Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Weerter Verordening Instandhouding Monumenten mei 2008 (WeVIM mei 2008) |
Citeertitel | Weerter Verordening Instandhouding Monumenten mei 2008 (WeVIM mei 2008) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Monumenten |
Geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | Nieuwe regeling | 16-06-2008 Land van Weert, 01-07-2008 | Onbekend |
gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders;
1. vast te stellen de Weerter Verordening Instandhouding Monumenten mei 2008 (WeVIM mei 2008);
2. te bepalen dat deze verordening in werking treedt op 1 juli 2008;
3. in te trekken de op 12 decmber 2007 vastgestelde Weerter Verordening Instandhouding Monumenten 2008.
Deze verordening heeft tot doel door middel van doelmatig beheer en het plegen van restauratie en onderhoud te bevorderen dat het monumentenbestand binnen de grenzen van de gemeente Weert, middels stelselmatige inspanning van eigenaren en gemeente, in een cultuurhistorisch verantwoorde staat en op een kwalitatief goed bouwtechnisch peilwordt gebracht en behouden.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Verleningsbeschikking: Het besluit van burgemeester en wethouders waarin, voorafgaand aan het treffen van de voorzieningen/maatregelen, voorlopig de hoogte van de subsidiabele kosten is vastgelegd en waarmee de eigenaar van een monument een aanspraak kan doen op een meerjarige subsidie als tegemoetkoming in de kosten voor onderhoud/restauratie van het (gemeentelijk) monument of een bijdrage - ineens, mits aan alle aan de verlening van meerjarig subsidie of bijdrage - ineens verbonden voorwaarden is voldaan;
Subsidiabele kosten:De som van de geraamde en door burgemeester en wethouders goedgekeurde kosten van:
Niet tot de subsidiabele kosten behoren de kosten van in zelfwerkzaamheid uitgevoerde maatregelen inclusief materialen.
Bij het bepalen van de subsidiabele kosten wordt uitgegaan van de op grond van het Besluit Rijkssubsidiering Instandhouding Monumenten (BRIM) vastgestelde beleidsregels;
HOOFDSTUK 3. VERLENINGSGRONDSLAG
Artikel 7 Grondslag en werkingssfeer
Het subsidiabele bedrag (ten behoeve van het meerjarige subsidie of de bijdrage - ineens) wordt berekend over de kosten van voorzieningen / maatregelen, met uitzondering van de kosten waarvoor op grond van enig andere regeling een financiering of subsidie kan worden verkregen. De stapeling van regelingen is toegestaan, mits de regelingen aanvullend werken.
Een meerjarige subsidie is een subsidie met een looptijd van 10 jaar, die wordt verstrekt aan fiscaal relevante eigenaren van gemeentelijke monumenten, als tegemoetkoming in de kosten voor het onderhoud / restauratie van het gemeentelijke monument waarbij de gemaakte kosten als grondslag worden gebruikt.
HOOFDSTUK 4. VAN BESCHIKKING TOT VASTSTELLING
Een aanvraag om het verlenen van een meerjarige subsidie of een bijdrage - ineens dient op een door burgemeester en wethouders beschikbaar te stellen formulier met alle op het formulier genoemde bijlagen – voor zover van toepassing - te worden ingediend bij het college van B&W. De bijlagen betreffen:
een bestek, zijnde een werkomschrijving per onderdeel van de toe te passen constructies, materialen, afwerkingen en kleuren, alsmede de algemene bepalingen met betrekking tot de rechtsverhoudingen tussen de bij het werk betrokken contractpartijen, de wijze van verwerking van de materialen, garantiebepalingen, enz. enz.;
Artikel 11 Voorschriften en bepalingen inzake de meerjarige subsidie of bijdrage - ineens
Burgemeester en wethouders kunnen aan de verlening van een meerjarige subsidie of een bijdrage - ineens het volgende voorschrift verbinden: het plan tot het treffen van voorzieningen / maatregelen dient te zijn opgesteld door en de uitvoering dient te geschieden onder verantwoordelijkheid en toezicht van een in het architectenregister ingeschreven architect;
Artikel 13 Gereedmelding en definitieve vaststelling
Als er sprake is van een verschil van meer dan 5% tussen de in lid 1 van dit artikel vastgestelde definitieve subsidiabele kosten en de bij de verleningsbeschikking berekende subsidiabele kosten, kunnen burgemeester en wethouders met in achtneming van het gestelde in de subsidieverordening in artikel 7 de grondslag voor de meerjarige subsidie of de bijdrage - ineens aanpassen.
Naast de in de Algemene Wet Bestuursrecht genoemde gronden kunnen burgemeester en wethouders besluiten geen meerjarige subsidie of een bijdrage - ineens te verlenen indien:
Artikel 17 Intrekking van een verleende meerjarige subsidie of bijdrage - ineens
In geval de eigenaar onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt, dan wel de eigenaar
één of meer van de voorwaarden als genoemd in deze verordening niet naleeft, besluiten burgemeester en wethouders al naar gelang de ernst van de overtreding:
Artikel 19 Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders beslissen naar eigen, redelijk oordeel in gevallen waarin de toepassing van deze verordening niet of onvoldoende voorziet en in gevallen waarin het toepassen van deze verordening leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Een subsidie of laagrentende hypothecaire lening voor de instandhouding van uw monument
Op basis van de Weerter Verordening Instandhouding monumenten
Monumenten zijn cultuurhistorisch waardevolle objecten. De gemeente Weert vindt het van belang dat de instandhouding van deze objecten niet alleen op landelijk, maar ook op lokaal niveau gestimuleerd wordt.
De WeVIM is de ´Weerter verordening instandhouding monumenten 2008´. Op basis van deze verordening kunnen monumenteneigenaren in aanmerking komen voor een subsidie of laagrentende hypothecaire lening voor de instandhouding (restauratie en/of onderhoud) van hun monument.
Subsidie of laagrentende lening
Op basis van de WeVIM worden er subsidies en laagrentende hypothecaire leningen aan monumenteneigenaren verstrekt. De regeling dient ter stimulans om tijdig onderhoud en zonodig restauratie aan monumenten te plegen.
Voor welke vergoeding een monumenteneigenaar in aanmerking komt hangt af van het soort monument dat hij bezit, de hoogte van de subsidiabele kosten en of het een fiscaal- of niet-fiscaal-relevante eigenaar betreft.
Niet tot de subsidiabele kosten behoren de kosten van in zelfwerkzaamheid uitgevoerde maatregelen inclusief materialen.
Bij het bepalen van de subsidiabele kosten wordt uitgegaan van de op grond van het Besluit Instandhouding Monumenten (BRIM) vastgestelde beleidsregels.
De gemeente Weert vindt het van belang dat zij vergoedingen kan verstrekken aan gemeentelijke monumenten, omdat zij deze objecten zelf aanwijst en er zekere restricties aan verbindt. De rijksmonumenten kunnen voor een vergoeding bij het Rijk in aanmerking komen. Tevens is er voor niet-fiscaal-relevante eigenaren van rijksmonumenten de mogelijkheid om bij de gemeente subsidie aan te vragen (aangezien het hier veelal bedreigde/bijzondere categorieën betreft (zoals molens en kerken) en er sprake van cofinanciering kan zijn).
Een voorwaarde voor de subsidie of laagrentende lening is wel dat de werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd door erkende aannemers en onderaannemers.
Wie komen in aanmerking voor een subsidie?
Voor een subsidie komen de volgende eigenaren in aanmerking, mits de subsidiabele kosten minimaal € 1.000 (incl. BTW) bedragen.
- Fiscaal-relevante eigenaren van gemeentelijke monumenten bij subsidiabele kosten tussen de €1.000 - €10.000. De hoogte van de subsidie aan deze eigenaren betreft maximaal 30% van de subsidiabele kosten.
- Niet-fiscaal-relevante eigenaren van gemeentelijke monumenten. De hoogte van de subsidie aan deze eigenaren betreft maximaal 30% van de subsidiabele kosten met een maximum van €7.000.
- Niet-fiscaal-relevante eigenaren van rijksmonumenten. De hoogte van de subsidie aan deze eigenaren betreft maximaal 30% van de subsidiabele kosten met een maximum van €7.000.
Subsidiabele kosten onder de € 1.000 (incl. BTW) komen niet voor een subsidie in aanmerking.
Fiscaal-relevante eigenaren van rijksmonumenten kunnen niet via de WeVIM aanspraak maken op een subsidie of laagrentende lening, aangezien deze eigenaren voor een laagrentende lening bij het Rijk terecht kunnen, waarbij ze tevens een fiscaal voordeel hebben.
Wie komen in aanmerking voor een laagrentende hypothecaire lening?
Voor een laagrentende lening komen in aanmerking:
Fiscaal-relevante eigenaren van gemeentelijke monumenten,
indien de subsidiabele kosten hoger dan €10.000 zijn. De hoogte van de lening aan deze eigenaren betreft maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van €50.000 en een looptijd van 10 jaar.
Subsidie op basis van de WeVIM in de praktijk
De monumenteneigenaar kan door middel van een aanvraagformulier schriftelijk bij de afdeling Milieu- en Bouwzaken een aanvraag om een subsidie indienen. Daarbij dient de eigenaar een aantal gegevens zoals tekeningen, berekeningen, een bouwhistorische opname, een begroting en relevante foto´s te overleggen, voor zover deze gegevens nog niet, via een andere weg, in het bezit van de gemeente zijn.
Op basis van de ingediende begroting worden de subsidiabele kosten en de hoogte van de subsidie bepaald. De hoogte van de subsidie wordt binnen 12 weken na de dag dat de aanvraag is ingediend in een verleningsbeschikking vastgesteld onder bepaalde voorschriften en bepalingen.
De werkzaamheden dienen binnen 6 maanden na afgifte van de verleningsbeschikking te starten en binnen 2 jaar na afgifte van deze beschikking gereed te zijn gemeld.
Indien de werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld en er een geldelijke eindverantwoording is overgelegd, wordt na controle door de gemeente, de vaststellingsbeschikking met de definitieve subsidiabele kosten binnen 12 weken vastgesteld. Er vindt vervolgens uitbetaling van de subsidie plaats.
Laagrentende hypothecaire lening op basis van de WeVIM in de praktijk
De monumenteneigenaar kan door middel van een aanvraagformulier schriftelijk bij de afdeling Milieu- en Bouwzaken een aanvraag om een laagrentende hypothecaire lening indienen.
Daarbij dient de eigenaar een aantal gegevens zoals tekeningen, berekeningen, een bouwhistorische opname, een begroting en relevante foto´s te overleggen, voor zover deze gegevens nog niet, via een andere weg, in het bezit van de gemeente zijn.
De rente van de laagrentende lening is 3% lager dan het geldende rentepercentage, dat op de kapitaalmarkt gehanteerd wordt voor lineaire leningen met een looptijd van 10 jaar, met een minimum van 1,5%.
Door de Rabobank wordt de kredietwaardigheid van de aanvrager getoetst.
Naar aanleiding van het advies van de Rabobank en op basis van de ingediende begroting worden de subsidiabele kosten bepaald. Er wordt vervolgens binnen 12 weken na de dag dat de aanvraag is ingediend een verleningsbeschikking vastgesteld onder bepaalde voorschriften en bepalingen. Tevens wordt er een hypotheekakte bij de notaris opgesteld (de kosten hiervan vallen onder de subsidiabele kosten). De lening wordt desgewenst gedeeltelijk als voorschot, door de Rabobank, verstrekt. Op basis van de verleningsbeschikking en de hypotheekakte kan indien gewenst reeds 30% van het geleende bedrag bij de opdrachtverstrekking en 30% bij de daadwerkelijke aanvang van de werkzaamheden worden verstrekt.
De werkzaamheden dienen binnen 6 maanden na afgifte van de verleningsbeschikking te starten en binnen 2 jaar na afgifte van deze beschikking gereed te zijn gemeld.
Indien de werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld en de geldelijke eindverantwoording is overgelegd, wordt na controle door de gemeente, de vaststellingsbeschikking met het definitieve subsidiabele bedrag binnen 12 weken vastgesteld. Op basis daarvan wordt het (restant-)bedrag door de Rabobank uitgeleend. De lening dient in 10 jaar aan de gemeente te worden afgelost.
Volgorde behandeling aanvragen
De behandeling van aanvragen geschiedt in volgorde van binnenkomst. B&W kunnen daarnaast een prioriteitenlijst vaststellen, zodat in een bepaald jaar voorrang wordt gegeven aan een bepaalde categorie monumenten. Binnen deze prioriteitenlijst geldt ook dat de aanvragen in behandeling worden genomen in volgorde van binnenkomst.
Een monumenteneigenaar kan per kalenderjaar een subsidieaanvraag indienen. Zodra de betreffende eigenaar een subsidie ontvangt, kan hij in dat zelfde jaar niet nogmaals een subsidie aanvragen en ontvangen.
Een monumenteneigenaar kan een laagrentende lening aanvragen zolang hij geen laagrentende lening voor hetzelfde monument bij de gemeente Weert heeft lopen. Zodra de eigenaar de laagrentende lening heeft afgelost kan hij voor hetzelfde monument een nieuwe laagrentende lening aanvragen.
Aanvragen worden in een kalenderjaar gehonoreerd zolang het budget voor dat jaar toereikend is. Indien het budget voor een aanvraag niet toereikend is, dient de betreffende monumenteneigenaar het volgende kalenderjaar een nieuwe aanvraag in te dienen.
Aanvraagformulier subsidie/laagrentende hypothecaire lening voor een monument
(Weerter Verordening Instandhouding Monumenten 2008)
Niet in te vullen door de aanvrager
Indienen bij afdeling Milieu- en Bouwzaken van de gemeente Weert
De aanvraag betreft een verzoek om
Gegevens betreffende de eigenaar
Gegevens betreffende het monument
a. straat en huisnummer : ___________________________________________________
b. rijks/gemeentelijk monument : ___________________________________________________
c. monumentnummer (bij rijksmon.) : ___________________________________________________
d. kadastrale aanduiding : sectie __________________________ nr. _________________
Gegevens betreffende de werkzaamheden
a. omschrijving werkzaamheden : ___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
b. naam architect (indien van toepassing) : ___________________________________________________
c. adres architect (indien van toepassing) : ___________________________________________________
d. naam aannemer/uitvoerend bedrijf : ___________________________________________________
e. adres aannemer/uitvoerend bedrijf : ___________________________________________________
f. kosten van de werkzaamheden : ___________________________________________________
(begroting als bijlage toevoegen)
g. vermoedelijke startdatum : ___________________________________________________
h. vermoedelijke einddatum : ___________________________________________________
Handtekening aanvrager:__________________________________
Dit formulier dient inclusief de onderstaande bijlagen in 3-voud ingediend te worden bij de afdeling Milieu- en Bouwzaken van de gemeente Weert.
De bijlagen (ook in 3-voud indienen, m.u.v. de foto´s (deze mogen in enkelvoud)) betreffen:
- Een beschrijving van de technische staat van het monument, waarin de gebreken van het monument nauwkeurig per onderdeel vermeld staan;
- Tekeningen van de bestaande toestand en nieuwe toestand (gevel, doorsneden en plattegronden) waarop de voorgenomen herstellingen of wijzigingen staan aangegeven, minimaal schaal 1:100; situatie, schaal 1:1000;
- relevante principedetails, schaal 1:1, 1:5 of 1:10, die noodzakelijk zijn voor een goede beoordeling van het plan;
- een bestek, zijnde een werkomschrijving per onderdeel van de toe te passen constructies, materialen, afwerkingen en kleuren, alsmede de algemene bepalingen met betrekking tot de rechtsverhoudingen tussen de bij het werk betrokken contractpartijen, de wijze van verwerking van de materialen, garantiebepalingen, enz. enz.;
- een begroting die alle kosten van de restauratie omvat, niet ouder dan ten hoogste één jaar en gespecificeerd in hoeveelheden, uren, arbeid- en materiaalkosten;
- de begroting dient voorzien te zijn van de naam van de opsteller en de datum van opstelling;
- in de begroting dient te zijn aangegeven welke posten in zelfwerkzaamheid worden uitgevoerd;
- relevante foto´s die noodzakelijk zijn ten behoeve van een goede beoordeling van het plan;
- een verklaring van de Vereniging van Eigenaren welke bouwdelen gemeenschappelijk, dan wel niet gemeenschappelijk zijn;
- bewijsstukken met betrekking tot een vergoeding vanwege een verzekering;
Het aanvraagformulier inclusief de bijlagen kunt u (in 3-voud) indienen per post aan
Het College van B&W van de gemeente Weert
t.a.v. afdeling Milieu- en Bouwzaken
of aan het Loket Milieu- en Bouwzaken op de begane grond van het stadhuis te Weert, Beekstraat 54, geopend van ma t/m vr. van 9.00-12.15 uur
Indien u vragen heeft over de (nog in te dienen) aanvraag kunt u contact opnemen met de afdeling Milieu- en Bouwzaken tel. 0495-575263
Meldingsformulier aanvang werkzaamheden
(i.v.m. subsidie/laagrentende lening voor een monument op basis van de Weerter Verordening Instandhouding Monumenten 2008)
Niet in te vullen door de aanvrager
Indienen bij afdeling Milieu- en Bouwzaken van de gemeente Weert
Gegevens betreffende de eigenaar
a. naam : ___________________________________________________
b. straat en huisnummer : ___________________________________________________
c. postcode en plaats : ___________________________________________________
a. rijks-/gemeentelijk monument : ___________________________________________________
b. omschrijving werkzaamheden : ___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
Melding aanvangsdatum werkzaamheden
Dit formulier dient inclusief een bewijs van opdrachtverstrekking ingediend te worden.
Bij laagrentende hypothecaire lening:
De werkzaamheden dienen binnen 6 maanden na afgifte van de verleningsbeschikking te starten en binnen 2 jaar na afgifte van deze beschikking gereed te zijn gemeld.
Indien de werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld en de geldelijke eindverantwoording is overgelegd, wordt na controle door de gemeente, de vaststellingsbeschikking met het definitieve subsidiabele bedrag binnen 12 weken vastgesteld. Op basis daarvan wordt de subsidie of (het restant van) de lening verstrekt.
Handtekening aanvrager: ______________________________________________
Dit meldingsformulier kunt u indienen per post aan
Het College van B&W van de gemeente Weert
t.a.v. afdeling Milieu- en Bouwzaken
of aan het Loket Milieu- en Bouwzaken op de begane grond van het stadhuis te Weert, Beekstraat 54, geopend van ma t/m vr. van 9.00-12.15 uur
Indien u vragen heeft over de (nog in te dienen) aanvraag kunt u contact opnemen met de afdeling Milieu- en Bouwzaken tel. 0495-575263
Meldingsformulier einde werkzaamheden
(i.v.m. subsidie/laagrentende lening voor een monument op basis van de Weerter Verordening Instandhouding Monumenten 2008)
Niet in te vullen door de aanvrager
Indienen bij afdeling Milieu- en Bouwzaken van de gemeente Weert
Gegevens betreffende de eigenaar
a. naam : ___________________________________________________
b. straat en huisnummer : ___________________________________________________
c. postcode en plaats : ___________________________________________________
a. rijks-/gemeentelijk monument : ___________________________________________________
b. omschrijving werkzaamheden : ___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
De werkzaamheden dienen binnen 6 maanden na afgifte van de verleningsbeschikking te starten en binnen 2 jaar na afgifte van deze beschikking gereed te zijn gemeld.
Indien de werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld en de geldelijke eindverantwoording is overgelegd, wordt na controle door de gemeente, de vaststellingsbeschikking met het definitieve subsidiabele bedrag binnen 12 weken vastgesteld. Op basis daarvan wordt de subsidie of (het restant van) de lening verstrekt.
Handtekening aanvrager:______________________________________
Dit meldingsformulier kunt u indienen per post aan
Het College van B&W van de gemeente Weert
t.a.v. afdeling Milieu- en Bouwzaken
of aan het Loket Milieu- en Bouwzaken op de begane grond van het stadhuis te Weert, Beekstraat 54, geopend van ma t/m vr. van 9.00-12.15 uur
Indien u vragen heeft over de (nog in te dienen) aanvraag kunt u contact opnemen met de afdeling Milieu- en Bouwzaken tel. 0495-575263
(i.v.m. subsidie/laagrentende lening voor een monument op basis van de Weerter Verordening Instandhouding Monumenten 2008)
Niet in te vullen door de aanvrager
Indienen bij afdeling Milieu- en Bouwzaken van de gemeente Weert
Gegevens betreffende de eigenaar
a. naam : ___________________________________________________
b. straat en huisnummer : ___________________________________________________
c. postcode en plaats : ___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________
Onder de subsidiabele kosten vallen alleen die kosten die noodzakelijk zijn voor de instandhouding van de cultuurhistorische waarde van het monument. Het betreft de som van de geraamde en door burgemeester en wethouders goedgekeurde kosten van:
Niet tot de subsidiabele kosten behoren de kosten van in zelfwerkzaamheid uitgevoerde maatregelen inclusief materialen.
Bij het bepalen van de subsidiabele kosten wordt uitgegaan van de op grond van het Besluit Instandhouding Monumenten (BRIM) vastgestelde beleidsregels.
a. Subsidiabele kosten van de werkzaamheden:_____________________
(facturen als bijlage toevoegen)
De werkzaamheden dienen binnen 6 maanden na afgifte van de verleningsbeschikking te starten en binnen 2 jaar na afgifte van deze beschikking gereed te zijn gemeld.
Indien de werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld en de geldelijke eindverantwoording is overgelegd, wordt na controle door de gemeente, de vaststellingsbeschikking met het definitieve subsidiabele bedrag binnen 12 weken vastgesteld. Op basis daarvan wordt de subsidie of (het restant van) de lening verstrekt.
Handtekening aanvrager:_____________________________________
Dit meldingsformulier kunt u indienen per post aan
Het College van B&W van de gemeente Weert
t.a.v. afdeling Milieu- en Bouwzaken
of aan het Loket Milieu- en Bouwzaken op de begane grond van het stadhuis te Weert, Beekstraat 54, geopend van ma t/m vr. van 9.00-12.15 uur
Indien u vragen heeft over de (nog in te dienen) aanvraag kunt u contact opnemen met de afdeling Milieu- en Bouwzaken tel. 0495-575263