Organisatie | Weststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene inkoopvoorwaarden 2010 |
Citeertitel | Algemene inkoopvoorwaarden 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Algemene inkoopvoorwaarden 2010 |
Geen.
Gemeentewet, artikel 160 lid 1, aanhef onder e
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-09-2010 | Geen. | 07-09-2010 Officiële bekendmakingen 2010, week 37 | 2010-003230/c 2010-03453/1 |
Nummer: 2010-3453\1 InternBurgemeester en wethouders van de gemeente Weststellingwerf;overwegende dat de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Opsterland, Oost- en Weststellingwerf (verder: de colleges) afspraken hebben gemaakt met betrekking tot een intensieve(re) samenwerking bij de uitvoering van specifieke (toekomstige) wettelijke taken en een daaruit voortvloeiende doelmatige taakverdeling;de colleges in gezamenlijkheid uitvoering wensen te geven aan een transparant beleid met betrekking tot het aanbesteden van de levering van goederen en het verrichten van diensten; de colleges vaststellen dat algemene inkoopvoorwaarden in belangrijke mate de omgangsvormen bepalen tussen onze gemeenten en leveranciers;de geldende “Algemene inkoopvoorwaarden 2005” van de gemeenten Oost- en Weststellingwerf, respectievelijk de geldende “Algemene inkoopvoorwaarden Leveringen en diensten gemeente Opsterland (2007)”, niet meer voldoen aan de eisen van de huidige tijd;nieuwe Algemene inkoopvoorwaarden 2010 werden opgesteld, die korter en bondiger van opzet zijn;kennisnemend van het ambtelijk advies dat in nauwe onderlinge samenwerking tussen de gemeenten Opsterland, Oost- en Weststellingwerf werd uitgebracht;gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef en onder e Gemeentewet;b e s l u i t e n:
Inkoopvoorwaarden betreffende levering van goederen en het verrichten van dienstenArtikel 1 DefinitiesIn deze Inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:Opdrachtgever:de gemeente als degene, die een overeenkomst in de zin van deze inkoopvoorwaarden sluit;Opdrachtnemer:de leverancier c.q. dienstverlener met wie Opdrachtgever een rechtsverhouding heeft waarop deze voorwaarden toepasselijk zijn;Overeenkomst:de schriftelijk vastgelegde afspraken tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer betreffende de levering van goederen en/of het verrichten van diensten;Levering:de uitvoering van de overeenkomst door de Opdrachtnemer;Het geleverde:de geleverde goederen en de verrichte diensten;Goederen:alle roerende zaken en alle vermogensrechten;Diensten:de door Opdrachtnemer op basis van de overeenkomst ten behoeve van de Opdrachtgever verrichte werkzaamheden, anders dan het leveren van goederen;Partijen:Opdrachtgever en Opdrachtnemer.Artikel 2 Toepasselijkheid
Artikel 3 Wijziging overeenkomst
Opdrachtnemer verplicht zich op eerste verzoek van Opdrachtgever mee te werken aan door Opdrachtgever gewenste wijzigingen van een overeenkomst, daaronder begrepen wijzigingen in de omvang of de hoedanigheid van het geleverde. Bij een verzoek tot wijziging zal Opdrachtgever de eisen van redelijkheid en billijkheid in acht nemen.
Artikel 4 Meer- minder werkDe uitvoering van eventueel meer- of minder werk door de Opdrachtnemer en daarmee samenhangende betalingen door Opdrachtgever wordt door Partijen schriftelijk overeengekomen. Opdrachtnemer vangt niet met meer- of minderwerk aan alvorens o.m. de omvang, inhoud en kosten door Partijen schriftelijk zijn overeengekomen.Artikel 5 Overdracht van verplichtingen
Opdrachtnemer blijft jegens Opdrachtgever te allen tijde volledig verantwoordelijk en aansprakelijk met betrekking tot de door hem ingeschakelde of aangewezen derde(n), met name indien er in verband met de overeenkomst sprake is van ketenaansprakelijkheid. In dat geval dient Opdrachtnemer alle uit de op de ketenaansprakelijkheid van toepassing zijnde wetgeving voortvloeiende verplichtingen na te komen.
Artikel 6 Prijs en prijsherziening
Artikel 7 ZekerheidsstellingOpdrachtgever is bevoegd om van opdrachtnemer te verlangen dat deze zekerheid stelt voor de nakoming van zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst. Genoemde zekerheid blijft van kracht gedurende een eventueel van toepassing zijnde service- en onderhoudstermijn.Artikel 8 Facturering en betaling
Betalingen door Opdrachtgever van de prijs, inclusief BTW, vinden slechts plaats op basis van (een) door de Opdrachtnemer deugdelijk gespecificeerde – dat wil zeggen tenminste naar aard en hoeveelheid van de verrichte werkzaamheden gespecificeerde- factuur c.q. facturen. Niet gespecificeerde (deel-) facturen worden niet in behandeling genomen.
Opdrachtgever betaalt de in lid 1 genoemde (deel-) facturen binnen dertig (30) kalenderdagen nadat zij voornoemde facturen heeft ontvangen, het product heeft gekeurd en/of gecontroleerd en geconstateerd heeft dat de overeenkomst naar haar genoegen is uitgevoerd, danwel een deel van de Overeenkomst naar haar genoegen is uitgevoerd.
Artikel 9 Tijdstip van levering
Artikel 10 Tekortkoming en verzuim
Bij een toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer zal deze door Opdrachtgever bij aangetekend schrijven in gebreke worden gesteld. Gedurende een periode van acht (8) kalenderdagen na ingebrekestelling kan Opdrachtnemer alsnog aan zijn verplichting voldoen. Indien Opdrachtnemer binnen de gestelde termijn niet alsnog aan zijn verplichtingen voldoet, zal Opdrachtnemer in verzuim zijn.
Onverminderd het recht op overige schadevergoeding en de overige wettelijke rechten voortvloeiend uit een toerekenbare tekortkoming, is Opdrachtgever gerechtigd tot het innen van een onmiddellijk opeisbare boete van 1% per dag vanaf de dag van het verzuim, met een maximum van 10 % van het door Opdrachtgever in verband met de levering te betalen bedrag.
Artikel 11 Overmacht (niet toerekenbare tekortkoming)
Indien één van partijen zich beroept op overmacht en er komt redelijkerwijs vast te staan dat die partij gedurende een periode van minimaal veertien (14) werkdagen niet aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst zal voldoen, dan heeft de andere partij het recht door middel van een aangetekend schrijven de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder dat daardoor voor Opdrachtnemer enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.
Artikel 12 Kwaliteit en garantie
Artikel 13 Intellectuele eigendomsrechten
Opdrachtnemer, diens ondergeschikten of hulppersonen daaronder begrepen, is aansprakelijk voor alle schade die Opdrachtgever lijdt als gevolg van aan de Opdrachtnemer toerekenbare niet-, niet tijdige of niet-behoorlijke nakoming van de overeenkomst of van schending van enige andere contractuele of niet-contractuele verplichting. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever vrijwaren tegen elke vordering van derden dienaangaande.Ingeval van schade, veroorzaakt door opzet of grove schuld is Opdrachtnemer aansprakelijk jegens Opdrachtgever voor alle schade, zowel direct als indirect, die Opdrachtgever daardoor lijdt.
Opdrachtnemer zal zich ter zake zijn aansprakelijkheid op grond van de wet en/of overeenkomst jegens Opdrachtgever voldoende verzekeren en verzekerd houden en voorts alle op normale voorwaarden verzekerbare risico’s in zijn bedrijfsvoering verzekeren en verzekerd houden. Op eerste verzoek van Opdrachtgever dient Opdrachtnemer een gewaarmerkt afschrift van zijn verkeringspolis(sen) en bewijzen van premiebetaling van bedoelde verzekering(en) te overleggen.
Artikel 16 Risico- en eigendomsoverdracht
In geval Opdrachtgever aan Opdrachtnemer materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen, gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn verplichtingen, blijven deze eigendom van Opdrachtgever. Opdrachtnemer zal deze bewaren afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf of aan derden. Opdrachtnemer zal ze merken als eigendom van Opdrachtgever.
Artikel 17 Geheimhouding en verbod tot openbaarmaking
Opdrachtnemer zal het bestaan, de aard en de inhoud van de overeenkomst evenals alle bedrijfsgegevens en verdere interne informatie, die de Opdrachtnemer uit hoofde van de relatie met de Opdrachtgever ter kennis zijn gekomen, geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtgever.
In geval van tekortkoming door Opdrachtnemer in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst of van andere overeenkomsten die daaruit voortvloeien, één en ander met inachtneming van het bepaalde in artikel 11, alsmede onder andere in geval van zijn faillissement, surséance van betaling en in geval van intrekking van eventuele vergunningen, beslag op (een deel van) bedrijfseigendommen of zaken bestemd voor de uitvoering van de overeenkomst, stillegging of liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare toestand van het bedrijf van Opdrachtnemer, is hij van rechtswege in verzuim.
Onverminderd alle andere rechten kan Opdrachtgever de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, indien door Opdrachtnemer of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon, die deel uitmaakt van het bedrijf van Opdrachtgever of aan een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers.
In de bovengenoemde gevallen, als ook bij schending van artikel 17, heeft Opdrachtgever het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat Opdrachtnemer aanspraak op vergoeding in welke vorm ook kan doen gelden.
Artikel 19 Orde, veiligheid en milieu
Artikel 20 Personeel, materialen en hulpmiddelen
Door de Opdrachtnemer in te schakelen personeel behoeven te allen tijde de voorafgaande schriftelijke goedkeuring van Opdrachtgever. Door Opdrachtnemer bij uitvoering van de overeenkomst ingeschakeld personeel zal voldoen aan door Opdrachtgever gestelde bijzondere eisen en bij afwezigheid daarvan aan de algemeen aanvaarde eisen van representativiteit, vakbekwaamheid en deskundigheid.
Indien naar het oordeel van Opdrachtgever sprake is van onvoldoende gekwalificeerd dan wel onvoldoende representatief personeel, een en ander ter beoordeling van Opdrachtgever, is Opdrachtgever bevoegd om de verwijdering van dit personeel te gelasten en is Opdrachtnemer verplicht tot onverwijlde vervanging, met inachtneming van het bepaalde in lid 1 van dit artikel.
Artikel 21 Terrein en gebouwen van de Opdrachtgever
Artikel 22 Werkzaamheden op terrein of in gebouwen van Opdrachtgever
Opdrachtnemer en zijn personeel dienen zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van de inhoud van de op het terrein en in de gebouwen van Opdrachtgever geldende voorschriften en reglementen, onder andere inzake veiligheid, gezondheid en milieu, en dienen zich dienovereenkomstig te gedragen.
Artikel 23 Voortdurende verplichtingenVerplichtingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na afloop van de Overeenkomst voort te duren, behouden nadien hun werking. Tot deze verplichtingen behoren in ieder geval: garantie, tekortschieten en verzuim, aansprakelijkheid, geheimhouding, geschillen en toepasselijk recht.Artikel 24 Overige verplichtingen van de OpdrachtnemerOpdrachtnemer dient al zijn verplichtingen jegens het door hem in het werk gestelde personeel strikt na te komen.Artikel 25 Publiekrechtelijke verplichtingenHet bepaalde in de Overeenkomst laat onverlet de uitvoering of uitoefening door de Opdrachtgever van de krachtens publiekrechtelijke voorschriften of regelingen op Opdrachtgever rustende verplichtingen.
Artikel 26 GemachtigdeOpdrachtnemer is slechts gerechtigd om als gemachtigde van Opdrachtgever op te treden in geval Opdrachtnemer daartoe uitdrukkelijk schriftelijk en rechtsgeldig is gemachtigd.
Artikel 28 Toepasselijk rechtOp de overeenkomst, waarvan deze inkoopvoorwaarden deel uit maken, is uitsluitend Nederlands, dan wel Europees recht van toepassing. Andere buitenlandse wetgeving en verdragen zoals het Weens koopverdrag zijn uitgesloten.
Artikel 29 VaststellingDeze inkoopvoorwaarden zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente op [datum] en kunnen worden aangehaald als “Algemene Inkoopvoorwaarden leveringen en diensten 2010”.Voor kopie conform:De gemeentesecretaris van Weststellingwerf,