Organisatie | Ten Boer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken |
Citeertitel | De verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB) 6)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2010 | 24-04-2013 | Onbekend | 26-05-2010 Noorderkrant 09-06-2010 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
-WWB: de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de WWB tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (Wik).
-WIJ: Wet investeren in jongeren
-Cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Ten Boer op grond van de WWB, als bedoeld in het eerste lid, alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a, van de WWB
-Cliëntenplatform: het cliëntenplatform Wet werk en bijstand c.a. van de gemeente Ten Boer, Loppersum en Bedum.
-Belangenorganisaties: leden van het cliëntenplatform kunnen worden voorgedragen door belangenorganisaties zoals vakbonden, kerken en dergelijke, indien dit niet mogelijk is door het cliëntenplatform zelf.
-College: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Ten Boer
-De afdeling: de afdeling Sociale Zaken als onderdeel van de afdeling SOW (Sociale zaken, Onderwijs en Welzijn) van de gemeente Ten Boer.
Hoofdstuk II Samenstelling cliëntenplatform
In het cliëntenplatform zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en/of actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener als gebruiker zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten die door de dienst worden uitgevoerd.
Artikel 3 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenplatform en voorzitter
De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar en herbenoeming kan nogmaals voor een periode van vier jaar. Het cliëntenplatform stelt een rooster van aftreden vast. De leden zijn tweemaal terstond hernoembaar. (zittingsduur maximaal 12 jaar). Zij blijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.
Hoofdstuk III Taken en bevoegdheden cliëntenplatform.
Het cliëntenplatform heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college, de afdeling sociale zaken en de Gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijke beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijkswetgeving wordt uitgevoerd.
Het cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen. Evenmin kan worden geadviseerd betreffende het personeels- en organisatiebeleid.
Hoofdstuk IV Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming
Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan het cliëntenplatform te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend. De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden. Indien het cliëntenplatform over de behandeling van deze voorstellen onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk plaats in de daarop volgende vergadering.