Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drenthe

Reglement Provinciale Adviescommissie Beeldende Kunst

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrenthe
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingReglement Provinciale Adviescommissie Beeldende Kunst
CiteertitelReglement Provinciale Adviescommissie Beeldende Kunst
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 6-4-2004

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal blad, 2004, 38

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-05-200401-01-2009wijz. onderdeel "samenstelling"

06-04-2004

Provinciaal blad, 2004, 38

6.28/2004003630

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Provinciale Adviescommissie Beeldende Kunst

 

 

Inhoud

TAKEN EN BEVOEGDHEDEN

De Provinciale Adviescommissie Beeldende Kunst is een door het college van gedeputeerde staten ingestelde adviescommissie die tot taak heeft dit college te adviseren over de artistieke kwaliteit en de financiële opzet van:

-     aanvragen van bedrijven, gemeenten en instellingen ten behoeve van aankopen;

-     aanvragen van bedrijven, gemeenten en instellingen ten behoeve van opdrachten;

-     aanvragen van individuele professionele Drentse beeldend kunstenaars ten behoeve van projecten en presentaties;

-     andere aanvragen op het gebied van de beeldende kunst die het college besluit voor te leggen aan de commissie.

De commissie laat zich bij het uitbrengen van haar adviezen, binnen het kader van de doelstellingen van het provinciaal beleid op het gebied van de beeldende kunst die juridisch zijn ingebed in de provinciale Subsidieregeling bevordering beeldende kunst, leiden door:

-     de kwaliteit van het werk of de activiteit;

-     de mate, waarin een activiteit bijdraagt aan de diversiteit van het aanbod op het gebied van de beeldende kunst in Drenthe;

-     andere door gedeputeerde staten vastgestelde criteria.

Dit wordt getoetst door bij de aanvragen te letten op de punten: vakmanschap (zowel artistiek als technisch), inhoud, zeggingskracht en oorspronkelijkheid van de artistieke producten/activiteiten.

SAMENSTELLING

De commissie bestaat uit 1 voorzitter en 5 onafhankelijke deskundigen, waaronder 3 beeldend kunstenaars. De commissieleden dienen bij voorkeur afkomstig te zijn uit een van de 4 noordelijke provincies.

De commissieleden worden geselecteerd op:

-     het helder en bondig, mondeling en schriftelijk kunnen verwoorden van een oordeel over de artistieke kwaliteit van een aanvraag;

-     het op redelijkheid kunnen beoordelen van de financiële aspecten van een aanvraag;

-     een brede kennis van de beeldende kunst en/of vormgeving in het algemeen en van Drenthe in het bijzonder.

De vergaderingen van de commissie worden voorgezeten door een (technisch) voorzitter. De voorzitter heeft geen stemrecht behalve wanneer de stemmen staken. Hij wordt benoemd voor een periode van 4 jaar en heeft de volgende taken:

-     als voorzitter leiding geven aan de vergaderingen;

-     per aanvraag de uitkomst van de discussie helder samenvatten;

-     het advies, zoals dat na afloop van de vergadering bij elke aanvraag wordt opgesteld, voor akkoord te ondertekenen.

Bij de samenstelling van de commissie wordt er zorg voor gedragen dat de verschillende disciplines op het terrein van de beeldende kunst zijn vertegenwoordigd. Naar een evenwichtige verdeling tussen vrouwen en mannen binnen de commissie wordt gestreefd.

De commissieleden worden na een open sollicitatieprocedure door het college van gedeputeerde staten benoemd voor een periode van 4 jaar. Aftredende leden blijven zo mogelijk hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien. Het lidmaatschap van de commissie kan tussentijds op eigen verzoek of op verzoek van het college van gedeputeerde staten worden beëindigd. Hiervan moet schriftelijk mededeling worden gedaan. Degene die zijn lidmaatschap heeft opgezegd, blijft lid tot in de opvolging is voorzien.

Voor hun advieswerk ontvangen de voorzitter en de commissieleden vacatiegeld en een reiskostenvergoeding zoals die op grond van door de provincie gehanteerde normen zijn vastgesteld.

SECRETARIAAT

De commissie heeft haar domicilie in het provinciehuis te Assen. Een ambtelijk secretaris staat de commissie in de uitoefening van haar taak ter zijde. Zo toetst de secretaris alle aanvragen op volledigheid, verzamelt alle relevante gegevens en stelt de agenda op voor de vergaderingen.

Tijdens de vergadering is de secretaris aanwezig, maakt verslag van de vergaderingen en stelt na afloop de adviezen op die door de voorzitter voor akkoord moeten worden ondertekend.

De adviezen van de commissie zijn niet openbaar tot het moment waarop het college van gedeputeerde staten op basis daarvan een beslissing heeft genomen.

WERKWIJZE

De commissie vergadert ten minste 6 keer per jaar en voorts zo vaak als dit op grond van het aantal tussentijdse binnengekomen aanvragen wenselijk wordt geacht.

De secretaris bepaalt, in overleg met de voorzitter en de commissieleden datum, plaats en uur van de vergadering en roept de leden op.

De uitnodigingen voor de vergadering worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste 1 week voor het houden van de vergadering aan de leden toegezonden. De brieven bevatten de agendapunten voor de vergadering met bijbehorende stukken.

De vergadering heeft pas doorgang wanneer ten minste 3 van de 5 onafhankelijke deskundigen aanwezig zijn.

De commissie kan voor een goede beoordeling van de subsidieaanvragen betrokkenen uitnodigen om ter vergadering een toelichting te geven op hun aanvraag.