Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nederweert

Regeling Functioneringsgesprekken

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNederweert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Functioneringsgesprekken
CiteertitelReglement Functioneringsgesprekken
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De inwerkingtreding van de regeling is bij benadering ingevuld.

De bekendmaking van de regeling is niet meer te achterhalen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-04-2011nieuwe regeling

04-04-2011

Onbekend.

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Functioneringsgesprekken

 

 

Regeling Functioneringsgesprekken

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    Medewerker:de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten danwel degenen die bij de gemeente Nederweert gedetacheerd zijn;

  • b

    Chef: de gemeentesecretaris, het hoofd van de sector, afdeling of bureau, belast met de dagelijkse leiding aan de medewerker;

  • c

    Functie: het geheel van werkzaamheden dat aan de ambtenaar opgedragen wordt, o.a. op basis van zijn formatieplaatsbeschrijving;

  • d

    Functioneringsgesprek: terugkerend gesprek tussen de ambtenaar en de directe chef over het wederzijds functioneren, gericht op de begeleiding van de medewerker in de ontwikkeling in zijn functie.

Artikel 2 Inhoud

Lid 1

Een functioneringsgesprek biedt aan de medewerker en de leidinggevende de mogelijkheid om in een open gesprek alle zaken aan de orde te stellen die van indirect of direct belang zijn bij het functioneren.In een functioneringsgesprek dient ook het functioneren van de leidinggevende aan de orde te komen.Het streven is erop gericht om in gezamenlijk overleg met de medewerker een volwaardig functioneren te bereiken wat betreft de werkmotivatie, de werkresultaten en de ontplooiing van de medewerker in een functie. De nadruk ligt hierbij op het toekomstig functioneren.

Lid 2

Een functioneringsgesprek zal in principe de volgende gespreksinhoud hebben:

  • a

    functie-inhoud: de ervaren problemen en mogelijke oplossingen;

  • b

    de wijze van functioneren: toetsen van taakstellingen ten behoeve van de taakomschrijving. Afspraken over te bereiken resultaten/doeleinden;

  • c

    de eventuele verdere ontplooiing c.q. loopbaan van de medewerker en de mogelijkheden die de organisatie kan bieden. Hieronder valt ook het afbouwen van een loopbaan (demotie);

  • d

    nagaan, inventariseren en vastleggen welke bij-, her- en omscholing nodig is voor het toekomstig functioneren;

  • e

    met betrekking tot het arbeidsomstandighedenbeleid:

    • -

      bespreekbaar maken van de beleving van de functie door de medewerker naar invalshoeken van veiligheid, gezondheid en welzijn

    • -

      toetsen van effecten van reeds ingevoerde arbobeleid;

  • f

    met betrekking tot (afdelings)werkoverleg: vanuit het individueel functioneringsgesprek informatie verkrijgen die de gehele werkeenheid (afdeling of bureau) aangaat en deze bespreekbaar maken tijdens het periodieke werkoverleg;

  • g

    met betrekking tot (werving) en selectie:

    • -

      nagaan van de geschiktheid voor de functie d.m.v. een functioneringsgesprek na drie, zes en negen maanden in dienst zijn

    • -

      basis voor het omzetten van een tijdelijk in een vast dienstverband

    • -

      bijstellen van selectiecriteria voor toekomstige vacatures;

  • h

    met betrekking tot management-ontwikkeling en leiding geven:

    • -

      beeldvorming, van de wijze waarop leiding wordt gegeven en hoe leiding wordt ervaren

    • -

      op basis van die informatie bijstellen van de wijze waarop leiding wordt gegeven

    • -

      bespreekbaar maken van het leidinggeven door de hogere leidinggevende

    • -

      ontwikkelen van andere leiderschapsstijlen.

Artikel 3 Doelstelling

Lid 1

Het functioneringsgesprek heeft tot doel te spreken over het werk, de wijze van uitvoering daarvan en de omstandigheden waaronder dit werk wordt uitgevoerd en de relatie chef versus medewerker. Dit om zonodig verbetering aan te brengen in de werkmotivatie, de werkresultaten en de ontplooiing van de medewerker in een functie.

Lid 2

Functioneringsgesprekken optimaliseren het samenwerkingsverband tussen leidinggevende en medewerker en dragen bij tot realisering van de organisatie-doelstellingen om via individueel overleg, op basis van gelijkwaardigheid te komen tot het bespreekbaar maken van het functioneren van de medewerker en de leidinggevende.

Artikel 4 Frequentie

Lid 1

Minimaal éénmaal per jaar vindt een functioneringsgesprek plaats met elke medewerker;

Lid 2

Indien een medewerker met een nieuwe functie wordt belast, dan wel diens functie een ingrijpende wijziging heeft ondergaan, dit ter beoordeling van de gemeentesecretaris, wordt uiterlijk na drie, zes en negen maanden vanaf de datum waarop deze wijziging is ingegaan een functioneringsgesprek gehouden. Dit geldt niet indien nieuwe of veranderde functies zijn ontstaan tengevolge van een gehele (sector- of afdelingsreorganisatie). Dit ter beoordeling van de gemeentesecretaris;

Lid 3

Bij aanstelling in tijdelijke dienst, wordt uiterlijk na drie, zes en negen maanden een functioneringsgesprek gehouden.

Artikel 5 Deelnemers

Lid 1

Het functioneringsgesprek wordt gevoerd tussen de chef en de betrokken medewerker;

Lid 2

Op verzoek van de medewerker kan het functioneringsgesprek bij wijze van uitzondering worden begeleid door een personeelsfunctionaris;

Lid 3

Indien chef en/of medewerker dit wensen kan een functioneringsgesprek worden bijgewoond door een collega die een soort van mentorfunctie vervult ten aanzien van de medewerker;

Lid 4

In bijzondere situaties, dient in overleg met een personeelsfunctionaris te worden bezien of het functioneringsgesprek doorgang moet vinden. De uiteindelijke beslissing wordt genomen door de gemeentesecretaris.

Artikel 6 Verslaglegging

Lid 1

Conclusies en afspraken dienen door de chef in overleg met de medewerker te worden vastgelegd in een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier. Als men het over de conclusies en de gemaakte afspraken niet eens kan worden, dienen beide meningen in het verslag te worden verwerkt;

Lid 2

Het verslag wordt door beide deelnemers ondertekend, waarbij de medewerker voor gezien tekent. Ook wordt het verslag ter kennis gebracht van de naasthogere chef die voor gezien tekent.

Lid 3

Chef en medewerker ontvangen binnen 14 dagen ieder een afschrift van het gespreksverslag. Het originele exemplaar wordt in het persoonsdossier van de betrokken medewerker opgeborgen. Dit gespreksverslag wordt maximaal 5 jaar bewaard.

Artikel 7 Uitvoering

De gespreksdeelnemers zijn verantwoordelijk voor het nakomen van de gemaakte afspraken.

Artikel 8 Beroepsprocedure

Met betrekking tot het functioneringsgesprek is geen beroep ten aanzien van de verslaglegging mogelijk. Het ligt binnen de bevoegdheden van de leidinggevenden om zelf afspraken te maken met een medewerker gezien hun verantwoordelijkheid voor de afdelings- of bureauresultaten. Indien in een functioneringsgesprek blijkt dat, of bij de chef of bij de medewerker behoefte bestaat aan een (formele) beoordeling, dient toepassing te worden gegeven aan het Reglement Personeelsbeoordeling.

Artikel 9 Nadere voorschriften

Burgemeester en wethouders kunnen in die gevallen, waarin de bepalingen van deze regeling niet voorzien, nadere voorschriften stellen.

Artikel 10 In werkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als "Reglement Functioneringsgesprekken" en treedt in werking met ingang van heden.