Organisatie | Heerenveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Risico analyse model evenementen |
Citeertitel | Risico analyse model evenementen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene Plaatselijke Verordening
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2011 | 01-01-2016 | uitwerking ogv art 28 wet arhi | 08-02-2011 Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 31-03-2011 | Onbekend. |
Risico-analysemodel evenementen
In de APV (m.i.v. 26e wijziging) zijn de volgende bepalingen met betrekking tot Evenementen opgenomen.
Artikel 2:24 Begripsbepaling (evenement)
Geen vergunning is vereist voor een A-evenement, indien
binnen 10 werkdagen na ontvangst van het meldingsformulier geen tegenbericht is verzonden aan de organisator dat alsnog een vergunning nodig is dan wel dat het evenement alsdan niet vergund kan worden op grond van artikel 1:8 van deze verordening.
Voor het kunnen uitvoeren van deze bepalingen is het dus noodzakelijk een risico-analysemodel vast te stellen (zijnde een beleidsregel conform artikel 4:81 Awb).
Risico-analyse-model evenementen (naar analogie van het regionale risico-analyse-model)
Het al dan niet vergunningplichtig zijn van evenementen moet afhankelijk zijn van het risico-profiel van het evenement. Vergunningplicht moet op grond van de Dienstenrichtlijn proportioneel zijn, hetgeen betekent dat voor evenementen met een laag risico-profiel volstaan moet worden met algemene regels dan wel met een meldingsplicht.
In de risico-analyse worden op basis van diverse indicatoren bij daarbij behorende waarden scores toegekend; hoe hoger de score, hoe hoger het risico.
De risico-analyse gaat uit van een inschatting van de volgende vier groepen indicatoren:
De evenementen worden gerubriceerd volgens onderstaande tabel, waarbij de risico’s worden uitgebruikt in risicopunten (gebaseerd op praktijkervaring): hoe meer punten, des te groten de inschatting dat er een risicovolle situatie ontstaat. Indien het evenement niet genoemd wordt, het evenement dat er het dichtst bij in de buurt komt (slechts één evenement invullen!)
Ad 2. Samenstelling van het publiek
Het publiek en/of de deelnemersgroep bij een evenement kan al naar gelang de aard van het evenement, sterk variëren. Daarvan afhankelijk kunnen risico’s groter of kleiner zijn. Er zijn vijf categorieën risico-elementen:
Ad 3. Plaats en tijdstip van het evenement
Afhankelijk van het totaal aantal risicopunten, wordt het evenement ingedeeld in klasse A, B of C.
Er kunnen nog andere factoren zijn (niet genoemd in de risico-analyse), zoals ervaringen bij een soortgelijk evenement, ingewonnen inlichtingen en gelijktijdigheid van evenementen, die van invloed kunnen zijn op het al of niet kunnen doorgaan van een evenement. Dit is vastgelegd in het evenementenbeleid (b.v. evenementenagenda is leidend). Het is niet toegestaan evenementenvergunningen te weigeren op andere gronden dan die welke door de APV worden beschermd.
Afhankelijk van de historie van het evenement zelf en de ervaringen van de organisator van het evenement wordt het evenement definitief ingedeeld in klasse B of C.
Uitwerking per klasse evenement:
Klasse A evenementen hebben geen vergunning nodig, maar moeten wel maximaal 10 dagen voor het evenement een meldingsformulier indienen, dat door de burgemeester is vastgesteld.
Klasse B evenementen hebben wel een vergunning nodig, maar die kan verleend worden voor 3 jaar als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
het eerste jaar volledig is voldaan aan de vergunningsvoorwaarden en –voorschriften.
Daarnaast kunnen door de burgemeester gedurende de 3 jaar nog andere voorschriften worden verbonden aan de vergunning.
Klasse C evenementen hebben jaarlijks een vergunning nodig. De vergunningprocedure verloopt volgens het geldende “Protocol grootschalige evenementen”.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 februari 2011.