Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Dit Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad vervangt het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad welke is vastgesteld op 12 maart 2002.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-06-2010 | 31-08-2016 | art. 5a | 20-05-2010 Veenendaalse Krant, 2010-05-26 | 2010, 2010.00060 | |
18-06-2009 | 03-06-2010 | art. 5 | 03-06-2009 Veenendaalse Krant, 2009-06-10 | 2009, 2009.149249 | |
01-05-2008 | 18-06-2009 | nieuwe regeling | 23-04-2008 Veenendaalse Krant, 2008-04-29 | 2008, 2008.145461 |
De raad van de gemeente Veenendaal;
het voorstel van de raadsgriffier en de burgemeester van 9 april 2008, nummer 2008.145461;
artikel 16 van de Gemeentewet;
het amendement van de fracties van Lokaal Veenendaal, ChristenUnie en GroenLinks waarin wordt betoogd om in artikel 16 lid 4 van het voorliggende ontwerp – reglement de woorden ‘bij voorkeur’ te vervangen door de woorden ‘minimaal’.
Verder stelt het amendement dat wijziging van de notulen alleen mag na het gezamenlijk door de griffier en spreker afluisteren van de geluidsband waarmede het amendement beoogt te voorkomen dat een raadslid zijn uitspraken via de notulen wijzigt.
Ten aanzien van artikel 16 lid 5d van het voorliggende ontwerp – reglement betoogt bovengenoemd amendement dat het niet nodig is om aantekening te maken van vergissingen bij het uitbrengen van stemmen.
het amendement van de fracties van de ChristenUnie, Lokaal Veenendaal, SP en SGP waarin ten aanzien van de artikelen 32 lid 2 en 33 lid 2 van het voorliggende ontwerp – reglement wordt gesteld dat (sub)amendementen en sub(moties) ook mondeling moeten kunnen worden ingediend, ongeacht of zij eenvoudig van aard zijn of dat de voorzitter die mening is toegedaan.
vast te stellen het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Elk raadslid heeft één stem in het raadspresidium. De voorzitter van de raad en de griffier kunnen een advies geven. Indien in een voltallige vergadering van het raadspresidium tot een besluit gekomen moet worden en de stemmen staken; en als in die gevallen de artikelen 28 tot en met 32 van de Gemeentewet (bepalingen over stemmingen) geen uitkomst bieden, dan kan de voorzitter voorstellen dat er zo wordt gestemd dat ieder lid of zijn plaatsvervanger evenveel stemmen uitbrengt als zijn fractie leden kent.
Artikel 5a De Dialoogcommissie
De Dialoogcommissie heeft tot taak om de dialoog tussen gemeenteraad en inwoners te organiseren in het stadium van de beeldvorming (dialoogavonden) en selecteert daartoe onderwerpen. Daarnaast heeft de Dialoogcommissie tot taak om avonden te organiseren waarop het college de mogelijkheid geboden wordt presentaties te geven aan de raad (presentatieavonden).
Hoofdstuk II Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
De vergaderingen van de raad vinden in de regel één keer in de zes weken plaats op donderdag op basis van een jaarlijks van maart tot maart door het raadspresidium vast te stellen vergaderschema, vangen aan om 19.30 uur, eindigen uiterlijk om 0.00 uur en worden gehouden in het gemeentehuis. Om 23.00 uur informeert de voorzitter of de raad wenst door te vergaderen tot uiterlijk 0.00 uur.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde van de vergadering
Artikel 16 Notulen en besluitenlijst
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris en de indiener van een burgerinitiatief hebben het recht, mits zij aan de vergadering hebben deelgenomen, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering wordt, minimaal twee dagen voor de vergadering waarin de notulen aan de orde worden gesteld schriftelijk bij de griffier ingediend, waarna de griffier en de voorsteller van de verandering, de geluidsband, afluisteren.
Aan de hand van de notulen wordt een besluitenlijst opgesteld. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de gemeentelijke website.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door de voorzitter te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 27 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 28 Stemming over (sub-)amendementen, (sub-)moties en moties vreemd aan de orde van de dag
Artikel 29 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 30 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk IV Rechten van leden
Het raadspresidium plaatst het initiatiefvoorstel op de voorlopige agenda van de eerstvolgende vergadering, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt in de eerstvolgende vergadering voorgesteld het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering te plaatsen.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in, naar het oordeel van de voorzitter, spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk en ondertekend door de indiener(s) bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd als mede te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 39 Schriftelijke vragen
De vragen worden schriftelijk beantwoord, tenzij het betreffende raadslid bij de vraagstelling uitdrukkelijk om mondelinge beantwoording verzoekt. Schriftelijke beantwoording vindt plaats zo spoedig mogelijk doch in ieder geval binnen vier weken, nadat de vragen zijn binnengekomen. Eventuele mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende vergadering van de functionele raadscommissie. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, krijgt de vragensteller daarvan gemotiveerd bericht, waarbij aangegeven wordt de termijn, waarbinnen beantwoording plaats zal vinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Hoofdstuk V Begroting en rekening
Artikel 41 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de kadernota en de begroting volgens een procedure die het raadspresidium vaststelt.
Artikel 42 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die het raadspresidium vaststelt.
Hoofdstuk VI Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 45 Geheimhouding; opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk VII Toehoorders en pers
Artikel 47 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de openbare raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 49 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.