        het onderwerp kan de integriteit van het bestuur aantasten

  • 7

    Wanneer informatie niet verstrekt kan worden aan de raad op grond van strijd met het openbaar belang, zal het college de raad zo ver mogelijk op hoofdlijnen informeren