Organisatie | Borsele |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
De regeling is mede vastgesteld door het college en de burgemeester. Alle Zeeuwse gemeenten nemen aan de regeling deel. De datum van inwerkingtreding is bij benadering vermeld, omdat de datum van bekendmaking onbekend is.
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 07-12-2007 onbekend | raadsstukken 07-12-2006, nr. B6 | |
01-01-2008 | nieuwe regeling | 07-12-2007 onbekend | raadsstukken 07-12-2006, nr. B6 |
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord Beveland, Reimerswaal, Schouwen Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere en Vlissingen, ieder voorzover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
overwegende dat de Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland aangepast moet worden ten gevolge van de overheveling van de bestuurlijke bevoegdheid voor de GHOR naar de op 28 juli 2006 getroffen gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland,
gelet op de bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Wet collectieve preventie volksgezondheid, de Wet op de lijkbezorging, de Wet geneeskundige hulpverlening bij rampen en de Infectieziektewet;
de "Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland" te wijzigen en als volgt vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
a. de regeling: deze gemeenschappelijke regeling;
b. deelnemers: de aan deze regeling deelnemende gemeenten;
C. de dienst: het openbaar lichaam, bedoeld in artikel 2 van de regeling;
d. de wet: de Wet collectieve preventie volksgezondheid;
e. gedeputeerde staten: het college van gedeputeerde staten van Zeeland;
f. het verzorgingsgebied: het grondgebied van de deelnemers.
Waar in deze regeling artikelen van enige wet of andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komen in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester, onderscheidenlijk: de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Er is een openbaar lichaam, als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen, genaamd "Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland", dat is gevestigd te Goes.
Artikel 3 Doel, taken en bevoegdheden
Ter behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de volksgezondheid, voorzover niet anders bepaald, heeft de dienst in ieder geval tot taak de deelnemers te adviseren over de bevordering, de totstandkoming en de continuïteit van en de samenhang binnen de collectieve preventie, alsmede de afstemming daarvan met de curatieve gezondheidszorg.
Bij de uitvoering van het bepaalde in het tweede lid draagt de dienst in ieder geval zorg voor:
a. het verwerven van, mede op epidemiologische analyse gebaseerd inzicht in de gezondheidssituatie van de bevolking;
b. het bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen met gevolgen voor het leefmilieu;
C. het bevorderen van de hygiëne en de psychohygiëne;
d. het bijdragen aan opzet, uitvoering en afstemming van preventieprogramma's, met inbegrip van gezondheidsvoorlichting en opvoeding;
e. de uitvoering van de collectieve preventie betreffende infectieziekten en terzake van gezondheidsrisico's voor jeugdigen in de leeftijd van 4 tot 19 jaar.
Het algemeen bestuur kan bepalen dat de dienst desgevraagd ook voor een andere instelling één of meer in de leden twee, drie, vijf, zes en zeven genoemde taken zal uitvoeren onder voorwaarden die het algemeen bestuur stelt. Een zodanig besluit wordt binnen vier maanden na ontvangst van het daartoe strekkende verzoek genomen.
De volgende bevoegdheden van het algemeen bestuur zijn niet overdraagbaar:
a. het aanwijzen van een voorzitter, plaatsvervangend voorzitter, een secretaris, een plaatsvervangend secretaris en de overige leden van het dagelijks bestuur;
b. het benoemen, schorsen en ontslaan van de directeur of diens waarnemer en de administrateur;
c. het vaststellen van de begroting, respectievelijk begrotingswijzigingen en de rekening;
d. het vaststellen van een reglement van orde;
e. het vaststellen van een regeling voor het financieel en administratief beheer;
f. het vaststellen van een Bezoldigingsverordening;
g. het doen van voorstellen tot wijziging, toetreding, uittreding en opheffing van deze regeling;
h. het vaststellen van een directiestatuut;
i. het vaststellen en evalueren van een meerjarenbeleidsplan voor de dienst.
Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter, secretaris en plaatsvervangend secretaris van het algemeen bestuur en ten minste twee andere leden, door en uit het algemeen bestuur aan te wijzen. Het dagelijks bestuur kent twee leden uit de regio Oosterscheldebekken, twee leden uit de regio Zeeuwsch-Vlaanderen en twee leden uit de regio Walcheren. Bij toepassing van artikel 14 lid 2 van de Wet gemeenschappelijke regelingen kan het aantal leden van het dagelijks bestuur tot maximaal zeven leden worden uitgebreid.
Het dagelijks bestuur is belast met:
a. het voorbereiden van al hetgeen aan het algemeen bestuur ter overweging en beslissing zal worden voorgelegd, voorzover die voorbereiding niet aan anderen is opgedragen;
b. het uitvoeren van besluiten van het algemeen bestuur;
C. het beheer van de eigendommen en geldmiddelen van de dienst;
d. het nemen van alle conservatoire maatregelen, zowel in als buiten rechte en het doen van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring en het verlies van recht of bezit;
e. het houden van een voortdurend toezicht op het beheer en de exploitatie van de dienst, alsmede op al wat de dienst aangaat;
f. het benoemen, schorsen en ontslaan van het personeel met uitzondering van de directeur en diens waarnemer en de administrateur;
g. het behartigen van de belangen van de dienst bij andere overheidslichamen en instellingen, diensten of personen, waarmee contact voor de dienst van belang is.
h. het zorg dragen voor een concept meerjarenbeleidsplan voor het algemeen bestuur.
Telkens bij de aanvang van een zittingsperiode wordt het in het tweede lid bedoelde aantal stemmen voor de duur van die zittingsperiode vastgesteld.
Voor de toepassing van dit artikel wordt uitgegaan van het aantal inwoners, zoals het Centraal bureau voor de statistiek dat heeft vastgesteld per 31 december van het voorafgaande jaar.
Hij vertegenwoordigt de dienst in en buiten rechte. Hij kan deze vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aan te wijzen gemachtigde.
Indien de voorzitter behoort tot het bestuur van een gemeente, die partij is in een geding waarbij de dienst is betrokken, wordt de dienst door een ander door het dagelijks bestuur aan te wijzen lid vertegenwoordigd.
Het algemeen bestuur kan commissies instellen met het oog op de behartiging van de belangen, zoals omschreven in artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
De raden van de deelnemers kunnen, binnen acht weken na ontvangst, omtrent de ontwerp begroting het dagelijks bestuur van hun gevoelen doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin dit gevoelen is vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Het dagelijks bestuur legt voor 1 mei aan het algemeen bestuur verantwoording af over het afgelopen kalenderjaar, onder overleggen van de opgestelde jaarrekening, het ingediende jaarverslag met de daarbij behorende bescheiden en een berekening van de door de deelnemers te betalen bijdragen, benevens het rapport van de met de controles belaste accountant.
Voor de betaling van rente en aflossing van door de instelling te sluiten geldleningen wordt aan de geldschieter op diens verzoek waarborg gegeven door de deelnemers, naar verhouding van het aantal inwoners op 1 januari van het jaar, waarin de overeenkomst tot stand komt.
Artikel 21 Verdeling baten en lasten
Overschotten, dan wel tekorten over enig dienstjaar worden ingevolge een daartoe strekkend besluit van het algemeen bestuur verrekend met de deelnemers. De verrekening vindt in ieder geval plaats naar verhouding van het aantal inwoners, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek dat heeft vastgesteld per 31 december in het voorgaande jaar.
Hoofdstuk 7 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 24 Toetreding en uittreding
Ingaande de inwerkingtreding van de regeling is uittreding door deelnemers gedurende een periode van vijf kalenderjaren niet mogelijk. Na het verstrijken van deze periode is uittreding te allen tijde mogelijk, mits daarvan ten minste twee kalenderjaren van tevoren schriftelijk aankondiging is gedaan en mits wordt voldaan aan de daaraan door het algemeen bestuur te stellen voorwaarden.
Voorstellen uitgaande van één of meer deelnemers worden toegezonden aan het algemeen bestuur, dat het voorstel met zijn beschouwingen terzake binnen acht weken aan de deelnemers doet toekomen, waarna deze deelnemers en het algemeen bestuur verder handelen conform het bepaalde in het vorige lid van dit artikel.
Hoofdstuk 8 Overgangs- en slotbepalingen
Zodra bericht van goedkeuring van de regeling is ontvangen, delen burgemeester en wethouders van de gemeente Goes dit mede aan de overige deelnemers. Binnen tien dagen na ontvangst van die laatste mededeling dragen de deelnemers zorg voor inschrijving in het register, als bedoeld in artikel 27, lid 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.