Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haren

Reglement burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand
CiteertitelReglement burgerlijke stand 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervallen van rechtswege

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Burgerlijk Wetboek, boek 1, art. 16
  2. Besluit burgerlijke stand 1995, art. 1 t/m 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201101-01-2019Correcties opmaak

27-10-2010

Harener Weekblad, 14-04-2011

Onbekend
01-01-2011Nieuwe regeling

27-10-2010

Harener Weekblad, 14-04-2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Het college van burgemeester en wethouders van Haren, gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1995,

besluit:

vast te stellen het volgende: "Reglement burgerlijke stand 2011", houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van publiekszaken. 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het Reglement verstaat onder:

 

de wet

:

Boek I van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van titel 4 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek, Stb. 1993, nr. 555);

het besluit

:

Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994,160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

ambtenaar van de burgerlijke stand

:

Een ambtenaar in dienst van de gemeente als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);

buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

:

Een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16, lid 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);

gemeentehuis

:

Een gebouw, als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders, waar ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken verrichten en waar (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand huwelijken voltrekken of partnerschappen registreren;

college

:

het college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1

    Het college benoemt tenminste twee ambtenaren van team Publiekszaken en in dienst van de gemeente Haren tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2

    Het college benoemt tenminste drie ambtenaren in dienst van de gemeente Haren tot bezoldigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3

    Het college benoemt een lid van het college of de raad van de gemeente Haren op diens verzoek tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4

    Het college kan personen, die in een andere gemeente zijn beëdigd en benoemd tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en ook als zodanig actueel functioneren, éénmalig benoemen tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand in de gemeente Haren en wel tot op de dag van de benoeming Haren.

Artikel 3 Benoeming

De benoeming van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand vindt plaats door het afdelingshoofd Dienstverlening, daartoe gemandateerd door het college van burgemeester en wethouders en in overleg met de portefeuillehouder, voor een bepaalde periode, te weten:

  • 1.

    voor hen, die als ambtenaar werkzaam zijn bij team Publiekszaken: voor de duur van het dienstverband bij dit team;

  • 2.

    voor hen, die voor bepaalde tijd als bezoldigd buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand 2ijn benoemd: voor de duur van 5 jaar, waarna een verlenging mogelijk is;

  • 3.

    voor hen, die als onbezoldigd buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn benoemd: voor de tijd dat zij tot burgemeester, wethouder of raadslid zijn benoemd;

  • 4.

    voor hen, genoemd in artikel 2 lid 4: voor de dag van de huwelijksvoltrekking.

Artikel 4 Taakuitvoering van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1

    De ambtenaren van de burgerlijke stand bedoeld in artikel 2, onder 1, zijn belast met alle door de wet opgelegde taken.

  • 2

    De buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand bedoeld in artikel 2, lid 2, 3 en 4, zijn uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 5 Leiding van de afdeling

  • 1

    Team Publiekszaken valt onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd Dienstverlening.

  • 2

    De coördinator Publiekszaken is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Locatie

  • 1

    Onverminderd hetgeen daarover bij of krachtens Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in het gemeentehuis.

  • 2

    Voor de toepassing van dit reglement worden als gemeentehuis aangemerkt alle huizen der gemeente die door het afdelingshoofd Dienstverlening, daartoe gemandateerd door het college van burgemeester en wethouders, na overieg met de portefeuillehouder, al dan niet éénmalig als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 7 Openstelling burgerlijke stand

  • 1

    De burgeriijke stand is geopend tijdens de openingstijden van de balie publiekszaken. Het college bepaalt de uren waarop de balie publiekszaken voor het publiek geopend is.

  • 2

    Op zaterdagen, zondagen en de in artikel 3 van de Algemene termijnenwet genoemde en de bij of krachtens artikel daarmee gelijkgestelde algemeen erkende feestdagen, wordt het gemeentekantoor op verzoek van een belanghebbende in overleg geopend, indien deze de ambtenaar van de burgerlijke stand op genoegzame wijze aantoont, dat met de te verrichten werkzaamheden niet tot de eerstvolgende werkdag kan worden gewacht.

Artikel 8 Mogelijkheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken / registreren van partnerschappen

In de gemeente Haren zijn een aantal mogelijkheden voor het voltrekken van een huwelijk / registreren van een partnerschap:

Kosteloos

Op woensdagmorgen van 09.00 tot 09.15 en van 9.15 tot 9.30 uur wordt gelegenheid geboden voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen / geregistreerde partnerschappen onder de volgende voorwaarden:

  • a.

    e.e.a. wordt sober voltrokken dan wel aangegaan in een kamer in het gemeentehuis;

  • b.

    er is alleen plaats voor het bruidspaar / de registrerenden en 2 getuigen (waar men zelf voor zorgt);

  • c.

    de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand verricht in de beschikbare 15 minuten alleen de officiële handelingen (draagt geen toga, houdt geen toespraak);

  • d.

    er worden geen parkeerontheffingen verstrekt.

Kosteloos met een minimum inkomen

Het college kan bij kosteloze huwelijken / geregistreerde partnerschappen voor inwoners van de gemeente Haren van de bovenstaande voorwaarden afwijken als is komen vast te staan dat partijen een gezamenlijk inkomen hebben op minimumniveau. Heeft het bruidspaar / de registrerenden een gezamenlijk inkomen op of onder het minimumniveau en zouden zij hun huwelijk of registratie graag conform een volledig huwelijk in de trouwzaal van het raadhuis willen houden? Dan kan dat na een inkomenscheck door team WIZ met daarbij de voorwaarde dat één van de partners langer dan 6 maanden inwoner van de gemeente Haren is.

In stilte

Op maandag tot en met donderdag kan tegen beperkte kosten op een zelfgekozen moment getrouwd of geregistreerd worden in kamer 'de Hoop' in het raadhuis. Er wordt geen toespraak gehouden, voorbespreking met de trouwambtenaar is daarom niet nodig. Er is beperkt ruimte voor familie en kennissen om het huwelijk bij te wonen (er is ruimte voor 10 personen, inclusief bruidspaar/registrerenden, getuigen en trouwambtenaar).

Volledig

In het raadhuis en op diverse andere locaties in de gemeente is het mogelijk een geheel verzorgd huwelijk of partnerschap te voltrekken (ook 's avonds en op zaterdag). De ceremonie is persoonlijk met ruimte voor eigen inbreng, van tevoren te bespreken met de trouwambtenaar. Afhankelijk van de locatie is er voldoende ruimte voor familie en kennissen om het huwelijk bij te wonen.

Keuze voor eigen locatie

Als een paar in eigen stijl wilt trouwen dan kan men ook zelf de locatie kiezen. De gemeente moet de locatie wel goedkeuren. Met de trouwambtenaar kan besproken worden hoe het huwelijk wordt gesloten. Bij de keuze voor een eigen locatie is vrijwel altijd een gebruiksvergunning van de brandweer nodig.

Artikel 9 Tijdsduur huwelijk / registratie

  • 1

    Een normale, volledige huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie neemt 45 — 60 minuten in beslag. De tijd m.b.t. voorbereiding van de voltrekking / registratie is ter bepaling aan de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 2

    Een huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie in stilte neemt 15 — 30 minuten in beslag.

  • 3

    Een kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie neemt 15 minuten in beslag.

Artikel 10 Vergoeding buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

  • 1

    Bij kosteloze huwelijken/registraties als bedoeld in artikel 8 lid 1, krijgt een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (of er tussen 9.00 en 9.30 uur nu 1 of 2 bruidsparen/registrerenden zijn) 1 uur vergoed.

  • 2

    Bij kosteloze huwelijken/registraties voor minima zoals bedoeld in artikel 8 lid 2, krijgt een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand 4 uur vergoed.

  • 3

    Bij huwelijken/registraties in stilte zoals bedoeld in artikel 8 lid 3, krijgt een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand 1 uur vergoed.

  • 4

    Bij volledige huwelijken/registraties zoals bedoeld in artikel 8 lid 4, krijgt een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand 4 uur vergoed indien het gaat om een voltrekking in het gemeentehuis, 5 uur als het gaat om een andere locatie.

  • 5

    Bij huwelijken/registraties, waarbij een (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand alleen de officiële handelingen verricht, worden hem/haar 2 uur vergoed. 

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1

    Het reglement kan worden aangehaald als "Reglement burgerlijke stand 2011" en treedt, nadat zij op de gangbare voorgeschreven wijze is bekendgemaakt, in werking op 1 januari 2011.

  • 2

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van het 'Reglement burgerlijke stand 2011' wordt het 'Reglement burgerlijke stand, vastgesteld op 4 april 1995, ingetrokken.

Haren, 27 oktober 2010

Burgemeester en wethouders voornoemd.

 

Mark Boumans