Organisatie | Borsele |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | gemeenschappelijke regeling van dienstverlening op het terrein van de uitvoering van de Leerplichtwet en van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Oosterschelderegio |
Citeertitel | gemeenschappelijke regeling uitvoering leerplicht en RMC-functie Oosterschelderegio |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | onderwijs |
De datum van inwerkingtreding is bij benadering vermeld, omdat de datum van bekendmaking onbekend is. Aan de regeling nemen de gemeenen Borsele, Goes, Kapelle, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland en Tholen deel.
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2011 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 04-03-2010
| geen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Noord Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland en Tholen;
gezien de besluiten van de raden van de gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland en Tholen tot het verlenen van toestemming aan de colleges van deze gemeenten tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling;
overwegende dat het samenwerken op de genoemde gebieden gelet op het grensoverschrijdende karakter ervan wenselijk zoniet noodzakelijk is geworden en door samenwerking kwaliteit en dienstverlening op een hoger plan kunnen worden gebracht;
dat door samenwerking een eenduidige en consistente handhavingsstrategie kan worden gevolgd;
dat voor de uitvoering van publiekrechtelijke taken een publiekrechtelijke regeling als een gemeenschappelijke regeling de voorkeur verdient boven een privaatrechtelijke regeling;
dat de colleges belang hechten aan gezamenlijkheid in de samenwerking en dus ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle gemeenten;
dat de colleges de uitvoerende bevoegdheden willen mandateren aan de centrumgemeente (Goes) en de bestuurlijke aansturing op hoofdlijnen willen regelen via het portefeuillehoudersoverleg onderwijs Oosterschelderegio;
gelet op de artikelen 16 en volgende van de Leerplichtwet 1969, op de Wet van 6 december 2001 betreffende de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie, de artikelen 1 en 8, lid 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en de relevante bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht;
tot het aangaan van de volgende:
gemeenschappelijke regeling van dienstverlening op het terrein van de uitvoering van de Leerplichtwet en van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Oosterschelderegio
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze regeling verstaat onder:a. de regeling: de gemeenschappelijke regeling uitvoering leerplicht en RMC-functie Oosterschelderegio;b. de centrumgemeente: de gemeente Goes;c. de colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten.
De centrumgemeente is belast met de volgende taken:- het werkgeverschap voor de aan het bureau verbonden functionarissen, met alle bevoegdheden en verplichtingen die daaraan verbonden zijn;- het aanwijzen en beëdigen van de ambtenaren die toezien op naleving van de leerplichtwet;- het voorbereiden van de jaarlijkse begroting en afrekening;- het opstellen van het jaarverslag;- alle uit deze regeling voortvloeiende werkzaamheden die nodig zijn in het belang van de uitvoering van deze taken, een en ander in overeenstemming met hetgeen is besloten in het algemeen bestuur;- het toezenden van de gemeenschappelijke regeling aan Gedeputeerde Staten van Zeeland, zoals bedoeld in artikel 26 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, alsmede de toezending aan de Minister en de hoofden als bedoeld in artikel 17 Leerplichtwet.
De centrumgemeente waarborgt een goede uitvoering van de werkzaamheden voor het vermelde in de artikelen 3 en 4 van deze regeling door de inzet van vakbekwaam personeel, de zorg voor het gedetacheerde personeel, het beschikbaar stellen van apparatuur, hulpmiddelen en huisvesting, alsmede ondersteuning in de bestuurs- en financiële planning & control-cyclus.
De gemeenschappelijke regeling is aangegaan met als doel het behartigen van de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de Leerplichtwet en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden
De colleges van de gemeenten Borsele, Kapelle, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland en Tholen dragen de taken die aan hen zijn toegekend in het kader van het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet (Paragraaf 4) over en mandateren de daarbij behorende bevoegdheden aan het college van de centrumgemeente.
De colleges van de gemeenten Borsele, Kapelle, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland en Tholen staan toe dat het college van de centrumgemeente voor de gemandateerde bevoegdheden ondermandaat verleent aan medewerkers van het regionale bureau leerplicht/RMC (RBL), met uitzondering van de bevoegdheid tot het aanwijzen van ambtenaren welke toezien op de naleving van de Leerplichtwet.
Artikel 6 Gemeentelijke leerplicht- en RMC-taken
Onder gemeentelijke leerplicht- en RMC-taken wordt verstaan:a. - de registratie van alle leerplichtige leerlingen uit de deelnemende gemeenten;- de registratie van alle schoolverlaters uit de deelnemende gemeenten die zonder startkwalificatie een school of opleiding verlaten tot de leeftijd van 23 jaar;- de registratie van alle leerlingen van 18 tot 23 jaar tot het moment dat de leerling zijn/haar startkwalificatie behaalt;b. de controle op en de registratie van het niet nakomen van de leerplicht door alle leerplichtige leerlingen en de controle op en registratie van het behalen van een startkwalificatie van niet leerplichtige (18 tot 23 jaar) leerlingen uit de deelnemende gemeenten;c. - de begeleiding van alle leerplichtige leerlingen uit de deelnemende gemeenten, die niet voldoen aan de leerplicht, t.b.v. de herplaatsing op een (nieuwe) school of opleiding, in overleg met de desbetreffende school of opleidingsinstituut en, indien noodzakelijk, in samenwerking met de bestaande reguliere hulp- en dienstverlenende instellingen in het werkgebied;- de begeleiding van alle leerlingen tot 23 jaar uit de deelnemende gemeenten, die een school of opleiding zonder startkwalificatie verlaten, t.b.v. de herplaatsing op een (nieuwe) school of opleiding, dan wel toeleiding tot arbeidsmarkt, in overleg met de desbetreffende school of opleidingsinstituut en, indien noodzakelijk, in samenwerking met de bestaande, reguliere hulp- en dienstverlenende instellingen in het werkgebied.d. het opstellen van een statistisch en inhoudelijk jaarverslag over de uitvoering van de leerplicht- en RMC-taken t.b.v. alle deelnemende gemeenten.
Artikel 8 Bevoegdheden van het bestuur
Aan het bestuur komen in het kader van deze regeling alle bevoegdheden toe, voor zover die niet aan een ander orgaan zijn opgedragen.
Artikel 10 Inlichtingen, verantwoording en ontslag
Een lid van het bestuur is verantwoording verschuldigd aan het college dat hem heeft aangewezen, dan wel aan de raad van die gemeente, voor het door hem in het bestuur gevoerde beleid en wel binnen drie maanden nadat dit gevraagd wordt door het betrokken college dan wel door de raad op de wijze zoals dit wordt verlangd.
Hoofdstuk 3 Ambtelijke regiegroep
Artikel 11 Samenstelling en werkwijze
Er is een ambtelijk overleg in de vorm van een regiegroep van medewerkers van de deelnemende gemeenten en de leidinggevende/coördinator van het bureau. Dit vindt ten minste vier keer per jaar plaats of zoveel vaker als gewenst door één van de deelnemende gemeenten. In dit overleg komen de inhoudelijke zaken en de financiële aspecten aan de orde.
Hoofdstuk 4 Financiële en andere bepalingen
Artikel 14 Managementinformatie
Het college van de centrumgemeente verstrekt jaarlijks aan de deelnemende gemeenten de managementinformatie met betrekking tot het regionale bureau.
Hoofdstuk 5 Regionaal bureau leerplicht/RMC
Voor medewerkers die overkomen naar het bureau en in dienst zijn bij een andere gemeente dan de gemeente Goes vóór het moment van inwerkingtreding van deze regeling geldt dat zij in dienst komen van de gemeente Goes, tenzij met een individuele gemeente een overgangsregeling wordt overeengekomen (detachering van de huidige medewerker). De vacatures die vervolgens ontstaan, indien de betreffende personen vertrekken, worden ingevuld conform lid 1 van dit artikel.
De medewerkers van het bureau zijn voor de dagelijkse werkzaamheden rechtstreeks verantwoording schuldig aan het verantwoordelijke bureauhoofd van de gemeente Goes. De begeleiding van leerlingen in het kader van de leerplicht en RMC-taken geschiedt in overleg met de scholen en de dienstverlenende instellingen.
Indien een gemeente tot de gemeenschappelijke regeling wenst toe te treden, draagt de toetredende gemeente volledig de financiële gevolgen van deze toetreding. Voor toetreding is de goedkeuring van alle deelnemende gemeenten vereist.
Een besluit tot uittreding kan, behoudens een afwijking toegestaan door het algemeen bestuur, eerst geëffectueerd worden, met ingang van 1 januari van het derde jaar, volgend op het jaar, waarin het besluit tot uittreding is genomen. Hiervan zal elke deelnemende gemeente aparte aantekening houden in het register, als bedoeld in artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Artikel 26 Ingangsdatum en duur van de regeling
Indien een van de deelnemende gemeenten de gemeenschappelijke regeling niet wenst te verlengen, wordt hiervan uiterlijk twaalf maanden voor het verstrijken van de regeling, mededeling gedaan aan de andere gemeenten, waarna de deelnemende gemeenten met elkaar in overleg treden omtrent het verlengen van de gemeenschappelijke regeling.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Borsele op 4 maart 2010.
Burgemeester en Wethouders van Borsele,namens hen,portefeuillehouder onderwijs,
…
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Goes op 4 maart 2010.
Burgemeester en Wethouders van Goes,namens hen,portefeuillehouder onderwijs,
…
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Kapelle op 4 maart 2010.
Burgemeester en Wethouders van Kapelle,namens hen,portefeuillehouder onderwijs,
…
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Noord-Beveland op 4 maart 2010.
Burgemeester en Wethouders van Noord-Beveland,namens hen,portefeuillehouder onderwijs,
…Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Reimerswaal op 4 maart 2010.
Burgemeester en Wethouders van Reimerswaal,namens hen,portefeuillehouder onderwijs,
…
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland op 4 maart 2010.
Burgemeester en Wethouders van Schouwen-Duiveland,namens hen,portefeuillehouder onderwijs,
…
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Tholen op 4 maart 2010.
Burgemeester en Wethouders van Tholen,namens hen,portefeuillehouder onderwijs,