Organisatie | Reimerswaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening persoonsregistraties gemeente Reimerswaal |
Citeertitel | Verordening persoonsregistraties gemeente Reimerswaal |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | persoonsregistraties |
Geen.
Onbekend
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-1993 | 24-11-2010 | nieuwe regeling | 23-02-1993
| onbekend |
De raad van de gemeente Reimerswaal;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 februari 1993; overwegende dat het gewenst is nadere regels te stellen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de persoonsregistraties; gelet op de bepalingen van de Wet Persoonsregistraties en de Gemeentewet;b e s l u i t :vast te stellen de volgende:VERORDENING PERSOONSREGISTRATIES
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:de wet de Wet Persoonsregistraties (28 december 1988, Stb. 665);persoonsgegeven een gegeven als bedoeld in artikel 1 van de wet, zijnde: een gegeven dat herleidbaar is tot een individuele natuurlijke persoon;persoonsregistratie;een persoonsregistratie als bedoeld in artikel 1 van de wet, zijnde: een samenhangende verzameling van op verschillende personen betrekking hebbende persoonsgegevens, die langs geautomatiseerde weg wordt gevoerd of met het oog op een doeltreffende raadpleging systematisch is aangelegd;reglement het reglement als bedoeld in artikel 19 en artikel 20 van de wet;houder de houder als bedoeld in artikel 1 van de wet, zijnde: degene die de zeggenschap heeft over een persoonsregistratie;beheerder;de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor een persoonsregistratie;verstrekken van gegevens een verstrekking als bedoeld in artikel 1 een uit een persoons van de wet zijnde: het ter beschikking registratie stellen van persoonsgegevens, voor zover zulks geheel of grotendeels steunt op gegevens die in die persoonsregistratie zijn opgenomen, of die door verwerking daarvan, al dan niet in verband met andere gegevens, zijn verkregen.
In aanvulling op de wettelijke voorschriften betreffende de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bevat het reglement voor de gemeentelijke basisadministratie een duidelijke regeling van:a. welke personen of categorieën van personen binnen de gemeente rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie en tot welke gegevens;b. aan welke personen en organisatie-onderdelen binnen de gemeente systematisch gegevens worden verstrekt;c. welke gegevens aan de onder b bedoelde personen en organisatie-onderdelen kunnen worden verstrekt;d. welke verbanden er bestaan tussen de gemeentelijke basisadministratie en de andere persoonsregistraties;e. op welke gronden tot het verstrekken van gegevens aan derden zal worden overgegaan en welke gegevens verstrekt mogen worden.
Hoofdstuk IV Het openbaar register
De inschrijving van een persoonsregistratie, waarvoor op grond van de wet of deze verordening een reglement is opgesteld, geschiedt door opneming van het reglement in het register en bij overige persoonsregistraties door vermelding van de naam en het organisatie-onderdeel waar de persoonsregistratie wordt gehouden.
Hoofdstuk V Bijzondere vormen van verstrekking van persoonsgegevens
Het samenbrengen van verschillende persoonsregistraties in één gegevensverzameling op zodanig wijze dat meervoudige opslag wordt voorkomen en de samengebrachte gegevens uitsluitend afzonderlijk kunnen worden gebruikt overeenkomstig de doelstellingen, het reglement en andere eisen gesteld voor de afzonderlijke persoonsregistraties, mag alleen plaatsvinden op grond van een besluit van de houder.
Een niet in het reglement voorziene verstrekking van gegevens uit een geautomatiseerde persoonsregistratie door een beheerder aan een andere beheerder met het oog op het in verband brengen van deze gegevens met gegevens uit een andere geautomatiseerde persoonsregistratie kan alleen plaatsvinden op grond van een besluit van de houder van de betrokken persoonsregistraties.
Hoofdstuk VII Overgangs- en slotbepalingen
Burgemeester en wethouders maken bekend welke gemeentelijke persoonsregistraties worden gevoerd, door vermelding in een of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen van de naam en het doel van de persoonsregistraties en met een globale aanduiding van de categorieën van personen van wie persoonsgegevens in de onderscheiden persoonsregistraties zijn opgenomen.