Organisatie | Purmerend |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeentelijke Garantieregeling Eigen woningen |
Citeertitel | Gemeentelijke Garantieregeling Eigen woningen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Volkshuisvesting en bouwzaken |
geen
Regeling deelneming van het rijk in garanties van de gemeente voor eigen woningen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2001 | art. 3 lid 1 onder d, lid 3 onder A, sub a en b, onder B/C en D, sub a | 20-12-2001 gemeenteblad 2001, 47 | 01-102 |
In te trekken de door de raad in zijn vergadering van 2 november 1982, nr. 82-200 vastgestelde Gemeentelijke Garantieregeling Eigen Woningen.
Ten behoeve van het verkrijgen in eigendom van:
kan bij besluit van burgemeester en wethouders worden meegewerkt door het garanderen van rente en aflossingen van geldleningen.
Deze medewerking geschiedt met inachtneming van:
De bepalingen van de Woningwet en de Regeling deelneming van het Rijk in garanties van de gemeente voor eigen woningen, alsmede de voorwaarden genoemd in de bijlagen I en II behorende bij deze Regeling, of zoals deze voorschriften door of namens de minister en/of staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer nader zullen worden gewijzigd, alsmede de navolgende voorwaarden:
De garantie te verstrekken onder de voorwaarde dat het plan van betaling van rente en aflossing van de geldlening wordt opgemaakt overeenkomstig het bepaalde in bijlage I dan wel II behorende bij Regeling deelneming van het Rijk in garanties van de gemeente voor eigen woningen, met dien verstande dat de garantie voor de hoofdsom van de geldlening in ieder geval elk jaar afneemt met het bedrag van het aflossingsbestanddeel, begrepen in de aan geldnemer(s) uitbetaalde jaarlijkse bijdrage van het Rijk, berekend met inachtneming van het in de Beschikking geldelijke steun eigen woningen 1984 bedoelde rijksrekenrentepercentage. (Cessie rijksbijdrage verplicht).
2.Vrije-sector-eenmalige-bijdrage-woningen
De garantie te verstrekken onder de voorwaarde dat de eenmalige rijksbijdrage onmiddellijk na betaalbaarstelling door de minister en/of staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer extra op vorenbedoelde lening dient te worden afgelost. (Cessie rijksbijdrage verplicht). Deze verplichtingen gelden niet indien de geldnemer volstaat met een garantiesom die gelijk is aan of lager is dan de koopsom v.o.n. minus de geraamde eenmalige rijksbijdrage.
Voor alle nieuwbouwwoningen gelden voorts nog de twee navolgende voorwaarden:
Regeling deelneming van het Rijk in garanties van de gemeente voor eigen woningen, alsmede onder de voorwaarden genoemd in de bijlagen I en II behorende bij deze regeling of zoals deze voorschriften door of namens de minister en/of staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer nader zullen worden gewijzigd, alsmede de navolgende voorwaarden:
Verplicht gesteld dient te worden dat de geldgever in geval van openbare of gedwongen onderhandse verkoop afziet van het in rekening brengen van boeterente wegens vervroegde aflossing aan de gemeente.Burgemeester en wethouders zijn bevoegd - onder door het college te stellen voorwaarden - mee te werken aan omzettingen in lopende gemeentegaranties.
Besluiten van burgemeester en wethouders als bedoeld in artikel 2 worden genomen met inachtneming van de volgende normen:
Tot het vaste inkomen worden gerekend alle vaste inkomensbestanddelen, zoals bruto-loon of salaris, vakantietoeslag, gegarandeerde tantieme en/of gratificatie en/of zgn. "dertiende maand", inkomsten uit bedrijf of vermogen, alsmede vaste bijverdiensten.
Als vast inkomensbestanddeel wordt niet beschouwd:
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het inkomen van de partner te verhogen met 50% van het uitgesloten inkomen van de partner als door de aanvragers garantie wordt gevraagd voor een eerste hypothecaire geldlening, af te lossen op LINEAIRE basis. Indien burgemeester en wethouders van deze bevoegdheid gebruik hebben gemaakt zijn zij - in tegenstelling tot hun algemene bevoegdheid om mee te werken aan omzettingen van lopende garanties - pas ná afloop van de eerste 58 maanden van de looptijd bevoegd om aan oversluiting naar een andere aflossingswijze mee te werken.
Bij andere aflossingsvormen zijn burgemeester en wethouders slechts bevoegd voornoemde verhoging van het toetsinkomen met 50% van het uitgesloten partnerinkomen toe te passen, nadat de partner heeft aangetoond dat het partnerinkomen als vast blijvend inkomen dient te worden beschouwd.
Bij twijfel of een inkomensbestanddeel al dan niet tot het vaste bruto-loon of salaris moet worden gerekend, vragen burgemeester en wethouders hieromtrent een verklaring van de werkgever.
Onder hypotheeklasten worden verstaan de rente en aflossing van een lening ná aftrek van de contante waarde van de eventuele rijksbijdrage met een 30-jarige looptijd en aflossing op annuïteitenbasis (rentevaste periode minimaal vijf jaar). Genoemde hypotheeklasten worden ten volle vermeerderd met jaarlasten voortvloeiend uit secondaire financiële verplichtingen. Slechts secundaire fianciële verplichtingen ter zake van alimentatie worden voor vijftig ten honderd van de jaarlast in voornoemde berekening betrokken.
Koopsom vrij op naam vermeerderd met 1.815,12 euro wegens het renteverlies tijdens de bouw;
De koopsom (sec), mits gelijk aan of lager dan de getaxeerde vrije verkoopwaarde blijkende uit een te overleggen taxatierapport van een onafhankelijke taxateur inclusief de kosten van verbetering als bedoeld in de "Subsidieverordening stadsvernieuwing Purmerend" mits in overeenstemming met de door voornoemde taxateur getaxeerde vrijeverkoopwaarde n? verbetering (Cessie gemeentelijke bijdrage aan geldgever ten behoeve van extra aflossing verplicht te stellen door burgemeester en wethouders), vermeerderd met 1.815,12 euro wegens overdrachtskosten.
B.Om voor een gemeentelijke garantie in aanmerking te kunnen komen, mogen de sub 2 berekende lasten niet hoger zijn dan de hierna volgende percentages van het sub 1 berekende inkomen (ten tijde van de beslissing door burgemeester en wethouders over de desbetreffende aanvraag).
Voor renteniveau's tot 6,6% is de tabel 6,6% tot 7,1% van toepassing en voor renteniveau's van 9,1% en hoger is de tabel 8,6% tot 9,1% van toepassing.
Het werkelijke renteverlies tijdens de bouw, de door burgemeester en wethouders geaccepteerde kosten van een als meerwerk uit te voeren serre, bijkeuken, dakkapel of een dergelijke bouwkundige voorziening, zulks ter beoordeling van burgemeester en wethouders, alsmede de zgn. financieringskosten (hypotheekaktekosten, afsluitprovisie) onder aftrek van het forfaitaire bedrag van 1.815,12 euro.
De overdrachtskosten (overdrachtsbelasting, transportaktekosten) tot een maximum van 3.630,24 euro onder aftrek van het forfaitaire bedrag van 1.815,12 euro.
c.De hypotheeklasten die uit de onder C.a en C.b vermelde verhoging voortvloeien, mogen niet hoger zijn dan de helft van de marge tussen sub 3.B toegelaten lasten en de sub 2 berekende (hypotheek)lasten.
Wanneer leeftijd en/of aard van het bedrijf c.q. beroep en/of toekomstmogelijkheden van de aanvrager(s) dan wel bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven, kunnen burgemeester en wethouders in afwijking van de in artikel 3 gestelde normen, voorwaarden en bepalingen garantie verlenen.
De medewerking tot het verlenen van garantie wordt geweigerd indien het Rijk weigert in de garantie deel te nemen en/of de gevraagde gemeentegarantie naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet in een juiste verhouding staat tot de getaxeerde vrije-verkoopwaarde (bestaande bouw) en/of de koopsom v.o.n. (nieuwbouw) niet door burgemeester en wethouders is goedgekeurd (prijs/kwaliteitstoets).