Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling Belangenbehartiging Kwetsbare Zorgvragers Noord-Holland 2011 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling Belangenbehartiging Kwetsbare Zorgvragers Noord-Holland 2011 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | belangenbehartiging, zorgvragers, kwetsbaar, kwetsbare doelgroepen, kwetsbare zorgvrager, subsidie |
Geen
Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2009, art. 1, lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-03-2011 | 31-12-2011 | Nieuwe regeling | 01-03-2011 Provinciaal Blad, 2011, 26 | 2011-5447 |
Gedeputeerde staten van Noord-Holland;
Overwegende dat het gewenst is een extra inspanning te leveren om de belangen van moeilijk te bereiken, kwetsbare doelgroepen te versterken.
Gelet op artikel 1, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2009;
Uitvoeringsregeling Belangenbehartiging Kwetsbare Zorgvragers Noord-Holland 2011
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op de verbetering van de belangenbehartiging of participatie van GGZ- cliënten, voormalig GGZ-cliënten of jeugdige zorgvragers, met als doel dat de zorg van de GGZ- cliënten, voormalig GGZ-cliënten of jeugdige zorgvragers wordt aangepast en verbeterd.
Subsidie wordt niet verstrekt voor fysieke investeringen of de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen.
De subsidie bedraagt 85% van de rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten tot een maximum van € 50.000,-.
De subsidieontvanger is verplicht om de activiteit binnen 3 jaar na ontvangst van de subsidieverlening te hebben afgerond.
Haarlem, 1 maart 2011.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.
J.W. Remkes, voorzitter.
T.Kampstra, wnd, Provinciesecretaris.
Toelichting Uitvoeringsregeling belangenbehartiging kwetsbare zorgvragers 2011
Artikel 3 lid c: de belangenbehartiging van kwetsbare jeugdige zorgvragers is reeds vastgelegd in de wet op de jeugdzorg (artikel 41 lid 4).
In de Subsidieverordening jeugdzorg Noord-Holland 2008 is bepaald (art. 5) dat het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) wordt gesubsidieerd t.b.v. de werkzaamheden van cliëntvertrouwenspersonen voor cliënten van Bureau Jeugdzorg en de zorgaanbieders en algemene klachtondersteuning van jeugdigen en hun ouders of verzorgers in N-H.
Artikel 4: wij subsidiëren de daadwerkelijke uitvoering van activiteiten die gericht zijn op de verbetering van de belangenbehartiging of participatie van (voormalige) GGZ-cliënten of jeugdige zorgvragers. Daarom zijn de kosten voor de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen en fysieke investeringen niet subsidiabel. Wij denken hierbij aankosten voor het bouwen en/of verbouwen van een (bestaand) pand of buitenruimte, het realiseren van een technische toepassing of technische aanpassing van een pand of buitenruimte en investeringen van technische aard (denk aan: computer apparatuur of inrichtingskosten).
Artikel 6: onder rechtstreeks aan de activiteit toe te rekening kosten verstaan wij: activiteitenkosten en hiermee samenhangende onderzoekskosten, personeelskosten, de kosten voor externe deskundigen, voorlichtingskosten, kosten voor kennisoverdracht en realisatiekosten.
Artikel 7: in dit artikel staan de criteria genoemd waarop alle aanvragen worden gescoord. De hoogst scorende projecten worden, zolang het subsidieplafond niet is bereikt, gehonoreerd.
een activiteit is vernieuwend indien deze niet eerder in Nederland is uitgevoerd. Er is sprake van een best practice indien het de implementatie betreft van een project of pilot die aantoonbaar bewezen effect heeft. U dient dit te onderbouwen met een verwijzing naar een evaluatie van een eerder uitgevoerd project of pilot.
de mate waarin het project uitvoerbaar en haalbaar is: bij de beoordeling kijken wij naar de kwaliteit van het plan van aanpak, de relatie tussen probleemstelling, de doelstelling, de oplossingsrichting en het (meetbare) resultaat. Ook wordt gekeken naar de planning en begroting: zijn deze realistisch en haalbaar?