Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hellevoetsluis

Verordening Klachtencommissie Woonruimteverdeling Hellevoetsluis 2006.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHellevoetsluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Klachtencommissie Woonruimteverdeling Hellevoetsluis 2006.
CiteertitelVerordening Klachtencommissie Woonruimteverdeling Hellevoetsluis 2006.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpregels omtrent de behandeling van klachten van woningzoekenden

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Art. 4, tweede lid Huisvestingswet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-03-2006Onbekend.

14-03-2006

Groot Hellevoet, 15-06-2011

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Klachtencommissie Woonruimteverdeling Hellevoetsluis 2006

Nummer: 23-03-06/3

Het college van burgemeester en wethouders;

 

gelezen het raadsbesluit van 2 februari 2006;

 

gelet op artikel 4, lid 2 van de Huisvestingswet;

 

gelet op het bepaalde in de Huisvestingsverordening 2005 van Hellevoetsluis;

 

besluit:

vast te stellen de Verordening Klachtencommissie Woonruimteverdeling Hellevoetsluis 2006, houdende regels omtrent de behandeling van klachten van woningzoekenden.

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Commissie : het orgaan dat is ingesteld door het college van burgemeester en wethouders en een klacht behandelt van een woningzoekende die meent dat hij in zijn belang is geschaad voor het verkrijgen van woonruimte;

  • b.

    Klager : een woningzoekende die een klacht indient omdat hij in aanmerking meent te komen voor de woning, die in een advertentiemedium is aangemeld;

  • c.

    Maasdelta Hellevoetsluis : het orgaan dat de woonruimteverdeling uitvoert, hierna te noemen “Maasdelta”;

  • e.

    Eigenaar : de eigenaar zoals bedoeld in artikel 1, lid 2 van de Huisvestingswet.

HOOFDSTUK 2 BEHANDELING VAN INGEDIENDE KLACHTEN

Afdeling 1 Klachtencommissie

Artikel 2 Inleidende bepaling

Er is een klachtencommissie als bedoeld in artikel 4, lid 2 van de Huisvestingswet.

Artikel 3 Samenstelling van de klachtencommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden, die worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders. Maasdelta beveelt daartoe twee leden aan. De bewoners - en huurderorganisaties bevelen daartoe één lid aan. Op dezelfde wijze worden plaatsvervangende leden benoemd. Ten aanzien van hen zijn de voor de leden gegeven bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Tot voorzitter of lid van de commissie zijn niet benoembaar:

    • -

      de leden van de gemeenteraad en van raadscommissies;

    • -

      de leden van het college van burgemeester en wethouders;

    • -

      ambtenaren, in dienst van de gemeente Hellevoetsluis;

    • -

      bestuurders en personeelsleden in dienst van de Stichting Maasdelta Groep.

Artikel 4 Secretariaat

  • 1.

    Het secretariaat van de commissie wordt bekleed door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar. Burgemeester en wethouders wijzen tevens een plaatsvervanger aan.

  • 2.

    De secretaris woont de vergaderingen, zittingen en beraadslagingen bij en heeft een adviserende stem.

  • 3.

    Bij het staken der stemmen, beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de commissie treden af op de dag van het periodiek aftreden van de gemeenteraad.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tussentijds ontslag te verlenen aan de leden van de commissie. Het besluit tot het verlenen van het ontslag, anders dan op eigen verzoek, is met redenen omkleed.

  • 3.

    Aftredende leden blijven hun functie waarnemen, totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 6 Vergaderingen

De commissie vergadert zo dikwijls haar voorzitter dit nodig acht, of als tenminste één lid aan de voorzitter, onder opgaaf van redenen, het verlangen daartoe schriftelijk kenbaar maakt.

Afdeling 2 Procedure

Artikel 7 Ingediend klaagschrift

  • 1.

    Op het ingediend klaagschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    MaasDelta stelt het klaagschrift met de daarbij overlegde stukken zo spoedig mogelijk in handen van de commissie.

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het klaagschrift bevoegd, rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies inwinnen, en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien hieraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het bestuur van Maasdelta vereist.

Artikel 9 Herstel van verzuimen

Indien het klaagschrift niet is gemotiveerd of ondertekend wijst de voorzitter van de commissie klager op dit verzuim, en stelt hem in de gelegenheid dit binnen een termijn van 14 dagen te herstellen.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting, waarin belanghebbenden en het verwerende orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich in persoon of bij gemachtigde door de commissie te doen horen.

  • 2.

    Een gemachtigde moet ter zitting een schriftelijke en door de belanghebbende ondertekende machtiging overleggen, tenzij hij als advocaat of procureur is ingeschreven of de belanghebbende zelf met hem verschijnt.

  • 3.

    De hoorzitting kan achterwege blijven indien het klaagschrift kennelijk niet-ontvankelijk is.

Artikel 11 Oproep belanghebbenden

  • 1.

    De voorzitter deelt belanghebbenden alsmede het verwerend orgaan ten minste acht dagen voor de zitting schriftelijk mede, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens deze zitting.

  • 2.

    Indien een belanghebbende of het verwerend orgaan wijzigingen wenst in het tijdstip van de zitting, dient dit binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling, onder opgaaf van redenen, te worden verzocht aan de voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, als genoemd in voorgaande leden.

Artikel 12 Ter inzage legging van de stukken

  • 1.

    Het klaagschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken worden voor de belanghebbenden en hun gemachtigden kosteloos ter inzage gelegd bij Maasdelta, gedurende de in artikel 11, eerste lid bedoelde termijn. De voorzitter stelt de betrokkenen daarvan in kennis in de mededeling, als bedoeld in artikel 11, eerste lid.

  • 2.

    De belanghebbenden en hun gemachtigden kunnen van de in het vorige lid bedoelde stukken, tegen vergoeding van de kosten, afschriften krijgen.

  • 3.

    De toepassingen van het eerste en tweede lid blijven achterwege, indien het administratieve orgaan ten aanzien van bepaalde stukken heeft bepaald dat geheimhouding om gewichtige redenen is geboden. Zulke redenen zijn in ieder geval niet aanwezig voor zover ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur de verplichting bestaat een verzoek om informatie in te willigen.

Artikel 13 Verhandelingen

  • 1.

    Tegelijk met de in artikel 11, eerste lid, bedoelde mededeling stelt de voorzitter van de commissie belanghebbenden en het verwerend orgaan een termijn, waarbinnen zij al hetgeen zij voor de behandeling van het klaagschrift dienstig achten schriftelijk aan het administratief orgaan kenbaar kunnen maken.

  • 2.

    De aldus ingekomen stukken worden terstond toegevoegd aan het klaagschrift, behoudens het bepaalde in artikel 12, derde lid.

Artikel 14 Quorum

Voor het houden van een zitting bedoeld in artikel 10 is vereist dat tenminste twee leden, waaronder de voorzitter, aanwezig zijn.

Artikel 15 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een klaagschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding komt.

Artikel 16 Getuigen en deskundigen

De belanghebbenden kunnen ter toelichting van hun standpunt getuigen en deskundigen meebrengen naar de zitting. De hiervoor gemaakte kosten blijven voor rekening van de belanghebbenden.

Artikel 17 Openbaarheid van de zitting

  • 1.

    De zitting is openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of één der aanwezige leden het nodig acht, of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 18 Gezamenlijk horen

Indien meer dan één belanghebbende wordt gehoord geschiedt dit in elkaars aanwezigheid, tenzij de commissie het nodig acht dat belanghebbenden afzonderlijk worden gehoord. De commissie besluit, al dan niet op verzoek van de belanghebbenden, tot het afzonderlijk horen indien aannemelijk is dat het gezamenlijk horen van hen een zorgvuldige behandeling van het klaagschrift kan belemmeren.

Artikel 19 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Van het verhandelde tijdens de zitting wordt een schriftelijk verslag gemaakt.

  • 2.

    Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid. Het houdt een korte vermelding in van al hetgeen over en weer is gezegd, en van al hetgeen voor het overige ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Het verslag wordt getekend door de voorzitter.

Artikel 20 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting, doch voordat het bindend advies wordt opgesteld, een nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter van de commissie uit eigen beweging of op verlangen van de overige commissieleden dit onderzoek houden. De verkregen informatie of adviezen worden in afschrift aan de leden van de commissie, de belanghebbenden en het verwerend orgaan gezonden.

  • 2.

    De leden van de commissie, de belanghebbenden en het verwerend orgaan kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie of adviezen, aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De commissie beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 3.

    Een nieuwe hoorzitting wordt in ieder geval gehouden indien naar aanleiding van het nader onderzoek of anderszins, feiten of omstandigheden bekend worden die voor de op het klaagschrift te nemen beslissing van belang kunnen zijn.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het tweede en derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, van overeenkomstige toepassing.

Artikel 21 Raadkamer en bindend advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Van minderheidsstandpunten wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid zulks verlangt.

  • 3.

    Het advies is bindend, en wordt door de voorzitter van de commissie ondertekend.

Artikel 22 Mededeling beslissing

Het bindend advies wordt zo spoedig mogelijk door de voorzitter van de commissie schriftelijk aan belanghebbenden medegedeeld. Daarbij wordt een afschrift gevoegd van het verslag van de hoorzitting.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 23 Rapportage

De commissie rapporteert inzake de behandelde klaagschriften eens per kwartaal aan de Raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer.

Artikel 24 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Klachtencommissie Woonruimteverdeling Hellevoetsluis 2006.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 14 maart 2006.

Het college voornoemd,

de burgemeester, de gemeentesecretaris,

A.Kleijwegt W. Huurman