Organisatie | Hellevoetsluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Rekenkamercommissie gemeente Hellevoetsluis 2005. |
Citeertitel | Verordening Rekenkamercommissie gemeente Hellevoetsluis 2005. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | regeling mbt de taak, de samenstelling en overige voorwaarden voor de rekenkamercommissie |
Geen.
Gemeentewet, ar. 81, art 182 en 185
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2000 | 01-11-2012 | Onbekend. | 15-12-2005 Groot Hellevoet, 15-06-2011 | Onbekend. |
De raad der gemeente Hellevoetsluis;
gehoord de commissie algemene zaken en middelen;
gelezen het voorstel van de voorzitter en de waarnemend griffier van 14 november 2005, nummer 15-12-05/9;
gelet op het bepaalde in artikel 81 a t/m o en artikel 182 en 185 van de gemeentewet;
vast te stellen de verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Hellevoetsluis 2005.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamercommissie : de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan.
Paragraaf 2 De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie
Artikel 2 Taak van de commissie
De Rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 3 Samenstelling Rekenkamercommissie
De voorzitter van de Rekenkamercommissie draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hierover regelmatig overleg met de onderzoeks-medewerkers en de ambtelijk secretaris.
Paragraaf 3 De werkwijze van de Rekenkamercommissie
De Rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisname naar de gemeenteraad.
Artikel 10 Onderzoeksverzoek van de gemeenteraad
Als de gemeenteraad besluit tot een onderzoeksverzoek aan de Rekenkamercommissie, dan bericht de Rekenkamercommissie de gemeenteraad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de Rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de gemeenteraad voldoet, zal zij daarvoor gegronde redenen aanvoeren.
Artikel 11 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De Rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke informatie in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van informatie mandateren aan de medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. Alle leden van het gemeentebestuur en alle ambtenaren zijn verplicht de gevraagde informatie binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. De Rekenkamercommissie kan rapporten die aan de gemeenteraad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en medewerkers die voor de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al wat hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
De Rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen van wie de taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Paragraaf 4 De ondersteuning van de Rekenkamercommissie
Artikel 13 Onderzoeksmedewerkers
De medewerkers van de Rekenkamercommissie hebben geen andere functies die een onafhankelijke oordeelsvorming ten aanzien van de gemeente en de door de gemeente gesubsidieerde instellingen in de weg staan en zijn terzake van hun werkzaamheden uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de Rekenkamercommissie.
Medewerkers, inclusief de ambtelijk secretaris, kunnen, indien de Rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de Rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben geheimhoudingsplicht met betrekking tot de informatie die zij uit hoofde van hun functie ontvangen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 15 december 2005.
De raad voornoemd,
de plv. griffier, de voorzitter,
Y.Brouwer-Stam. C.A. Kleijwegt.
Toelichting op de Verordening op de rekenkamercommissies van Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Rozenburg en Westvoorne .
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens geheel moeten worden uitgeschreven.
De begrippen doelmatigheid en doeltreffendheid worden evenals het begrip rechtmatigheid genoemd in artikel 182 van de Gemeentewet. Uiteraard wordt met de definitie in artikel 1 aangesloten bij de termen, zoals deze in de Gemeentewet worden gebruikt. In de Gemeentewet is doelmatigheid de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de vraag of de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt. Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.
In dit artikel wordt de taak van de rekenkamercommissie geconcretiseerd.
Niet alleen het gemeentelijk beleid, het gemeentelijk beheer en de gemeentelijke organisatie kunnen onderdeel uitmaken van het aandachtsgebied van de rekenkamercommissie, maar ook de instellingen die geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden gesubsidieerd kunnen daarvan onderdeel uitmaken.
Wanneer gemeenten geen rekenkamer instellen, stellen zij op grond van artikel 81o van de Gemeentewet regels vast voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie. In deze verordening is gekozen voor een rekenkamercommissie bestaande uit 3 leden.
Anders dan bij een rekenkamer kunnen naast externen ook raadsleden deel uitmaken van de rekenkamercommissie. Hiervoor is niet gekozen. Uit het oogpunt van onafhankelijkheid is er voor gekozen alleen niet-raadsleden deel te laten uitmaken van de rekenkamercommissies. Tevens is het hierdoor mogelijk om te komen tot commissies met gelijke samenstelling voor de deelnemende gemeenten. De voorzitter en de leden worden door iedere raad afzonderlijk benoemd. In het eerste lid is een benoemingstermijn van drie jaar genoemd. In artikel 8 van de samenwerkingsovereenkomst is bepaald dat het functioneren van de rekenkamercommissie in het eerste kwartaal van het jaar 2008 zal worden geëvalueerd. Afhankelijk van de conclusies op basis van de evaluatie, kan uiteraard worden besloten om tot herbenoeming van de commissieleden over te gaan.
De voorbereiding van deze evaluatie ligt conform artikel 3 van de samenwerkingsovereenkomst bij de griffiers van de deelnemende gemeenten.
De verplichting de eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de leden van de rekenkamer rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet. Deze verplichting wordt in dit artikel herhaald.
Dit artikel handelt over de onverenigbaarheid van functies conform artikel 81f van de Gemeentewet en het verbod handelingen te verrichten conform artikel 15 van de Gemeentewet.
Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.
In dit artikel is vastgelegd dat de leden een vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden. De hoogte van deze vergoeding wordt aangegeven in artikel 4 van de samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 81i van de Gemeentewet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de rekenkamercommissie. In het reglement van orde moeten/ kunnen zaken worden geregeld als de werkwijze van de commissie, de verhouding secretaris - voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten, enzovoorts.
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid, van de Gemeentewet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden moeten aanvoeren.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken, is voorzien in de bevoegdheid inlichtingen in te winnen bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren. De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt. Dit geldt ook voor de hoorzittingen en informatieve vergaderingen van de rekenkamercommissie. De vergaderingen van de commissie zelf zijn besloten.
Uit een oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerponderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende betrokkenen worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden te corrigeren. Ten aanzien van lid 8 van dit artikel wordt opgemerkt dat het gemeentebestuur in deze context veelal het college van burgemeester en wethouders zal zijn, tenzij het functioneren van de raad onderwerp van onderzoek geweest is.Tot slot brengt de rekenkamercommissie een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.
In dit artikel wordt de eventuele secretariële ondersteuning van de rekenkamercommissie geregeld. Hiervoor wordt ook verwezen naar artikel 7 van de samenwerkingsovereenkomst.
Het wordt aan de commissie overgelaten om de omvang van deze ondersteuning te bepalen. In het derde lid van dit artikel wordt tot uitdrukking gebracht dat het niet wenselijk is dat de secretaris naast zijn functie van secretaris van de rekenkamercommissie een functie uitoefent die conflicterend zou kunnen zijn met zijn werkzaamheden voor de rekenkamercommissie. Op grond van dit artikel is het dan ook uitgesloten dat een ambtenaar, in dienst bij één van de deelnemende gemeenten, deze functie uitoefent. Op deze manier wordt een volledig onafhankelijke en transparante werkwijze van de commissie gewaarborgd.
In dit artikel is beschreven op welke wijze en binnen welke randvoorwaarden de Rekenkamercommissie zich ten aanzien van haar onderzoekswerkzaamheden kan laten bijstaan. De toelichting op artikel 12 is in belangrijke mate ook op dit artikel van toepassing.
De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.
Voorts is vastgelegd dat budgetten die in enig jaar niet volledig zijn benut, worden toegevoegd aan het budget voor het daarop volgende jaar.