Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | RAADSBESLUIT |
Citeertitel | Treasurystatuut 2011 gemeente Albrandswaard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2011 | 01-01-2011 | 01-01-2017 | Onbekend | 14-03-2011 De Schakel Albrandswaard | 93399 |
Onderwerp:Treasurystatuut 2011 gemeente Albrandswaard
De raad van de gemeente Albrandswaard;
Gezien het voorstel van het college van de gemeente Albrandswaard d.d. ;
Overwegende, dat het Treasurystatuut 2011 gemeente Albrandswaard een uitwerking betreft van de door u vastgestelde Financiële Verordening ex artikel 212 Gemeentewet;
Gelet op artikel 212 Gemeentewet, de Wet Financiering Decentrale Overheden en de Regeling uitzettingen derivaten overheden;
Het treasurystatuut 2011 gemeente Albrandswaard vast te stellen:
In dit artikel worden de belangrijkste begrippen gedefinieerd die met betrekking tot treasury relevant zijn.
Algemene begrippen treasuryfunctie:
Het treasurybeheer is de (beleids)uitvoering van de treasuryfunctie, binnen de kaders van het treasurystatuut. De beleidsuitvoering vindt zijn weerslag in specifieke beleidsplannen zoals financierings- en liquiditeitsplanning of het incassobeleid. Deze en de realisaties daarvan komen aan de orde in de treasuryparagraaf van achtereenvolgens de programmabegroting en de programmarekening.
In dit statuut verstaan wij onder:
Administrateur: is de 1e medewerker van de financiële administratie. Deze voert de aan hem opgedragen treasury-activiteiten uit.
Comptabele: is de door het college aangewezen functionaris die de finale handtekening zet bij de betalingsopdrachten.
Concerncontroller: draagt zorg voor de interne controle en de autorisatie van een aantal uitvoeringszaken op het gebied van de treasury. De medewerker interne controle is de eerste plaatsvervanger van de concerncontroller in het kader van het Treasurystatuut 2011.
Derivaten: financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.
Wet Fido Wet Financiering Decentrale Overheden
Financiering: het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen (interne financiering) als vreemd vermogen (externe financiering)
Financieringsplanning: een langjarige prognose van in- en uitgaande geldstromen, voortvloeiende uit de gemeentelijke investeringen, verstrekking van leningen aan derden en de financiering daarvan en de belegging van overtollige middelen.
Garantie: een borgstelling waarbij de gemeente Albrandswaard zich tegenover een geldverstrekker verbindt een of meerdere vorderingen van een geldverstrekker op een debiteur te voldoen indien de debiteur niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet.
Garantieproducent: zijn beleggingsproducten waarbij de uitgevende (financiële) instelling garandeert dat op de afloopdatum de hoofdsom wordt uitgekeerd.
Geldstromenbeheer: al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer)
Intern liquiditeitsrisico: de risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.
Kasgeldlening: Opname of uitzetting van geldmiddelen voor korte termijn (van 1 week tot 12 maanden)
Kasgeldlimiet: het maximum van de kortlopende financieringspositie op basis van de Wet Fido (wordt berekend aan de hand van een wettelijk vastgesteld percentage van het begrotingstotaal aan het begin van het jaar)
Kassier de functionaris die verantwoordelijk is voor het dagelijkse beheer van de tegoeden van de gemeente Albrandswaard en het genereren van betalingsvoorstellen.
Koersrisico: het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.
Kredietrisico: de risico’s op een waardedaling van een vordering als gevolg van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij.
Liquiditeitenbeheer: het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar;
Liquiditeitsbehoefte: behoefte aan geldmiddelen
Liquiditeitenplanning: een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid.
Onderhandsegeldleningen: leningen waarbij de voorwaarden van de lening in onderling overleg met de geld gevende partij worden vastgesteld.
Publieke taak: Gemeenten kunnen uitsluitend leningen aangaan, middelen uitzetten en garanties verlenen voor de uitoefening van de publieke taak.
De Wet Fido geeft aan het begrip publieke taak een beperkte invulling. Bankachtige activiteiten (het aantrekken en uitzetten van middelen met als doel het genereren van inkomen) worden hiertoe niet gerekend en zijn verboden. Overigens is het de raad van de gemeente Albrandswaard die het kader van de publieke taak, binnen de normen van de wet Fido bepaalt.
Rating: de inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier;
Relatiebeheer: is het onderhouden van relaties met financiële instellingen
Rekening-courant: lopende rekening bij een bank
Renterisico: het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente Albrandswaard door rentewijzigingen.
Renteriscionorm: het maximumbedrag conform de wet Fido waarover in enig jaar renterisico mag worden gelopen als gevolg van aflossing en renteherziening gebaseerd op een wettelijk vastgesteld percentage van het totaal van de vaste schuld bij aanvang van het jaar
Rentetypische looptijd: Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.
Rentevisie: toekomstverwachting over de rente-ontwikkeling.
Saldobeheer: het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.
Solovabiliteitsratio van 0%: Status die door een bancaire toezichthouder in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER, lidstaten van de Europese Unie uitgebreid met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend.
Solvabiliteit: de mate waarin de organisatie op lange termijn aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.
Treasurer: is de coördinator financiën en draagt zorg voor de uitvoering van alle treasury-activiteiten. Het afdelingshoofd Adviseurs & Administratie is de eerste plaatsvervanger.
Treasuryfunctie: de treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit de deelfuncties risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer (inclusief debiteuren- en crediteurenbeheer).
Uitzetting: het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.
Vaste schuld: schuldtitels met een looptijd van minimaal één jaar en één dag
Vlottende schuld: schuldtitels met een looptijd van maximaal één jaar
ARTIKEL 3 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente Albrandswaard mag leningen, rekening courantverstrekkingen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” uitsluitend verstrekken aan door de raad van de gemeente Albrandswaard goed te keuren derde partijen, tegen acceptabele voorwaarden, waarbij vooraf advies aan team financiën wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij;
De gemeente Albrandswaard kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut;
Het beleid betreffende de financiering is gericht op spreiding van toekomstige renterisico’s. Hierdoor wordt voorkomen dat een ongewenst budgettaire belasting kan ontstaan in een jaar waarin voor een substantieel deel van de leningportefeuille hoog rentende leningen c.q. leningconversies moeten worden gesloten c.q. plaatsvinden;
De gemeente Albrandswaard beperkt de koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, spaarrekening, daggeld, deposito’s, obligaties, medium term notes (MTN) en garantieproducten die tenminste 100% van de hoofdsom plus een aanvaardbaar rendement uitkeren;
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury gelden de volgende uitgangspunten: Uitzettingen vinden uitsluitend plaats bij: a. instellingen, voor wiens waardepapier een solvabiliteitsratio van 0% geldt; b. financiële instellingen gevestigd in Nederland met ten minste een AA-rating opgesteld door gezaghebbende ratingbureau’s.
ARTIKEL 7 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente Albrandswaard beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning in relatie tot de bestaande leningportefeuille, het meerjarige investeringsprogramma en de beschikbare reserves en voorzieningen. De op basis van bovenstaande gegevens berekende financieringsbehoefte maakt onderdeel uit van de treasuryparagraaf van de begroting.
Hoofdstuk 3 - Gemeentefinanciering
ARTIKEL 9 Aantrekken van lang vermogen
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
ARTIKEL 10 Langlopende uitzettingen
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar of langer gelden de volgende uitgangspunten:
ARTIKEL 11 Leningen en garanties
Voor te verstrekken leningen en garanties vanaf het moment van inwerkingtreding van dit statuut, gelden de volgende bepalingen:
ARTIKEL 14 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldo- en liquiditeitenbeheer gelden de volgende bepalingen:
Op het aantrekken van vermogen anders dan gebruik makende van de rekening courant overeenkomst met de Bank Nederlandse Gemeenten, voor een periode kleiner of gelijk aan twaalf maanden zijn de bepalingen van artikel 9 van toepassing. De treasurer besluit op voordracht van de administrateur tot het aantrekken van kortlopende middelen.
Op het uitzetten van vermogen anders dan gebruik makende van de rekening courant overeenkomst met de Bank Nederlandse Gemeenten, voor een periode kleiner of gelijk aan twaalf maanden zijn de bepalingen en limieten van artikel 10 van toepassing. De treasurer besluit op voordracht van de administrateur tot het uitzetten van kortlopende middelen.
Hoofdstuk 5 Administratieve organisatie en interne controle
ARTIKEL 15 Administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle.
(het vier ogenprincipe); b. de uitvoering en controle gebeurt door afzonderlijke functionarissen; c. de uitvoering en registratie in de financiële administratie gebeurt door afzonderlijke functionarissen.
ARTIKEL 16 Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente Albrandswaard staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven, mits deze vallen binnen de gestelde limieten.
Hoofdstuk 6 Informatievoorziening
ARTIKEL 18 Informatievoorziening
Om de uitvoering van het treasurybeleid en de daarbij behorende transparantie te optimaliseren moeten de betrokkenen de informatie juist en tijdig aanleveren.
De beheersmatige informatievoorziening richten wij hiervoor in op basis van het navolgende schema.