Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregels speelotheken |
Citeertitel | Subsidieregels speelotheken |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding is onbekend.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-1999 | Onbekend | 28-09-1999 Onbekend | Onbekend |
In Deventer zijn 9 speel-o-theken, 7 in onderwijsvoorrangsgebieden en 2 in niet onderwijsvoorrangsgebieden.
In 1996 zijn nadere subsidieregels opgesteld om meer duidelijkheid te geven over de subsidievoorwaarden.
Bij het vaststellen van deze subsidieregels is er onderscheid gemaakt tussen een basisbedrag voor elke speel-o-theek ter dekking van algemene kosten zoals huisvesting en aanschaf speelmateriaal en een extra bijdrage voor speel-o-theken in onderwijsvoorrangsgebieden die hen de mogelijkheid biedt de uitleentarieven voor bewoners uit die buurten laag te houden.
Raster heeft in de uitvoering en ondersteuning een aantal taken toebedeeld gekregen, waaronder het voorbereiden van een notitie waarin het inhoudelijk beleid van de speel-o-theken wordt vastgelegd.
Met Raster is uitgebreid gesproken over de speel-o-theken. In feite zijn er twee opties voor het inhoudelijk beleid van de speel-o-theken, deze zijn kort samengevat de volgende:
Uit pragmatische overwegingen wordt voorgesteld om optie b te kiezen. Als speel-o-theken nl. een aanbod moeten leveren in het kader van opvoedingsondersteuning dan zal er veel meer tijd en geld ingestoken moeten worden. Wanneer optie b gekozen wordt, een speel-o-theek is een voorziening in een aantal buurt, dan dient het verschil tussen speel-o-theek in niet en wel onderwijsvoorrangsgebied niet meer tot uitdrukking komen in de financiële ondersteuning van de speel-o-theken. Met andere woorden alle voorzieningen kunnen beschikken over een zelfde subsidiebedrag.
Om dit te bewerkstelligen wordt voorgesteld een deel van het niet toegewezen budget van product 254, nl. een bedrag van f. 4.355,-- structureel toegevoegd aan product 255 subnummer 3625. Het totale budget voor speel-o-theken wordt in gelijke delen verdeeld onder de huidige speel-o-theken. De speel-o-theken ontvangen het subsidiebedrag als waarderingssubsidie voor het instandhouden van de speel-o-theek. De financiële tegemoetkoming is bestemd voor huisvestingskosten, aanschaf speelmateriaal en indien gewenst de mogelijkheid om uitleentarieven laag te houden.
Voorgesteld wordt om de subsidieregels conform bovengenoemd voorstel aan te passen:
Raster verzorgt een aantal voorwaardenscheppende en ondersteunende taken ondermeer op het terrein van publiciteit, deskundigheidsbevordering, vrijwilligersbeleid en financieel beleid. Van de speel-o-theken wordt verwacht dat zij zoveel mogelijk aansluiting zoeken bij de gemeenschappelijke activiteiten.
Indien bovengenoemd voorstel wordt aangenomen is vanaf 1999 een totaal subsidiebedrag van f. 28.755,-- (f. 24.400,-- + f. 4.355,--) te besteden voor 9 speel-o-theken. Dit houdt in dat iedere speel-o-theek een waarderingssubsidie ontvangt van f. 3.195,--.
Het gaat om de volgende speel-o-theken: