Organisatie | Borsele |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening gemeente Borsele 2011 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
De regeling vervangt de Algemene subsidie verordeing Borsele 2008.
de Uitvoeringsregels subsidie eenmalige activiteiten;
de Uitvoeringsregels deskundigheidsbevordering;
de Uitvoeringsregels amateurkunst;
de Uitvoeringsregels regionale instellingen;
de Uitvoeringsregels subsidie evenementen;
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 02-12-2010 Borselse Bode, 20-12-2010 | raadstukken 02-12-2010, B11 |
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2 Reikwijdte verordening
Het bevoegd bestuursorgaan kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen. Daarin kan in ieder geval worden geregeld: de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen, de verdeling van de subsidie over de categorieën activiteiten en het geheel of gedeeltelijk van toepassing verklaren van afdeling 4.2.8 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 3 Bevoegdheidsverdeling.
De Seniorenraad Borsele is, met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen, bevoegd besluiten te nemen op aanvragen om subsidie voor projecten die aansluiten bij de leefwereld van ouderen. Deze projecten moeten tot doel hebben het behoud en de verbetering van de betrokkenheid van ouderen bij de maatschappij.
Hoofdstuk 6 VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER
Artikel 11 Tussentijdse rapportage
Bij subsidies, hoger dan 50.000 euro, welke verleend worden voor activiteiten die meer dan een jaar in beslag nemen, kan het bevoegde bestuursorgaan de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten. Een dergelijke tussentijdse verantwoording wordt niet vaker dan één keer per jaar gevraagd.
De subsidieontvanger doet onverwijld melding aan het bevoegde bestuursorgaan, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of geheel niet zullen worden verricht of dat niet of geheel niet aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Hoofdstuk 7 VERANTWOORDING EN VASTSTELLING VAN DE SUBSIDIE
Artikel 14 Verantwoording subsidies tot 5.000 euro
Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, kan het bevoegde bestuursorgaan de aanvrager verplichten om op de door haar aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 17 Vaststelling subsidie
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het bevoegd bestuursorgaan de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.
Hoofdstuk 8 OVERIGE BEPALINGEN
Het bevoegde bestuursorgaan kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 8 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 21 Overgangsbepalingen
Voor de verantwoording door het colege aan de raad, als bedoeld in artikel 197 van de gemeentewet, over 2010 geldt dat de toetsing van de verleende subsidies aan de bepalingen van de Algemene subsidieverordening 2008 achterwege blijft, voor zover die niet overeenkomstig zijn opgenomen in deze verordening.
Toelichting bij de Algemene Subsidieverordening Borsele.
Artikel 3. Bevoegdheidsverdeling.De culturele raad, de seniorenraad en de jongerenraad hebben ieder een budget tot hun beschikking van waaruit zij subsidie kunnen verlenen. Zij dienen hiervoor ook uitvoeringsregels vast te stellen en de subsidieverlening dient te voldoen aan de voorwaarden zoals genoemd in deze asv.Als de gemeentebegroting nog niet is vastgesteld, wordt subsidie slechts verleend onder de voorwaarde dat de raad daarvoor geld beschikbaar zal stellen.
Artikel 4. Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoudDe bevoegde bestuursorganen dienen in hun uitvoeringsregels op te nemen hoe een eventueel subsidieplafond verdeeld wordt.
Artikel 5. Bij aanvraag in te dienen gegevensEr worden aanvraagformulieren beschikbaar gesteld voor het aanvragen van subsidie.Zodra dit technisch mogelijk is zullen deze formulieren ook digitaal ingevuld en ingediend kunnen worden. Het is de bedoeling in de meeste gevallen te gaan werken met 4 jaarlijkse subsidies. Daarbij is het wel noodzakelijk dat de gegevens van de subsidie ontvangers jaarlijks gecontroleerd worden. Daarvoor zal getracht worden voorgedrukte formulieren aan de subsidieontvangers toe te zenden, die zij alleen hoeven te controleren en ondertekend terug moeten sturen. Eventuele wijzigingen kunnen dan op dat formulier worden aangebracht.
Artikel 6. AanvraagtermijnEen aanvraag voor jaarlijkse subsidie dient uiterlijk 1 juni voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd te worden ingediend. Het bevoegde bestuursorgaan kan in een uitvoeringsregeling eventueel van deze datum afwijken.
Artikel 7. BeslistermijnIn verband met de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen is het gewenst bij een voorzienbare lange beslistermijn in een nadere regels vast te leggen. Dit kan in de uitvoeringsregels die een bevoegd bestuursorgaan op kan stellen.
Artikel 8. WeigeringgrondenDe hier genoemde weigeringgronden vormen een aanvulling op de weigeringgronden die al zij genoemd in artikel 4:35 van de Awb.
Artikel 9. Verlening subsidieBij de in het tweede lid van artikel 10 te stellen verplichtingen kan worden gedacht aan bijvoorbeeld het verzekeren van zaken, die voor de uitvoering van de gesubsidieerde activiteit noodzakelijk zijn, de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de subsidieontvanger, reservevorming, het bestuur, het aanstellen van toezichthouders, de inrichting van de administratie en de benodigde toestemming van het college voor het aangaan van rechtshandelingen als bedoeld in artikel 4:71 Awb.
Artikel 10. Betaling en bevoorschottingOmdat bevoorschotting mede afhankelijk is van de aard van de te subsidiëren activiteit is er voor gekozen om de termijnen, waarop de (automatische) bevoorschotting plaats vindt, niet in de verordening te noemen. Het bevoorschottingsritme en de hoogte van de voorschotten worden in de verleningsbeschikking vermeld. Indien in de verleningsbeschikking niet anders is bepaald, vindt betaling van het voorschot binnen zes weken na verzending van de verleningsbeschikking plaats.
Artikel 11. Tussentijdse rapportageIn het kader van het terugdringen van de administratieve lasten is ervoor gekozen aan meerjarig verstrekte subsidies, hoger dan € 50.000, de mogelijkheid te verbinden om jaarlijks een tussenverantwoording te vragen.
Artikel 12. MeldingsplichtDe meldingsplicht is bedoeld als tegenhanger van het geven van meer vertrouwen in de vorm van onder andere: het niet standaard verantwoording afleggen bij subsidies tot € 5.000, het vragen van minder tussenrapportages en automatische bevoorschotting. De subsidieontvanger is verplicht tijdig te melden bij de gemeente als het aannemelijk is dat de gesubsidieerde activiteit, niet tijdig, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen zal worden verricht. In dat geval zal de subsidie lager of op nihil worden vastgesteld of zullen nadere afspraken worden gemaakt.Bij het niet voldoen aan deze meldingsplicht kan, indien dat achteraf mocht blijken met toepassing van artikel 4:49 Awb alsnog de subsidievaststelling worden ingetrokken, omdat de ontvanger wist en behoorde te weten dat de vaststelling onjuist was. De meldingsplicht geldt niet, na vaststelling van de subsidie of voor zover er (op verzoek van de belanghebbende) door de subsidieverlener een ontheffing is verleend van de verplichting om een prestatie overeenkomstig de subsidietoekenning uit te voeren.
Artikel 13. Overige verplichtingen van de subsidieontvangerDe hier bedoelde informatie kan ook via de mail worden gemeld. Bij twijfel kan de gemeente altijd direct contact opnemen met de subsidieontvanger en om nadere stukken vragen.
Artikel 14. Verantwoording subsidies tot 5.000 euroSubsidies tot € 5.000 worden direct vastgesteld. De subsidie ontvanger hoeft hierover achteraf geen verantwoording af te leggen. Hierdoor kunnen administratieve lasten voor zowel de subsidie aanvrager als de subsidieverstrekker worden beperkt. Steekproefsgewijze controle na de vaststelling is mogelijk, maar zal alleen in bijzondere gevallen als fraude, tot terugvordering leiden.
Artikel 15. Verantwoording subsidies vanaf 5.000 tot 50.000 euroVoor deze categorie geldt een iets zwaardere verantwoordingsplicht. Het bevoegde bestuursorgaan kan bij de subsidieverlening bepalen hoe de verantwoording dient plaats te vinden. Voor zover mogelijk zal worden getracht hiervoor aan te sluiten bij andere verantwoordingsmethoden die een organisatie jaarlijks opstelt, zoals een algemeen jaarverslag en/of jaarrekening.
Artikel 16. Verantwoording subsidies vanaf 50.000 euro Vaststelling van de subsidie vindt plaats op basis van uitgevoerde activiteiten en gerealiseerde kosten. Het bevoegde bestuursorgaan kan bij de subsidie verlening aangeven dat de verantwoording vergezeld dient te gaan van een accountantsverklaring. Afhankelijk van de hoogte van de subsidie zal vooraf worden aangegeven of men een inhoudelijke dan wel samenstellingaccountantsverklaring moet geven.
Artikel 17. Vaststelling subsidie Het bevoegde bestuursorgaan kan categorieën van subsidies of subsidieontvangers aanwijzen voor wie de subsidie wordt vastgesteld, zonder dat hiervoor door de subsidie ontvanger een aanvraag moet worden ingediend.