Organisatie | Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor ontheffingen ten behoeve van parkeren in de parkeerschijfzone in Tubbergen |
Citeertitel | Beleidsregels voor ontheffingen ten behoeve van parkeren in de parkeerschijfzone in Tubbergen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Beleidsregels |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-02-2011 | Nieuwe regeling | 19-10-2010 | I10.009061 |
Het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen,
gelet op het bepaalde in artikel 1.3, vierde lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de artikelen 25 en 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),
Beleidsregels voor ontheffingen ten behoeve van parkeren in de parkeerschijfzone in Tubbergen
Artikel 2 Bewonersontheffingen
Bewoners van het centrum van Tubbergen kunnen een bewonersontheffing aanvragen. De bewonersontheffing wordt op kenteken gesteld. Ook het bewonersadres wordt op de ontheffing vermeld. Per woonadres wordt er maximaal één ontheffing verstrekt. Houders van een gehandicaptenparkeerkaart kunnen geen ontheffing aanvragen, want zij mogen al onbeperkt parkeren binnen de parkeerschijfzone. Ontheffingen dienen zichtbaar achter de voorruit van het voertuig te worden gelegd tijdens het parkeren.
Artikel 3 Eigen parkeergelegenheid
Bij diverse woningen en appartementen, waarvan de woonadressen zijn gelegen binnen de parkeerschijfzone, behoren eigen parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen kunnen niet als openbare parkeergelegenheid worden gebruikt, want ze dienen uitsluitend ten behoeve van het parkeren door de bewoners van deze woningen of appartementen. Deze bewoners kunnen geen bewonersontheffing aanvragen, want zij beschikken al over eigen parkeergelegenheid.
Artikel 4 Appartementencomplexen
Bewoners van de volgende appartementencomplexen, geadresseerd binnen de parkeerschijfzone, komen niet voor een bewonersontheffing in aanmerking:
Artikel 5 Nieuwe woningen en appartementen
Voor bewoners van woningen en appartementen binnen de parkeerschijfzone, die na het van kracht worden van deze ontheffingenregeling zijn opgeleverd, geldt het volgende:
Bewoners van nieuwe woningen of appartementen binnen de parkeerschijfzone kunnen WEL een bewonersontheffing aanvragen, indien ten behoeve deze woningen of appartementen nieuwe openbare parkeerplaatsen worden aangelegd, of als in het kader van de bouwvergunningverlening door parkeeronderzoek is aangetoond dat er voldoende parkeerplaatsen in de omgeving beschikbaar zijn.
Artikel 6 Plaatsen waar de ontheffing niet geldig is
Burgemeester en Wethouders hebben binnen de parkeerschijfzone weggedeelten aangewezen waarvoor een bewonersontheffing niet geldig is. Deze aanwijzing is gedaan met het oog op een goede en evenwichtige verdeling van de openbare parkeergelegenheid. Bewonersontheffingen voor de parkeerschijfzone zijn niet geldig op de openbare parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone in of langs:
Ontheffingen worden verleend voor de duur van 2 jaar. De ontheffing vervalt na het verstrijken van deze duur, maar tevens als er wijzigingen zijn van woonadres of van het kenteken. Als deze wijzigingen zich voordoen, dient er een nieuwe ontheffing te worden aangevraagd.
Artikel 8 Aanvraag en legeskosten
Een aanvraag voor een ontheffing moet worden ingediend op een door Burgemeester en Wethouders vastgesteld formulier. De te betalen vergoeding voor een ontheffing wordt geregeld in de Legesverordening.
Artikel 9 Intrekken van een ontheffing
Burgemeester en wethouders kunnen een bewonersontheffing intrekken:
Artikel 10 Wijzigen van een ontheffing
Het wijzigen van een ontheffing als gevolg van een adres- of kentekenwijziging is niet mogelijk. De bewoner moet in dat geval een nieuwe ontheffing aanvragen.
Artikel 11 Bekendmaking en inwerkingtreding
Deze beleidsregels zijn bekendgemaakt door middel van publicatie in het Gemeenteblad. De beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na publicatie.
In “Op en rond de essen” is in dezelfde periode een informatieve publicatie opgenomen over de beleidsregels en de wijze waarop een ontheffing kan worden aangevraagd.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in de vergadering van 19 oktober 2010.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN TUBBERGEN,
de secretaris, de burgemeester,
drs. ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers
AANVRAAGFORMULIER (te verkrijgen bij het Klant Contact Centrum of te downloaden via de website)
Volledig invullen en toezenden aan: Gemeente Tubbergen, Postbus 30, 7650 AA TUBBERGEN
VERZOEK ONTHEFFING PARKEERSCHIJFZONE
Verklaart daarbij niet over eigen parkeergelegenheid te beschikken in de vorm van een parkeerplaats op het eigen erf, op een ander eigen terrein binnen 100 meter van de woning of het appartement, of over een andere parkeermogelijkheid (bijvoorbeeld een garage). Of deze parkeerplaats eigendom is van aanvrager, of dat er op grond van huur of erfpacht of een andere overeenkomst over kan worden beschikt, is voor de ontheffingverlening niet van belang.
Per woonadres kan één ontheffing worden aangevraagd.
De legeskosten zijn conform “Titel 1, Algemene Dienstverlening; hoofdstuk 1, Diversen: 1.1.4”: Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking. (Ter indicatie: het tarief in 2010 bedraagt hiervoor € 9,50).
(1) t/m (6) worden op de ontheffing vermeld.
(#) In verband met controle van uw gegevens in de gemeentelijke basisadministratie.
(*) U moet een kopie van het kentekenbewijs meesturen en/of een verklaring van de werkgever of het (lease)bedrijf dat u het betreffende voertuig gebruikt.
§ 1. Algemene uitgangspunten en voorwaarden voor de beleidsregels voor ontheffingen bewoners parkeerschijfzone Tubbergen
Er liggen woonadressen binnen de parkeerschijfzone. Bij de besluitvorming over de parkeernota hebben de belangen van de bewoners een plek gekregen middels het voorstel om voor hen beleidsregels uit te werken, omdat de bewoners ook nu meestal binnen de parkeerschijfzone parkeren.
Als de handhaving is geëffectueerd, komen er voldoende vrije parkeerplaatsen. Het parkeren van bewoners binnen de parkeerschijfzone levert naar verwachting geen capaciteitsproblemen op. Na effectuering van de handhaving wordt een maatgevende bezettingsgraad van circa 60-65% verwacht (op donderdag; met het parkeren door bewoners binnen de zone is dan al rekening gehouden).
In de parkeernota zijn algemene uitgangspunten benoemd voor een bewonersontheffing:
1.2. Toelichting op de algemene uitgangspunten
1.2.1. Maximaal 1 ontheffing per woning/adres
Er wordt maximaal één ontheffing per woning afgegeven. Anders wordt de bezettingsgraad in de parkeer-schijfzone te hoog. Als bewoners over meer auto’s beschikken, moeten zij de andere auto elders parkeren.
Het adres van de woning dient binnen de parkeerschijfzone te liggen. Deze beleidsregels zijn eveneens van toepassing op adressen die als gevolg van toekomstige wijzigingen van de omvang van de parkeerschijfzone binnen die zone komen te liggen (tenzij anders aangegeven in het verkeersbesluit daarover).
De tekening hieronder geeft de parkeerschijfzone aan (bron: beleidsnota “Bouwen & Parkeren2010”):
1.2.2. Vermelden kenteken e.d. op de ontheffing
De vermelding van het kenteken en het adres is nodig, omdat de ontheffing anders niet door de handhavers is te controleren. Daarnaast wordt de geldigheidsduur op de ontheffing aangegeven.
1.2.3. Bij de woning (geldt natuurlijk ook voor appartement) mag geen parkeergelegenheid behoren
“Bij de woning mag geen parkeergelegenheid behoren” wordt op de volgende wijze uitgelegd:
Over de bestaande appartementencomplexen is op voorhand een besluit genomen ten aanzien van het verstrekken van de ontheffingen. De bewoners van de in de tabel genoemde appartementencomplexen komen NIET (links) of WEL (rechts) voor een ontheffing in aanmerking:
(*) Bij deze appartementencomplexen zijn/worden openbare parkeerplaatsen aangelegd in het kader van het bouwproces. Deze bewoners kunnen wel gebruik maken van de ontheffingenregeling, omdat het openbare parkeerplaatsen zijn die ook door anderen gebruikt kunnen worden. Bewoners van appartementen die net buiten de parkeerschijfzone liggen, zoals bouwplan “Café Brokelman” zelf en “Hotel Kemperink”, komen niet in aanmerking voor een ontheffing.
Voor nieuwe woningen/appartementen/bouwplannen geldt:
§ 2. Geldigheidsduur van de ontheffing en legeskosten
Onnodige regelgeving en administratieve lastendruk moet worden voorkomen, dat is het uitgangspunt. In § 5 is beschreven hoe een ontheffing kan worden aangevraagd en hoe de gemeente omgaat met wijzigingen. In deze paragraaf gaat het over de geldigheidsduur van de ontheffing, de legeskosten en het “recht” op een ontheffing.
Voor de bewoners is het prettig dat een ontheffing zo lang mogelijk gebruikt kan worden. Normaliter zou een langere periode kunnen gelden, bijvoorbeeld 3 – 5 jaar. Omdat er een adres en een kenteken op de ontheffing vermeld moeten worden, zijn er immers al voldoende “natuurlijke momenten” waarop de bewoner een nieuwe of gewijzigde ontheffing moet aanvragen.
Omdat direct na vaststelling van deze beleidsregels (oktober 2010) sprake is van twee bijzondere omstandigheden, bedraagt de geldigheidsduur van de ontheffing vooralsnog 2 jaar. De omstandigheden die daarvoor de aanleiding vormen, zijn:
De handhaving wordt eind 2010/begin 2011 geëffectueerd. In 2011 wordt er voor het eerst onderzoek gedaan naar de effecten daarvan (er wordt parkeeronderzoek in de parkeerschijfzone uitgevoerd). Het is daarom beter om bij de introductie van de beleidsregels voor de bewonersontheffingen te kiezen voor een kortere geldigheidsduur. De gemeente behoudt dan een mogelijkheid om de beleidsregels op relatief korte termijn bij te stellen, als dat nodig blijkt.
Daarom is de geldigheidsduur voor de ontheffing voor bewoners van de parkeerschijfzone in Tubbergen:
De behandeltijd bij het Klant Contact Centrum is bepalend voor de hoogte van de legeskosten. Het verlenen van een bewonersontheffing is een relatief eenvoudige administratieve handeling. Wij stellen voor om daarvoor legeskosten in rekening te brengen conform de legesverordening van de gemeente Tubbergen, Titel 1 (Algemene Dienstverlening), hoofdstuk 1 (Diversen), 1.1.4. In 2010 bedragen de legeskosten voor dergelijke handelingen € 9,50. Een adres- of kentekenwijziging leidt feitelijk tot een nieuwe ontheffing.
2.4. Het “recht” op een ontheffing
Elke bewoner kan een ontheffing aanvragen. In de beleidsregels is aangegeven onder welke voorwaarden aan iemand een ontheffing wordt verleend. Niemand heeft “recht” op een ontheffing en elke aanvraag wordt afzonderlijk beoordeeld. Ook het feit dat eerder aan iemand een bewonersontheffing is verleend, betekent niet automatisch dat een aanvraag voor een nieuwe ontheffing automatisch positief wordt beoordeeld.
§ 3. Waar mag geparkeerd worden?
Tijdens de besluitvorming over de Parkeernota Tubbergen is erop aangedrongen om in de bewonersontheffing bepaalde parkeergelegenheden uit te sluiten. Op die plaatsen waar de bezettingsgraad erg hoog is, zouden bewoners niet met ontheffing mogen parkeren, aldus de indieners van deze zienswijzen. De raadscommissie Openbare Ruimte stond niet onwelwillend tegenover dit idee. In deze beleidsregels is daarom met deze wens rekening gehouden.
In het algemeen is het zo dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone daalt van circa 85% naar circa 60-65% als de handhaving wordt geëffectueerd. Dat hebben berekeningen aangetoond. De donderdag is de maatgevende dag voor de beoordeling en berekening daarvan.
Daarbij is al rekening gehouden met het parkeren door bewoners met ontheffing. Op grond van deze algemene cijfers is er geen dringende reden om veel voorwaarden te stellen in de ontheffingen. Wij stellen daarom voor om geen “parkeerverboden” voor ontheffinghouders in te stellen, met uitzondering van de specifieke gevallen die in § 3.2. zijn benoemd.
3.2. Parkeerplaatsen waar bewoners niet met ontheffing mogen parkeren
Op de volgende locaties en vanwege genoemde redenen mogen bewoners niet langdurig parkeren met gebruikmaking van de bewonersontheffing:
Hoewel ook de parkeerterreinen “Markt” en “Eendracht” (voorzijde gebouw) soms hoge bezettingsgraden kennen, mogen bewoners hier wel parkeren. Voor veel bewoners zijn dit de meest logische parkeerlocaties (bijvoorbeeld voor bewoners van het gebouw Eendracht of zijn er zelfs nieuwe parkeerplaatsen in dit gebied aangelegd (t.b.v. de appartementen boven de HEMA). Als het parkeren daar zou worden verboden voor de bewoners, leidt dat naar verwachting tot te hoge parkeerdruk elders en tot problemen voor de bewoners.
Uiteraard geldt de ontheffingenregeling alleen voor de dagen en tijden waarop de parkeerschijfzone van kracht is. Buiten de “parkeerschijftijden” mag men overal parkeren (dan is er geen ontheffing nodig).
§ 4. Speciale andere doelgroepen
In de Parkeernota Tubbergen noch tijdens de besluitvormingsprocedure zijn andere doelgroepen dan bewoners genoemd in relatie tot een ontheffingenregeling. In andere gemeenten waar ook een ontheffingsregeling voor bewoners van de parkeerschijfzone is ingesteld, worden soms ook andere doelgroepen genoemd en betrokken in de beleidsregels voor een ontheffingenregeling.
De volgende ontheffingen voor doelgroepen, anders dan bewoners, zijn te onderscheiden:
Wij vinden dat er voor deze doelgroepen na effectuering van de handhaving voldoende vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn binnen de parkeerschijfzone, zodat zij daar altijd 1½ à 2 uur kunnen parkeren. Daarom is het niet nodig om deze doelgroepen binnen de ontheffingenregeling te halen. Bovendien lijkt er geen noodzaak te bestaan dat deze doelgroepen langer dan 1½ à 2 uur binnen de parkeerschijfzone moeten kunnen parkeren (want pas bij langere parkeerduur zou een ontheffing zinvol zijn). Langparkeerders moeten zoveel mogelijk buiten de parkeerschijfzone parkeren.
Datzelfde geldt voor “bezoekersontheffingen”. Bezoekers kunnen binnen de parkeerschijfzone (met schijf) of daarbuiten parkeren. Als het specifiek gaat om ontheffingen voor bouwbedrijven e.d., lijken deze bedrijven ook meer behoefte te hebben aan een algemene parkeerontheffing, zodat ze ook buiten de parkeervakken mogen staan. Zij dienen een dergelijke ontheffing van het RVV 1990 zelf aan te vragen en beschikken nu reeds over die mogelijkheid. In de praktijk wordt dat echter nooit gedaan, maar na effectuering van de handhaving wordt dat misschien anders. Omdat er voor deze doelgroep dus al een ontheffingsmogelijkheid voorhanden is, is het niet nodig om ze in een ontheffingsregeling voor de parkeerschijfzone op te nemen.
§ 5. De uitgifte van ontheffingen
In deze paragraaf staat de uitgifte van de ontheffingen centraal. Het Klant Contact Centrum (KCC) is het belangrijkste aanspreekpunt voor de bewonersontheffing. In deze paragraaf komen de volgende zaken aan de orde:
De aanvrager dient het verzoek in op het hiervoor bestemde aanvraagformulier. Het formulier kan worden opgehaald bij het KCC. Ook kan het worden gedownload van www.tubbergen.nl.
De aanvrager moet het formulier invullen en opsturen (per post, e-mail of afgeven aan de balie). Daarbij voegt de aanvrager een kopie van het kentekenbewijs en/of een verklaring van de werkgever of het (lease)bedrijf dat het betreffende voertuig door de aanvrager wordt gebruikt.
De aanvraag wordt ingeboekt in Corsa. Het KCC ontvangt de aanvraag en toetst deze aan de beleidsregels. Eventueel wordt afdeling Openbare Ruimte om nader advies gevraagd. Het KCC stelt de ontheffing binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag op en stuurt de ontheffing toe aan de aanvrager.
Wanneer men niet in aanmerking komt voor een ontheffing, stuurt het KCC een brief met de reden van afwijzing. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen van een nieuwe ontheffing, als deze verloopt of wijzigt.
5.4. Wijzigen van de ontheffing
De volgende wijzigingen kunnen optreden: adreswijziging of kentekenwijziging. In beide gevallen betekent de wijziging dat er een nieuwe ontheffing moet worden verleend. Voorgesteld wordt om een verzoek tot wijziging van een reeds verleende ontheffing ook als zodanig te behandelen. De klant moet bij wijzigingen daarom gewoon een nieuwe ontheffing aanvragen.
De conceptregeling is na behandeling door Burgemeester en Wethouders besproken met de raadscommissie Ruimte & Economie op 11 oktober 2010. De commissie heeft ingestemd met de “Beleidsnotitie ontheffingen bewoners parkeerschijfzone Tubbergen”.
Burgemeester en Wethouders hebben de beleidsregels in de vergadering van 19 oktober 2010 vastgesteld. De definitieve beleidsregels zijn ter kennis van de gemeenteraad gebracht middels toezending van een raadsbrief en een afschrift van de beleidsregels.
Burgemeester en Wethouders hebben deze beleidsregels vastgesteld in de vergadering van 19 oktober 2010.
Deze beleidsnotitie is na besluitvorming te worden gepubliceerd in het Gemeenteblad van Tubbergen.
Een publieksversie is daarna gepubliceerd in “Op en rond de essen”. Daarin is ook tekst en uitleg over de wijze van ontheffingverlening en het indienen van een aanvraag gegeven.
Tegen de vaststelling van de beleidsnotitie staan geen rechtsmiddelen open. Tegen de uitvoering daarvan, de verlening of weigering van een ontheffing, kan door belanghebbenden bezwaar worden gemaakt.