Organisatie | Borsele |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregels subsidie ouderenwerk gemeente Borsele 2011 |
Citeertitel | Uitvoeringsregels subsidie ouderenwerk gemeente |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | nieuwe regeling | 21-12-2010 Borselse Bode, 20-12-2010 | geen |
Burgemeester en Wethouders van Borsele
overwegende dat het gewenst is uitvoeringsregels vast te stellen ten behoeve van het ouderenwerk,gelet op artikel 2, tweede lid, artikel 4, derde lid en artikel 6, tweede lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Borsele 2011
besluitenvast te stellen de volgende regeling:Uitvoeringsregeling subsidie ouderenwerk gemeente Borsele 2011
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
a. voor ouderensociëteiten: het bieden van aan leeftijd en situatie aangepaste mogelijkheden tot spel en creatieve activiteiten, alsmede sociaal-culturele en recreatieve ontmoeting van leeftijdgenoten;b. voor ouderenbonden: het leveren van een bijdrage c.q. inbreng in de volgend deelterreinen: algemeen ouderenbeleid, huisvesting ouderen, emancipatie van ouderen, voorlichting en cursussen, voor zowel individuele ouderen of groepen van ouderen.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan instellingen als genoemd in artikel 1 b en c, die werkzaam zijn in de gemeente Borsele en hun activiteiten ontplooien ten behoeve van ouderen die woonachtig zijn in de gemeente Borsele
Organisaties die op grond van deze uitvoeringsregeling voor subsidie op basis van deze regeling in aanmerking willen komen dienen hiertoe eenmaal per vier jaar een aanvraag in te dienen. Op basis hiervan wordt gedurende de betreffende periode van vier jaar elk jaar hetzelfde bedrag beschikbaar gesteld.
Artikel 6 Berekening van de subsidie
De subsidie bedraagt per jaar voor:
de in artikel 1 lid b bedoelde instellingen, indien en voor zover het college de uitgaven redelijk voorkomen, een bijdrage van: a. 100% van de kosten van huisvesting voor ouderensociëteiten zonder eigen bar-exploitatie;b. € 243,96 voor een ouderensociëteit met minder dan 50 bezoekers;c. € 362,95 voor een ouderensociëteit met 50 tot 150 bezoekers;d. € 487,91 voor een ouderensociëteit met meer dan 150 bezoekers.
Artikel 7 Verdeling van het subsidieplafond
Indien honorering van alle aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen en die niet worden geweigerd op grond van artikel 8 van de Algemene subsidieverordening of artikel 3 van deze regeling, zou leiden tot een overschrijding van het subsidieplafond, worden alle aanvragen met eenzelfde percentage gekort.
Heinkenszand, 21 december 2010.
Burgemeester en Wethouders van Borsele,
de secretaris, de burgemeester,
Toelichting 1 Toelichting Uitvoeringsregels subsidie ouderenwerk.
De subsidie is bedoeld als bijdrage in de kosten van huisvesting, de organisatiekosten en de activiteitenkosten.
Onder huisvestingskosten worden verstaan:
Voor het aanvragen van subsidie dient gebruikt te worden gemaakt van een door de gemeente verstrekt aanvraagformulier.Dit formulier moet volledig ingevuld en voorzien van de gevraagde bijlagen bij het college worden ingediend. Om controle uit te kunnen oefenen op de juistheid van het opgegeven aantal leden/deelnemers zal het bestuur een verklaring moeten ondertekenen waaruit blijkt dat het opgegeven aantal leden/deelnemers overeenkomt met de werkelijkheid. Steekproefsgewijs kan deze opgaven dan gecontroleerd worden. Daar waar geen sprake is van leden, maar van deelnemers moet worden uitgegaan van het gemiddeld aantal deelnemers aan de activiteiten.
Om het gemeentelijke adressenbestand actueel te houden zal wel jaarlijks een controle formulier van de adresgegevens aan de organisaties verzonden worden.