Organisatie | Buren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening subsidie isolatiemaatregelen gemeente Buren |
Citeertitel | Verordening subsidie isolatiemaatregelen gemeente Buren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-04-2011 | 09-07-2013 | nieuwe regeling | 12-04-2011 De Zakengids van 20-04-2011 | B2010-14200 | |
21-04-2011 | nieuwe regeling | 12-04-2011 De Zakengids van 20-04-2011 | B2010-14200 |
Hoofdstuk 1 Verordening subsidie isolatiemaatregelen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Subsidie: een aanspraak op financiële middelen, door de gemeente verstrekt aan een al dan niet rechtspersoonlijkheid bezittende instelling of aan een natuurlijk persoon ten behoeve van bepaalde activiteiten van de subsidieontvanger, anders dan als betaling voor aan de gemeente geleverde goederen of diensten;
Eigenaar-bewoner: natuurlijk persoon die een woning in eigendom heeft of koopt en daarin zijn hoofdverblijf heeft of zal hebben. Ook erfpachters, vruchtgebruikers of gerechtigde tot een appartementsrecht als bedoeld in artikel 106 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek worden gezien als eigenaar-bewoner;
Artikel 2 Algemene subsidieverordening
De Algemene Subsidieverordening gemeente Buren is op deze verordening niet van toepassing.
De doelstelling van de verordening is het stimuleren van energie besparende maatregelen en gebruik van duurzame energie in bestaande woningen die in bezit zijn van particulieren en door henzelf worden bewoond.
Het college is bevoegd de subsidieaanvragen te beoordelen en hierover te besluiten op basis van deze verordening.
Subsidie kan worden verstrekt aan een eigenaar-bewoner van een bestaande woning in de gemeente Buren.
Artikel 6 Subsidiabele activiteit
Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van isolatie maatregelen aan de eigen woning.
Als de aanvraag niet compleet wordt ingediend, zoals bepaald in artikel 9, dan wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld binnen een gestelde termijn alsnog de aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Als na deze termijn de aanvraag nog niet compleet is dan wordt de subsidieaanvraag buiten behandeling gesteld.
Artikel 8 Uitsluitingscriterium
Maatregelen die verplicht zijn vanuit bestaande regelgeving, doordat ze bijvoorbeeld geëist worden in de bouwvoorschriften van het Bouwbesluit of regelgeving van de gemeente, komen niet in aanmerking voor subsidie.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 9 in aanmerking te komen moet worden voldaan aan de volgende vereisten:
Aan de woning wordt minimaal één van de volgende maatregelen uitgevoerd:a. Aanbrengen van vloerisolatie met een isolatiewaarde (Rc-waarde) van minimaal 2,5 m2 K/W.b. Aanbrengen van dakisolatie met een isolatiewaarde (Rc-waarde) van minimaal 2,5 m2 K/W, waarbij isolatie van de vloer van een niet-verwarmde vliering wordt beschouwd als dakisolatie.c. Gevelisolatie door het isoleren van nog niet of slecht geïsoleerde muren van de woning:- door aanbrengen spouwmuurisolatie in bestaande spouw, of;- door het aanbrengen van andere gevelisolatie waarbij de isolatiewaarde minimaal (Rc-waarde) 2,5 m2 K/W is;
Uit de meegestuurde kopieën van getekende offertes, facturen en betaalbewijzen moeten blijken:a. dat de woningeigenaar opdracht geeft en de maatregelen betaalt;b. dat de maatregelen voldoen aan de gestelde eisen en zijn aangebracht aan de eigen woning. Indien nodig moeten foto’s of tekeningen worden meegestuurd.
Het subsidieplafond bedraagt € 150.000,= voor de jaren 2011, 2012 en 2013.ls het subsidieplafond is bereikt, dan wordt geen subsidie meer verleend.
Artikel 11 Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie bedraagt een derde van de subsidiabele kosten tot maximaal € 500,-- inclusief b.t.w. per woning. Onder de subsidiabele kosten wordt verstaan de kosten voor de uitvoering van de maatregelen als genoemd onder artikel 9, lid 1, waarbij loonkosten niet subsidiabel zijn als de bewoner deze maatregelen zelf uitvoert.
Artikel 12 Aanvraag- en afhandelingprocedure
In het geval het onder lid 6 bedoelde besluit positief is, voert de woningeigenaar de maatregelen uit binnen 20 weken na het besluit tot subsidieverlening. Op dat moment moet ook het gereedmelding/subsidie-uitkeringsformulier worden ingeleverd bij de Regio Rivierenland. De facturen en betalingsbewijzen moeten worden bijgevoegd.
Als het verzoek tot uitbetaling (gereedmelding/subsidieuitkeringsformulier) compleet met de gevraagde facturen en betaalbewijzen is ontvangen, volgt een besluit tot subsidievaststelling en uitbetaling. Dit besluit wordt binnen zes weken genomen met de mogelijkheid eenmaal te verdagen met vier weken. Indien het gereedmeldingsformulier/subsidieuitkeringsformulier niet compleet zijn dan krijgt de aanvrager 4 weken de tijd om het gereedmeldingsformulier/subsidieuitkeringsformulier aan te vullen.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
Artikel 15 Intrekking en wijziging subsidieverlening
Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan het college van burgemeester en wethouders de subsidieverlening intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen, als:a.de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden;b. de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;c. de subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;d. de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten.
Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan het college van burgemeester en wethouders de subsidieverlening met inachtneming van een redelijke termijn intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen:a. voor zover de subsidieverlening onjuist is, of;b. voor zover veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten zich in overwegende mate tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting van de subsidie verzetten.
Het college van burgemeester en wethouders kan de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen:a. op grond van feiten en omstandigheden waarvan het bij de subsidievaststelling redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de subsidie lager dan overeenkomstig de subsidieverlening zou zijn vastgesteld;b. als de subsidievaststelling onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten, ofc. als de subsidieontvanger na de subsidievaststelling niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichting.