Artikel 1 Instelling
Er is een provinciale omgevingscommissie provincie Noord-Brabant, hierna te
noemen de commissie. Deze commissie fungeert als commissie bedoeld in
artikel 9.1 van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.41 van de Wet
milieubeheer.
Artikel 2 Taak en bevoegdheden
- 1.
De commissie wordt vooraf door Provinciale Staten en Gedeputeerde
Staten gehoord over visies, plannen, verordeningen en maatregelen
die van wezenlijke betekenis zijn voor het provinciale beleid inzake
de fysieke leefomgeving.
- 2.
De commissie is bevoegd Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten
uit eigen beweging van advies te dienen omtrent wezenlijke
vraagstukken betreffende het provinciale beleid inzake de fysieke
leefomgeving.
- 3.
De commissie doet jaarlijks verslag aan Provinciale Staten en
Gedeputeerde Staten van haar bevindingen.
Artikel 3 Samenstelling
- 1
De commissie bestaat uit ten hoogste tien leden.
- 2
Bij de benoeming van de leden wordt zorg gedragen voor een evenwichtige
spreiding van de leden over het academische werkveld, het publieke
werkveld en het private werkveld op het gebied ruimte &
omgeving.
- 3
Personen die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder het provinciaal
bestuur kunnen geen lid van de commissie zijn.
Artikel 4 Voorzitter
- 1.
Gedeputeerde Staten benoemen de voorzitter na consultatie van het
presidium van Provinciale Staten. Voorafgaand aan de benoeming horen
zij ook de commissie.
- 2.
De voorzitter wordt benoemd voor de duur van vier jaar. De
voorzitter kan eenmalig voor de duur van drie jaar worden
herbenoemd.
- 3.
De voorzitter wordt bij verhindering vervangen door een van de leden
van de agendacommissie als bedoeld in artikel 5.
Artikel 5 Agendacommissie
[Vervallen.]
Artikel 6 Secretaris
- 1.
Gedeputeerde Staten benoemen een secretaris van de commissie en een
plaatsvervangende secretaris, al dan niet afkomstig uit de
provinciale organisatie.
- 2.
Gedeputeerde Staten voorzien in het secretariaat van de
commissie.
Artikel 7 Subcommissies, deskundigen en toelichting
- 1.
De commissie kan voor de voorbereiding van bepaalde onderwerpen
subcommissies instellen. De subcommissies worden gevormd uit de
leden van de commissie.
- 2.
De commissie kan deskundigen aanwijzen die aan de vergadering van de
commissie deelnemen. Deze deskundigen hebben geen stemrecht.
- 3.
De commissie kan leden van Provinciale Staten en van Gedeputeerde
Staten en personen werkzaam onder het provinciaal bestuur uitnodigen
ter vergadering toelichting en informatie verstrekken.
- 4.
De commissie kan ten behoeve van de advisering deskundigen
inschakelen.
Artikel 8 Vergaderfrequentie
- 1.
De commissie vergadert zo vaak de agendacommissie dat nodig
oordeelt.
- 2.
Indien tenminste drie leden van de commissie de agendacommissie
daarom schriftelijk en met opgaaf van redenen hebben verzocht, wordt
binnen een maand na indiening van het verzoek een vergadering
gehouden.
Artikel 9 Openbaarheid vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de commissie zijn openbaar.
- 2.
De commissie besluit dat een vergadering of een gedeelte daarvan
niet openbaar is in gevallen waarin de in artikel 10 van de Wet
openbaarheid van bestuur genoemde belangen op de in dat artikel
bedoelde wijze kunnen worden geschaad.
- 3.
Onverminderd het bepaalde in het tweede lid, worden de deuren
gesloten wanneer tenminste twee leden van de commissie daarom
verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt. De commissie besluit
vervolgens of zij met gesloten deuren zal beraadslagen.
- 4.
Provinciale Staten of Gedeputeerde Staten kunnen bij hun verzoek om
advies de commissie vragen om het desbetreffende onderwerp met
gesloten deuren te behandelen. Nadat de deuren zijn gesloten,
besluit de commissie vervolgens of met gesloten deuren wordt
beraadslaagd.
Artikel 10 Advisering
- 1.
De commissie kan alleen adviseren in die gevallen waarbij een derde
of meer van de zitting hebbende leden aanwezig is.
- 2.
Indien minder dan een derde van de zitting hebbende leden aanwezig
is, kan de commissie besluiten over de aangereikte onderwerpen
advies uit te brengen op basis van een schriftelijke
raadpleging.
- 3.
De agendacommissie kan de commissie verzoeken advies uit te brengen
op basis van een schriftelijke dan wel elektronische raadpleging van
de leden.
- 4.
De adviezen van de commissie worden ondertekend door de voorzitter
of namens deze door de secretaris of plaatsvervangende
secretaris.
Artikel 11 Nadere regels
[Vervallen.]
Artikel 12 Intrekking
[Vervallen.]
Artikel 13 Overgangsrecht
[Vervallen.]
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2008.
Artikel 15 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Verordening provinciale
omgevingscommissie provincie Noord-Brabant.
’s-Hertogenbosch, 11 maart 2008
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter de secretaris
J.R.H. Maij-Weggen drs. W.G.H.M. Rutten
’s-Hertogenbosch, 23 mei 2008
Provinciale Staten voornoemd,
de voorzitter de griffier
J.R.H. Maij-Weggen mw.drs. E.M.W.J. Wöltgens