Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borsele

Verordening op de rekenkamercommissie 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorsele
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamercommissie 2008
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie 2004. Per 01-04-2011 is de regeling vervangen door de Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie gemeente Borsele

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81p

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200801-04-2011nieuwe regeling

06-12-2007

Borselse Bode, 20-12-2007

raadsstukken 06-12-2007, B4

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie 2008

De raad van de gemeente Borsele;

gelezen het voorstel van het raadspresidium van 20 november 2007;

gelet op artikel 81p van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de Verordening op de rekenkamercommissie 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:a. Wet: Gemeentewet;b. commissie: rekenkamercommissie;c. voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;d. college: college van burgemeester en wethouders van Borsele;e. raad: gemeenteraad van Borsele; 

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie. 

  • 2

    De commissie bestaat uit vier leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1

    De raad benoemt een voorzitter, die geen deel uitmaakt van en niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 2

    De raad benoemt als overige leden van de commissie drie leden en twee plaatsvervangende leden uit zijn midden.

  • 3

    De voorzitter wordt in beginsel benoemd voor vier jaar, waarbij de raad na evaluatie kan besluiten de samenwerking na twee jaar te beëindigen zonder dat wordt voldaan aan de eisen als bedoeld in artikel 4, eerste lid.

  • 4

    De overige leden worden benoemd voor de periode gelijk aan de zittingsduur van de gemeenteraad. 

  • 5

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de secretaris. De voorzitter overlegt aan de raad jaarlijks bij het verslag van de werkzaamheden van de commissie een lijst met alle nevenfuncties die hij op dat moment vervult.

     

Artikel 4 Ontslag en non-activiteit

  • 1

    De raad ontslaat de leden en plaatsvervangende leden of stelt hen op non-activiteit, waarbij artikel 81c, zesde en zevende lid, en artikel 81d van de wet van overeenkomstige toepassing zijn.

  • 2

    De leden uit de raad zijn van rechtswege ontslagen bij het vervallen van hun raadslidmaatschap.

Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter

  • 1

    De voorzitter van de commissie ontvangt een vergoeding van maximaal € 74,-- per gewerkt uur ter uitvoering van diens taken volgens deze verordening. Dit bedrag wordt met ingang van het in werking treden van deze verordening aangepast aan de algemene procentuele aanpassing van de salarissen volgens de CAR/UWO.

  • 2

    Voor reis- en verblijfskosten is de Verordening voorzieningen wethouders, raads- en commissieleden 2002 van toepassing. 

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1

    De raad benoemt de ambtelijk secretaris in overleg met de commissie, die de commissie terzijde staat bij de uitvoering van haar taken, zorg draagt voor de verslaglegging en de vorming van dossiers.

  • 2

    De rekenkamer kan de griffier en het college verzoeken ambtelijke ondersteuning te leveren ten behoeve van onderzoek. De ambtenaren kennen geen betrokkenheid met het dossier dat onderwerp van onderzoek door de commissie is.

  • 3

    Voor de commissie werkzame ambtenaren zijn geheimhouding verplicht en leggen rechtstreeks verantwoording af aan de commissie over de wijze waarop de taken worden verricht.

  • 4

    De voor ambtelijke ondersteuning toe te rekenen kosten komen niet ten laste van het door de rekenkamer besteedbare budget.

Artikel 7 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad. 

Artikel 8 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1

    De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming aan de raad gezonden.

  • 3

    De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek.De commissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan.Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor gegronde redenen moeten aanvoeren.

     

Artikel 9 Werkwijze

  • 1

    De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2

    De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3

    De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.De termijn is afgestemd op de inspanning voor het leveren van de inlichtingen. 

  • 4

    Artikel 184 van de wet is van overeenkomstige toepassing.

  • 5

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 6

    De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 7

    De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 8

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, ook externe personen of bureaus inschakelen.

  • 9

    De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 10

    De commissie stelt het college van Burgemeester en wethouders in de gelegenheid hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport en de conclusies en aanbevelingen aan de commissie kenbaar te maken.

  • 11

    Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport, de conclusies en aanbevelingen, de zienswijze van Burgemeester en wethouder en de overige betrokkenen en het nawoord van de rekenkamercommissie zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden. 

Artikel 10 Budget

  • 1

    De commissie is bevoegd om binnen het budget volgens de gemeentebegroting uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2

    De commissie doet jaarlijks voor 1 april van het voorafgaande jaar een voorstel aan de raad voor de nodige middelen voor goede uitoefening van haar taken. De commissie kan de raad daarnaast incidenteel verzoeken om additionele middelen beschikbaar te stellen.

  • 3

    De commissie verantwoordt de baten en lasten in het jaarverslag als bedoeld in artikel 185, derde lid, van de wet.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2008.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie2008 

Aldus vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 6 december 2007de griffier,       de voorzitter,

 

Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2De gemeentelijke rekenkamer Borsele is geen formele rekenkamer, maar betreft deuitoefening van een rekenkamerfunctie ingesteld bij verordening. Deze variant wordtdaarom aangeduid als rekenkamercommissie.De reden is dat op enkele punten wordt afgeweken van de eisen die de Gemeentewetaan een rekenkamer stelt. Raadsleden zijn lid. Onderzoek kan worden verricht doorambtenaren in dienst van de raad of het college. De zittingsduur is gelijk aan dezittingsduur van de Gemeenteraad.De bevoegdheden in artikel 182 tot en met 185 van de Gemeentewet gelden zowel vooreen rekenkamer als voor een rekenkamerfunctie. Dit geldt ook voor onverenigbarebetrekkingen als bedoeld in artikel 81f, behoudens het eerste lid onder j en o (onder meerlid van de raad).Tenzij anders bepaald, wordt in deze verordening tot de leden van de commissie ook devoorzitter gerekend, zoals in artikel 4.

Artikel 4Om zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij de regels voor een formele rekenkamer zijnde bepalingen ten aanzien van ontslag en non-activiteit van toepassing verklaard. Ditheeft tot gevolgd dat via de verwijzing artikel 81c, zevende lid ook artikel 15 van deGemeentewet inzake onverenigbare betrekkingen voor raadsleden van toepassing is.Daarmee is de onafhankelijkheid van de leden van de commissie optimaal gewaarborgd.

Artikel 6De ambtelijke ondersteuning wordt ondergebracht bij de griffie, omdat de commissie dientter ondersteuning van de raad. Er wordt vanuit gegaan dat de griffier één dag per weekbeschikbaar is voor werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamer. Aanvullendecapaciteit kan eventueel beschikbaar worden gesteld door het college. Artikel 9, zevendelid, voorziet voorts in de mogelijkheid tot uitbesteding van onderzoek.

Artikel 8De onafhankelijkheid van de rekenkamer blijkt onder andere uit het feit dat zij zelfstandigbepaalt welke onderzoeken zullen worden ingesteld. De rekenkamer kan ook op verzoekvan de raad een onderzoek instellen. Het verzoek van de raad wordt in artikel 182,tweede lid van de wet expliciet genoemd en kent hieraan dus gewicht toe. Indien derekenkamer niet voldoet aan een gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoorgoede gronden moeten aanvoeren.

Artikel 9De zorgvuldigheid en met name ook het belang van betrokkenen vergt dat de commissievoor het verstrekken van inlichtingen redelijke termijnen stelt. Het moet wel de commissiezijn die regie voert over de voortgang van het onderzoek.Het kan belanghebbenden en de commissie schaden wanneer in het openbaar (nog) nietbewezen feiten aan de orde worden gesteld. De transparantie van het openbaar bestuurvergt echter dat zoveel mogelijk opening van zaken wordt gegeven. Van de commissiemag daarom worden verwacht dat zij, waar dat geen schade toebrengt, transparantienastreeft. De modelbepaling voorziet naast “werkvergaderingen” in openbareinformatieve vergaderingen.

Artikel 10De zelfstandigheid van de commissie wordt gewaarborgd door een eigen budget.

De overige artikelen behoeven geen nadere toelichting.Als bijlage zijn de betreffende artikelen van de Gemeentewet bijgevoegd.