Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling behandeling bezwaarschriften 2011 |
Citeertitel | Regeling behandeling bezwaarschriften 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 2011/03 |
Geen
Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet
Aanwijzingsbesluit ambtelijk horen bezwaarschriften
Aanwijzingsbesluit behandeling bezwaarschriften
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-12-2012 | art. 3 | 20-12-2012 Gemeenteblad 43, 2012 | rv 134, 2012 | ||
01-04-2011 | 27-12-2012 | nieuwe regeling | 10-03-2011 Posthoorn, 30-03-2011 | rv 33, 2011 |
HOOFDSTUK II Behandeling van de bezwaarschriften
Er is een Adviescommissie bezwaarschriften die is belast met de voorbereiding van de beslissing op alle ingediende bezwaarschriften als bedoeld in artikel 1:5 van de wet tegen besluiten van gemeentelijke bestuursorganen.
Artikel 3 Werkterrein van de commissie
De commissie is bevoegd ten aanzien van alle besluiten van de gemeenteraad, het college en de burgemeester, met uitzondering van:
de bezwaarschriften ingediend tegen besluiten en andere handelingen als bedoeld in artikel 6:1 van de wet die op grond van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag en andere
rechtspositionele regelingen zijn genomen ten aanzien van ambtenaren in de zin van het Ambtenarenreglement ‘‘s-Gravenhage.
de bezwaarschriften ingevolge:
a. de Wet werk en bijstand, met uitzondering van bezwaarschriften van werkgevers tegen subsidieen terugvorderingsbesluiten, en de Wet Investeren in Jongeren, inclusief de op genoemde wetten gebaseerde verordeningen;
b. de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
c. de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
d. de Wet inschakeling werkzoekenden, voor zover betrekking hebbend op individuele aanspraken op premies voor scholing en werkaanvaarding;
e. de Regeling opvang asielzoekers;
f. de Wet inburgering nieuwkomers;
g. de Wet Werk en Inkomen kunstenaars;
i. de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Verordening individuele voorzieningen voor maatschappelijke ondersteuning gemeente Den Haag voor zover betrekking hebbend op individuele voorzieningen voor maatschappelijke ondersteuning;
j. de Wet inburgering inclusief de op de genoemde wet gebaseerde verordeningen;
Artikel 4 Samenstelling van de commissie
De voorzitter, vice-voorzitters en overige leden worden door de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester benoemd. Het lidmaatschap van de commissie is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, het vervullen van de functie van fractievertegenwoordiger, het deel uitmaken van het college van burgemeester en wethouders of het werkzaam zijn als ambtenaar bij de gemeente Den Haag.
Ten behoeve van de benoeming wordt een voordracht opgemaakt door een selectiecommissie.
De selectiecommissie bestaat uit drie leden, die worden benoemd bij gezamenlijk besluit van het presidium van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. In het secretariaat van de commissie wordt voorzien door het hoofd van de afdeling Juridische Zaken van de Bestuursdienst.
De selectie van kandidaten is er op gericht dat in de commissie de volgende expertise aanwezig is:
Bij de selectie van kandidaten voor het voorzitterschap wordt mede gekeken naar de geschiktheid om in contacten met de gemeentelijke bestuursorganen gewenste verbeteringen met betrekking tot de bestuurspraktijk in het algemeen en juridische procedures in het bijzonder onder de aandacht te brengen.
Paragraaf 2 Standaardprocedure
Artikel 11 Hoorzittingen van de commissie
Per zitting van de commissie hebben drie leden van de commissie zitting, waaronder tenminste de voorzitter of een vice-voorzitter, en waarvan ten hoogste één plaatsvervangend lid. Indien er geen vice-voorzitter beschikbaar is, wijst de voorzitter voor deze zitting een lid als vice-voorzitter aan. Deze leden treden voor de aan hen toegewezen zaken op als commissie.
Paragraaf 3 Eenvoudige procedure
Burgemeester en wethouders kunnen categorieën van bezwaarschriften aanwijzen waarbij kan worden afgezien van het horen en adviseren door de commissie, en waarbij het horen ambtelijk plaatsvindt. In dat geval vindt het horen plaats door een medewerker van de afdeling Juridische Zaken van de Bestuursdienst, die daartoe door hethoofd van deze afdeling is aangewezen.
HOOFDSTUK III Overige bepalingen
De kosten voor het behandelen van een bezwaarschrift worden in rekening gebracht bij de dienst die het bestreden besluit heeft genomen.
De leden van de Adviescommissie bezwaarschriften, die zijn benoemd op grond van artikel 4, tweede lid van de Regeling Adviescommissie bezwaarschriften 2002, blijven hun functie vervullen totdat benoeming van een nieuwe commissie op grond van artikel 4, tweede lid van de Regeling behandeling bezwaarschriften 2011 heeft plaatsgevonden.