Organisatie | Delfzijl |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut |
Citeertitel | Treasurystatuut |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | bijlagen Treasurystatuut |
Deze regeling is vervangen door het Treasurystatuut 2017.
Bron bekendmaking onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 22-12-2005 Onbekend | Geen |
Artikel 1. Doelstelling treasurystatuut
Het Treasurystatuut van de gemeente Delfzijl heeft tot doel een formeel kader te scheppen waarbinnen de financierings- en beleggingsactiviteiten van de organisatie dienen plaats te vinden. In het Treasurystatuut zorgen de vier elementen sturen, beheersen, verantwoorden en toezichthouden in hun samenhang voor duidelijkheid en transparantie in het treasuryproces. In algemene zin zal het financieel beleid dienen bij te dragen aan en ondersteuning te bieden aan het uitvoeren van de publieke taken van de gemeente. Meer specifiek zal de continuïteit van de gemeente op korte en lange termijn gewaarborgd dienen te worden.
Voorbereiding en vaststelling van het treasurybeleid
Artikel 3. Organisatie van de besluitvorming
In algemene zin wordt het treasurybeleid voorbereid en uitgevoerd door de medewerker beleid & control belast met treasury, onder verantwoordelijkheid van het hoofd Financiën. De paragraaf financiering van de programmabegroting wordt, als onderdeel van de Begroting, besproken in het college van burgemeester & wethouders en daarna voorgelegd aan de gemeenteraad ter vaststelling.
Artikel 4. Financiële beleidscyclus/rapportages
De organisatie gebruikt de jaarlijkse financiële beleidscyclus voor het vaststellen van het treasurybeleid, voor het afleggen van verantwoording over dat beleid en voor bijstelling van het beleid door het jaar heen. De beleidscyclus kent een meerjarenbegroting, programmabegroting, tussentijdse rapportages en een jaarrekening.
Artikel 5. (Meerjaren)begroting
Eén keer per jaar wordt door de afdeling Financiën de programmabegroting inclusief meerjarenbegroting opgesteld onder verantwoordelijkheid van het hoofd Financiën. Dit stuk behandelt het begrotingsjaar en de drie daarop volgende jaren. In de programmabegroting wordt de paragraaf financiering met het financierings- en beleggingsbeleid opgenomen. De paragraaf financiering wordt opgesteld door de medewerker beleid & control belast met treasury en geeft aan welk beleid de organisatie voorstaat met betrekking tot de treasury activiteiten in het komend jaar.
Middels het vaststellen van de programmabegroting en de daarin opgenomen de paragraaf financiering, geeft de gemeenteraad het mandaat aan het college van burgemeester & wethouders om de in de paragraaf financiering voorgestelde transacties ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren. Het college van burgemeester & wethouders mandateert het afsluiten van de feitelijke transacties aan het hoofd Financiën.
De jaarrekening wordt elk jaar vastgesteld op basis van de gegevens zoals die worden aangeleverd door de verschillende afdelingen die daarvoor verantwoordelijk zijn. In de jaarrekening wordt een paragraaf financiering opgenomen. De paragraaf financiering wordt opgesteld door de medewerker beleid & control belast met treasury en geeft aan welk beleid de organisatie heeft uitgevoerd met betrekking tot de treasuryactiviteiten in het afgelopen jaar. In de paragraaf financiering van de jaarrekening zullen dezelfde onderwerpen aan de orde komen als die genoemd zijn bij de paragraaf financiering van de programmabegroting. Op deze wijze kan het uitgevoerde treasurybeleid getoetst worden aan de hand van het voorgenomen beleid - zoals omschreven in de begroting - en het daar aan gekoppeld mandaat.
Uitvoering van het treasurybeleid
Artikel 8. Organisatie van de uitvoering
De medewerker beleid & control belast met treasury kan binnen de kaders van het door de gemeenteraad in de programmabegroting vastgestelde mandaat transacties afsluiten. De medewerker beleid & control belast met treasury sluit transacties af in overleg met het hoofd Financiën. Hiermee wordt het vier-ogen principe gegarandeerd. Beide functionarissen toetsen het tarief en de voorwaarden van elke af te sluiten transactie aan de beschikbare marktgegevens en concurrerende tarieven. Alle relevante gegevens en kopieën van documenten worden bewaard in een treasury ordner.
Artikel 9. Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut.
Het gebruik van derivaten is alleen toegestaan indien de renterisico’s zodanig groot zijn, dat het verminderen of afdekken van financiële risico’s wenselijk is. Het gebruik van derivaten mag nooit leiden tot ongedekte posities. Het beleid dienaangaande dient prudent en transparant te zijn. Het gebruik van derivaten is nader uitgewerkt in artikel 19.
De gemeente beperkt de koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, spaarrekening, daggeld, deposito’s, commercial paper (CP), certificates of deposit (CD), obligaties, medium term notes (MTN) en garantieproducten.
Artikel 12. Kredietrisicobeheer
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury gelden de volgende uitgangspunten: Uitzettingen vinden uitsluitend plaats bij:
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) die onder Nederlands of anderszins EER-toezicht1 te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer en voldoen aan de minimale kredietwaardigheidseis A-rating van één van de volgende erkende rating-bureau’s: Moody’s, Standard & Poors of Fitch IBCA;
Artikel 13. Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente zal haar interne liquiditeitsrisico’s beperken door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (het komende jaar op maandbasis) alsmede een lange termijn liquiditeitenplanning (de komende vijf jaar op jaarbasis).
Artikel 15. Korte en lange financiering
Bij het aantrekken van korte en lange financieringen gelden de volgende uitgangspunten en procedures:
Voor korte en lange financieringen geldt dat door de beleidsmedewerker van de afdeling Financiën belast met treasury – binnen het verleende mandaat – een voorstel voor het hoofd Financiën wordt voorbereid. Na goedkeuring van dit voorstel is de medewerker beleid & control belast met treasury gemachtigd om volgens de procedure als beschreven in artikel 8 en hetgeen hieronder wordt vastgesteld inzake richtlijnen en limieten voor financieringen in het algemeen de geldlening met de gunstigste condities af te sluiten;
Artikel 16. Kortlopende en langlopende uitzettingen
Voor kortlopende en langlopende uitzettingen geldt dat door de medewerker beleid & control belast met treasury – binnen het verleende mandaat – een voorstel voor het hoofd Financiën wordt voorbereid. Na goedkeuring van dit voorstel is de medewerker beleid & control belast met treasury gemachtigd om volgens de procedure als beschreven in artikel 8 en hetgeen hieronder wordt vastgesteld inzake richtlijnen en limieten voor het uitzetten van middelen in het algemeen de belegging met de gunstigste condities af te sluiten.
Vóór afsluiting van de transactie (-s) zullen de werking, de kosten en de risico’s die verband houden met het betreffende derivaat / de betreffende derivaten aan het hoofd Financiën en het college van burgemeester & wethouder inzichtelijk zijn gemaakt. Indien de medewerker beleid & control belast met treasury niet bekend is met de werking, de kosten en de risico’s van een derivaat, zal advies van een onafhankelijke adviseur worden ingewonnen, alvorens een derivatentransactie wordt afgesloten.
De medewerker beleid & control belast met treasury zal van het vastgestelde beleid en alle plannen, nota’s en besluiten zorgvuldig dossiers aanleggen. De medewerker beleid & control belast met treasury zal van alle kopieën van originele documenten en eventuele andere documenten met betrekking tot de uitgevoerde transacties zorgvuldig dossiers aanleggen. Originele contracten e.d. zullen worden bewaard in het centrale archief.
Gezien de beperkte omvang van de financiële functie in de organisatie is het niet mogelijk om de functiescheiding tussen het afsluiten van transacties, de administratieve vastlegging en het betalingsproces continu te realiseren. Bovendien wordt de organisatorische functiescheiding tussen het afsluiten van transacties en de administratieve vastlegging niet door het automatiseringssysteem afgedwongen.
De gemeente Delfzijl zal alle maatregelen treffen die noodzakelijk zijn voor het (doen) uitvoeren van een effectieve externe controle.