Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leeuwarden

Richtlijnen budgethouders Leeuwarden 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leeuwarden
Officiële naam regelingRichtlijnen budgethouders Leeuwarden 2011
CiteertitelRichtlijnen budgethouders Leeuwarden 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

-

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-03-201119-07-2011nieuwe regeling

01-03-2011

Huis aan Huis; 16 maart 2011

-

Tekst van de regeling

Richtlijnen voor het budgethouderschap.

 

 

Artikel 1 – Definities

 

  • 1.

    Een budgethouder is een functionaris die de beschikking heeft gekregen over financiële middelen om daarmee een doel te realiseren, alsmede de daarvoor overeengekomen prestaties en op grond van het Mandaatstatuut bevoegd is overeenkomsten aan te gaan voor de levering van goederen en diensten en het aangaan van rechten.

  • 2.

    Een budgetbeheerder is een functionaris die een budgethouder kan ondersteunen bij de uitvoering van een budget.

  • 3.

    Een P&C-adviseur is een functionaris die een budgethouder ondersteunt op financieel-beheersmatig gebied en daarnaast toezicht houdt op de juistheid, volledigheid, tijdigheid en rechtmatigheid van de verwerking van lasten en baten in de administratie.

 

 

Artikel 2 – Mandatering budgethouderschap

 

  • 1.

    De uitvoering van de begroting wordt door het college van B&W volledig gemandateerd aan de gemeentesecretaris. Uitzondering hierop vormt beleidsproduct BLP071 ‘Gemeenteraad’. De budgetverantwoordelijkheid voor dit product ligt rechtstreeks bij de Gemeenteraad, waarbij de Griffie de uitvoering verzorgt.

  • 2.

    De gemeentesecretaris mandateert zijn budgetten zoveel als mogelijk naar de directeuren van de diensten.

  • 3.

    De directeuren van de diensten mandateren hun budgetten zoveel als mogelijk door naar de sectormanagers of projectleiders.

  • 4.

    Sectormanagers mandateren hun budgetten afhankelijk van de situatie en behoefte door naar teamleiders of projectleiders.

  • 5.

    Teamleiders en projectleiders is het niet toegestaan hun budgetten verder door te mandateren.

  • 6.

    In aanvulling op het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel geldt dat het Mandaatstatuut van overeenkomstige toepassing is. Dit geldt in het bijzonder voor de grensbedragen en de vervanging bij afwezigheid.

 

 

Artikel 3 – Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden budgethouder

 

  • 1.

    Een budgethouder is bevoegd tot: a. het conform het bepaalde in het Mandaatstatuut aangaan van verplichtingen en rechten; b. het geven van opdracht tot de met de onder lid a genoemde verplichtingen en rechten samenhangende betalingen en invorderingen; c. het verantwoorden van lasten en baten op de daartoe bestemde budgetten.

  • 2.

    Voor de onder lid 1 b en c genoemde bevoegdheden zijn de op grond van het Mandaatstatuut bepaalde grensbedragen van overeenkomstige toepassing met uitzondering van de volgende situaties: a. Voor betalingen rond de salarisadministratie, geldleningenadministratie, belastingadministratie, subsidie-administratie en uitkeringenadministratie hebben de betreffende sectormanagers een onbeperkte betalingsbevoegdheid. b. De directeuren van de diensten hebben voor alle betalingen een onbeperkte betalingsbevoegdheid.

  • 3.

    Een budgethouder kan lasten of baten in principe alleen ten laste of ten gunste van zijn eigen budget brengen. Het belasten van budgetten van andere budgethouders is slechts toegestaan na voorafgaande toestemming van de desbetreffende budgethouder. Deze toestemming dient bij voorkeur in de vorm van een interne werkopdracht (IWO) te worden vastgelegd.

  • 4.

    Lasten en baten mogen alleen op een budget worden verantwoord indien deze in overeenstemming zijn met het doel van het budget.

  • 5.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor het behalen van de met het budget samenhangende prestaties.

  • 6.

    Voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen of rechten toetst de budgethouder of het budget toereikend is. Materiële overschrijdingen worden tijdig gemeld in het kader van de P&C-cyclus.

  • 7.

    Bij het fiatteren van een inkoopfactuur toetst de budgethouder of laat toetsen of voor het gefactureerde opdracht is gegeven en of de levering conform opdracht tegen de overeengekomen prijs heeft plaats gevonden.

  • 8.

    Een budgethouder legt op de geëigende momenten (o.a. Turap en jaarrekening) en op verzoek van leidinggevende of controller verantwoording af over de aanwending van het budget.

  • 9.

    Binnen de grenzen van de Richtlijnen begrotingswijzigingen is het de budgethouder toegestaan te schuiven tussen budgetten.

 

Artikel 4 – Richtlijnen verplichtingen en inkoop en aanbesteding

 

  • 1.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor het tijdig en volledig doorgeven van informatie over aangegane verplichtingen aan zijn P&C-adviseur. De P&C-adviseur is verantwoordelijk voor de juiste toepassing van de richtlijnen voor verplichtingen.

  • 2.

    Bij het geven van opdrachten dient de budgethouder de gemeentelijke richtlijnen voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid in acht te nemen.

  • 3.

    Het is niet toegestaan opdracht te geven tot inkoop van goederen en diensten waarvan bepaald is dat de inkoop centraal plaatsvindt of met tussenkomst van de centrale afdeling inkoop.

 

 

Artikel 5 – Ondersteuning en controle budgethouder

 

  • 1.

    Een budgethouder kan zich bij de uitvoering van zijn werkzaamheden laten ondersteunen door een budgetbeheerder. Een budgethouder kan geen bevoegdheden mandateren aan een budgetbeheerder.

  • 2.

    De budgethouder wijst de budgetbeheerder aan.

  • 3.

    Elke budgethouder heeft een of meer P&C-adviseurs die hem ondersteunen op financieel beheersmatig gebied bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. In het bijzonder draagt de P&C-adviseur zorg voor een adequate informatievoorziening van de budgethouder.

  • 4.

    De P&C-adviseur is verantwoordelijk voor de juiste, tijdige, volledige en rechtmatige verwerking van de financiële beheershandelingen in de administratie.

  • 5.

    In onderstaande tabel zijn de bevoegdheden per financieel proces weergegeven:

 

 

Tabel 1: Benodigde parafen per financieel proces

 

 BudgetbeheerderBudgethouderP&C-adviseurGrens-bedragen?
VerplichtingenFacultatiefVerplichtVerplichtJa
Inkoopfacturen zonder verplichtingFacultatiefVerplichtVerplichtJa
Inkoopfacturen met verplichtingFacultatief*Facultatief*VerplichtNee
Verkoopfacturen/rechtenFacultatiefFacultatiefVerplichtNee
MemoriaalFacultatiefFacultatiefVerplichtNee

 

* Facultatief met dien verstande dat het verplicht is dat een van beide functionarissen parafeert.

 

Artikel 6 - Inwerkingtreding

 

Dit besluit treedt in werking op de dag na besluitvorming onder gelijktijdige intrekking van De ‘Richtlijnen budgethouders Leeuwarden 2009’ vastgesteld bij besluit van 6 oktober 2009.

 

Artikel 7 - Citeertitel

 

Deze richtlijnen kunnen worden aangehaald als ‘Richtlijnen budgethouders Leeuwarden 2011’.

 

 

Leeuwarden, 1 maart 2011

 

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

 

 

 

 

burgemeester,

 

 

 

secretaris.