Organisatie | Borsele |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de rekenkamercommissie 2008 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie 2004. Per 01-04-2011 is de regeling vervangen door de Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie gemeente Borsele
Gemeentewet, art. 81p
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 01-04-2011 | nieuwe regeling | 06-12-2007 Borselse Bode, 20-12-2007 | raadsstukken 06-12-2007, B4 |
In deze verordening wordt verstaan onder:a. Wet: Gemeentewet;b. commissie: rekenkamercommissie;c. voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;d. college: college van burgemeester en wethouders van Borsele;e. raad: gemeenteraad van Borsele;
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de secretaris. De voorzitter overlegt aan de raad jaarlijks bij het verslag van de werkzaamheden van de commissie een lijst met alle nevenfuncties die hij op dat moment vervult.
Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter
De voorzitter van de commissie ontvangt een vergoeding van maximaal € 74,-- per gewerkt uur ter uitvoering van diens taken volgens deze verordening. Dit bedrag wordt met ingang van het in werking treden van deze verordening aangepast aan de algemene procentuele aanpassing van de salarissen volgens de CAR/UWO.
De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.De termijn is afgestemd op de inspanning voor het leveren van de inlichtingen.
De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport, de conclusies en aanbevelingen, de zienswijze van Burgemeester en wethouder en de overige betrokkenen en het nawoord van de rekenkamercommissie zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.
Aldus vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 6 december 2007de griffier, de voorzitter,
Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting
Artikel 2De gemeentelijke rekenkamer Borsele is geen formele rekenkamer, maar betreft deuitoefening van een rekenkamerfunctie ingesteld bij verordening. Deze variant wordtdaarom aangeduid als rekenkamercommissie.De reden is dat op enkele punten wordt afgeweken van de eisen die de Gemeentewetaan een rekenkamer stelt. Raadsleden zijn lid. Onderzoek kan worden verricht doorambtenaren in dienst van de raad of het college. De zittingsduur is gelijk aan dezittingsduur van de Gemeenteraad.De bevoegdheden in artikel 182 tot en met 185 van de Gemeentewet gelden zowel vooreen rekenkamer als voor een rekenkamerfunctie. Dit geldt ook voor onverenigbarebetrekkingen als bedoeld in artikel 81f, behoudens het eerste lid onder j en o (onder meerlid van de raad).Tenzij anders bepaald, wordt in deze verordening tot de leden van de commissie ook devoorzitter gerekend, zoals in artikel 4.
Artikel 4Om zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij de regels voor een formele rekenkamer zijnde bepalingen ten aanzien van ontslag en non-activiteit van toepassing verklaard. Ditheeft tot gevolgd dat via de verwijzing artikel 81c, zevende lid ook artikel 15 van deGemeentewet inzake onverenigbare betrekkingen voor raadsleden van toepassing is.Daarmee is de onafhankelijkheid van de leden van de commissie optimaal gewaarborgd.
Artikel 6De ambtelijke ondersteuning wordt ondergebracht bij de griffie, omdat de commissie dientter ondersteuning van de raad. Er wordt vanuit gegaan dat de griffier één dag per weekbeschikbaar is voor werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamer. Aanvullendecapaciteit kan eventueel beschikbaar worden gesteld door het college. Artikel 9, zevendelid, voorziet voorts in de mogelijkheid tot uitbesteding van onderzoek.
Artikel 8De onafhankelijkheid van de rekenkamer blijkt onder andere uit het feit dat zij zelfstandigbepaalt welke onderzoeken zullen worden ingesteld. De rekenkamer kan ook op verzoekvan de raad een onderzoek instellen. Het verzoek van de raad wordt in artikel 182,tweede lid van de wet expliciet genoemd en kent hieraan dus gewicht toe. Indien derekenkamer niet voldoet aan een gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoorgoede gronden moeten aanvoeren.
Artikel 9De zorgvuldigheid en met name ook het belang van betrokkenen vergt dat de commissievoor het verstrekken van inlichtingen redelijke termijnen stelt. Het moet wel de commissiezijn die regie voert over de voortgang van het onderzoek.Het kan belanghebbenden en de commissie schaden wanneer in het openbaar (nog) nietbewezen feiten aan de orde worden gesteld. De transparantie van het openbaar bestuurvergt echter dat zoveel mogelijk opening van zaken wordt gegeven. Van de commissiemag daarom worden verwacht dat zij, waar dat geen schade toebrengt, transparantienastreeft. De modelbepaling voorziet naast “werkvergaderingen” in openbareinformatieve vergaderingen.
Artikel 10De zelfstandigheid van de commissie wordt gewaarborgd door een eigen budget.
De overige artikelen behoeven geen nadere toelichting.Als bijlage zijn de betreffende artikelen van de Gemeentewet bijgevoegd.