Organisatie | Noord-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Financiële beleids- en beheersverordening provincie Noord-Brabant 2005 |
Citeertitel | Financiële beleids- en beheersverordening provincie Noord-Brabant |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | financieel beheer, financieel kader |
Deze verordening is vastgesteld bij besluit van 4 maart 2005 en vervolgens voor de eerste maal gewijzigd bij besluit van 9 december 2005.
In de Derde wijzigingsverordening is als datum van inwerkingtreding van de wijziging opgenomen 1 oktober 2012. Deze is echter pas gepubliceerd in het Provinciaal Blad van 11 oktober 2012. Gelet op artikel 139 van de Provinciewet is daarom uitgegaan van datum van inwerking treden op de achtste dag na die van bekendmaking (19 oktober 2012), maar met terugwerkende kracht tot en met 1 oktober 2012.
Bij besluit van 3 oktober 2014 tot vaststelling van de Financiële verordening Noord-Brabant is besloten tot intrekking van deze verordening, met dien verstande dat artikel 20 van deze verordening nog van kracht blijft tot een nader door Gedeputeerde Staten te bepalen tijdstip (artikel 17).
Beleidsregel integraal M&O-beleid
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-10-2014 | 07-10-2014 | Intrekking | 03-10-2014 | Statenvoorstel 35/14 | |
19-10-2012 | 01-10-2012 | 07-10-2014 | art. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 17, 19. | 21-09-2012 Provinciaal Blad, 2012, 259 | Statenvoorstel 46/12 |
10-10-2007 | 19-10-2012 | art. 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 13, 16, 17, 21, 23 | 05-10-2007 Provinciaal Blad, 2007, 165 | Statenvoorstel 47/07 |
Provinciale Staten van Noord-Brabant,
gelet op artikel 216 van de Provinciewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;
De verordening betreffende de uitgangspunten van het financiële beleid, alsmede het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de provincie Noord-Brabant.
In deze verordening wordt verstaan onder:
investering: ook wel activum; een middel waarover de provincie meerjarig beschikt - waaruit naar verwachting voordelen zullen vloeien op het productievlak, in de vorm van geldmiddelen en/of dat verhandelbaar is of dat de potentie heeft bij te dragen aan toekomstig maatschappelijk nut, binnen de doelstellingen van de provincie.
Hoofdstuk I Begroting en verantwoording (P&C cyclus)
Gedeputeerde Staten dragen zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde goederen en diensten (output), zoals opgenomen in de productenraming, en de maatschappelijke effecten (outcome), zodat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door Provinciale Staten, kunnen worden getoetst.
Artikel 4 Kaders begroting / Integrale afweging
Gedeputeerde Staten bereiden voor het integraal afweegdebat een nota voor rekening houdend met de richtinggevende uitspraken van Provinciale Staten. In deze nota worden verschillende onderwerpen in termen van doelstellingen en financiële consequenties nader uitgewerkt. Tevens biedt de nota een financieel perspectief op het budgettaire meerjarenkader van tenminste de drie volgende begrotingsjaren en een uiteenzetting van de risicopositie.
Gedeputeerde Staten informeren in ieder geval vooraf Provinciale Staten en nemen pas een besluit, nadat Provinciale Staten in de gelegenheid zijn gesteld haar wensen en bedenkingen ter kennis van Gedeputeerde Staten te brengen voorzover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake investeringen, nieuwe meerjarige verplichtingen en het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties.
Artikel 5 Uitvoering begroting
Gedeputeerde Staten leggen voorstellen tot verschuivingen (budgettair neutraal) tussen productgroepen, zijnde beleidsmatige herbestemmingen, voor aan Provinciale Staten. Voor zover deze voorstellen niet al tussentijds zijn voorgelegd aan de functionele commissie, worden deze meegenomen bij de integrale afweging en in de corresponderende begrotingswijziging (ter vaststelling door Provinciale Staten).
HOOFDSTUK II: Financiële positie
Artikel 10 Reserves en voorzieningen
2. Gedeputeerde Staten bieden jaarlijks een overzicht van de bijgestelde reserves en voorzieningen aan ter behandeling en vaststelling door Provinciale Staten. Jaarlijks worden de aanwezige reserves en voorzieningen doorgelicht. De resultaten van deze doorlichting worden in de eerst volgende budgettaire nota verwerkt, waarbij ingegaan wordt op: de vrijval van reserves en voorzieningen, de toerekening en verwerking van rente over de algemene reserves en bestemmingsreserves en eventuele wijzigingen in de onder het eerste lid genoemde kenmerken een en ander in relatie tot de paragraaf weerstandsvermogen bedoeld in artikel 15.
Artikel 11 Activering, waardering & afschrijving vaste activa
Activa worden gewaardeerd op basis van verkrijgings- of vervaardigingsprijs zoals bedoeld in art. 63 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten uitgezonderd de nazorgfondsen zoals bedoeld in art.15.47 van de Wet milieubeheer waarvan waardering tegen actuele waarde kan geschieden.
Voor de hierna omschreven diensten, door of vanwege het provinciebestuur verstrekt, waaronder mede verstaan het in behandeling nemen van aanvragen daartoe, worden leges geheven overeenkomstig de bepalingen van de legesverordening en volgens de daarbij vermelde tarieven. Met leges wordt bedoeld de rechten als beschreven in artikel 223 van de Provinciewet.
Leges worden geheven inzake een beschikking van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten of de Commissaris van de Koningin op een aanvraag om een vergunning, ontheffing, toestemming, vrijstelling of ander beschikking, alsmede voor andere op aanvraag verstrekte diensten zoals drukwerken en dergelijke.
De tarieven worden zodanig vastgesteld dat de geraamde baten van de leges kostendekkend zijn indien dit enigszins ‘redelijk en mogelijk’ is. Voor het bepalen van de kosten worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken die rechtstreeks samenhangen met de door de provincie verleende diensten. Dit kunnen zowel apparaatskosten zijn (overhead) als programmatische lasten.
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan ten behoeve van het financiële beheer over de middelen van de provincie worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingen Gedeputeerde Staten zekerheden. Gedeputeerde Staten motiveren in hun besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties. Indien het niet mogelijk is om zekerheden te vragen kunnen Gedeputeerde Staten hiervan afwijken door dit gemotiveerd aan te geven.
Hoofdstuk III Paragrafen als onderdeel van de begroting respectievelijk jaarstukken
In de financiële nota’s zal periodiek uiteengezet worden hoe de opbrengstenontwikkeling uit de motorrijtuigenbelasting zich ontwikkelt door inzicht te geven in de stand van het wagenpark, het geldende opcententarief en het door het Rijk maximaal vastgestelde opcentenniveau. Wijzigingen in het tarief van de provinciale opcenten vinden in beginsel plaats in het najaar.
Hierbij wordt speciale aandacht gegeven aan: juridische en procesrisico’s, risico’s voortvloeiend uit rijksbeleid en wetgeving, risico’s voortvloeiend uit samenwerking met derden, financiële garantstellingen en risico’s met betrekking tot interne bedrijfsvoering en organisatie.
Artikel 16 Onderhoud kapitaalgoederen
De nota onderhoud en exploitatie van het provinciale wegennet geeft het provinciaal beleid met betrekking tot het onderhoud en de exploitatie van het provinciale wegennet en het onderhoudsniveau van de verschillende wegelementen aan zoals wegverhardingen, kunstwerken, verkeersregelinstallaties, groenvoorzieningen, openbare verlichting en overige wegelementen alsmede de normkostensystematiek, het meerjarig budgettair beslag en een overzicht van de beschikbare (meerjarige) financiële middelen. Gedeputeerde Staten bieden noodzakelijke wijzigingen in de nota ter behandeling en vaststelling door Provinciale Staten aan.
Bij de begroting en de jaarstukken doen Gedeputeerde Staten in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de aanwezige kapitaalgoederen. Hierbij wordt ingegaan op: het beleidskader, de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan het provinciale wegennet (en samenhangende elementen).
Bij de begroting en de jaarstukken doen Gedeputeerde Staten in de paragraaf treasury verslag van: de kasgeldlimiet; de renterisico norm; de omvang en samenstelling van het vreemd vermogen; de omvang en samenstelling van de uitzettingen; de huidige liquiditeitspositie; de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende drie jaar; de rentevisie; de rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.
Gedeputeerde Staten besluiten slechts tot deelname aan nieuwe partijen dan wel tot wijzigingen van belangen in bestaande verbonden partijen indien daarmee in het bijzonder de behartiging van een openbaar belang wordt gediend. Het besluit wordt niet eerder genomen dan nadat Provinciale Staten een ontwerp-besluit is toegezonden en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van Gedeputeerde Staten te brengen.
Gedeputeerde Staten geven tenminste eenmaal per jaar inzicht in de verbonden partijen waarmee de provincie een bestuurlijke en financiële band heeft. Hierbij wordt voor iedere verbonden partij weergegeven welk belang de provincie in de verbonden partij heeft (% aandelenbezit voor zover van toepassing dan wel op welke andere wijze de provincie verbonden is).
Gedeputeerde Staten stellen de werkwijze voor de grondportefeuille vast. Hierin worden eisen opgenomen waaraan een voorstel tot een beroep op de grondportefeuille moet voldoen alsmede criteria waarop de voorstellen worden beoordeeld. Vaststelling en wijziging van deze eisen vinden plaats nadat hierover de meest aangewezen commissie uit Provinciale Staten in de gelegenheid is gesteld om hierover te adviseren.
In de paragraaf grondbeleid in de begroting en jaarverslag wordt ingegaan op: de visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen van de programma’s die zijn opgenomen in de begroting, een aanduiding van de wijze waarop de provincie het grondbeleid uitvoert, een actuele prognose van de te verwachten resultaten van de totale grondexploitatie, een onderbouwing van de geraamde winstneming en de beleidsuitgangspunten betreffende de reserve voor grondzaken in relatie tot de risico’s van de grondzaken.
HOOFDSTUK IV Financiële organisatie en administratie
Artikel 23 Financiële organisatie
Gedeputeerde Staten dragen de zorg voor en leggen (in een besluit) vast:
Artikel 24 Aanbesteding en inkoop
Gedeputeerde Staten stellen nadere regels voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen onder meer dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.
Artikel 25 Subsidieverstrekking en steunverlening
Gedeputeerde Staten stellen nadere regels voor de toekenning van steunverlening aan ondernemingen en subsidies. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie en de subsidieverordening van de provincie Noord-Brabant.