Organisatie | Borsele |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling afvalstoffenverwijdering Zeeland |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling afvalstoffenverwijdering Zeeland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | milieu |
Het college heeft de regeling op 02-06-2009 mede vastgesteld. Alle Zeeuwse gemeenten nemen deel aan de regeling.
geen
Datum inwerkingtreding |
Terugwerkende kracht tot en met |
Datum uitwerkingtreding |
Betreft |
Datum ondertekening Bron bekendmaking |
Kenmerk voorstel |
|
---|---|---|---|---|---|---|
18-07-2016 | 01-06-2019 | Wijziging van de gemeenschappelijke regeling |
02-06-2009 Staatscourant dd. 01-07-2015, nr. 18334 |
Raadsstukken dd. 12-05-2015, nr. 18334 | ||
29-09-2015 | 18-07-2016 | Wijziging van de gemeenschappelijke regeling |
02-06-2009 Staatscourant dd. 01-07-2015, nr. 18334 |
Raadsstukken dd. 12-05-2015, nr. 18334 | ||
01-01-2010 | 29-09-2015 | nieuwe regeling |
02-06-2009 PZC, 16-12-2009 |
geen |
De raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten, Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere en Vlissingen, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
a de gemeenschappelijke regeling afvalstoffenverwijdering Zeeland in 1999 is getroffen;b een transactie heeft plaatsgevonden van de activiteiten en activa en passiva van O.L.A.Z. aan DELTA N.V., welke transactie economisch is geëffectueerd op 1 januari 2002 en juridisch op 1 januari 2003; c er per 1 januari 2003 een gemeentelijke fusie heeft plaatsgevonden in Zeeuwsch-Vlaanderen;d het Waterschap Zeeuwse Eilanden in 2006 uit de gemeenschappelijke regeling is getreden;e de gemeenschappelijke regeling het kader vormt voor een uniform Zeeuws afvalbeleid;f er bij de deelnemers de wens bestaat te komen tot voortzetting van de samenwerking met het oog op de efficiency en effectiviteit van de afvalverwijdering;g het wenselijk wordt geacht dat de regiefunctie in de afvalverwijderingsketen behouden blijft;h de individuele deelnemers ook taken in relatie tot de zorgplicht voor de verwijdering van huishoudelijk afval aan de gemeenschappelijke regeling wensen over te kunnen dragen;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
de gemeenschappelijke regeling afvalstoffenverwijdering Zeeland te wijzigen en als volgt te treffen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze regeling verstaat onder:a. de regeling: deze gemeenschappelijke regeling;b. de deelnemers: de aan deze regeling deelnemende gemeenten;c. het openbaar lichaam: het openbaar lichaam, als bedoeld in artikel 2 van deze regeling;d. afvalstoffen: hetgeen daaronder wordt verstaan in de Wet milieubeheer;e. brenglocatie: een plaats waar ingevolge het daartoe genomen besluit door of namens het algemeen bestuur de deelnemers de door of namens hen ingezamelde afvalstoffen ter verwerking moeten aanbieden.
Waar in deze regeling artikelen van enige wet of andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard of zijn, komen in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester onderscheidenlijk: het openbaar lichaam, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Er is een openbaar lichaam, als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen, genaamd het Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (O.L.A.Z.), dat is gevestigd te Borsele.
Artikel 3 Belangen en bevoegdheden
Ter uitvoering van het in lid 1 omschreven doel heeft het openbaar lichaam de volgende taken: a. de zorg voor de verwijdering van afvalstoffen;b. het desgevraagd adviseren van de deelnemers over het uitvoeren van relevante bepalingen van de Wet milieubeheer en de daaruit voortvloeiende voorschriften; c. het vaststellen van de tarieven voor de verwijdering van afvalstoffen; d. het uitvoeren of doen uitvoeren van andere taken op het gebied van de afvalstoffenverwijdering, zo het algemeen bestuur daartoe besluit, met dien verstande dat aldus aan deelnemers zonder hun instemming geen andere verplichtingen kunnen worden opgelegd dan die voort vloeien uit deze regeling;e. het geven van voorlichting op het gebied van afvalpreventie en -verwijdering;f. het op verzoek van een of meerdere deelnemers uitvoeren of doen uitvoeren van een andere taak op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
De taken, genoemd in lid 3 onder sub f en lid 4 worden door het openbaar lichaam niet uitgevoerd ten behoeve van de deelnemers, die geen gebruik maken van de betreffende faciliteit. De kosten, verbonden aan de uitvoering van een faciliteit komen volledig ten laste van de deelnemers, die wel van de faciliteit gebruik maken.
De bevoegdheid van het openbaar lichaam tot het heffen van belastingen betreft uitsluitend de rechten voor het genot van door of vanwege het openbaar lichaam verstrekte diensten, tenzij deze bedrijfsmatig worden verstrekt of bestaan in het tijdelijk ter beschikking van particulieren stellen van personeel van het openbaar lichaam.
a. De aanwijzing, als bedoeld onder lid 1 onder b, geschiedt zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen dertien weken na installatie van de nieuwe gemeenteraad. Aftredende leden kunnen opnieuw worden benoemd. b. De leden worden aangewezen voor een periode, gelijk aan die van de zittingsduur van de gemeenteraden.c. De leden kunnen te allen tijde schriftelijk ontslag nemen. Zij doen daarvan per omgaande schriftelijke mededeling aan het dagelijks bestuur.d. De betrokken gemeenteraad voorziet zo spoedig mogelijk in de tussentijdse vacatures, doch uiterlijk binnen acht weken na het ontstaan daarvan.e. Hij die ontslag neemt als lid van het algemeen bestuur blijft zijn functie waarnemen tot zijn opvolger deze functie heeft aanvaard.
a Het algemeen bestuur wijst een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.b Het algemeen bestuur kan de voorzitter ontslag verlenen, indien hij niet meer het vertrouwen van het algemeen bestuur bezit. Over een voorstel tot het verlenen van ontslag wordt niet beraadslaagd of besloten, dan nadat het algemeen bestuur ten minste twee weken en ten hoogste drie maanden tevoren heeft verklaard dat de voorzitter het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit.
Artikel 6 Bevoegdheden van het algemeen bestuur
De volgende bevoegdheden van het algemeen bestuur zijn niet overdraagbaar:a. het aanwijzen van de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de overige leden van het dagelijks bestuur;b. het vaststellen van de begroting, respectievelijk begrotingswijzigingen en de rekening;c. het vaststellen van een reglement van orde;d. het vaststellen van een regeling met betrekking tot de organisatie van de administratie en van het beheer van vermogenswaarden;e. het vaststellen van een regeling met betrekking tot de controle op de administratie en op het beheer van de vermogenswaarden;f. het doen van voorstellen tot wijziging, toetreding, uittreding en opheffing van de regeling;g. verordenende bevoegdheid aangaande artikel 3 lid 8.
a. Ter behartiging van de in artikel 3 aan het openbaar lichaam toebedeelde taken is het algemeen bestuur bevoegd te besluiten tot het oprichten van en deelneming in
b. Een besluit als bedoeld in artikel 6.4 lid a wordt niet genomen dan nadat de raden en colleges van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam te brengen.
Artikel 9 Bevoegdheden van het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is belast met:a. het voorbereiden van al hetgeen aan het algemeen bestuur ter overweging en beslissing zal worden voorgelegd, voor zover die voorbereiding niet aan anderen is opgedragen;b. het uitvoeren van besluiten van het algemeen bestuur;c. het beheer van de eigendommen en geldmiddelen van het openbaar lichaam;d. het nemen van alle conservatoire maatregelen, zowel in als buiten rechte en het doen van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring en het verlies van recht of bezit;e. het houden van een voortdurend toezicht op het beheer en de exploitatie van het openbaar lichaam, alsmede op alles wat het openbaar lichaam aangaat;f. het benoemen, het schorsen en het ontslaan van personeel in dienst van het openbaar lichaam;g. het behartigen van de belangen van het openbaar lichaam bij andere overheidslichamen en instellingen, diensten of personen, waarmee contact voor het openbaar lichaam van belang is;h. de bevoegdheden die het algemeen bestuur, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6, lid 3, aan het dagelijks bestuur heeft overgedragen.
Het dagelijks bestuur kan voor zijn leden een aan het algemeen bestuur mede te delen taakverdeling vaststellen krachtens welke zijn leden voor de uitoefening van de hun daarin toegewezen taken in het bijzonder verantwoordelijkheid dragen, onverminderd de verantwoordelijkheid daarvoor van het algemeen bestuur.
De leden van het algemeen bestuur brengen daarin een aantal stemmen uit dat als volgt afhankelijk is van het aantal inwoners van de gemeenten die zij vertegenwoordigen:tot en met 9.999 inwoners 1 stem;van 10.000 tot en met 14.999 inwoners 2 stemmen;van 15.000 tot en met 19.999 inwoners 3 stemmen;van 20.000 tot en met 24.999 inwoners 4 stemmen;van 25.000 tot en met 29.999 inwoners 5 stemmen;van 30.000 tot en met 34.999 inwoners 6 stemmen;van 35.000 tot en met 39.999 inwoners 7 stemmen;van 40.000 tot en met 44.999 inwoners 8 stemmen;45.000 en meer inwoners 9 stemmen.
De raden van de deelnemers kunnen, binnen acht weken na ontvangst, omtrent de ontwerpbegroting bij het dagelijks bestuur hun zienswijze naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerp-begroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Het dagelijks bestuur heeft, in geval van dringende spoed, de bevoegdheid tot het doen van uitgaven buiten de door het algemeen bestuur vastgestelde begroting om. Bedoelde uitgaven dienen echter onvermijdbaar te zijn op grond van de bestaande bedrijfsvoering, vastgesteld in de begroting. Het dagelijks bestuur legt ten aanzien van de in dit kader gedane eenmalige uitgaven verantwoording af aan het algemeen bestuur in de eerstvolgende vergadering van genoemd algemeen bestuur. In het geval van structurele uitgaven vindt verantwoording aan het algemeen bestuur plaats middels het tussentijds aanbieden van een begrotingswijziging.
Het dagelijks bestuur legt voor 1 april verantwoording af over het afgelopen kalenderjaar, onder overlegging van de opgestelde jaarrekening, het ingediende jaarverslag met de daarbij behorende bescheiden en een berekening van de door de deelnemers te betalen bijdragen, benevens het rapport van de met de controles belaste registeraccountant.
Artikel 19 Betalingen door gemeenten
Het nadelig saldo van de exploitatierekening van het openbaar lichaam wordt per activiteit over de gemeenten omgeslagen:a. in verhouding tot de werkelijke hoeveelheid (tonnen of stuks) van de door elke gemeente aangeboden afvalstroom, in het jaar waarop de rekening betrekking heeft; ofb. in verhouding tot het aantal inwoners van de gemeenten.
a. De gemeenten in Midden- en Noord-Zeeland zijn verplicht de door hen volgens de begroting aan het openbaar lichaam verschuldigde jaarlijkse bijdragen in de transportkosten bij wijze van voorschot te voldoen en wel in de maanden april en oktober, telkens voor de helft.b. Bij de vaststelling van de rekening over het betreffende dienstjaar worden de voor degemeenten in Midden- en Noord-Zeeland verschuldigde bijdragen definitief vastgesteld.c. Bij vaststelling van de begroting voor het volgende dienstjaar, voor 1 juli van elk jaar stelt het algemeen bestuur vast:1 per gemeente in Midden- en Noord-Zeeland het bedrag, aangevende de kosten per ton groen-, gft- en restafval, wegens transport van die stoffen van de gemeente naar de brenglocatie, over het laatst verstreken dienstjaar;2 het bedrag, aangevende de gemiddelde kosten per ton groen-, gft- en restafval, wegens transport van die stoffen van de onderscheiden gemeenten naar de brenglocatie, over het laatstverstreken dienstjaar. d. Elk der gemeenten, voor welke het bedrag, bedoeld in c, onder 1, lager is vastgesteld dan het bedrag, bedoeld in c, onder 2, draagt aan het openbaar lichaam af een bedrag, hetwelk wordt bepaald door vermenigvuldiging van het verschil tussen de bedragen 1 en 2 voornoemd, en het aantal tonnen groen-, gft- en restafval dat van de betreffende gemeente tijdens het laatstverstreken dienstjaar op de brenglocatie is geaccepteerd. e. Elk der gemeenten voor welke het bedrag, bedoeld in c, onder 1, hoger is vastgesteld dan het bedrag, bedoeld in c, onder 2, ontvangt van het openbaar lichaam een bedrag, hetwelk wordt bepaald door vermenigvuldiging van het verschil tussen de bedragen 1 en 2 voornoemd, en het aantal tonnen groen-, gft- en restafval dat van de betreffende gemeente tijdens het laatstverstreken dienstjaar op de brenglocatie is geaccepteerd.
Hoofdstuk 5 toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 22 Toetreding en uittreding
Toetreding van andere publiekrechtelijke organisaties tot deze regeling vindt plaats indien ten minste tweederde van de deelnemers daarmee instemmen. Toetreding kan plaatsvinden bij besluit van de raad en het college van burgemeester en wethouders, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn.
Voorstellen uitgaande van één of meer deelnemers worden toegezonden aan het algemeen bestuur, dat het voorstel met zijn beschouwingen ter zake binnen acht weken aan de deelnemers doet toekomen, waarna deze deelnemers en het algemeen bestuur verder handelen conform het bepaalde in het vorige lid van dit artikel.
Artikel 24 Opheffing en liquidatie
Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van de deelnemers tot deelneming in de financiële gevolgen van de opheffing en het vereffenen van alle schulden van de regeling respectievelijk de verplichting van de deelnemers om naar rato van het aantal inwoners aansprakelijk te zijn voor de eventuele resterende schulden van het openbaar lichaam. Het voorziet tevens in de gevolgen die de opheffing heeft voor het personeel van het openbaar lichaam.
Hoofdstuk 6 Overgangs- en slotbepalingen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele delen de toezending aan gedeputeerde staten als bedoeld in lid 2 mee aan de overige deelnemers. Binnen tien dagen na ontvangst van die mededeling dragen de deelnemers zorg voor inschrijving in het register, als bedoeld in artikel 27, lid 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Aldus vastgesteld door:
1 de gemeenteraad van Borsele in zijn openbare vergadering van 12 mei 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Borsele in hun vergadering van 14 april 2015
de secretaris, de burgemeester,
2 de gemeenteraad van Goes in zijn openbare vergadering van 18 juni 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Goes in hun vergadering van 12 mei 2015
de secretaris, de burgemeester,
3 de gemeenteraad van Hulst in zijn openbare vergadering van 11 juni 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Hulst in hun vergadering van 12 mei 2015
de secretaris, de burgemeester,
4 de gemeenteraad van Kapelle in zijn openbare vergadering van 2 juni 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Kapelle in hun vergadering van 28 april 2015
de secretaris, de burgemeester,
5 de gemeenteraad van Middelburg in zijn openbare vergadering van 8 juni 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Middelburg in hun vergadering van 19 mei 2015
de secretaris, de burgemeester,
6 de gemeenteraad van Noord-Beveland in zijn openbare vergadering van 28 mei 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Noord-Beveland in hun vergadering van 28 april 2015
de secretaris, de burgemeester,
7 de gemeenteraad van Reimerswaal in zijn openbare vergadering van 26 mei 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Reimerswaal in hun vergadering van 16 april 2015
de secretaris, de burgemeester,
8 de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 28 mei 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland in hun vergadering van 14 april 2015
de secretaris, de burgemeester,
9 de gemeenteraad van Sluis in zijn openbare vergadering van 28 mei 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Sluis in hun vergadering van 21 april 2015
de secretaris, de burgemeester,
10 de gemeenteraad van Terneuzen in zijn openbare vergadering van 4 juni 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Terneuzen in hun vergadering van 21 april 2015
de secretaris, de burgemeester,
11 de gemeenteraad van Tholen in zijn openbare vergadering van 11 juni 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Tholen in hun vergadering van 6 mei 2015
de secretaris, de burgemeester,
12 de gemeenteraad van Veere in zijn openbare vergadering van 11 juni 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Veere in hun vergadering van 21 april 2015
de secretaris, de burgemeester,
13 de gemeenteraad van Vlissingen in zijn openbare vergadering van 25 juni 2015
de raadsgriffier, de voorzitter,
burgemeester en wethouders van Vlissingen in hun vergadering van 12 mei 2015
de secretaris, de burgemeester,