Organisatie | Zeist |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie |
Citeertitel | Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Verordening gemeentelijke basisadministratie, art. 1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2001 | 01-09-2001 | 28-02-2013 | Onbekend | 11-09-2001 De Nieuwsbode, 29-09-2010 | Nr. 405 |
Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Artikel 2. Beheer van de bevolkingsadministratie
Beheerder van de bevolkingsadministratie is het hoofd van de afdeling Burgerzaken.
Hoofdstuk II. Bepalingen met betrekking tot de basisadministratie
Artikel 4. Rechtstreeks toegang tot de basisadministratie
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:
Van de gebruikmaking van dit recht tot toegang wordt geen protocol bijgehouden.
Artikel 5. Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage II genoemde afnemers de in bijlage II genoemde gegevens ten behoeve van de uitoefening van hun taak systematisch verstrekt. Van deze verstrekking wordt geen protocol bijgehouden.
Artikel 5 A. Systematische verstrekking aan buitengemeentelijke afnemers en aan derden en de gegevens welke worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88, 89, 99 en 100 van de wet worden aan de in bijlage III genoemde afnemers en derden de in dezelfde bijlage genoemde gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de uitoefening van hun taak.
Artikel 6. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
De verstrekking heeft betrekking op de algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot of de eerdere echtgenoot, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot of de eerdere echtgenoot, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden. Verstrekking blijft achterwege indien om geheimhouding van de gegevens is verzocht door bevraagde, dan wel vindt verstrekking plaats nadat hierover overleg is geweest met bevraagde.
Hoofdstuk III. Bepalingen met betrekking tot de aangehaakte gegevens
Artikel 7. Doel van de bevolkingsadministratie
De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
Artikel 8. Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en opgenomen gegevens
De bevolkingsadministratie bevat de volgende aangehaakte gegevens:
Van een ingeschrevene: op verzoek van de regiopolitie de aantekening "VWP", op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat de aantekening "WR" + nummer, op verzoek van het bureau verkiezingen de aantekening "Vkr" en op verzoek van de afdeling Burgerzaken het rijbewijsnummer.
Van een geregistreerde: Alle persoonslijstgegevens welke in een historisch kader achterblijven nadat betrokkene is ingeschreven in de basisadministratie van een andere gemeente.
Artikel 9. Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie worden verkregen door aanlevering van gegevens door de afdeling Burgerzaken (rijbewijsnummer en Vkr),de politie (VWP), het ministerie van Verkeer en Waterstaat (WR) en door betrokkene zelf, voor wat betreft de ingeschrevene en door het vasthouden van een historische persoonslijst op het moment dat een ingeschrevene in de basisadministratie van een andere gemeente wordt opgenomen voor wat betreft de geregistreerde.
Artikel 10. Rechtstreeks toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie
Op de rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie is artikel 4 onder a, b en c van overeenkomstige toepassing.
Artikel 11. Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt
Aan de politie kunnen op haar verzoek de volgende aangehaakte gegevens worden verstrekt: "in het bezit van een vuurwapen? ja/neen" ten behoeve van de uitoefening van haar taak en aan de minister van verkeer en waterstaat voor wat betreft de gegevens opgenomen op grond van de Rijtijdenwet ten behoeve van de uitoefening van haar taak.
De historische gegevens van een geregistreerde worden slechts op verzoek verstrekt aan een binnengemeentelijke afnemer, voor zover hij die nodig heeft voor het vervullen van zijn taak.
De aantekening "Vkr" stelt het bureau verkiezingen in staat in tijden van verkiezing te komen tot het samenstellen van de stembureaus.
Artikel 12. Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van het college van burgemeester en wethouders, dan wel een daartoe strekkend verzoek van diegene op wiens verzoek de gegevens zijn opgenomen. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen een maand.
De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover de verstrekking niet volgt uit de regelgeving betreffende verstrekkingen en voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt.
Artikel 15. Recht op correctie
Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 36 van de Wet bescherming persoonsgegevens, dan wel verzet tegen de verwerking van de gegevens op grond van artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.