Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling energiebesparing bestaande eigen woningen 2011 |
Citeertitel | Regeling energiebesparing bestaande eigen woningen 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 160 van de Gemeentewet, Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening van de gemeente Apeldoorn
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2011 | 01-01-2012 | Onbekend | 24-03-2011 Apeldoorns Stadsblad, d.d. 6 april 2011 | 2011-012016 |
een meerderjarige natuurlijke persoon, wonende binnen de gemeente Apeldoorn, die vóór 15 augustus 2011 een opdracht heeft verstrekt voor het treffen van energiebesparende voorzieningen aan een woning, en die voor tenminste 50% eigenaar is van deze woning en daarin zijn hoofdverblijf heeft, dan wel voor tenminste 50% gerechtigde tot een appartementsrecht als bedoeld in artikel 106 e.v. van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, voor zover deze rechten betrekking hebben op een woning, dan wel gemachtigde namens een vereniging van eigenaars, en die via een aanbieder een aanvraag doet;
cijfer dat conform de Regeling energieprestatie gebouwen wordt bepaald met een rekenmethodiek die voldoet aan BRL 9501 op basis van de bouwkundige eigenschappen en gebouwgebonden installaties van een woning en dat het gestandaardiseerd energiegebruik van een woning aangeeft op basis van een gemiddeld aantal bewoners en gemiddeld bewonersgedrag;
Een organisatie die de nationale aanpak van energiebesparing in bestaande woningen en andere gebouwen bevordert. Stichting Meer Met Minder is een gezamenlijk initiatief van de overheid (de voormalige ministeries van Economische Zaken, Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu en Wonen Wijken en Integratie (thans ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) Aedes de vereniging van woningcorporaties, Bouwend Nederland, UNETO-VNI, EnergieNed en VME (thans Vereniging Energie-Nederland). Stichting Meer Met Minder wordt in opdracht van het college betrokken bij de uitvoering van deze regeling. Aanvragen voor subsidieverlening en subsidievaststelling dienen namens een aanvrager door een aanbieder langs elektronische weg bij Stichting Meer Met Minder te worden ingediend.
Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van het treffen van energiebesparende voorzieningen aan bestaande eigen woningen in de gemeente Apeldoorn, teneinde de energie-index van die woningen te verbeteren.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Het college kan aan een aanvrager subsidie verstrekken voor het treffen van energiebesparende voorzieningen in of aan zijn woning die bijdragen aan het verbeteren van de energie-index van die woning.
Deze regeling is uitsluitend van toepassing op bestaande eigen woningen in de gemeente Apeldoorn, die in gebruik genomen zijn vóór 1 maart 2011 en die geschikt en bestemd zijn om voortdurend als hoofdverblijf ter beschikking te staan aan één of meer natuurlijke personen.
Op grond van het ‘Verdeelvoorstel recessiegelden Energiebesparing particuliere huiseigenaren’ en het ‘Statenbesluit PS2010-275’heeft de provincie Gelderland aan de gemeente Apeldoorn een budget verstrekt van € 100.000,- voor het opstellen en uitvoeren van een subsidieregeling voor particuliere eigenaar-bewoners, die energiebesparende maatregelen treffen in/aan hun woning.
De aanbieder dient op verzoek van een aanvrager een aanvraag in voor deze aanvrager langs elektronische weg bij de Stichting Meer Met Minder, zodra de aanvrager beschikt over een energieprestatiecertificaat voor de betreffende woning dat is afgemeld in de energielabeldatabase van AgentschapNL en voornemens is om voor 15 oktober 2011 maatregelen te laten uitvoeren van de in artikel 3 bedoelde voorzieningen, doch voordat tot uitvoering is overgegaan, onder vermelding van:
Artikel 8 Subsidievaststelling
Na toetsing van het vaststellingsverzoek door de Stichting Meer Met Minder ontvangt de aanbieder langs elektronische weg een uitbetalingsverzoek, waarin ondermeer de hoogte van de subsidie is vermeld. De aanbieder dient dit verzoek binnen twee weken, ondertekend door zowel aanvrager als aanbieder, op te sturen naar de Stichting Meer Met Minder.
Artikel 9 Hoogte van de subsidie
Indien aanvrager niet in aanmerking komt voor de subsidie zoals bedoeld in het vorige lid, dan bedraagt de subsidie € 750, indien ten minste dat bedrag ingevolge artikel 6 is gereserveerd en de subsidiabele kosten minimaal € 1.500 bedragen en het treffen van de in artikel 3 bedoelde voorzieningen aan de betrokken woning heeft geleid tot een verbetering van de energie-index van ten minste 1,00.
Indien aanvrager niet in aanmerking komt voor één van de subsidiebedragen zoals bedoeld in lid 4 en lid 5, dan bedraagt de subsidie € 500, indien ingevolge artikel 6 een bedrag is gereserveerd en de subsidiabele koste minimaal € 1000 hebben bedragen en het treffen van de in artikel 3 bedoelde voorzieningen aan de betrokken woning heeft geleid tot een verbetering van de energie-index van ten minste 0,75.
Indien terzake van de kosten van energiebesparende voorzieningen aanvrager van derden al andere bijdragen heeft ontvangen of zal ontvangen, waardoor deze bijdragen tezamen met de subsidie op grond van deze regeling hoger zou zijn dan 50% van de totale kosten, dan zal de subsidie worden beperkt tot een zodanig bedrag dat de gezamenlijke bijdragen gelijk zijn aan 50% van de totale kosten.
Het College mandateert de hem toekomende bevoegdheden aan de directeur van de dienst Openbare Werken, met uitzondering van de bevoegdheid ex artikel 12.
Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van deze regeling naar het oordeel van het college zou leiden tot een onredelijke beslissing, kan het college afwijken van het bepaalde in deze regeling.
Het College van Burgemeester en Wethouders stelt een subsidieregeling op voor particuliere woningbezitters om het treffen van energiebesparende voorzieningen in bestaande koopwoningen in de Gemeente Apeldoorn te stimuleren. De onderliggende doelstellingen van deze regeling zijn het tegengaan van klimaatverandering door vermindering van het gebruik van niet hernieuwbare energiebronnen, het op termijn beperken van de woonlasten van eigenaar-bewoners en het stimuleren van de lokale economie.
De regeling koppelt een premie aan de verbetering van de energieprestatie van een woning. Aan grotere verbeteringen worden hogere premies toegekend. De energieprestatie van een woning dient daartoe twee keer te worden bepaald: een nulmeting voordat de energetische verbetermaatregelen worden aangebracht en een eindbepaling nadat de energetische verbetering is uitgevoerd.
De bepalingen van de energie-index dienen uitgevoerd te worden door een (volgens de Beoordelingsrichtlijn 9500) gecertificeerd maatwerkadviseur. De door hem berekende energieprestatie wordt uitgedrukt in de energie-index van de woning:
Voor meer informatie wordt verwezen naar de website www.meermetminder.nl.
Om een subsidie op grond van deze regeling te verkrijgen dient een eigenaar-bewoner achtereenvolgens de volgende acties te ondernemen:
Aanbieders zijn in de regel bedrijven gespecialiseerd in het treffen van energiebesparende maatregelen aan gebouwen. Door zich te laten registeren bij de Stichting Meer Met Minder hebben zij de mogelijkheid om de subsidieaanvragen voor en namens hun klanten af te wikkelen. Bijna alle gespecialiseerde bedrijven hebben zich aangemeld bij Meer Met Minder.
tweede lid, onderdeel b en onderdeel n
De regeling wordt administratief grotendeels uitgevoerd door de landelijk werkende Stichting Meer Met Minder. Uitsluitend een aanbieder kan en mag namens de eigenaar-bewoner een subsidie aanvragen via de website van Meer Met Minder.
Uitsluitend eigenaar-bewoners van woningen en appartementen kunnen gebruik maken van de subsidieregeling.
Uit dit artikel, in combinatie met artikel 1, tweede lid, onderdeel c, en onderdeel o volgt dat de subsidie niet aan een eigenaar kan worden verstrekt die niet zelf de woning bewoont waaraan de energiebesparende voorzieningen worden getroffen. Daarmee zijn tweede woningen c.q. recreatiewoningen en woningen bestemd voor verhuur van de regeling uitgesloten. Door de beperking tot natuurlijke personen hebben bijvoorbeeld woningcorporaties geen recht op subsidie op grond van deze regeling.
Voor deze regeling is € 100.000,- beschikbaar. Een verhoging van het subsidieplafond, genoemd in het eerste lid, is uitgesloten.
De in dit artikel bedoelde aanvraag is noodzakelijk om na het treffen van de energiebesparende voorzieningen tot een vaststelling te komen.
Bij de aanvraag dient de huidige energieprestatie van de woning bekend te zijn en de juistheid daarvan door een erkende adviseur te zijn vastgesteld die in het bezit is van een geldig NL-EPBD-procescertificaat als bedoeld in BRL 9500, delen 01 en 02, en volgens de bepalingsmethode zoals vastgelegd in de ISSO 75 en 82 publicaties. Het gaat steeds om de meest actuele versie van deze documenten. De erkende adviseur voert deze gegevens in, in de energielabeldatabase van Agentschap NL.
Om tot de aanvraag te komen, dient de eigenaar-bewoner voornemens te zijn een opdracht tot het treffen van de voorzieningen te verstrekken aan een hiertoe gespecialiseerd bedrijf. De aanvraag wordt vervolgens door de aanbieder verricht door de vereiste gegevens met betrekking tot de eigenaar-bewoner en de energieprestatie van de woning namens hem elektronisch op de daarvoor bestemde website in te voeren.
Voor appartementseigenaren kan een gemachtigde namens de Vereniging van Eigenaars een faciliterende rol vervullen bij dit proces.
Blijkens het eerste lid, onderdeel b, kan een bedrag van € 500, € 750 of een bedrag van € 1.000 worden gereserveerd. In artikel 9 is geregeld in welke
gevallen men voor één van deze bedragen in aanmerking kan komen.
Bij de vaststelling moet ook de documentatie beschikbaar zijn waaruit blijkt welke energieprestatie de woning heeft na het treffen van de in artikel 3 bedoelde voorzieningen. Ook hiervoor geldt wat in de toelichting op artikel 6 is opgemerkt. Bij de vaststelling wordt uitgegaan van de gegevens in de
energielabeldatabase van Agentschap NL.
In dit artikel staan de voorwaarden om tot vaststelling van de subsidie te komen, nog los van het vast te stellen bedrag. De subsidie moet vooraf zijn aangevraagd op grond van artikel 6, eerste lid. De einddata van aanvraag en uitbetalingsverzoek zijn gerelateerd aan de subsidievoorwaarden die provincie Gelderland aan gemeente Apeldoorn heeft gesteld.
De subsidie kan € 1.000, € 750 of € 500 bedragen, al naar gelang de bereikte verbetering van de energie-index van de woning. Eén van deze bedragen moet vooraf worden gereserveerd.
In het derde lid is opgenomen dat alleen € 1.000 kan worden uitgekeerd als dat bedrag vooraf is gereserveerd. Dat betekent dat bij een aanvraag vooraf van een subsidie van € 500 nooit tot vaststelling van een subsidie van € 750 óf € 1.000,- kan worden overgegaan, ook al voldoen de in artikel 3 bedoelde voorzieningen op zichzelf aan de voorwaarden daarvoor.
Het is wel mogelijk om de subsidie op € 500 vast te stellen als vooraf
€ 750 óf € 1000,- was gereserveerd. Dat zal zich voordoen als blijkt dat toch niet aan de voorwaarde, bedoeld in het derde of vierde lid is voldaan maar wel aan die, bedoeld in het vijfde lid.
College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Apeldoorn,