Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Drenthe

Luchtvaartverordening Drenthe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Drenthe
Officiële naam regelingLuchtvaartverordening Drenthe
CiteertitelLuchtvaartverordening Drenthe
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 21-12-2011

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal blad, 2012, 01

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet luchtvaart,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-01-201214-06-2013art. x, y-z

21-12-2011

Provinciaal blad, 2012, 01

2011010842
26-11-201020-01-2012nieuwe regeling

10-11-2010

Provinciaal blad, 2010, 52

2010004952

Tekst van de regeling

Inhoud

 HOOFDSTUK 1, ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1, Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.   wet: de Wet Luchtvaart;

b.   provinciale staten: provinciale staten van Drenthe;

c.   gedeputeerde staten: gedeputeerde staten van Drenthe.

Artikel 1.2, Reikwijdte

1.   Deze verordening is van toepassing op:

a.   aanvragen tot het vaststellen of wijzigen van een Luchthavenbesluit voor een luchthaven gelegen in de provincie Drenthe;

b.   aanvragen tot het vaststellen of wijzigen van een Luchthavenregeling voor een luchthaven gelegen in de provincie Drenthe.

2.   Een aanvraag tot vaststelling van een Luchthavenbesluit dan wel een Luchthavenregeling kan door provinciale staten worden omgezet in en behandeld als een aanvraag tot vaststelling van een Luchthavenregeling dan wel een Luchthavenbesluit, indien provinciale staten dat op grond van de ingediende gegevens of uit beleidsmatige overwegingen aangewezen achten.

3.   Deze verordening is niet van toepassing op het vaststellen van een Luchthavenbesluit of Luchthavenregeling op grond van de bepalingen krachtens de artikelen XIII, XIV en XV van de Wet van 18 december 2008, Staatsblad 561 (RBML).

Artikel 1.3, Taak gedeputeerde staten

1.   Aanvragen tot vaststelling en wijziging van een Luchthavenbesluit of Luchthavenregeling worden ingediend bij gedeputeerde staten.

2.   Gedeputeerde staten zijn belast met de voorbereiding van een voorstel over een aanvraag voor provinciale staten, met inbegrip van het opstellen van een ontwerpvoorstel en het toepassing geven aan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

3.   Gedeputeerde staten kunnen bij de voorbereiding van een voorstel toepassing geven aan artikel 3.18, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

HOOFDSTUK 2, PROCEDUREBEPALINGEN VOOR AANVRAGEN

Artikel 2.1, Aanvraag tot vaststelling van een Luchthavenbesluit

Een aanvraag tot vaststelling van een Luchthavenbesluit bevat ten minste de volgende gegevens.

a.   Naam, adres, contactgegevens, rechtspersoonlijkheid, contactperso(o)n(en) en eventuele adviseurs van de aanvrager, en indien de aanvrager niet de (beoogde) exploitant is, tevens de genoemde gegevens van de (beoogde) exploitant.

b.   Een aanduiding van het terrein dat bestemd is om als luchthaven te worden ingericht, met een topografische kaart op een schaal van 1 : 5.000 en de kadastrale aanwijzing van het terrein.

c.   Een eigendomssituatie met betrekking tot het terrein, en voor zover de aanvrager niet de eigenaar is, een verklaring van de eigenaar of eigenaren dat deze instemt of instemmen met het voorgenomen gebruik als luchthaven.

d.   De planologische situatie van het luchthaventerrein en het beperkingengebied rondom dat terrein.

e.   Een of meer tekeningen waaruit de beoogde ruimtelijke indeling van het gebied van en rond de luchthaven blijkt, met inbegrip van (maximale) hoogten van objecten.

f.   Een plan voor het gebruik van de luchthaven voor een periode in de eerste 5 jaar na inwerkingtreding van het Luchthavenbesluit.

g.   De wijze waarop in naderingsluchtverkeersleiding zal worden voorzien.

h.   De voor het beoogde gebruik noodzakelijke berekeningen als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Regeling burgerluchthavens en artikel 8.44, derde lid, van de wet met betrekking tot het bepalen van de geluidsbelasting, het externe veiligheidsrisico van het luchthavenluchtverkeer en de lokale luchtverontreiniging.

i.    Een bij het voornemen passende beschrijving van de mogelijke effecten op het milieu.

j.    Een verklaring waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de van toepassing zijnde bepalingen van een Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

Artikel 2.2, Aanvraag tot wijziging van een Luchthavenbesluit

Artikel 2.1 is van overeenkomstige toepassing op een aanvraag tot wijziging van een Luchthavenbesluit, met dien verstande dat de aanvrager:

a.   alle gegevens indient die afwijken van de situatie die in het geldende besluit is neergelegd; en

b.   verklaart dat alle overige gegevens gelijkluidend zijn aan de gegevens in het geldende besluit.

Artikel 2.3, Aanvraag tot vaststelling van een Luchthavenregeling

Een aanvraag tot vaststelling van een Luchthavenregeling bevat ten minste de volgende gegevens.

a.   Naam, adres, contactgegevens, rechtspersoonlijkheid, contactperso(o)n(en) en eventuele adviseurs van de aanvrager, en indien de aanvrager niet de (beoogde) exploitant is, tevens de genoemde gegevens van de (beoogde) exploitant.

b.   Een aanduiding van het terrein dat bestemd is om als luchthaven te worden ingericht, met een topografische kaart op een schaal van 1 : 5.000 en de kadastrale aanwijzing van het terrein.

c.   Een eigendomssituatie met betrekking tot het terrein, en voor zover de aanvrager niet de eigenaar is, een verklaring van de eigenaar of eigenaren dat deze instemt of instemmen met het voorgenomen gebruik als luchthaven.

d.   De planologische situatie van het luchthaventerrein en het beperkingengebied rondom dat terrein.

e.   Een of meer tekeningen waaruit de beoogde ruimtelijke indeling van het gebied van en rond de luchthaven blijkt, met inbegrip van (maximale) hoogten van objecten.

f.   Een onderbouwing voor de aanvraag van een Luchthavenregeling.

g.   Een plan voor het gebruik van de luchthaven voor een periode in de eerste 5 jaar na inwerkingtreding van het Luchthavenbesluit.

h.   De voor het beoogde gebruik noodzakelijke berekeningen als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Regeling burgerluchthavens en artikel 8.44, derde lid, van de wet met betrekking tot het bepalen van de geluidsbelasting, het externe veiligheidsrisico van het luchthavenluchtverkeer en de lokale luchtverontreiniging.

i.    Een bij het voornemen passende beschrijving van de mogelijke effecten op het milieu.

j.    Een verklaring waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de van toepassing zijnde bepalingen van een Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

Artikel 2.4, Aanvraag tot wijziging van een Luchthavenregeling

Artikel 2.3 is van overeenkomstige toepassing op een aanvraag tot wijziging van een Luchthavenregeling, met dien verstande dat de aanvrager:

a.   alle gegevens indient die afwijken van de situatie die in de geldende regeling is neergelegd; en

b.   verklaart dat alle overige gegevens gelijkluidend zijn aan de gegevens in de geldende regeling.

Artikel 2.5, Formulier

Gedeputeerde staten kunnen voor elk van de in dit hoofdstuk bedoelde aanvragen een formulier vaststellen.

Artikel 2.6, Aanvraag Verklaring veilig gebruik luchtruim

Gedeputeerde staten dienen een aanvraag voor een Verklaring van veilig gebruik van het luchtruim, als bedoeld in artikel 8.49 van de wet, in.

HOOFDSTUK 3, AANWIJZING VAN LUCHTHAVENS

Paragraaf 3.1, Luchthavenbesluit Hoogeveen

3.1.1, Algemeen

Artikel 3.1.1.1, Begripsbepalingen

In dit Luchthavenbesluit wordt verstaan onder de wet: de Wet luchtvaart.

3.1.2, Aanduiding luchthaven

Artikel 3.1.2.1, Locatieaanduiding

Dit Luchthavenbesluit is van toepassing op de luchthaven Hoogeveen, gelegen aan de Plesmanstraat 2, gemeente Hoogeveen, waartoe de percelen en perceelsgedeelten behoren die met opgave van kadastrale aanduiding zijn aangegeven in Bijlage A.

Artikel 3.1.2.2, Baanaanduiding

a.    Op de luchthaven is gelegen een onverharde start- en landingsbaan in de geografische richting 094°-274°, met een lengte van 1.080 m en een breedte van minimaal 30 m, met daarbij behorende onverharde rijbanen, voor het luchthavenluchtverkeer ingedeeld in codenummer 2 en codeletter B, zoals vermeld in Bijlage 14 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Tractatenblad 1973, 109), een en ander zoals aangegeven op de kaart in Bijlage B.

b.    Voor de landingen en starts vanuit het westen geldt een verschuiving van de drempel van minimaal 35 m naar binnen ten opzichte van de baankop. De resulterende baanlengte voor deze vliegbewegingen is dan maximaal 1.045 m.

c.     Ten zuiden van deze onverharde start- en landingsbaan is een strook in gebruik als zweefvliegbaan. Deze zweefvliegers maken gebruik van een circuit ten zuiden van de baan.

3.1.3, Voorwaarden luchthaven

Artikel 3.1.3.1, Luchthavenluchtverkeer

a.    Op de luchthaven is uitsluitend burgerluchtverkeer toegestaan.

b.    De exploitant laat op de luchthaven luchthavenluchtverkeer toe zolang de daardoor veroorzaakte geluidsbelasting niet tot een overschrijding leidt van de in artikel 3.1.3.2 opgenomen grenswaarden.

c.     In afwijking van lid a zijn op de luchthaven per gebruiksjaar maximaal 30 bewegingen met militaire vliegtuigen en militaire helikopters toegestaan.

d.    Er geldt een maximaal aantal vliegbewegingen met helikopters van 2.000 per gebruiksjaar, waarbij onverminderd artikel 3.1.3.1, lid b, van kracht blijft.

Artikel 3.1.3.2, Handhavingspunten

De ligging van de handhavingspunten, bedoeld in artikel 8 van het Besluit burgerluchthavens, en de grenswaarden voor de geluidsbelasting op die punten zijn opgenomen op de kaart in Bijlage B bij dit luchthavenbesluit en in tabel 1.

Tabel 1, Ligging en grenswaarden in de handhavingspunten

BaanBaanlengteBaankopCoördinaten handhavingspuntenX                  YGrenswaarden in handhavingspunten
10-281.080 m10230.680527.67952,7 dB(A) Lden
28231.959527.61552,7 dB(A) Lden
Artikel 3.1.3.3, Openstellingstijden

De luchthaven wordt niet opengesteld buiten de daglichtperiode en het gebruik vindt plaats overeenkomstig de zichtvliegvoorschriften bedoeld in hoofdstuk 3, afdeling 3, van het Luchtverkeersreglement. Het staat de exploitant vrij om de openstellingstijden van de luchthaven verder te beperken.

Artikel 3.1.3.4, Gebruiksjaar

Het gebruiksjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

3.1.4, Regels omtrent de ruimtelijke indeling 

Artikel 3.1.4.1, Luchthavengebied

Het luchthavengebied als bedoeld in artikel 8.47 van de Wet wordt vastgesteld zoals opgenomen in Bijlage B.

Artikel 3.1.4.2, Beperkingengebieden

Als beperkingengebieden als bedoeld in artikel 8.47 van de Wet worden vastgesteld:

1.    de 10-5 en 10-6 plaatsgebondenrisicocontouren als bedoeld in artikel 9, onder a van het Besluit burgerluchthavens zoals opgenomen in Bijlage C;

2.    de geluidscontour van 48 dB(A) Lden als bedoeld in artikel 9, onder b, van het Besluit burgerluchthavens zoals opgenomen in Bijlage D;

3.    de veiligheidsgebieden als bedoeld in artikel 9, onder e, van het Besluit burgerluchthavens zoals opgenomen in Bijlage E;

4.    een gebied met hoogtebeperkingen in verband met de vliegveiligheid, als bedoeld in artikel 9, onder f, van het Besluit burgerluchthavens zoals opgenomen in Bijlage F.

Artikel 3.1.4.3, Afweging en aanvullend beperkingengebied

a.    Afweging binnen de contour van 48 dB(A)

       Het tweede, derde en vierde lid van artikel 12 van het Besluit burgerluchthavens is zijn van overeenkomstige toepassing op het gebied dat is gelegen tussen de geluidscontour van 56 dB(A) Lden en de geluidscontour van 48 dB(A) Lden, met dien verstande dat in het derde lid, onder b, van het hiervoor genoemde artikel voor 56 dB(A) Lden moet worden gelezen 48 dB(A) Lden.

b.    Aanvullend beperkingengebied

       Het tweede, derde en vierde lid van artikel 12 van het Besluit burgerluchthavens zijn evenzeer van overeenkomstige toepassing op het gebied tussen de geluidscontour van 48 dB(A) Lden en de contour die het aanvullend beperkingengebied aangeeft, zoals aangegeven in Bijlage G, met dien verstande dat in het derde lid, onder b, van het hiervoor genoemde artikel voor 56 dB(A) Lden moet worden gelezen het aanvullend beperkingengebied.

3.1.5, Slotbepalingen

Artikel 3.1.5.1, Inwerkingtreding

Dit Luchthavenbesluit treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking (21 januari 2012).

Artikel 3.1.5.2, Citeertitel

Dit Luchthavenbesluit kan worden aangehaald als Luchthavenbesluit Hoogeveen.

Paragraaf 3.6, Luchthavenregeling luchthaven Kanaal B NZ 77, Emmer-Compascuum

3.6.1, Algemeen

Artikel 3.6.1.1

Deze regeling is van toepassing op de luchthaven aan Kanaal B NZ 77, 7881 NS, kadastraal bekende gemeente Emmen, sectie AB, nummer 00196, geografische positie 52º48'53''NB, 007º00'13''OL zoals aangegeven op de bij deze regeling behorende tekening.

Artikel 3.6.1.2

De exploitant van de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.6.1.1 is de heer J.H. Snuverink of diens rechtsopvolger(s).

Artikel 3.6.1.3

Van de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.6.1.1 mag uitsluitend gebruik worden gemaakt door de exploitant als benoemd in artikel 3.6.1.2, diens rechtsopvolger(s) of door hem of diens rechtsopvolger(s) aangewezen gastvlieger(s).

Artikel 3.6.1.4

De aanvraag en de bijbehorende kaart maken deel uit van deze regeling.

Artikel 3.6.1.5

Naast deze regeling zijn de regels en voorschriften uit de Wet luchtvaart en Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen van toepassing en moet er zorg voor worden gedragen dat de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.6.1.1 overeenkomstig deze regels en voorschriften ingericht en gebruikt wordt.

3.6.2, Regels voor het luchthavenluchtverkeer

Artikel 3.6.2.1

Op de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.6.1.1 mogen gemiddeld 3 starts per week en 3 landingen per week worden uitgevoerd, met een maximum van 160 starts en 160 landingen per jaar. Het aantal starts per dag is gemaximeerd op 3, evenals het aantal landingen.

Artikel 3.6.2.2

De luchthaven zoals genoemd in artikel 3.6.1.1 mag uitsluitend voor privé- of hobbydoeleinden gebruikt worden.

Artikel 3.6.2.3

Van de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.6.1.1 mag uitsluitend tijdens de uniforme daglichtperiode gebruik worden gemaakt.

Artikel 3.6.2.4

De in voorgaande artikelen genoemde vliegbewegingen mogen uitsluitend worden uitgevoerd met Micro Light Aeroplanes (MLA's).

3.6.3, Rapportageverplichtingen

Artikel 3.6.3.1

Het gebruiksjaar betreft de periode van 1 november 2010 tot 1 november 2011.

Artikel 3.6.3.2

Binnen een maand na het einde van een gebruiksjaar dient de in artikel 3.6.1.2 genoemde exploitant of diens rechtsopvolger(s) een rapportage op te stellen over het gebruik van de luchthaven, zoals genoemd in artikel 3.6.1.1, gedurende het gebruiksjaar.

Artikel 3.6.3.3

De opzet van de in artikel 3.6.3.2 genoemde rapportage moet vooraf worden goedgekeurd door gedeputeerde staten van Drenthe. Doel van deze rapportage is inzicht verschaffen in het gebruik van de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.6.1.1.

Paragraaf 3.7, Luchthavenregeling luchthaven Siepeldijk, Nieuw-Amsterdam

3.7.1, Algemeen

Artikel 3.7.1.1

Deze regeling is van toepassing op de luchthaven aan Siepeldijk, kadastraal bekend gemeente Emmen, sectie AG, nummer 00524, geografische positie X: 52,717502 Y: 6,888143, zoals aangegeven bij deze regeling behorende tekening.

Artikel 3.7.1.2

De exploitant van de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.7.1.1 is de heer S.R. Charlton of diens rechtsopvolger(s).

Artikel 3.7.1.3

Van de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.7.1.1 mag uitsluitend gebruik worden gemaakt door de heer S.R. Charlton, diens rechtsopvolgers of door hem of diens rechtsopvolgers aangewezen gastvliegers.

Artikel 3.7.1.4

De aanvraag en de bijbehorende kaart maken deel uit van deze regeling.

Artikel 3.7.1.5

Naast deze regeling zijn de regels en voorschriften uit de Wet luchtvaart en Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen van toepassing en moet er zorg voor worden gedragen dat de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.7.1.1 overeenkomstig deze regels en voorschriften ingericht en gebruikt wordt.

3.7.2, Regels voor het luchthavenverkeer

Artikel 3.7.2.1

Op de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.7.1.1 mogen gemiddeld 2 starts per week en 2 landingen per week worden uitgevoerd, met een maximum van 100 starts en 100 landingen per jaar. Het aantal starts per dag is gemaximeerd op 3, evenals het aantal landingen.

Artikel 3.7.2.2

De luchthaven zoals genoemd in artikel 3.7.1.1 mag uitsluitend voor privé- of hobbydoeleinden gebruikt worden.

Artikel 3.7.2.3

Van de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.7.1.1 mag uitsluitend tijdens de uniforme daglichtperiode gebruik worden gemaakt.

Artikel 3.7.2.4

De in voorgaande artikelen genoemde vliegbewegingen mogen uitsluitend worden uitgevoerd met schermvliegtuigen met hulpmotor.

3.7.3, Rapportageverplichtingen

Artikel 3.7.3.1

Het gebruiksjaar betreft de periode van 1 november 2010 tot 1 november 2011.

Artikel 3.7.3.2

Binnen een maand na het einde van een gebruiksjaar dient de in artikel 3.7.1.2 genoemde exploitant of diens rechtsopvolger(s) een rapportage op te stellen over het gebruik van de luchthaven, zoals genoemd in artikel 3.7.1.1, gedurende het gebruiksjaar.

Artikel 3.7.3.3

De opzet van de in artikel 3.7.3.2 genoemde rapportage moet vooraf worden goedgekeurd door gedeputeerde staten van de provincie Drenthe. Doel van deze rapportage is inzicht verschaffen in het gebruik van de luchthaven zoals genoemd in artikel 3.7.1.1.

HOOFDSTUK 4, TOEZICHT

Artikel 4.1, Aanwijzing toezichthouders

Gedeputeerde staten wijzen ambtenaren aan die zijn belast met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de wet gegeven regels en voorschriften.

HOOFDSTUK 5, SLOTBEPALINGEN

Artikel 5.1

[Gereserveerd]

Artikel 5.2, Citeerbepaling

Deze verordening wordt aangehaald als Luchtvaartverordening Drenthe.

Artikel 5.3, Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking ervan in het Provinciaal blad.

##