Organisatie | Delfzijl |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011 |
Citeertitel | Verordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl 2009.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2014 | art. 5A en art. 5, lid 4 | 15-12-2011 Eemsbode, 21-12-2011 | Geen | |
31-03-2011 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 24-03-2011 Eemsbode, 30-03-2011 | Geen |
De raad van de gemeente Delfzijl;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 februari 2011;
gelet op artikel 8, eerste lid, onder d, artikel 8 tweede lid onder b en artikel 36 van de Wet werk en bijstand en artikel 149 van de Gemeentewet;
Verordening Langdurigheidstoeslag Delfzijl, Appingedam en Loppersum 2011
Tot de doelgroep van deze regeling behoren personen van 21 jaar of ouder doch jonger dan 65 jaar, die langdurig een laag inkomen en geen in aanmerking te nemen vermogen hebben en door gebrek aan arbeidsperspectief geen uitzicht hebben op inkomensverbetering, als bedoeld in artikel 36, eerste lid van de wet, én op de peildatum in de gemeente Delfzijl woonachtig zijn.
Geen recht op de langdurigheidstoeslag hebben personen die op de peildatum of in de referteperiode een uitkering op grond van de Wet op de Studiefinanciering of de Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten hebben genoten.Geen recht op de langdurigheidstoeslag hebben personen die op de peildatum in een inrichting wonen. Bij een structureel verblijf wordt aangenomen dat er geen vervangingsuitgaven zullen zijn.
Als laag inkomen in de zin van artikel 36 van de wet wordt aangemerkt, een ononderbroken netto inkomen dat gedurende de referteperiode gemiddeld niet meer bedraagt dan 100 % van de van toepassing zijnde netto bijstandsnorm dan wel de netto inkomensvoorziening op grond van de WIJ.
Er is een gebrek aan arbeidsmarktperspectief als gedurende de referteperiode sprake is van een laag inkomen als bedoeld in artikel 3 en belanghebbende geen perspectief heeft diens inkomen door arbeidsinschakeling te vergroten, of geen perspectief heeft op progressie op de arbeidsmarkt. Jongeren met een Werk - Leeraanbod (op grond van de WIJ) gericht op uitstroom naar de arbeidsmarkt worden geacht arbeidsmarktperspectief te hebben.
Indien één van de gezinsleden op de peildatum is uitgesloten van het recht op langdurigheidstoeslag ingevolge de artikelen 11 of 13, eerste lid van de wet, waardoor slechts één van de gezinsleden recht op langdurigheidstoeslag heeft, komt dit gezinslid in aanmerking voor een langdurigheidstoeslag naar de hoogte die voor hem als alleenstaande of alleenstaande ouder zou gelden.
De langdurigheidtoeslag is een aanvulling op een langdurig laag inkomen en dient te worden aangewend voor (het reserveren voor) hoge kosten zoals vervangingsuitgaven. De langdurigheidtoeslag wordt als reserveringscapaciteit beschouwd in het kader van bijzondere bijstand voor dergelijke uitgaven.