Organisatie | Uden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling flexibele werktijden gemeente Uden |
Citeertitel | Regeling flexibele werktijden gemeente Uden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2011 | 01-03-2011 | 01-09-2015 | Nieuwe regeling | 09-03-2011 Onbekend | College 09-03-2011 |
De gemeentesecretaris kan, na ruggespraak met het betreffend afdelingshoofd, in bijzondere omstandigheden ontheffing van deze regeling verlenen voor de medewerkers van de ambtelijke organisatie. De griffier kan in bijzondere omstandigheden ontheffing van deze regeling verlenen voor de medewerkers van de griffie.
In deze regeling wordt verstaan onder:
Medewerker: de ambtenaar in de zin van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR), alsmede de werknemer als bedoeld in artikel 2:5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR).
Werkperiode: de tijdsperiode waarbinnen de werkzaamheden kunnen worden verricht.
Werkdag: de dag waarop de medewerker arbeid moet verrichten.
Formele arbeidsduur: het aantal uren per week volgens de aanstelling of arbeidsovereenkomst gedurende welke de medewerker arbeid moet verrichten.
Feitelijke arbeidsduur: het aantal werkelijk te werken uren per week of rooster, zoals is afgesproken tussen de organisatie/ leidinggevende en de medewerker.
Bandbreedte: de marges waarbinnen de feitelijke arbeidsduur per week kan fluctueren.
Werktijd: de periode tussen vastgestelde tijdstippen gedurende welke door de medewerker arbeid moet worden verricht oftewel de tijd waarbinnen een adequate bezetting gewaarborgd dient te worden.
Pauze: een tijdruimte van tenminste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de arbeid tijdens de werktijd wordt onderbroken en de medewerker geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid.
Positief urensaldo: de tijdsduur die de medewerker langer heeft gewerkt dan de overeengekomen feitelijke arbeidsduur.
Negatief urensaldo: de tijdsduur die de medewerker korter heeft gewerkt dan de overeengekomen feitelijke arbeidsduur.
Thuiswerken: Het incidenteel thuis werkzaamheden verrichten.
Telewerken: Telewerken is het flexibiliseren van werk naar plaats en tijd, waarbij gebruik wordt gemaakt van informatie- en communicatie- technologie.
Artikel 5 Maximale arbeidstijd en toegestane afwijkingen
De werkgever kan in drukke perioden (bij pieken) met instemming van de medewerker de arbeidstijd tijdelijk verhogen tot maximaal 11 uur per dag en tot maximaal 50 uur per week. De voor de medewerker geldende arbeidsduur per jaar (1836 voor een voltijder) mag hierbij niet worden overschreden (artikel 4:1, lid 2 CAR).
De werkgever kan de medewerker met een aanstelling van 36 uur per week verzoeken om deze uit te breiden naar 40 uur per week. De medewerker moet instemmen met deze uitbreiding. De uitbreiding vindt plaats gedurende een van te voren af te spreken periode. De formele arbeidsduur blijft gehandhaafd op 36 uur per week. De bepalingen van artikel 2:7a van de CAR-UWO zijn hierop van toepassing.
Artikel 6 Flexibele werktijden en werkroosters
Om in het kader van het dienstbelang een adequate bezetting te kunnen garanderen, kan, na toestemming van de leidinggevende, op verzoek van de medewerker meer uren per week worden gewerkt dan dat de formele arbeidsduur is. Deze uren worden als compensatie-uren aangemerkt en kunnen als verlofuren worden opgenomen.
Per medewerker wordt door de betreffende leidinggevende in goed onderling overleg en onder afweging van ieders belangen een werkrooster van de te werken uren per week afgesproken, met inachtneming van de bepalingen genoemd in artikel 4, en vastgelegd in het daarvoor geldend urenverantwoordingssysteem en in het salarissysteem. Indien de medewerker en de leidinggevende geen overeenstemming kunnen bereiken over het werkschema, beslist de gemeentesecretaris onder afweging van ieders belangen en het organisatiebelang.
Aanpassingen van het afgesproken werkrooster van de te werken uren per week kan slechts eenmaal per kalenderjaar plaatsvinden, tenzij daarvoor dringende redenen aanwezig zijn. Bij een wijziging van het aantal uren van het dienstverband dient het werkrooster opnieuw te worden afgesproken, met inachtneming van de bepalingen van artikel 4, en te worden vastgelegd. Die wijziging gaat in op de dag waarop het aantal uren van het dienstverband formeel ingaat.
De medewerker kan incidenteel afwijken van het voor hem/ haar vastgestelde werkrooster na toestemming van de betreffende leidinggevende of coördinator. Het is niet toegestaan om af te wijken van het vastgestelde werkrooster voor het bijwonen van recepties of andere evenementen dan wel het uitruilen met feestdagen.
Artikel 7 Registratie werktijden
Periodiek voert de leidinggevende controles uit of de geregistreerde gewerkte uren ook daadwerkelijk zijn gemaakt door de medewerker. Indien blijkt dat de geregistreerde gewerkte uren niet overeen stemmen met de daadwerkelijk gewerkte uren, ontvangt de medewerker een schriftelijke waarschuwing en dient alsnog de niet daadwerkelijke uren in te halen of anders te compenseren via verlofuren. Bij herhaling van dit misbruik, gaat de werkgever over tot het treffen van een rechtspositionele maatregel.
Artikel 10 Afwezigheid met geldende reden tijdens werktijd
Het bezoek aan een medicus of erkend therapeut dient zoveel mogelijk buiten de werktijd (in eigen tijd) plaats te vinden. Als dit niet mogelijk is, wordt de daarvoor benodigde tijd gecompenseerd tot een maximum van 8 uur per maand voor voltijders. Voor deeltijders geldt de compensatie naar rato. Voor medewerkers met noodzakelijk frequent bezoek aan een medicus of erkend therapeut kunnen maatwerk afspraken worden gemaakt over de compensatietijd.
Bij deelname aan een afdelingsuitje wordt het gedeelte dat te maken heeft met teambuilding of het educatieve gedeelte als werktijd aangemerkt (maximaal 4 uur). De overige uren is eigen tijd. Als werktijd wordt aangemerkt het afleggen van een sociaal bezoek, eenmaal per vier weken, aan de arbeidsongeschikte collega thuis of in het ziekenhuis door de leidinggevende, de coördinator en/ of maximaal twee medewerkers van het betreffende cluster.
De leidinggevende, de collega’s van het cluster of afdeling van de betreffende medewerker dan wel de collega’s waarmee de betreffende medewerker in nauw verband samenwerkt, worden tijdens werktijd in de gelegenheid gesteld de begrafenis of crematie te bezoeken van de overleden naaste van de medewerker (zijnde partner, ouder of kind). De hiermee gemoeide uren worden als buitengewoon verlof aangemerkt.
Aan de medewerker die voor de uitoefening van de werkzaamheden gebruik maakt van telewerken, worden aanwijzingen gegeven omtrent de tijdstippen van bereikbaarheid, de te verrichten werkzaamheden, de periode waarin de medewerker telewerkt, het aantal uren of dagen als ook de dagen in de week waarop de medewerker telewerkt, op het gebied van informatiebeveiliging en privacy-aspecten.
In alle gevallen waarin deze regeling niet of niet naar redelijkheid voorziet, beslist de secretaris voor de ambtelijke organisatie en de griffier voor de medewerkers van de griffie.
Met inwerkingtreding van de regeling genoemd in lid 1 worden de op 1 juni 2004 vastgestelde ‘Regeling van dienst- en werktijden’, de op 30 oktober 1998 vastgestelde ‘Werktijdenregeling buitendienst Beheer en ondersteuning’, de op 1 januari 1997 vastgestelde ‘Regeling klokregistratie werktijden’ als ingetrokken beschouwd.