Organisatie | Haren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening gemeente Haren |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening gemeente Haren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2004 | 30-12-2014 | Correcties opmaak | 27-09-2004 Harener Weekblad, 07-10-2004 | 10 augustus 2004 | |
28-09-2004 | Nieuwe regeling | 27-09-2004 Harener Weekblad, 07-10-2004 | 10 augustus 2004 |
DE RAAD DER GEMEENTE HAREN, overwegende, dat het door inwerkingtreding van het duale stelsel en het welzijnsplan 2004-2007 nodig is de ‘Algemene Subsidieverordening gemeente Haren aan te passen aan genoemde verordening;
gelezen het voorstel van het college d.d. 10 augustus 2004;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Paragraaf 1.1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Paragraaf 1.2 De subsidieaanvraag
Het college kan besluiten een subsidieaanvraag niet te behandelen, indien de aanvraag niet aan de daaraan in deze verordening gestelde eisen voldoet of indien de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door het college gestelde termijn de aanvraag aan te vullen.
Paragraaf 1.5 De subsidievaststelling
Het college stelt de subsidie vast binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag inclusief de bescheiden die de subsidieontvanger ingevolge artikel 12 dient over te leggen.
Artikel 14 Ambtshalve vaststelling
Het college kan de subsidie geheel of gedeeltelijk ambtshalve vaststellen, indien:
Paragraaf 1.6 Betaling en terugvordering
Artikel 17 Opschorting betaling
De verplichting tot betaling van een subsidiebedrag of een voorschot wordt opgeschort met ingang van de dag waarop het college aan de subsidieontvanger schriftelijk kennis geeft van het ernstige vermoeden, dat er grond bestaat om toepassing te geven aan artikel 19 of 20 tot en met de dag, waarop de beschikking omtrent de intrekking of wijziging is bekendgemaakt of de dag, waarop sedert de kennisgeving van het ernstige vermoeden dertien weken zijn verstreken.
Paragraaf 1.7 Intrekking en wijziging subsidiëring
Artikel 19 Intrekking en wijziging subsidieverlening
Artikel 20 Intrekking en wijziging subsidievaststelling
De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd indien vijf jaren zijn verstreken sedert de dag waarop de vaststelling is bekendgemaakt dan wel, in het geval, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, sedert de dag waarop de handeling in strijd met de verplichting is verricht of de dag waarop aan de verplichting had moeten zijn voldaan.vastgesteld, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald.
De subsidieontvanger verleent desgevraagd aan het college inzage in de administratie en verstrekt alle inlichtingen welke van belang zijn voor de beoordeling van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de door de subsidieontvanger verrichte gesubsidieerde werkzaamheden en het gevoerde financieel beheer met betrekking tot die werkzaamheden.
Hoofdstuk 3 Structurele subsidies
Artikel 31 Beëindiging subsidieverstrekking
Indien aan een subsidieontvanger voor drie of meer achtereenvolgende jaren subsidie is verstrekt voor dezelfde of in hoofdzaak dezelfde voortdurende activiteiten, geschiedt gehele of gedeeltelijke weigering van de subsidie voor een daarop aansluitend tijdvak op de grond, dat veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten zich tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting van de subsidie verzetten, slechts met inachtneming van een redelijke termijn.
Voor zover aan het einde van het tijdvak waarvoor subsidie is verleend sedert de bekendmaking van het voornemen tot weigering voor een daarop aansluitend tijdvak nog geen redelijke termijn is verstreken, wordt de subsidie voor het resterende deel van die termijn verleend, zo nodig in afwijking van het vastgestelde subsidieplafond.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en Slotbepalingen
Op een aanvraag, die is ingediend voor de inwerkingtreding van deze verordening, wordt op grond van de voor dat tijdstip geldende regels beslist.
Het college publiceert tenminste eenmaal in de vier jaar een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de subsidieverstrekking in de praktijk.
Haren, 27 september 2004
de raad voornoemd,
w.g. R.T.F. Zeilinga, griffier w.g. A.J. Gerritsen, voorzitter
Toelichting 1 op wijziging ASV
Algemene toelichting De Algemene Subsidieverordening gemeente Haren is op een aantal onderdelen herzien. Het betreft met name wijzigingen van de structuur van de verordening en versimpeling van de systematiek, aanpassingen van de bevoegdheidsverdeling aan het duale stelsel, het terugdringen en vereenvoudigen van de administratieve bepalingen en het schrappen van de waarderingssubsidie. Op deze aspecten zal in de volgende paragrafen afzonderlijk worden ingegaan.
§ 1.1 Structuur en systematiek
Het wijzigen van de structuur heeft met zich meegebracht dat een algemeen deel is ingevoerd. Dit eerste hoofdstuk van de verordening bevat bepalingen die op zowel incidentele als structurele subsidieverstrekking van toepassing zijn. Verder is het hoofdstuk “Structurele en incidentele subsidies” opgesplitst in twee afzonderlijke hoofdstukken. Deze hoofdstukken volgen dezelfde opbouw als het eerste hoofdstuk en geven waar nodig de aanvullende bepalingen weer. Geëindigd wordt met de overgangs- en slotbepalingen die weer op beide vormen van subsidieverstrekking van toepassing zijn.
Voor de systematiek betekent bovenstaande dat bij het toetsen van incidentele subsidies hoofdstuk 1 in samenhang met hoofdstuk 2 moet worden bezien, aangezien in het tweede hoofdstuk aanvullende bepalingen staan die gelden voor de incidentele subsidieverstrekking. Hoofdstuk 3 kan in zijn geheel buiten beschouwing worden gelaten. Bij verstrekking van structurele subsidies kan aldus hoofdstuk 3 naast hoofdstuk 1 worden gelegd en kan het tweede hoofdstuk ter zijde worden geschoven.
Als gevolg van de invoering van het duale stelsel heeft een bevoegdheidsverschuiving plaatsgevonden tussen het college enerzijds en de raad anderzijds. Deze verschuiving heeft ook gevolgen voor de subsidieverstrekking. De raad heeft nog invloed via de begroting, het vaststellen van subsidieplafonds en het vaststellen van beleidsregels. De overige bevoegdheden zijn overgegaan naar het college.
§ 1.3 Administratieve bepalingen
In de praktijk is gebleken dat de verschillende administratieve bepalingen leiden tot een (vaak onnodige) verzwaring van de procedure. Deze bepalingen worden dan ook als belastend ervaren en zijn daarom nog eens tegen het licht gehouden. Gebleken is dat een aantal van de administratieve bepalingen zonder meer kan worden geschrapt. Verder zijn verschillende bepalingen vereenvoudigd. Natuurlijk is het in sommige gevallen wenselijk om toch administratieve verplichtingen op te leggen. Daarom zijn de artikelen zo opgesteld dat het college een keuzemogelijkheid wordt geboden. Het blijft dus mogelijk een zwaardere procedure te volgen.
Een andere manier om voor meer duidelijkheid op het gebied van de subsidieverstrekking te zorgen, is het verwijderen van de waarderingssubsidie. Het is niet noodzakelijk om een apart hoofdstuk aan deze subsidievorm te wijden, aangezien deze valt onder de incidentele subsidies. Om verwarring tegen te gaan en zodoende meer duidelijkheid te scheppen is daarom de waarderingssubsidie geschrapt.
Toelichting per gewijzigd artikel
Onderstaand zal per gewijzigd artikel worden aangegeven wat de wijziging inhoudt en waarom deze is doorgevoerd. Door de structuurwijziging (onderverdeling in algemeen deel, incidentele subsidies, structurele subsidies) zijn verschillende (delen van) artikelen verplaatst. Voor zover deze niet inhoudelijk worden gewijzigd zal daarbij niet worden stilgestaan.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen In dit artikel zijn slechts enkele kleine, tekstuele wijzigingen doorgevoerd.
Artikel 2 Reikwijdte Het eerste lid is anders geformuleerd, zodat de verordening zich uitstrekt over alle subsidieverstrekkende handelingen. Op die manier wordt voor meer eenheid gezorgd.
Artikel 3 Bevoegdhedenverdeling In dit artikel is de bevoegdheid tot het verlenen van structurele subsidies in het kader van de dualisering verschoven van de raad naar het college. Voor het overige is de verwijzing naar de waarderingssubsidies verwijderd.
Artikel 4 Subsidieplafond Slechts het eerste lid is iets gewijzigd. De raad blijft bevoegd tot het vaststellen van subsidieplafonds.
Artikel 5 De aanvraag Onder c. is een eis toegevoegd, namelijk dat moet worden aangegeven waarom de activiteit alleen met behulp van een gemeentelijke subsidie kan worden gerealiseerd. Dat is geen zware eis, maar wel een belangrijke nu de gemeente zorgvuldig moet afwegen aan wie wel of niet subsidie wordt verstrekt.
Artikel 6 Eerste aanvraag Hier zijn twee administratieve vereisten geschrapt. Een beschrijving van de organisatievorm en een opgave van de samenstelling van het bestuur zijn niet meer vereist. In lid 2 wordt het college wel de mogelijkheid geboden een accountantsverklaring te vragen, indien zij dit nodig achten.
Artikel 7 Het besluit Aan dit artikel is de bepaling toegevoegd dat het college slechts een besluit tot subsidieverlening nemen, indien zij dit nodig achten. Zodoende is het mogelijk meteen tot de subsidievaststelling over te gaan.
Artikel 10 Weigeringgronden Er is een extra dwingende weigeringgrond ingevoerd. Landelijke instellingen, die landelijk fondsen werven, hebben geen recht op subsidie. Dit criterium is ingevoerd, omdat dergelijke instellingen niet afhankelijk zijn van gemeentelijke subsidie. Zodoende komt de subsidie slechts ten goede aan instellingen die echt van steun van de gemeente afhankelijk zijn.
Artikel 15 Het besluit Aan dit artikel is de eis toegevoegd dat slechts de noodzakelijke kosten subsidiabel zijn. Op die manier wordt voorkomen dat subsidie wordt verspild.
Artikel 32 De aanvraag tot subsidievaststelling In het derde lid is bepaald dat slechts een inhoudelijk verslag nodig is wanneer het gaat om een subsidie die voor meerdere jaren is verleend. Dergelijke subsidies worden slechts bij de verlening en bij de laatste vaststelling integraal behandeld. Dit betekent een behoorlijke verlichting van administratieve handelingen.