Organisatie | Delfzijl |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | beleidsregel Wet BIBOB gemeenten Appingedam en Delfzijl |
Citeertitel | beleidsregel Wet BIBOB gemeenten Appingedam en Delfzijl |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | BIBOB-beleidsregel |
Deze regeling vervangt de beleidslijn BIBOB van 5 december 2006. Deze regeling is ook vastgesteld door de burgemeester van Delfzijl. Deze regeling is ook vastgesteld door het college en de burgemeester van de gemeente Appingedam.
Wet BIBOB, art. 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2010 | nieuwe regeling | 06-04-2010 Eemsbode, 29-09-2010 | Geen |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeenten Delfzijl en Appingedam hebben op grond van artikel 3 van de Wet BIBOB de bevoegdheid om vergunningen te weigeren respectievelijk in te trekken indien ernstig gevaar bestaat dat daarmee strafbare feiten zullen worden gepleegd of uit strafbare feiten verkregen voordelen zullen worden benut. In deze beleidsregel maken zij bekend in welke gevallen en hoe zij van die bevoegdheid gebruik zullen maken.
De onderliggende nota “BIBOB-beleidslijn gemeenten Appingedam en Delfzijl” en in het bijzonder de daarin opgenomen voorstellen maken deel uit van deze beleidsregel.
'BIBOB' staat voor: Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur. Bedoeling van de wet is om overheden in hun rol van vergunningverlener, subsidiegever en/of opdrachtgever in staat te stellen een bijdrage te leveren in de strijd tegen de georganiseerde misdaad, in het bijzonder tegen infiltratie van de onderwereld in de bovenwereld, in het gebied en op de beleidsterreinen waarvoor zij mede verantwoordelijk zijn.
Vergunningen mogen worden geweigerd of ingetrokken als ter verkrijging daarvan een strafbaar feit is gepleegd, bijvoorbeeld omkoping of valsheid in geschrifte. Vergunningen mogen daarnaast worden geweigerd of ingetrokken als ernstig gevaar bestaat dat zij zullen worden gebruikt om:
Als sprake is van mindere mate van dergelijk gevaar mogen er extra voorschriften, gericht op beperking van dat gevaar, aan de vergunning worden verbonden.
Ter vaststelling van de mate van gevaar kan het bestuursorgaan zich laten bijstaan door Bureau BIBOB. Dit bureau is een onderdeel van het Ministerie van Justitie. Desgevraagd doet Bureau BIBOB onderzoek naar de handel en wandel van aanvragers van vergunningen en houders van reeds verleende vergunningen. Het bureau heeft hierbij toegang tot databanken die gewoonlijk voor gemeenten gesloten blijven. Het bureau stelt op basis van zijn bevindingen een onderzoeksrapport op en formuleert daarin een conclusie over de te verwachten mate van gevaar.
Het college respectievelijk de burgemeester zullen van hun BIBOB-bevoegdheden gebruikmaken bij de verlening en handhaving van de navolgende vergunningen:
De doelstelling van het college respectievelijk de burgemeester met deze toepassing van de Wet BIBOB is om personen en organisaties die in relatie staan tot de georganiseerde misdaad de voet dwars zetten bij pogingen actief te worden respectievelijk belangen te verwerven in de plaatselijke economie. Een nevendoelstelling van het college en de burgemeester is een en ander tegen zo gering mogelijke extra kosten voor burgers en bestuur te realiseren.
Aanvragen om een horecavergunning zullen worden getoetst aan het gevaarcriterium uit de Wet BIBOB. Indien sprake lijkt van ernstig gevaar dat de vergunning zal worden gebruikt om strafbare feiten te plegen of uit strafbare feiten verkregen voordelen te benutten, zullen wij de vergunning weigeren. Als sprake lijkt van mindere mate van gevaar, dan ernstig, zullen wij aan de te verlenen vergunning extra, gevaarbeperkende voorwaarden verbinden.
Van de bevoegdheid om aanvragen om exploitatievergunning voor een prostitutiebedrijf, escortbedrijf of speelautomatenhal aan het gevaarcriterium uit de Wet BIBOB te toetsen en die vergunning afhankelijk van de uitkomst daarvan te weigeren of van extra voorschriften te voorzien, zal de burgemeester in alle gevallen gebruik maken.
Van de bevoegdheid om aanvragen voor een alcoholvrij verlof aan het gevaarcriterium uit de Wet BIBOB te toetsen en het verlof afhankelijk van de uitkomst daarvan te weigeren of daar extra voorschriften aan te verbinden, zal de burgemeester voortaan steeds en in alle gevallen gebruik maken.
Van onze bevoegdheid om reeds verleende vergunningen c.q. verleende alcoholvrije verloven in te trekken, dan wel daar extra voorwaarden aan te verbinden, zullen wij slechts op indicatie gebruik maken. Dat wil zeggen wanneer aanwijzingen bestaan dat sprake is van het gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet BIBOB.
Ten behoeve van de beoordeling van het gevaar dat de vergunning zal worden gebruikt om strafbare feiten te plegen of uit strafbare feiten verkregen voordelen te benutten, zullen van aanvragers extra gegevens worden gevraagd. In ieder geval zullen de volgende gegevens worden gevraagd:
Voor de extra gegevensverzameling wordt gebruik gemaakt van het algemeen BIBOB-vragenformulier en het bijlagenformulier, zoals opgesteld door Bureau BIBOB.
Bij de beoordeling van de mate van gevaar dat de vergunning zal worden gebruikt om strafbare feiten te plegen of uit strafbare feiten verkregen voordelen te benutten zullen wij ons laten bijstaan door Bureau BIBOB wanneer er
het daarop gestoelde vermoeden dat de vergunning zal worden gebruikt om strafbare feiten te plegen of uit strafbare feiten verkregen voordelen te benutten niet wordt weerlegd door de gegevens die de aanvrager/houder heeft verstrekt, en/of voor een betrouwbare vaststelling van de mate van gevaar onvoldoende gegevens respectievelijk gegevensverwerkende capaciteit bij de gemeente aanwezig zijn en het verlenen van de vergunning onder gevaarbeperkende aanvullende voorwaarden niet goed mogelijk, ondoelmatig en/of ineffectief lijkt.
De bevindingen en het advies van Bureau BIBOB zullen wij Awb-conform in onze besluitvorming over de aanvraag en/of de reeds verleende vergunning meenemen, dat wil zeggen als wij het advies van Bureau BIBOB niet overnemen, zullen wij de redenen daarvoor in ons besluit vermelden.