Organisatie | Westervoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels subsidiebeleid welzijnssubsidies |
Citeertitel | Beleidsregels subsidiebeleid welzijnssubsidies |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Verordening Welzijnssubsidies Westervoort 2010
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2010 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 05-10-2010 Westervoort Post, 22-12-2010 | Onbekend. |
Beleidsregelssubsidiebeleid welzijnssubsidiesVastgesteld door het College van burgemeester en wethoudersvan Westervoort op 5 oktober 2010Toelichting: Wat zijn beleidsregels?Een beleidsregel is volgens artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht “een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent:- de afweging van belangen- de vaststelling van feiten- of de uitleg van wettelijke voorschriften (de subsidieverordening) bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan.”Beleidsregels geven aan hoe het bestuursorgaan (de raad, het college of de burgemeester) met zijn bevoegdheden omgaat. De bevoegdheden zelf liggen vast in de Algemene wet bestuursrecht of in de subsidieverordening. Beleidsregels kunnen dan ook geen nieuwe bevoegdheden invoeren. Volgens de Verordening Welzijnssubsidies Westervoort 2010 is het college van burgemeesteren wethouders bevoegd om besluiten over subsidieverstrekking te nemen. Het college is dus ook bevoegd om de beleidsregels vast te stellen.Inhoudsopgave:Deel 1Uitvoering van artikel 7 lid 2 van de Verordening Welzijnssubsidies WestervoortRechtspersoonlijkheid van instellingen - beleidsregel bij artikel 3 lid 2Toezicht en controle - beleidsregel bij artikel 5Ontheffing indienen gegeven - beleidsregel bij artikel 12 lid 1 en artikel 14 lid 1Termijnen indienen aanvraag - beleidsregel bij artikel 11, 13 en 15Incidentele subsidies - beleidsregel bij artikel 16Bevoorschotting - beleidsregel bij artikel 17 lid 4 en artikel 28 lid 1Limitering financiële reserves van instellingen - beleidsregel bij artikel 19Verzekeringsplicht - beleidsregel bij artikel 22Consequenties niet of niet voldoende uitvoeren van activiteiten - beleidsregel bij artikel 25Vergoeding wegens vermogensvorming - beleidsregel bij artikel 26 lid 3
Deel 2Beleidsregels van algemene aard:- Subsidiëring van jubilea van instellingen - Subsidiëring van patiëntenbelangenverenigingen - Subsidiëring van activiteiten in de regio voor mensen met een beperking - Subsidiëring van landelijke instellingen die hulp bieden aan en de belangen behartigen van binnenlandse en buitenlandse bevolkingsgroepen - Beleid ten aanzien van de subsidie ‘gemeenschapsinitiatieven’ die het college zichzelf verleent - Beleid ten aanzien van de subsidie ‘ontwikkelingswerk’ Deel 3- Subsidiecriteria die gehanteerd kunnen worden bij het besluit over subsidieverstrekking Deel 4- Subsidieplafonds
Deel 1 Beleidsregels voor uitleg van de verordening
Artikel 3 Rechtspersoonlijkheid van instellingen
In het geval van incidentele subsidies zal de ontheffing als regel worden verleend:- als er sprake is van een groep van initiatiefnemers (comité, organisatiegroep) die zich ook als zodanig manifesteert en uit zijn midden een persoon heeft aangewezen die namens de groep de subsidie beheert,én- als er een aparte administratie wordt bijgehouden van de ontvangst en de besteding van de subsidie, bij voorkeur via een speciale bank- of girorekening.
Artikel 5 Toezicht en controle - beleidsregel bij artikel 5
Dit artikel kan in een tweetal situaties worden toegepast:
Ontheffing indienen gegevens - beleidsregel bij artikel 12 lid 1 en artikel 14 lid 1
Artikel 12 Gegevens bij de subsidieaanvraag
Bij de subsidieaanvraag moet door de aanvrager worden ingeleverd:
Artikel 14 Gegevens bij de subsidie aanvraag
Bij de subsidieaanvraag moet worden ingeleverd:
Wanneer bij een subsidieaanvraag niet alle gevraagde bescheiden zijn meegestuurd, wordt de aanvragende instelling door de gemeente binnen 3 weken schriftelijk verzocht alsnog de ontbrekende bescheiden aan te leveren. In dit schriftelijke verzoek is aangegeven voor welke datum de bescheiden ingediend moeten zijn.
Termijn indienen aanvraag - Beleidsregel bij artikel 11, 13 en 15
Artikel 15 Termijn en gegevens voor indiening aanvraag projectsubsidie
Instellingen kunnen verzoeken om uitstel van de indieningtermijn indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Een dergelijk verzoek moet voor 20 maart voorafgaande aan het jaar waarvoor men subsidie aanvraagt bij het college zijn ingediend. Het college kan op verzoek uitstel verlenen tot uiterlijk 1 juni.
Van een situatie als bedoeld in artikel 15 lid 2 kan sprake zijn als, naar het oordeel van het college, de hoeveelheid werk die moet worden gedaan om aan de informatie-eis te kunnen voldoen of de kosten die daarvoor gemaakt moeten worden, niet in verhouding staan tot het doel dat met de indiening wordt beoogd.
Artikel 17 Besluit tot subsidieverlening
Het college besluit tevens of en op welke wijze bevoorschotting plaatsvindt.
Het college beslist of en op welke wijze bevoorschotting plaatsvindt.
Limitering financiële reserves van instellingen - beleidsregel bij artikel 19
Artikel 19 Limitering financiële reserves
Het college kan toestaan dat een instelling, naast de in het tweede lid bedoelde reserve, over een bestemmingsreserve beschikt, zonder dat daaraan consequenties zijn verbonden voor de hoogte van de subsidie. Aan een dergelijke reserve dient een bepaald omschreven doel te worden verbonden waaraan de reserve moet worden besteed, alsook een jaar waarin de reserve aan dat doel moet worden besteed. Indien de bestemmingsreserve niet in het aangegeven jaar aan het aangegeven doel wordt besteed, dan wordt deze in haar geheel op de eerstvolgende beschikking tot subsidieverlening in mindering gebracht.
Op grond van de subsidieverordening kan een instelling slechts subsidie ontvangen indien zij niet zelf in haar financiële middelen kan voorzien. Subsidiëring wordt gezien als aanvullend aan de eigen inkomsten van een instelling. Als een instelling over financiële reserves beschikt, dan moeten deze in principe worden ingezet voor de exploitatie van de activiteiten
Indien er sprake is van te hoge reserves – hetzij gewone hetzij bestemmingsreserves – wordt, overeenkomstig artikel 19 lid 4, het bedrag van de overschrijding in mindering gebracht op de eerstvolgende subsidieverlening. Zo'n subsidiekorting betekent op zichzelf geen inbreuk op de budgetafspraken. De aanvraag om budgetsubsidie van de instellingen wordt, juridisch gezien, dan ook niet (geheel of gedeeltelijk) geweigerd. Het meerjarig budget wordt verleend, maar op grond van genoemd artikel wordt het budgetbedrag in één of meer budgetjaren verrekend met het teveel aan financiële reserve. Zodra de instelling voldoende heeft ingeteerd op de reserve, is het budget weer geheel beschikbaar.
Een instelling die subsidie ontvangt is verplicht tot:a. het afsluiten van een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid voor een maximaal aan te geven som per gebeurtenis;b. het behoorlijk verzekerd hebben en houden van haar onroerende en roerende zaken tegen schade door brand en eventueel andere aan te geven risico’s.
Lid 2 van dit artikel zal slechts worden toegepast indien de kosten van de verzekering in geen verhouding staan tot de hoogte van het te verzekeren risico.Consequenties niet of niet voldoende uitvoeren van activiteiten - beleidsregel bij artikel 25
Artikel 25 Niet voldoen aan verplichtingen
Wanneer een subsidieontvangende instelling naar het oordeel van het college niet of in onvoldoende mate voldoet aan de verplichtingen en voorwaarden die zijn opgenomen in deze verordening of in de beschikking tot subsidieverlening, kan het college de subsidieverlening opschorten en uitbetaalde voorschotten terugvorderen.
Indien uit het jaarverslag over de activiteiten van enig jaar blijkt dat de activiteiten niet of niet geheel zijn gerealiseerd, wordt met de instelling overlegd over een analyse van oorzaken daarvan en de mate waarin een en ander aan de instelling te wijten is.Bij hun beoordeling houden burgemeester en wethouders rekening met een redelijke marge, die individueel wordt bezien, rekening houdend met de mogelijkheden van de instelling en de risico's die de instelling loopt.
Een constatering als hierboven bedoeld heeft geen consequenties voor de verlening van de subsidie voor het direct daarop volgende subsidiejaar, indien en voor zover de oorzaken niet door de instelling beïnvloedbaar zijn (waren) en de kosten noodzakelijk gemaakt moe(s)ten worden, bijvoorbeeld bij vaste personeelskosten, accommodatielasten en dergelijke.
Als er naar het oordeel van burgemeester en wethouders sprake is van nalatigheid van de instelling, of van een andere vorm van verwijtbaarheid, dan wordt met ingang van het komende subsidiejaar de subsidie verminderd als geen verbetering is opgetreden. Een dergelijke vermindering betreft in elk geval de directe kosten van de activiteiten die niet hebben plaatsgevonden.
Vergoeding wegens vermogensvorming - beleidsregel bij artikel 26 lid 3
Deel 2 Enkele beleidsregels van algemene aard
Subsidiëring van Jubilea van instellingen:Voor niet-gesubsidieerde instellingen:Burgemeester en wethouders kunnen bij gelegenheid van een jubileum van een Westervoortse vereniging of instelling een subsidie verstrekken ten behoeve van activiteiten waarvan zij van oordeel zijn dat deze in het kader van artikel 2 van de Verordening Welzijnssubsidies Westervoort 2010 gemeentelijke ondersteuning verdienen.Voor instellingen die al een subsidie ontvangen:Instellingen die een budgetsubsidie ontvangen of meer dan 5 jaar achtereen een jaarsubsidie hebben ontvangen in de afgelopen 7 jaar, ontvangen geen subsidie voor jubilea. Van hen wordt verwacht dat zij binnen hun reguliere exploitatie rekening hebben gehouden met toekomstige jubilea.Subsidiëring van patiëntenbelangenverenigingenWanneer de activiteiten niet specifiek gericht zijn op individuele Westervoortse patiënten, zoals themabijeenkomsten, het uitgeven van een bulletin of een telefonisch spreekuur is er sprake van algemene belangenbehartiging en wordt er geen subsidie verstrekt. Wanneer er sprake is van (reguliere) individuele activiteiten voor Westervoortse patiënten met een direct belang voor de Westervoortse patiënt, zoals aangepast sporten of individuele begeleiding van patiënten, kan er subsidie worden verstrekt op basis een bedrag per Westervoortse deelnemer. Subsidieaanvragen worden per geval beoordeeld.Toelichting.In Nederland zijn er diverse patiëntenverenigingen die informatie- en advies verstrekken aan patiënten, die ondersteuning bieden en hun belangen behartigen. Een patiëntenvereniging voorziet hierdoor in de behoefte van patiënten om informatie en advies te krijgen en ervaringen uit te wisselen over een specifieke ziekte. De algemene adviserende en informatieve vorm van dienstverlening aan patiënten wordt ook geboden door de Stichting Thuiszorg Gelderland Midden (STMG) door middel van het Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW). Algemene gezondheidsinformatie en voorlichting wordt ook gegeven door de sector Volksgezondheid / GGD van Hulpverlening Gelderland Midden. Het Algemeen Maatschappelijk Werk in Westervoort en Hulpverlening Gelderland Midden zijn opgenomen in het gemeentelijk subsidieprogramma. Patiëntenverenigingen opereren veelal landelijk en hebben soms een plaatselijk en/of regionaal steunpunt. Patiënten kunnen lid worden en naar behoefte incidenteel gebruik maken van de dienstverlening.Subsidiëring van activiteiten in de regio voor lichamelijk- of verstandelijk gehandicaptenVerenigingen of instellingen in de regio die (reguliere) activiteiten organiseren waar Westervoortse lichamelijk- of verstandelijke gehandicapten inwoners individueel aan deelnemen kunnen voor subsidie in aanmerking komen. Subsidie kan worden verstrekt op basis van een bedrag per Westervoortse deelnemer.Subsidiëring van landelijke instellingen die hulp bieden aan en de belangen behartigen van binnenlandse- en buitenlandse bevolkingsgroepenHoewel de noodzaak van deze organisaties zeker wordt onderschreven, wordt subsidiëring of donatie niet als gemeentelijke taak gezien. Met de precedentwerking in achtnemend wordt een verzoek om een financiële bijdrage van deze instellingen geweigerd. Toelichting.Er zijn in Nederland vele nationale instellingen met een ideëel doel die hulp bieden aan en belangen behartigen van binnenlandse- en buitenlandse bevolkingsgroepen. Voorbeelden van deze landelijk werkende organisaties zijn: mensenrechtenorganisaties en fondsen voor hulp in ontwikkelingslanden.Beleid ten aanzien van de subsidie ‘gemeenschapsinitiatieven’ die het college zichzelf verleentBurgemeester en wethouders subsidies kunnen subsidie verlenen voor activiteiten in brede betekenis, die van direct belang zijn voor Westervoortse inwoners. De subsidies worden verleend als bijdrage in de kosten van in eerste instantie incidentele activiteiten. Uit het budget kunnen slechts subsidies worden verleend die betrekking hebben op activiteiten in enig jaar en geen financiële doorwerking hebben naar volgende jaren. Per geval stellen burgemeester en wethouders voorwaarden aan de besteding van de subsidie. Per geval regelen burgemeester en wethouders de eventuele bevoorschotting, de vaststelling en de betaling van de subsidie. Aanvragen worden beoordeeld op chronologische volgorde. De hoogte van de subsidie wordt bepaald door burgemeester en wethouders.Beleid ten aanzien van de subsidie ‘ontwikkelingswerk’Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor ontwikkelingswerk wanneer:- Het om een bijdrage in de kosten van een plaatselijk initiatief gaat die naar het oordeel van burgemeester en wethouders een bijdrage levert aan een beter begrip van de derde wereld problematiek, de problematiek van arme landen en/of de problematiek van landen die in een oorlogssituatie verkeren.- Deze subsidie kan worden verleend in de vorm van een verdubbeling van de opbrengsten van financiële acties door de plaatselijke bevolking ten behoeve van de derde wereld. Dit tot een door de burgemeester te bepalen maximum.- De subsidie kan door het college ook als een schenking ten behoeve van slachtoffers van natuurrampen en humanitaire rampen beschikbaar worden gesteld.- De subsidie kan worden verleend aan projecten in het buitenland ter ondersteuning van een jonge democratie.- De subsidie kan worden verleend ten behoeve van kennisoverdracht aan ontwikkelingslanden.Uit het budget kunnen slechts subsidies worden verleend die betrekking hebben op activiteiten c.q. gebeurtenissen in enig jaar en geen financiële doorwerking hebben naar de volgende jaren. Per geval stellen burgemeester en wethouders voorwaarden aan de besteding van de subsidie.
Deel 3 Enkele subsidiecriteria die gehanteerd kunnen worden bij het besluit over subsidieverstrekking
ALGEMEENDeze subsidiecriteria hebben de status van beleidsregels. Ze zijn opgesteld ter motivering van besluiten tot subsidieverstrekking of (gedeeltelijke) weigering van subsidieaanvragen. Deze criteria geven zelf geen aanspraak op subsidie.De in de beleidsregels genoemde subsidiebedragen kunnen jaarlijks worden geïndexeerd met het CBS- prijsindexcijfer. Het college beslist hierover.Daar waar bij de subsidiecriteria wordt vermeld vereniging, instelling e.d., wordt bedoeld instellingen die gevestigd zijn in de gemeente Westervoort, tenzij uitdrukkelijk wordt genoemd instellingen die niet in Westervoort zijn gevestigd. BELEIDSTERREIN ZORGIndicatoren die de gemeente hanteert- Het in stand houden van een organisatie op het terrein van E.H.B.O.
BELEIDSTERREIN CULTUURIndicatoren die de gemeente hanteert- Het in stand houden van instrumentale muziekverenigingen- Deelname van jeugd aan activiteiten op het terrein van creativiteit en cultuur- Deelname van mensen met een functiebeperking aan activiteiten op het terrein van creativiteit en cultuur- Benodigde accommodatie(s) voor het uitvoeren van muziekactiviteiten - Benodigde accommodatie(s) voor het uitvoeren van culturele/historische activiteiten- Cultureel erfgoed van de Liemers ontsluiten, bewaren en toegankelijk maken voor publiek - Organiseren van kunstexposities - Organiseren van optredens - Deelname aan openbare optredens- Verzorgen van regionale radio-uitzendingen in Westervoort
Toelichting- De peildatum voor het aantal leden is 1 januari voorafgaande aan het subsidiejaar. - Een incidentele activiteit of een project voor jongeren op het terrein van muziek kan zijn op basisscholen om leerlingen kennis te laten maken met muziek of een activiteit/project voor niet- jeugdleden van de muziekvereniging gericht op vrijetijdsbesteding en/ of kennisname met muziek. Het gaat om activiteiten/projecten die niet tot het gebruikelijke pakket van de organisatie behoren.- Per muziekvereniging wordt maximaal 1x per jaar subsidie verstrekt voor een activiteit/project voor jongeren en maximaal 1x per jaar voor een activiteit/project voor personen met een functiebeperking.- Een persoon met een functiebeperking voldoet aan 1 of meerdere van de volgende voorwaarden: - maakt gebruik van het speciaal onderwijs - heeft een WMO- indicatie - heeft een AWBZ- indicatie - heeft een doktersverklaring waaruit blijkt dat de persoon een functiebeperking heeftDe subsidieontvanger dient een schriftelijke verklaring te overleggen omtrent het aanwezig zijn van een functiebeperking. Deze kan door het college steekproefsgewijs worden gecontroleerd.- Een openbaar optreden, niet zijnde een repetitie, is voor iedereen toegankelijk en er wordt geen toegang geheven dat ten goede komt aan de betreffende vereniging- Indien een professional wordt ingehuurd, niet zijnde de dirigent, kan toegang geheven worden.- Een openbaar optreden betreft niet de gebruikelijke optredens zoals met Carnaval, Koninginnedag, 4-en 5 mei en Sinterklaas.- De kunstexposities duren minimaal één maand en hebben een openbare openingsactiviteit.- Leden/ deelnemers met een minimuminkomen worden via het beleidsprogramma “mensen met een minimuminkomen” gecompenseerd. Het controleren van inkomens wordt niet als een taak van de organisaties gezien.BELEIDSTERREIN SPORT EN RECREATIEIndicatoren die de gemeente hanteert- Deelname jeugd en jongeren aan sportactiviteiten- Deelname ouderen aan sport- en bewegingsactiviteiten- Deelname personen met een functiebeperking aan sport- en bewegingsactiviteiten- Deelname aan activiteiten die de kwaliteit en/of inzet van vrijwillig kader verhogen- Benodigde accommodatie(s) voor het voldoende kunnen uitvoeren van de sportactiviteiten - Activiteiten op het terrein van sport die de sociale binding in Westervoort verstevigen- Inwoners van Westervoort die sporten bij een vereniging die niet gevestigd is in Westervoort
Toelichting- Een sportorganisatie dient aangesloten te zijn bij de betreffende overkoepelende landelijke organisatie.- De peildatum voor het aantal leden is 1 januari voorafgaande aan het subsidiejaar.- Bij de criteria gaat het erom dat er minimaal 25 jongeren lid zijn van een vereniging. Dit geeft aan dat er in Westervoort bij de jongeren behoefte is aan de vereniging. Bij het bepalen van de subsidie per aantal van 25 jongeren wordt niet gekeken of een jongere wel of niet uit Westervoort komt. - Een jongere is een persoon tot 18 jaar.- Een oudere is een persoon vanaf 50 jaar. In afwijking van het gemeentelijk ouderenbeleid is gekozen voor de leeftijd van 50 jaar omdat vanaf deze leeftijd er regelmatig bij personen sprake is van klachten aan het bewegingsapparaat.- De activiteit moet specifiek gericht zijn op ouderen of met de deelname aan de reguliere activiteiten zijn aantoonbaar extra inzet of extra kosten gemoeid.- Een persoon met een functiebeperking voldoet aan 1 of meerdere van de volgende voorwaarden: - maakt gebruik van het speciaal onderwijs - heeft een WMO- indicatie - heeft een AWBZ- indicatie - heeft een doktersverklaring waaruit blijkt dat de persoon een functiebeperking heeftDe subsidieontvanger dient een schriftelijke verklaring te overleggen omtrent het aanwezig zijn van een functiebeperking. Deze kan door het college steekproefsgewijs worden gecontroleerd.- Per vereniging wordt maximaal 1x per jaar subsidie verstrekt voor een toernooi/sportactiviteit voor één doelgroep.- Per vereniging wordt maximaal 2x per jaar subsidie verstrekt voor een toernooi/sportactiviteit. - Een toernooi/sportactiviteit voor volwassenen wordt gesubsidieerd in het kader van sociale binding.- Indien een toernooi/sportactiviteit georganiseerd wordt voor meerdere doelgroepen bedraagt de bonus € 524,00. - Indien een toernooi/sportactiviteit voor meerdere doelgroepen is, worden de kosten tot maximaal € 524,00 gesubsidieerd. - Indien een toernooi/sportactiviteit voor meerdere doelgroepen is, worden de kosten van de huur van de accommodatie tot maximaal € 262,00 gesubsidieerd.- Voor binnensporten wordt aanvullend de kosten van de huur van de accommodatie gesubsidieerd indien (een deel van) die kosten niet vergoed zijn uit de subsidie voor de kosten van het toernooi/sportactiviteit.- Indien subsidie verleend wordt voor een toernooi/sportactiviteit georganiseerd voor meerdere doelgroepen, wordt voor dat jaar geen andere toernooi/sportactiviteit meer gesubsidieerd.- Indien meerdere organisaties gezamenlijk een toernooi/sportactiviteit organiseren kan één organisatie hiervoor subsidie aanvragen. Organisaties bepalen onderling de verdeling van de uitgaven en inkomsten.- Bij accommodatiekosten gaat het om de kosten van de huur van de accommodatie.- Leden met een minimuminkomen worden via het beleidsprogramma “mensen met een minimuminkomen” gecompenseerd. Het controleren van inkomens wordt niet als een taak van de sportverenigingen gezien.BELEIDSTERREIN OUDEREN EN GEHANDICAPTENIndicatoren die de gemeente hanteert- Deelname van ouderen aan activiteiten die het welzijn van ouderen bevorderen, niet zijnde sportactiviteiten - Benodigde accommodatie(s) voor het voldoende kunnen uitvoeren van activiteiten voor ouderen- In stand houden van een overlegorgaan m.b.t. ouderenvoorzieningen- In stand houden van een overlegorgaan m.b.t. gehandicaptenvoorzieningen
Toelichting- De activiteiten van de ouderenbonden zijn gericht op ontspanning en/of educatie.- Een oudere is iemand die 55 jaar of ouder is. Deze leeftijdsgrens is gebaseerd op het ouderenbeleid zoals dat gevoerd wordt in de gemeente Westervoort.BELEIDSTERREIN JEUGD EN JONGERENIndicatoren die de gemeente hanteert- Deelname jeugd en jongeren aan activiteiten op het terrein van ontwikkeling en sociale ontplooiing - Deelname van jeugd en jongeren met een functiebeperking aan activiteiten op het terrein van ontwikkeling en sociale ontplooiing- Het in stand houden van een scoutinggroep- Activiteiten voor jeugd en jongeren op speciale momenten in het jaar
Toelichting- De subsidie voor jongeren met een functiebeperking wordt alleen verstrekt als er niet op andere wijze gesubsidieerd wordt.- De jongere met een functiebeperking voldoet aan één of meerdere van de volgende voorwaarden: - maakt gebruik van het speciaal onderwijs - heeft een WMO- indicatie - heeft een AWBZ- indicatie - heeft een doktersverklaring waaruit blijkt dat de persoon een functiebeperking heeftDe subsidieontvanger dient een schriftelijke verklaring te overleggen omtrent het aanwezig zijn van een functiebeperking. Deze kan door het college steekproefsgewijs worden gecontroleerd.- Per organisatie wordt maximaal 1x per jaar subsidie verstrekt voor een activiteit/ project voor jongeren en maximaal 1x per jaar voor een activiteit/ project voor jongeren met een functiebeperking.BELEIDSTERREIN VRIJWILLIGERS(-WERK)Indicatoren die de gemeente hanteert- Het in stand houden van een organisatie die bemiddelt bij diverse vormen van hulpverlening door vrijwilligers