Organisatie | Schinnen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | regeling ICT-faciliteiten voor bestuurders |
Citeertitel | Regeling ICT-faciliteiten voor bestuurders |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 16-12-2010 Geen | Onbekend |
Op aanvraag verleent het college aan de burgemeester, het raadslid en de wethouder (hierna te noemen “bestuurder” ) voor de uitoefening van de functie een tegemoetkoming ter hoogte van € 1.200,-- voor:
De tegemoetkoming als bedoeld onder 1 geldt voor de uitoefening van de functie voor de periode van 4 jaren, gelijklopend met de zittingsperiode van de gemeenteraad.
Indien het burgemeesterschap, raadslidmaatschap of wethouderschap eindigt voor afloop van de in 2 bedoelde periode dient de tegemoetkoming aan de gemeente terugbetaald te worden naar rato van het nog niet verstreken gedeelte van de periode van 4 jaren, naar beneden afgerond op hele maanden;
De vergoeding(en) als bedoeld in 1 eindigen aan het einde van de periode als bedoeld in 2 of zodra een bestuurder binnen die periode ophoudt zijn functie uit te oefenen.
Aanvragen als bedoeld onder 1 dienen gedaan te worden binnen 6 maanden na aantreding in de functie. Wordt een aanvraag later ingediend, dan wordt ingeval van honorering de vergoeding als bedoeld onder 1 betaald naar rato van het nog resterende aantal maanden van de periode als bedoeld onder 2. Het bepaalde in 3 blijft onverkort van toepassing.
De griffier
de voorzitter
In de vorige raadsperiode heeft de gemeente een PC-regeling gehanteerd die in principe neer-kwam op beschikbaarstelling van PC-apparatuur in 2 verschillende uirtvoeringen (laptop of desktop). Een aantal bestuurders koos er echter voor om zelf de apparatuur aan te schaffen en hiervoor een vergoeding te vragen. Beide methoden zijn mogelijk op grond van de rechtspositie-regelingen.
Voor de gemeente betekende dit een behoorlijke administratieve belasting, temeer omdat de gemeente voor de levering van de hardware aangewezen was op een leaseconstructie.
Met deze nadere regeling beoogt de organisatie tevens maximale keuzevrijheid voor de bestuurder. Het in de regeling opgenomen bedrag kan in alle redelijkheid geacht worden tegemoet te komen aan de verplichting van de gemeente om bestuurders te faciliteren, zonder dat daarvoor allerlei voorwaarden zoals inleveren van rekeningen van aangeschafte apparatuur noodzakelijk wordt. Bovendien zou de bestuurder die ervoor kiest om eigen (reeds aangeschafte) apparatuur zakelijk te gebruiken aan zo’n voorwaarde minder goed kunnen voldoen.
In de keuze van de software is de bestuurder vrij, met dien verstande dat de uitwisseling van bestanden tussen gemeente en bestuurder volledig gegarandeerd moet zijn.
De bedoeling is uitdrukkelijk dat elke bestuurder een (nieuwe) aanvraag doet na aanvang van de raadsperiode, ongeacht de keuze van de bestuurder tussen 1a of 1b. Een aanvraag die bijvoorbeeld pas na 1 jaar ingediend wordt, leidt dus tot vergoeding van 3/4 van € 1.200,00.
Gebruiksmaterialen zijn onder andere toner/inktcatridges en papier.
Omdat altijd een mogelijkheid aanwezig is dat apparatuur schade oploopt, is ook onder punt 1 eventuele eventuele uitbreiding van de garantieperiode meegenomen.
De vergoeding als bedoeld onder 1 wordt eenmalig betaald voor de periode van maximaal 4 jaar, in beginsel gelijklopend met de zittingsperiode van de raad.
Ongeacht de vraag of de bestuurder kiest voor gebruik van eigen apparatuur (die dan tevens zakelijk gebruikt wordt) of voor aanschaf van apparatuur (dwz zakelijke apparatuur naast privé-apparatuur) geldt deze bijdrage. Omgerekend gaat het om een bedrag van € 300,00 per jaar.
Voorbeeld: de bestuurder kiest ervoor zijn privé-apparatuur 2 jaar lang in te zetten en daarna over te gaan tot aanschaf van nieuwe apparatuur. Dat betekent dat voor de eerste 2 jaren een bijdrage is ontvangen van € 600,00 (2x € 300,00) voor gebruik eigen apparatuur en vervolgens een bijdrage van in totaal € 600,00 (2 x € 300,00) voor de aanschaf van nieuwe apparatuur.
Dit betekent dat voor elke zittingsperiode van 4 jaar op aanvraag een recht op tegemoetkoming bestaat. Het aanvraagformulier gaat als bijlage bij deze regeling.
Bijdragen zoals in deze regeling bedoeld zijn doorgaans onderhevig aan loonheffing.
Alleen als de bestuurder de apparatuur voor 90% of meer zakelijk gebruikt dan hoeft over de vergoeding geen loonheffing betaald te worden c.q. mag de vergoeding fiscaal onbelast worden verstrekt. Hierbij moet opgemerkt worden dat de fiscus zeer terughoudend is om aan te nemen dat PC apparatuur voor 90% of meer zakelijk gebruikt wordt. Doorgaans moet PC-apparatuur dan ook doorbelast worden.
Als het gebruik van de PC minder dan 90% zakelijk is, moet de tegemoetkoming fiscaal belast worden, hetzij door de gemeente (collegeleden én raadsleden die voor de “opting-in-regeling” gekozen hebben), hetzij via de eigen belastingaangifte van de bestuurder (raadsleden die onder de standaardregeling vallen).
Opting-in - en standaardregeling
Raadsleden kunnen kiezen voor de zgn “opting-in”-regeling of de standaardregeling. “Opting in” betekent dat de gemeente over vergoedingen aan raadsleden op voorhand loonheffing inhoudt waardoor het raadslid dit niet meer via zijn aangifte hoeft regelen.
De standaardregeling houdt in dat het raadslid de vergoeding bruto betaald krijgt, en via de belastingaangifte de verschuldigde loonheffing verrekent. De gemeente is verplicht dan een zgn
IB-47 verklaring naar de belastingdienst te sturen, waarin melding gemaakt wordt van de hoogte van de uitbetaling/vergoeding.
Toelichting op punt 4 is overbodig
Alle aanvragen, bedoeld in deze regeling, dienen ingediend te worden bij het college, dat ook beslist op een aanvraag. Het aanvraagformulier is bij de regeling gevoegd.
Wij gaan er hierbij van uit dat een termijn van 6 maanden na aantreding in de functie normaal gesproken voldoende ruimte moet bieden aan de bestuurder om de juiste afwegingen te maken.