Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delfzijl

Verordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelfzijl
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011
CiteertitelVerordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl 2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, art. 8, lid 1 onder d
  2. Wet werk en bijstand, art. 8, lid 2 onder b
  3. Wet werk en bijstand, art. 36
  4. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2014art. 5A en art. 5, lid 4

15-12-2011

Eemsbode, 21-12-2011

Geen
31-03-201101-01-2012nieuwe regeling

24-03-2011

Eemsbode, 30-03-2011

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011

De raad van de gemeente Delfzijl;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 februari 2011;

gelet op artikel 8, eerste lid, onder d, artikel 8 tweede lid onder b en artikel 36 van de Wet werk en bijstand en artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

 

Verordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011

Hoofdstuk I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Wet werk en bijstand;

  • b.

    WIJ:Wet investeren in jongeren;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;

  • d.

    netto bijstandsnorm: de op de gezinssituatie van toepassing zijnde bijstandsnorm zoals bedoeld in artikel 21 van de wet plus volledige gemeentelijke toeslag, exclusief eventuele heffingskortingen;

  • e.

    netto inkomensvoorziening op grond van de WIJ: de voor de jongere toepasselijke norm als bedoeld in artikel 26 tot en met artikel 29 van de WIJ, vermeerderd of verminderd met de toeslag of verlaging op grond van de artikelen 30 tot en met 35 van de WIJ;

  • f.

    langdurigheidstoeslag: toeslag zoals bedoeld in artikel 36 van de wet;

  • g.

    vermogen: vermogen als bedoeld in artikel 34 van de wet;

  • h.

    langdurig: gelijk aan de duur van de referteperiode;

  • i.

    referteperiode: 60 maanden voorafgaand aan de peildatum;

  • j.

    Peildatum: De datum waarop de aanvraag om langdurigheidstoeslag is ingediend.

HOOFDSTUK II VOORWAARDEN
Artikel 2 Doelgroep
  • 1.

    Tot de doelgroep van deze regeling behoren personen van 21 jaar of ouder doch jonger dan 65 jaar, die langdurig een laag inkomen en geen in aanmerking te nemen vermogen hebben en door gebrek aan arbeidsperspectief geen uitzicht hebben op inkomensverbetering, als bedoeld in artikel 36, eerste lid van de wet, én op de peildatum in de gemeente Delfzijl woonachtig zijn.

  • 2.

    Geen recht op de langdurigheidstoeslag hebben personen die op de peildatum of in de referteperiode een uitkering op grond van de Wet op de Studiefinanciering of de Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten hebben genoten.Geen recht op de langdurigheidstoeslag hebben personen die op de peildatum in een inrichting wonen. Bij een structureel verblijf wordt aangenomen dat er geen vervangingsuitgaven zullen zijn.

Artikel 3 Laag inkomen

Als laag inkomen in de zin van artikel 36 van de wet wordt aangemerkt, een ononderbroken netto inkomen dat gedurende de referteperiode gemiddeld niet meer bedraagt dan 100 % van de van toepassing zijnde netto bijstandsnorm dan wel de netto inkomensvoorziening op grond van de WIJ.

Artikel 4 Gebrek aan arbeidsmarktperspectief

Er is een gebrek aan arbeidsmarktperspectief als gedurende de referteperiode sprake is van een laag inkomen als bedoeld in artikel 3 en belanghebbende geen perspectief heeft diens inkomen door arbeidsinschakeling te vergroten, of geen perspectief heeft op progressie op de arbeidsmarkt. Jongeren met een Werk - Leeraanbod (op grond van de WIJ) gericht op uitstroom naar de arbeidsmarkt worden geacht arbeidsmarktperspectief te hebben.

Artikel 5A Wijziging betekenis begrippen

  • 1.

    Waar in deze verordening de begrippen ‘alleenstaande’, ‘alleenstaande ouder’ en ‘gezin’ worden gebruikt, hebben deze vanaf 1 januari 2012 dezelfde betekenis als in artikel 4 van de wet.

  • 2.

    Waar in deze verordening wordt gesproken over ‘gehuwde(n)’ of ‘gehuwdennorm’ hebben deze begrippen vanaf 1 januari 2012 dezelfde betekenis als ‘gezin’, bedoeld in artikel 4, respectievelijk ‘gezinsnorm’, bedoeld in artikel 21, eerste lid, van de wet.

Artikel 5 Hoogte Langdurigheidstoeslag
  • 1.

    De hoogte van de langdurigheidstoeslag is gelijk aan 38% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm voor een gezin, alleenstaande ouder en alleenstaande per maand, naar boven afgerond op hele tientallen.

  • 2.

    De hoogte van deze bijstandsnorm van de maand juli in het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend, is de basis voor deze berekening.

  • 3.

    De hoogte van de langdurigheidstoeslag wordt jaarlijks in januari bekendgemaakt en geldt het gehele kalenderjaar.

  • 4.

    Indien één van de gezinsleden op de peildatum is uitgesloten van het recht op langdurigheidstoeslag ingevolge de artikelen 11 of 13, eerste lid van de wet, waardoor slechts één van de gezinsleden recht op langdurigheidstoeslag heeft, komt dit gezinslid in aanmerking voor een langdurigheidstoeslag naar de hoogte die voor hem als alleenstaande of alleenstaande ouder zou gelden.

Artikel 6 Bestemming Langdurigheidtoeslag

De langdurigheidtoeslag is een aanvulling op een langdurig laag inkomen en dient te worden aangewend voor (het reserveren voor) hoge kosten zoals vervangingsuitgaven. De langdurigheidtoeslag wordt als reserveringscapaciteit beschouwd in het kader van bijzondere bijstand voor dergelijke uitgaven.

HOOFDSTUK III SLOTBEPALINGEN
Artikel 7 Uitvoering

Het college kan nadere regels vaststellen.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere omstandigheden afwijken van het bepaalde in deze verordening.

Artikel 9 Inwerkingtreding
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

  • 2.

    De verordening langdurigheidtoeslag Delfzijl 2009 wordt ingetrokken.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Langdurigheidtoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011.

Delfzijl, 24 maart 2011.

 

De raad voornoemd,

 

voorzitter.

(E.A. Groot)

 

griffier.

(O. Rijkens)