Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drenthe

Beleidsregel woonzorgstimulering

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrenthe
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBeleidsregel woonzorgstimulering
CiteertitelBeleidsregel woonzorgstimulering
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 12-10-2004

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal blad, 2005, 27

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-04-200501-07-2012nieuwe regeling

12-10-2004

Provinciaal blad, 2005, 27

7.2/2004009903

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel woonzorgstimulering

 

 

Inhoud

INLEIDING

Door het combineren van wonen met zorg kunnen meer mensen zelfstandig wonen, ook als zij door een handicap of door leeftijd extra zorg nodig hebben. De provincie hecht grote waarde aan deze ontwikkeling.

Voor de uitvoering van projecten in het kader van de Beleidsregel woonzorgstimulering is een bedrag van € 361.618,-- gereserveerd voor minimaal 14 kleinschalige woonprojecten.

WAT WILLEN WIJ MET HET BUDGET WOONZORGSTIMULERING BEREIKEN

Wij verlenen vanuit het budget Woonzorgstimulering eenmalige subsidies aan projecten op het combinatieterrein van wonen, zorg en dienstverlening. De subsidies worden verleend in de vorm van incidentele prestatiesubsidies als bedoeld in de Algemene subsidieverordening (ASV) Drenthe 2004. Voor de realisatie van projecten is het van belang dat er een goede samenwerking en samenhang tussen wonen, zorg en dienstverlening totstandkomt. Voor het realiseren van woonzorginitiatieven is creativiteit van woningbouwcorporaties, zorginstellingen, zorgverzekeraars, welzijnsinstellingen en de overheid, in nauw overleg met de doelgroep, een belangrijke vereiste.

Kerndoelstellingen die wij met deze beleidsregel willen bereiken zijn de volgende.

1.   Het stimuleren van de bouw van kleinschalige woonvormen voor diverse doelgroepen

      Er blijven doelgroepen (ouderen, mensen met een beperking) die niet meer de regie over hun eigen leven kunnen voeren. Een tussenvorm, kleinschalige zorg, kan in een dergelijke situatie een oplossing bieden. Kleinschalige zorg is een goede manier om zorg op maat te realiseren, zoals kleinschalige woonvormen in combinatie met zorg en dienstverlening binnen de muren van een grotere instelling, in kleinere wooneenheden in de buurt, of bijvoorbeeld in boerderijen.

2.   Bevorderen dat bepaalde doelgroepen langer zelfstandig kunnen blijven wonen

      Het gaat dan met name om initiatieven in de infrastructuur van de zorg of dienstverlening. Bijvoorbeeld een kantoor voor een zorg- en welzijnsteam, een opslagruimte voor hulpmiddelen, of een gemeenschappelijke ruimte; onderdelen die de infrastructuur rondom zorg- en dienstverlening vormgeven of versterken.

DOELGROEP

-     Mensen met een lichamelijke, verstandelijke en/of een zintuiglijke beperking.

-     Ouderen.

-     Mensen met een (ex-)psychiatrische problematiek.

CRITERIA

Een subsidieaanvraag moet betrekking hebben op een van de kerndoelstellingen. Vandaar dat een aanvraag in elk geval moet voldoen aan de volgende criteria.

1.   Is gericht op een van de vorengenoemde doelgroepen.

2.   Er is specifiek aangegeven voor welk onderdeel uit een groter projectplan de subsidie bedoeld is.

3.   Met de gevraagde inzet wordt aantoonbaar bijgedragen aan het bereiken van een van onze kerndoelstellingen.

4.   De aanvraag heeft betrekking op wonen met zorg en dienstverlening.

5.   De aanvraag voor subsidie is afkomstig van zorgaanbieders, gemeenten of welzijnsorganisaties. Andere organisaties die initiatieven willen ondernemen, kunnen dan in overleg treden met de genoemde partij(en).

DE AANVRAAG

Er is in totaal € 361.618,-- beschikbaar.

Om zoveel mogelijk partijen de mogelijkheid te geven gebruik te maken van het budget, wordt het budget in 2 jaar ingezet. Dat betekent dat in 2005 € 150.000,-- en in 2006 € 211.000,-- beschikbaar is. Wanneer niet alle middelen zijn gebruikt, komt er een derde ronde in het najaar van 2006. Per project is een maximum van € 25.000,-- beschikbaar.

De eerste aanvragen voor subsidie dienen uiterlijk binnen te zijn voor 1 mei 2005. Voor de tweede ronde dienen de aanvragen binnen te zijn voor 1 november 2005.

De aanvraag voldoet overigens aan artikel 12, derde lid, van de ASV.

"a.  Een concrete omschrijving van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt gevraagd, waaruit tevens blijkt:

-     waar en wanneer de activiteit(en) worden uitgevoerd;

-     welke (meetbare) prestaties zullen worden verricht;

-     wat de beoogde effecten zijn;

-     wat de relatie van die activiteit(en) is met het beleid van de provincie;

-     indien daarvan sprake is, welke doelgroepen met de activiteit(en) worden bereikt.

b.   Een begroting, omvattende de baten en de lasten met betrekking tot de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt gevraagd."

Na de sluitingsdata van 1 mei 2005 en 1 november 2005 wordt binnen 8 weken een beslissing genomen over de ingediende subsidieaanvragen.

SUBSIDIEVASTSTELLING

Om te komen tot een vaststelling van de subsidie wordt binnen 13 weken na afloop van de uitgevoerde activiteit een aanvraag tot subsidievaststelling naar de provincie gezonden. Deze aanvraag gaat vergezeld van een inhoudelijk verslag en een financieel verslag. De aanvraag voldoet overigens aan het bepaalde in artikel 16 van de ASV.

De aanvraag kan worden ingediend bij de provincie Drenthe, ter attentie van de Productgroep Cultuur en Welzijn, Postbus 122, 9400 AC Assen.