Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

Evenementenbesluit gemeente Arnhem

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingEvenementenbesluit gemeente Arnhem
CiteertitelEvenementenbesluit
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene Plaatselijke verordening voor Arnhem, art. 5.7.1
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-05-2010nieuwe regeling

01-04-2010

Arnhemse Koerier, 26-05-2010

2010.0.032.405

Tekst van de regeling

Intitulé

Evenementenbesluit gemeente Arnhem

 

 

DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE ARNHEM;

Overwegende, dat het wenselijk is de overlast van evenementen voor omgeving en omwonenden te beperken;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 5.7.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor Arnhem en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,

B E S L U I T:

  • I.

    randvoorwaarden voor het organiseren van evenementen in de gemeente Arnhem vast te leggen in de nota ‘Regels voor evenementen in Arnhem', januari 2010

  • II.

    te bepalen, dat bij aanvragen voor een evenementenvergunning getoetst zal worden op de ‘Regels voor evenementen in Arnhem’

  • III.

    te bepalen, dat dit besluit in werking treedt op de eerste dag na die van de bekendmaking als bedoeld in artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

De burgemeester van Arnhem,

Pauline Krikke

 

 

 

 

Regels voor evenementen in de openbare ruimte in Arnhem januari 2010

 

1.         Inleiding

Met de nota ‘regels voor evenementen in de openbare ruimte in Arnhem’ legt de gemeente de randvoorwaarden vast, waaronder evenementen in Arnhem kunnen plaatsvinden. Arnhem verwelkomt aantrekkelijke en goed georganiseerde evenementen binnen de gemeentegrenzen. Om dit te stimuleren voert de gemeente een groot aantal maatregelen uit (“Evenementenbeleid Arnhem”, 2003). Tegelijkertijd wil de gemeente voorkomen dat een evenement onevenredige overlast veroorzaakt bij omwonenden of schade toebrengt aan de natuur of de openbare ruimte. Hiervoor zijn de regels voor evenementen opgesteld. Deze nota verscheen oorspronkelijk in 2004 en is na evaluaties aangepast in 2006, 2007 en 2009.  

 

 

2.         Afbakening: waarop zijn de regels van toepassing?

Wat is eigenlijk een evenement? De APV beschrijft een evenement als “het geheel van activiteiten dat plaatsvindt bij een voor het publiek toegankelijke gebeurtenis al dan niet met een openbaar dan wel besloten karakter”. De nota Evenementenbeleid Arnhem spreekt van een “één- of meerdaagse sportieve, culturele of feestelijke vermakelijke gebeurtenis in de stad die toegankelijk is voor een breed publiek en met een promotioneel, wervend karakter voor de stad.“

De regels voor evenementen zijn van toepassing op het organiseren van evenementen in de openbare ruimte. Ze zijn dus niet van toepassing op evenementen die binnen accommodaties gehouden worden (bijvoorbeeld Gelredome, Rijnhal). Hierop is de Wet milieubeheer van toepassing. Op markten is de Marktverordening van toepassing.

 

 

3.         Vergunningverlening en handhaving

De gemeente past de regels voor evenementen toe via het verlenen en handhaven van de evenementenvergunning. De organisator van een evenement is op grond van artikel 5.7.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening verplicht om een evenementenvergunning aan te vragen. Na de vergunningverlening zal de gemeentelijke stadsdeelmanager of parkbeheerder voorafgaand aan het evenement de vergunningvoorwaarden doorlopen met de organisator. Handhavers van de gemeente zien toe op een juiste uitvoering van de vergunningvoorschriften. Na afloop van het evenement beoordeelt de stadsdeelmanager of parkbeheerder samen met de organisator de toestand van het terrein. Beschadigingen zullen op kosten van de organisator worden hersteld. 

 

 

4.         Algemene regels en regels per locatie

Deze nota kent twee typen spelregels. In de eerste plaats de algemene regels, die gelden voor alle evenementen en op elke locatie. Hierin staan de randvoorwaarden op het gebied van geluid, openbare ruimte, afval en stadsreiniging, groen en ecologie, cultuurhistorie, verkeer, brandweer en veiligheid. Daarnaast stelt elke evenementenlocatie, Arnhem telt er 18, specifieke eisen aan wat er kan en niet kan. Deze eisen zijn per locatie uitgewerkt.

Bij elke locatie is aangegeven hoe vaak er een evenement mag worden georganiseerd. Door per locatie een maximaal aantal evenementen toe te staan, blijft de overlast voor omwonenden en de belasting van de omgeving beperkt. De gemeente hanteert vier typen evenementen:

  • Type 1

zeer grootschalig, meer dan 7.500 toeschouwers tegelijkertijd en/of met hoge bronvermogens van de geluidsinstallaties, resulterend in maximaal 80 dB(A) en 95 dB(C) op de aanwezen meetplekken. Bijvoorbeeld een zeer groot popconcert of dance-feest. Een dergelijk evenement heeft een groot fysiek ruimtebeslag, met name vanwege de grote publieksaantallen; er zijn maar weinig locaties waar voldoende ruimte is voor dit soort evenementen.

  • Type 2

grootschalig, tussen de 500 en 7.500 toeschouwers tegelijkertijd en/of met hoge bronvermogens van de geluidsinstallaties, resulterend in maximaal 80 dB(A) en 93 dB(C) op de aanwezen meetplekken. Een type 2 evenement kan prima in de stedelijke context plaatsvinden.

  • Type 3

kleinschalig (tot circa 500 toeschouwers) met lagere bronvermogens van de geluidsinstallaties. Het primaat bij een type 3-evenement ligt bij de beleving van een feestelijke en gezellige uitgaansomgeving. In eerste instantie dient de muziek als achtergrond voor bezoekers.

  • Type 4

zeer kleinschalig met akoestische muziek of slechts in beperkte mate mechanisch versterkte muziek. Hierbij kan gedacht worden aan kleinschalige klassieke concerten, kleine theaterproducties, straat- en buurtfeesten en dergelijke.

 

 

5.         Algemene regels

 

Algemene regels voor alle locaties

(geldt ook voor niet-locatiegebonden evenementen)

Algemeen

De belangrijkste regels en voorschriften voor evenementen staan in de APV van Arnhem, het Bouwbesluit, de Zondagswet en het Vuurwerkbesluit. Deze algemene regels gelden aanvullend op die regelgeving.De aanvraag en de daarbij behorende tekeningen maken onderdeel uit van de vergunning.De aanwijzingen of bevelen van de Politie Gelderland-Midden, de brandweer en de toezichthouders van de dienst Stadsbeheer, te geven in het belang van de openbare orde en veiligheid, moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd.Voor accommodaties is veelal de Wet milieubeheer van toepassing.De vergunninghouder of een door hem gemachtigd persoon moet voor omwonenden en toezichthouders direct bereikbaar aanwezig zijn tijdens het evenement (bijv. mobiele telefoon).Grootschalige evenementen (type 1) vinden, wanneer hierin een gelijkwaardige keuze te maken is, bij voorkeur niet plaats op zondag.Wanneer te verwachten is dat direct omwonenden overlast ondervinden van het evenement, dan is de organisator verplicht het evenement tijdig huis-aan-huis aan te kondigen, i.a.a. de afdeling handhaving.

Afval/stadsreiniging

 

 

De vergunninghouder zorgt voor voldoende afvalbakken en voor lediging tijdens of direct na het evenement. In de vergunning wordt de vereiste opslagcapaciteit van de afvalbakken vastgelegd (gemiddeld 1 liter afval per bezoeker, per dag). De huur en lediging van deze containers komt voor rekening van de vergunninghouder.Bij evenementen die in het voetgangersgebied plaatsvinden, is de organisatie verplicht om de volgende dag om 12.00 uur het gebied schoon te hebben opgeleverd.  Voor type 1 en type 2 evenementen waarbij drankverkoop onderdeel is van het evenement, is het werken met een retoursysteem voor drinkbekers verplicht. Het retoursysteem moet als resultaat hebben dat drinkbekers ofwel worden hergebruikt, ofwel worden afgevoerd als aparte afvalstroom voor recycling. Voor overige evenementen verdient het gebruik van retour- of statiegeldverpak­kingen de voorkeur (geen glas); in bepaalde gevallen kan hiervan worden afgeweken. Bij een evenement moet minimaal één toilet per 750 bezoekers aanwezig zijn.De vergunninghouder zorgt voor een juiste afvoer van het vrijkomende afvalwater afkomstig van toiletten, feesttent, kramen enz.

Geluid

 

 

De omwonenden mogen geen onnodige hinder ondervinden van het ten gehore brengen van de muziek. In verband hiermee moeten geluidsboxen zodanig worden geplaatst dat deze niet of – indien dit niet mogelijk is – zo min mogelijk staan gericht op de omliggende woningen.Voor type 1 evenementen geldt een maximaal toegestaan geluidsvolume op de aangegeven meetpunten of –lijnen van 80 dB(A) en 95 dB(C), en 80 dB(A) en 93 dB(C) voor type 2 evenementen. De meetpunten en –lijnen zijn per meetlokatie in rood op de kaart aangegeven. Aggregaten en compressoren moeten voorzien zijn van een geluidsabsorberende omkasting, geluidgedempte uitlaatopeningen en/of geluiddempers op uitlaten.Uitlaten van aggregaten en compressoren moeten, eventueel door het dak van wagens waarin ze zijn opgesteld of waar ze deel van uitmaken, naar boven zijn gericht.Aggregaten en compressoren moeten zo ver mogelijk van woningen of andere geluidgevoelige bestemming worden opgesteld.Over type, uitvoering en plaatsing van aggregaten en compressoren moet overeenstemming zijn met de dienst Stadsbeheer.

Cultuurhistorie/

Erfgoed

Monumenten mogen niet worden gebruikt om apparaten, schijnwerpers, kunstwerken, kabels en leidingen aan te bevestigen. Indien er geen alternatieven voorhanden zijn, dan zijn ingrepen aan monumenten altijd vergunningplichtig op grond van de Monumentenwet. De ingrepen moeten altijd herstelbaar zijn.

Openbare ruimte

 

 

 

Schade aan gemeentelijke eigendommen moet voorkomen worden. Maatregelen ter voorkoming van schade moeten in overleg vooraf getroffen te worden. Kosten voor herstel van schade komen voor rekening van de vergunninghouder. Voorafgaand aan het evenement maakt de parkbeheerder of stadsdeelmanager een schouwrapport (eventueel met foto’s). Na afloop wordt nog een keer geschouwd om de schade aan gemeentelijk eigendom als gevolg van het evenement in beeld te brengen.

Verkeer

 

In overleg met de gemeente moeten parkeermaatregelen getroffen worden voor de bezoekers van het evenement.

Brandweer

(HVDGM)

Er moet een doorgang van ten minste 3.50 meter breed en 4.20 meter hoog worden vrijgehouden voor de doorgang van  hulpdiensten. Indien er wegen afgesloten worden kan er in verband met de doorgang voor hulpdiensten een bewaking bij de afzetting geëist worden.De brandkranen moeten vrij blijven voor blusvoertuigen en wel zodanig dat hiervan onbelemmerd gebruik kan worden gemaakt.De (nood)uitgangen en vluchtroutes van aangrenzende gebouwen mogen niet worden geblokkeerd.Op plaatsen waar gekookt, gebakken of gebraden wordt moet een goedgekeurde brandblusser aanwezig zijn met een inhoud van minimaal 6 kg poeder geschikt voor de brandklassen A, B, C en E. Bij de opbouw, aankleding en versiering van podia, kramen en andere bouwsels mag geen gebruik worden gemaakt van gemakkelijk ontvlambare materialen.Wanneer er zich tijdens een evenement 50 personen of meer in een afgesloten ruimte, omgeving of inrichting bevinden dient men te beschikken over een gebruiksvergunning.Feesttenten en podia moeten zodanig geplaatst worden dat brandoverslag naar de belendende bebouwing wordt voorkomen.

Overige

 

Bij evenementen van type 1 en 2 dient de vergunninghouder de bewoners in  de omgeving (bij geluidhinder minimaal de bewoners van de 1e lijnsbebouwing), minimaal 2 weken voorafgaand aan het evenement te informeren over mogelijke overlast. Als de definitieve vergunning na die termijn wordt verleend moet deze informatie daags na de vergunningverlening plaatsvinden.

 

Algemene regels voor Natuurterreinen, bossen en parken

 

Aard van evenement

 

Activiteiten moeten passen bij de aard en de omgeving van het terrein.Activiteiten zijn toegestaan alleen na zonsopgang.Activiteiten zijn toegestaan alleen voor zonsondergang, tenzij per specifieke locatie anders is bepaald.

Aantal

 

Maximaal éénmaal per jaar een ruitertocht (ride and run), waarbij uitsluitend de vastgestelde ruiterpaden gebruikt mogen worden. Maximaal 5 georganiseerde ATB-tochten per jaar, waarbij uitsluitend debestaande paden of ATB-routes gebruikt mogen worden. Nieuwe tochten uitsluitend buiten de parken; routes bepalen in overleg met afdeling Bossen & parken. Maximaal 4 hondenevenementen per jaar; 2 in park Presikhaaf, 2 in Immerloopark, buiten het broedseizoen voor watervogels

Groen en Ecologie

 

Bij de vergunningverlening wordt rekening gehouden met de Flora en faunawet en de Natuurkalender van de gemeente Arnhem.De parkbeheerder adviseert bij risico’s voor beschadiging en overbelasting van locaties. Met het oog hierop brengt hij advies uit bij de vergunningverlening en het vaststellen van randvoorwaarden.De paden moeten vrijgehouden worden van obstakels.

Het park/bos is een opengesteld terrein. Recreanten moe­ten tij­dens het

evenement zo min mogelijk hinder ondervinden van het evenement. Tijdens het evenement moet gebruik worden gemaakt van de aanwezige paden. Alle materialen die voor en tijdens het evenement gebruikt worden moeten na afloop nog op dezelfde dag worden verwijderd.Het is niet toegestaan met (motor)voertuigen (voor zover daar geen vergunning voor is) in het terrein te rijden.

Cultuurhistorie/

Erfgoed

Op basis van de Monumentenwet, kunnen aanvullende eisen gesteld worden aan de organisatie van een evenement in de Arnhemse parken en op landgoederen die beschermd zijn en als rijksmonument of gemeentelijk monument zijn aangewezen.

Openbare ruimte

Onderhoud

 

 

Bij evenementen die op het gras georganiseerd worden moeten rijplaten gebruikt worden bij het opbouwen, afbreken en bevoorraden van het evenemententerrein. Wanneer naar het oordeel van de beheerder  de ondergrond, het gras of het gazon te nat is kan het evenement worden afgelast of kunnen aanvullende voorzieningen verlangd worden om het evenement door te kunnen laten gaan. Kosten voor het treffen van dergelijke voorzieningen komen voor rekening van de organisator.

Verkeer

 

Bij een evenement in de parken kan de gemeente de organisator vragen vooraf een parkeerplan aan te leveren.Bij de aankondiging van het evenement promoot de organisator het gebruik van openbaar vervoer en het gebruik van parkeergarages, voorzover dit van toepassing is.

 

 

Regels voor Kermissen

 

Algemeen

De organisator moet  voor aanvang van de kermis een deelnemerslijst overleggen alsmede een plattegrond van de kermis waarop staat vermeld welke attracties op welke locatie worden geplaatst.Voor kermissen is zijn in ieder geval de locaties Markt en De Brink in Elden beschikbaar. Kermis op de Markt is toegestaan maximaal drie periodes van negen dagen per jaar, tenzij de week tussen Hemelvaart en Pinksteren valt, dan is twaalf dagen toegestaan.

 

Geluid

 

 

Het geluidsniveau van elektronisch versterkte muziek mag maximaal 90 dB(A) bedragen gemeten op 1 meter voor de luidsprekers.Het geluidsniveau van elektronisch versterkt spreekgeluid mag maximaal  95 dB(A) bedragen gemeten op 1 meter voor de luidsprekers.De op het kermisterrein ten gehore te brengen elektronisch versterkte muziek  moet vanuit een centraal punt geregeld worden.Luidsprekers moeten zo worden opgesteld dat de geluidsuitstraling naar het centrum van het kermisterrein is gericht.Aggregaten en compressoren moeten voorzien zijn van een geluidsabsorberende omkasting, geluidgedempte uitlaatopeningen en geluiddempers op uitlaten.Uitlaten van aggregaten en compressoren moeten, eventueel door het dak van wagens waarin ze zijn opgesteld of waar ze deel van uitmaken, naar boven zijn gericht.Aggregaten en compressoren moeten zo ver mogelijk van woningen of andere geluidgevoelige bestemming worden opgesteld.Over type, uitvoering en plaatsing van aggregaten en compressoren moet overeenstemming zijn met de dienst Stadsbeheer.

 

Afval en

stadsreiniging

 

 

 

Het kermisterrein en de directe omgeving moet dagelijks worden schoongehou­den, terwijl na afloop het terrein en de directe omgeving zo spoedig mo­gelijk moet worden opgeleverd, in dezelfde staat als waarin deze op het tijdstip van de ingebruikname verkeerden.

 

Ten aanzien van een aantal specifieke locaties is bijzondere regels opgesteld. Deze kunnen worden ingezien bij het Loket bouwen en wonen van de gemeente Arnhem. Het betreft de locaties;

Locatie Kerkplein

Locatie Markt

Locatie Korenmarkt

Locatie Jansplaats

Locatie Jansplein

Locatie Rijnkade (onder- en bovenkade)

Locatie Park Sonsbeek, Ronde Weide

Locatie Park Sonsbeek, De Grote Vijver

Locatie Park Sonsbeek, de Witte Villa

Locatie Park Sonsbeek, terrein tussen bezoekerscentrum Sonsbeek en Watermuseum

Loctatie Park Sonsbeek, terrein plateau Steile Tuin

Locatie Park Sonsbeek, beekdal, route gebonden evenementen

Locatie Zypendaal (gazon naast kasteel)

Locatie Musis Sacrum

Locatie Rijnhalgebied

Locatie Park Presikhaaf

Locatie Stadsblokken