Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Nadere eisen betreffende het gebruik van de elektronische weg bij het indienen van bezwaar op het gebied van belastingen in de gemeente Purmerend

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere eisen betreffende het gebruik van de elektronische weg bij het indienen van bezwaar op het gebied van belastingen in de gemeente Purmerend
CiteertitelNadere eisen elektronisch berichtenverkeer belastingen Purmerend 2007
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBelastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De nadere eisen zijn vastgesteld door het Hoofd van de afdeling Belastingen en Verzekeringen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, artikel 2:15
  2. Gemeentewet, artikel 231, lid 2, sub b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-02-2007Nieuwe regeling

09-02-2007

Gemeenteblad 2007, 4

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere eisen betreffende het gebruik van de elektronische weg bij het indienen van bezwaar op het gebied van belastingen in de gemeente Purmerend

Het hoofd van de afdeling Belastingen en Verzekeringen van de gemeente Purmerend;

 

gelet op het bepaalde in artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 231, tweede lid, onder b van de Gemeentewet;

 

overwegende dat de Nadere eisen elektronisch berichtenverkeer belastingen Purmerend 2005 aanpassing behoeven a.g.v. het feit dat m.i.v. 2007 authenticatie plaatsvindt middels DigiD en niet langer d.m.v. een combinatie van aanslagnummer + sofinummer,

 

besluit:

vast te stellen de Nadere eisen betreffende het gebruik van de elektronische weg bij het indienen van bezwaar op het gebied van belastingen in de gemeente Purmerend

Artikel 1 Openstelling elektronische weg bezwaarschriften

  • 1.

    Overeenkomstig het gestelde in artikel 2:15 Algemene wet bestuursrecht, stelt het bestuursorgaan de elektronische weg open voor:

    • a.

      het indienen van bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen;

    • b.

      het indienen van bezwaarschriften tegen belastingaanslagen: 1. onroerende zaakbelasting (OZB);

      2. belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten (RZB); 3. rioolrechten;

      4. afvalstoffenheffing;

      5. reinigingsrechten;

      6. hondenbelasting.

  • 2.

    De in het eerste lid, onder a en b genoemde bezwaarschriften kunnen gecombineerd worden ingediend.

Artikel 2 Gebruik webformulieren

  • 1.

    Via de elektronische weg in te dienen bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen en belastingaanslagen worden opgesteld door een belastingplichtige overeenkomstig een daarvoor bestemd webformulier.

  • 2.

    Het in het eerste lid bedoelde webformulier is toegankelijk via de gemeentelijke website: www.purmerend.nl onder gemeente, formulieren, belastingen. Toegang tot het webformulier is mogelijk door het invoeren van een DigiD inlogcode.

Artikel 3 Wijze verzending aanvullende informatie

Aanvullende informatie, bijlagen e.d. bij een in artikel 2, eerste lid bedoeld bezwaarschrift kunnen uitsluitend op papier worden ingediend.

Artikel 4 Weigering elektronische berichten

  • 1.

    Via de elektronische weg ingediende bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen en belastingaanslagen worden door de gemeentelijke software geweigerd indien deze bezwaarschriften voorzien zijn van een virus.

  • 2.

    Via de elektronische weg ingediende bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen en belastingaanslagen worden door een daartoe door het bestuursorgaan gemandateerde ambtenaar geweigerd indien deze:

    • a.

      op een andere wijze dan middels het in artikel 2, eerste lid bedoelde webformulier  worden ingediend;

    • b.

      door een gemachtigde als bedoeld in artikel 2:1 Algemene wet bestuursrecht  worden ingediend.

Artikel 5 Ondertekening webformulieren

Als elektronische handtekening ter ondertekening van een bezwaarschrift als bedoeld in artikel 2:16 Algemene wet bestuursrecht, wordt beschouwd de in artikel 2, tweede lid genoemde DigiD inlogcode.

Artikel 6 Tijdstip ontvangst elektronische berichten; ontvangstbevestigingen

  • 1.

    Als tijdstip van ontvangst van een middels een webformulier ingediend bezwaarschrift wordt aangemerkt het tijdstip waarop de op het webformulier ingevulde bezwaargegevens zijn binnengekomen op de webserver van internetbedrijf WebRegio.

  • 2.

    Direct na binnenkomst van een in het eerste lid bedoeld bezwaarschrift, wordt er een elektronische ontvangstbevestiging naar de reclamant gestuurd. Hierin wordt hem overeenkomstig artikel 2:14, eerste lid Algemene wet bestuursrecht gevraagd of hij via de elektronische weg voldoende bereikbaar is.

Artikel 7 Procedure behandeling bezwaarschriften

  • 1.

    Een middels een webformulier ingediend bezwaarschrift doorloopt de bezwaarprocedure overeenkomstig het in de bijlage opgenomen AO-proces.

  • 2.

    Indien de reclamant op grond van artikel 6, tweede lid heeft aangegeven dat hij via de elektronische weg voldoende bereikbaar is, vinden contacten tussen reclamant en bestuursorgaan tijdens de bezwaarprocedure, waaronder het overleggen van aanvullende informatie en het horen van reclamant, in eerste instantie via die weg plaats. In voorkomende gevallen kan het bestuursorgaan kiezen voor een reactie op papier.

Artikel 8 Bekendmaking beslissing op bezwaarschrift

Een beslissing op een bezwaarschrift wordt altijd op papier aan de indiener ervan bekend gemaakt, ook wanneer deze zijn bezwaarschrift middels een webformulier heeft ingediend.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking één week nadat het is bekendgemaakt.

Artikel 10 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als: Nadere eisen elektronisch berichtenverkeer belastingen Purmerend 2007.

 

 

Purmerend, 9 februari 2007

het hoofd van de afdeling Belastingen en Verzekeringen,

R. van der Hoek