Organisatie | Boxmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Auditcommissie gemeente Boxmeer 2011 |
Citeertitel | Verordening Auditcommissie gemeente Boxmeer 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening Auditcommissie gemeente Boxmeer 2011 |
Geen.
Gemeentewet, artikelen 15, 41c en 69
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2011 | Nieuwe regeling | 27-01-2011 Boxmeers weekblad, 8 februari 2011 | 20493; -2.07.352.65 |
Artikel 2 Taken en bevoegdheid
AlgemeenDe commissie oefent de nodige activiteiten uit en adviseert de raad over zaken die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.
AccountantDe commissie voert overleg met de accountant over de door deze uit te voeren werkzaamheden en draagt zorg voor de aansturing van de accountant vanuit de raad. Hiertoe behoort het voeren van periodiek overleg met de accountant over het dienstverleningsplan, de opdrachtbevestiging, het normenkader ten behoeve van de rechtmatigheidscontrole, bijzondere aandachtspunten voor de controle, de reikwijdte van de accountantscontrole, de aard en periodiciteit van de rapportages en de controlebevindingen en een jaarlijkse evaluatie met de accountant van de controle- uitvoering in relatie tot de controleovereenkomst.
ToezichtDe commissie houdt toezicht op en adviseert over het proces van planning en control, met onder andere de financiële verordening als toetsingskader; de door het college toegezegde of door de raad vastgestelde administratieve verbeteringsacties en de voortgang daarvan en overige, tussentijdse controles van de accountant, alsmede een transparante verslaglegging over de betrouwbaarheid en relevantie van de informatievoorziening, het systeem van risicobeheersing en de opzet en werking van het auditinstrumentarium.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de griffier.
De commissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van aan haar overgelegde stukken geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de commissie die opheft.