Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2002 |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2010 | 01-09-2016 | art. 2 | 11-11-2010 Veenendaalse Krant, 2010-11-17 | 2010, 2010.00124 | |
22-04-2010 | 25-11-2010 | art. 2 | 08-04-2010 Veenendaalse Krant, 2010-04-14 | 2010, 2010.00045 | |
14-03-2002 | 22-04-2010 | nieuwe regeling | 12-03-2002 Veenendaalse Krant, 2002-04-10 | 2002, 2002/02299 |
Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raadscommissie Ruimtelijke Ontwikkeling adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: architectuur en welstandsbeleid, bouwverordening, Brouwerspoort, Veenendaal-oost, woonwagenzaken, volkshuisvesting, grondbedrijf, eigendommen, verbetering woonomgeving, wijkbeheer, plantsoenen, begraafplaats, ruimtelijke ordening, stadsontwikkeling, stedelijke vernieuwing, gemeentelijke monumenten, milieuzaken, afvalbeleid, stadsbeheer, infrastructuur, aanleg en reconstructie van wegen en vervoer.
De raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Wet maatschappelijke ondersteuning, leefbaarheid, jeugdbeleid, diversiteitbeleid, ouderenbeleid, volksgezondheid, sport, recreatie, onderwijs, evenementen, cultuur en maatschappelijke dienstverlening, sociale recherche, werkgelegenheid, arbeidsvoorziening, gesubsidieerde arbeid, sociale werkvoorziening en sociale zaken.
De raadscommissie Bestuur en Middelen adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Andere Overheid (waaronder publieksdiensten), algemeen bestuurlijke zaken, coördinatie algemeen bestuur, openbare orde en veiligheid, regiozaken, financiën en belastingen, economie, juridische zaken, promotie en communicatie, stedenband, mediabeleid, personeel en organisatie, facilitaire zaken en huisvesting, gemeentelijke organisatie.
Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij het raadspresidium beslist dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
Een lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. Per fractie geldt een maximum van 3 niet-raadsleden die zitting kunnen nemen in raadscommissies. De in het eerste lid genoemde leden dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie.
Hoofdstuk 3: Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 17 Spreekrecht burgers
Voordat de commissie een aanvang maakt met de behandeling van het agendapunt, stelt de voorzitter de toehoorders in de gelegenheid het woord te voeren. Nadat de commissie in eerste instantie het woord heeft gevoerd, worden toehoorders opnieuw in de gelegen- heid gesteld gebruik te maken van het spreekrecht. Dat geldt ook voor toehoorders die in eerste instantie daarvan geen gebruik hebben gemaakt. De toehoorders dienen zich daarbij te beperken tot het verstrekken van informatie, het geven van een toelichting of het beantwoorden van vragen van de commissieleden ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht, een voorstel tot wijziging van de notulen aan de raadscommissie te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor de vaststelling van de notulen bij de commissiegriffier te worden ingediend.
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Hoofdstuk 5: Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Deze notulen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van deze notulen. De vastgestelde notulen worden door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 31 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6: Toehoorders en pers
Artikel 33 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 34 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.