Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Etten-Leur

Wegsleepverordening voor de gemeente Etten-Leur 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEtten-Leur
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWegsleepverordening voor de gemeente Etten-Leur 2011
CiteertitelWegsleepverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpVerkeer- en vervoersbeleid
Externe bijlagenWegsleepverordening 2011: Kostenopbouw tarieven overbrengen en bewaren voertuigen Wegsleepverordening 2011: Tarieventabel

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet, art. 149
  3. Wegenverkeerswet, art. 173, lid 2
  4. Besluit wegslepen van voertuigen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Uitvoeringsbesluit artikel 3, lid 2

Uitvoeringsbesluit artikel 4, lid 3

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-07-201101-01-2011Nieuwe regeling

07-12-2010

Etten-Leurse Bode, 15-12-2010

SB

Tekst van de regeling

Intitulé

Wegsleepverordening voor de gemeente Etten-Leur 2011

 

De raad van de gemeente Etten-Leur,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 2 november 2010;

gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 173, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;

overwegende dat het wenselijk is om in voorkomende gevallen op de weg staande voertuigen te kunnen verwijderen, over te brengen en in bewaring te stellen;

b e s l u i t

vast te stellen de:

Wegsleepverordening voor de gemeente Etten-Leur 2011

(Wegsleepverordening 2011)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    RVV 1990: het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • b.

    wet: de Wegenverkeerswet 1994;

  • c.

    besluit: het Besluit wegslepen van voertuigen;

  • d.

    voertuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, onder al RVV 1990;

  • e.

    motorrijtuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1 eerste lid, onder c. van de wet;

  • f.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • g.

    GVW: Gross Vehicle Weight;

  • h.

    loze rit: een rit waarbij wordt geconstateerd dat bij het ter plaatse komen danwel voordat met de verwijderingswerkzaamheden gestart wordt het voertuig is, danwel op dat moment wordt verwijderd;

  • i.

    berger: degene die belast is met verwijdering van het voertuig;

  • j.

    etmaal: een periode van 24 uur, welke begint op het moment van in bewaring nemen van een voertuig.

Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen wordenverwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten

  • 1.

    Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170 eerste lid, onder c. van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.

  • 2.

    Ten behoeve van fietsen, bromfietsen en andersoortige voertuigen worden als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170 eerste lid, onder c. van de wet de hierna genoemde wegen en weggedeelten aangewezen, voor zover die behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten: a. omgeving centrumgebied; b. omgeving NS-station.

Artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden

  • 1.

    Als plaatsen van bewaring van voertuigen worden aangewezen: a. ten behoeve van motorrijtuigen en andere voertuigen, met uitzondering van de onder b. genoemde: de terreinen van Berging en Transport Henk van Geloven BV, gelegen aan de Daalderweg 1 te 4879 AX Etten-Leur; b. ten behoeve van fietsen, bromfietsen en andersoortige voertuigen: het terrein van de gemeente Etten-Leur, gelegen aan de Hermelijnweg 1 te 4877 AE Etten-Leur.

  • 2.

    De openingstijden van de in het eerste lid bedoelde bewaarplaatsen worden door het college vastgesteld.

Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen

  • 1.

    De kosten van het overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats alsmede de kosten voor het bewaren van een voertuig zijn vermeld in de bij deze verordening behorende en daarvan deel uitmakende tarieventabel.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde tarieven gelden ook voor zon- en feestdagen. De bedragen zijn inclusief BTW.

  • 3.

    De wijze van innen van de in het eerste lid bedoelde tarieven wordt door het college vastgesteld.

Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat

Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in de artikelen 130 vierde lid, 164 zevende lid en 174 eerste lid van de wet, zijn de artikelen 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Wegsleepverordening gemeente Etten-Leur 2005” van 29 maart 2005 wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van de “Wegsleepverordening voor de gemeente Etten-Leur 2011”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Wegsleepverordening 2011”.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

drs. W.C.M. Voeten. mw. H. van Rijnbach-de Groot.

Bijlage Kostenopbouw tarieven overbrengen en bewaren voertuigen

Wegsleepverordening 2011: Kostenopbouw tarieven overbrengen en bewaren voertuigen

Toelichting Op de Wegsleepverordening 2011

Algemene toelichting

 

De behoefte aan een overzichtelijke en goed toegankelijke openbare ruimte, ook in het centrumgebied en de omgeving van het NS-station, maken een goede wegsleepregeling noodzakelijk.

 

De wettelijke basis voor het wegslepen van voertuigen wordt gegeven in de artikelen 170 tot en met 174 van de Wegenverkeerswet 1994. De bevoegdheid tot het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig moet worden gezien als een bijzondere vorm van een last onder bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet. Het betreft een bevoegdheid van burgemeester en wethouders.

In afdeling 5.3.1 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna te noemen Awb) zijn algemene regels gesteld over de toepassing van de last onder bestuursdwang. Deze regels zijn voor een groot deel ook van toepassing op het wegslepen van voertuigen. Ook de rechtsbescherming is geregeld in de Awb: tegen besluiten tot wegslepen van voertuigen staat op grond van de Awb bezwaar en vervolgens beroep open.

Het Besluit wegslepen van voertuigen somt de gevallen op waarin mag worden gesleept en voegt nadere administratieve regels toe met betrekking tot registratie van verwijderde voertuigen en het berekenen van de kosten. De gemeenteraad bepaalt in een verordening waar verwijderde voertuigen worden bewaard, welke kosten waarvoor berekend worden en op welke wegen of in welke gebieden de wegsleepregeling van kracht is. De verdere uitwerking hiervan geschiedt door het college van burgemeester en wethouders.

 

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1: Begripsomschrijving

 

In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening of in de tot de verordening behorende bijlagen (tarieventabel en kostenopbouw tarieven) terugkomt. De omschrijving van deze begrippen spreekt voor zich. Veelal wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.

 

Ad d. Voertuig

Het begrip “voertuig”, zoals hier bedoeld is, en omschreven is in artikel 1, onder al van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), is ruim. Hieronder vallen niet alleen motorvoertuigen, maar ook fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, trams en wagens. Al deze voertuigen vallen derhalve onder de werking van deze wegsleepverordening.

 

Ad e. Motorrijtuig

Motorrijtuigen worden in de Wegenverkeerswet 1994 omschreven als “alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen, uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig danwel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders” (i.c. trolleybussen). Het begrip “motorrijtuig” is apart omschreven, omdat artikel 5 van de wegsleepverordening alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen.

 

Ad g. GVW

Deze Engelse afkorting is de gangbare aanduiding. Het betreft de massa van het ledig voertuig, vermeerderd met het maximaal toegelaten laadvermogen.

 

Ad h. Loze rit

Wanneer sprake is van een loze rit wordt enkel het basistarief/voorrijtarief, genoemd in de Tarieventabel in rekening gebracht. (Zie ook de toelichting op artikel 4).

 

Ad j. Etmaal

Een etmaal, zoal hier bedoeld, begint op het moment van in bewaring nemen van een voertuig en eindigt 24 uur later.

 

 

Artikel 2: Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten

 

Zoals hiervoor in het algemene deel van de toelichting is gememoreerd, is de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet zelf geregeld. Voor het wegslepen van voertuigen “in het belang van de veiligheid op de weg” of “de vrijheid van het verkeer” hoeven geen wegen en weggedeelten te worden aangewezen (artikel 170, lid 1 WVW 1994). Van deze bevoegdheid kan op alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente gebruik worden gemaakt.

 

In het onderhavige artikel worden de wegen en weggedeelten aangewezen waar voertuigen kunnen worden verwijderd “in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten” (artikel 170 lid 1 onder c., juncto artikel 173 lid 1 onder a.).

Onderscheid is gemaakt in het aanwijzen van gebieden, betrekking hebben op een beperkte categorie voortuigen, namelijk fietsen, bromfietsen en andersoortige, in de zin van “andere dergelijke kleine” voertuigen en het aanwijzen van gebieden voor de andere voertuigen als bedoeld in artikel 1 onder al RVV 1990.

Voor fietsen, bromfietsen en andersoortige voertuigen zijn in de verordening het centrumgebied en de omgeving van het NS-station aangewezen. Bij deze toelichting is een kaart gevoegd waarop deze gebieden concreet zijn aangegeven.

Voor de categorie andere voertuigen is de ruimste variant opgenomen en zijn alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen. De beperking daarbinnen is gelegen in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen. Hierin wordt aangegeven voor welke soorten wegen en weggedeelten de aanwijzing kan gelden.

Concreet gaat het dan om:

-Parkeerverbod (bord E1);

-Parkeerverbod (onderbroken gele streep);

-Verbod stil te staan (bord E2);

-Verbod stil te staan (doorgetrokken gele streep);

-Parkeergelegenheid (bord E4 – andere dan aangegeven voertuigcategorie);

-Parkeergelegenheid (bord E4 – andere dan aangegeven groep voertuigen);

-Parkeergelegenheid (bord E4 – andere dan aangegeven wijze van ---parkeren);

-Parkeergelegenheid (bord E4 – op andere dan aangegeven dagen of uren);

-Taxistandplaats, tevens parkeerverbod voor andere voertuigen (bord E5);

-Gehandicaptenparkeerplaats (bord E6);

-Parkeergelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen, tevens parkeerverbod voor andere voertuigen (bord E7);

-Parkeergelegenheid voor categorie of groep voertuigen zoals op het bord aangegeven, tevens parkeerverbod voor andere voertuigcategorieën (bord E8);

-Parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders (bord E9);

-Voetpad/voetgangersgebied (bord G7);

-Voetgangersgebied (bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee).

Kortom, een voertuig kan in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten slechts worden weggesleept wanneer deze wegen en weggedeelten en behoren tot de soorten van wegen en weggedeelten, zoals bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen èn zijn aangewezen in de wegsleepverordening.

 

Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat een parkeerovertreding, zoals in deze bepaling bedoeld is, op zich niet zonder meer voldoende is om over te gaan tot het wegslepen en in bewaring stellen van een voertuig. Er dient sprake te zijn van een zogenaamde “wegsleepwaardige situatie”, die het toepassen van de spoedshalve uitvoering van de last tot bestuursdwang noodzakelijk maakt. Dat wil zeggen dat per geval moet worden beoordeeld of de specifieke overtreding het wegslepen en in bewaring stellen van het desbetreffende voertuig ook rechtvaardigt. Indien bij voorbeeld een voertuig midden in de nacht op een laad- en loshaven wordt geparkeerd, terwijl alle winkels en bedrijven dicht zijn, zal het normaal gesproken geen sprake zijn van een wegsleepwaardige situatie en zal niet weggesleept mogen worden. Het voertuig zal doorgaans pas mogen worden weggesleept wanneer de winkels en bedrijven weer open gaan of enige tijd daarvoor.

 

 

Artikel 3: Plaats bewaring voertuigen en openingstijden.

 

De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. In dit artikel worden de locaties aangewezen waar de weggesleepte c.q. verwijderde voertuigen in bewaring worden genomen. Ook hier is een onderscheid gemaakt in locaties voor de beperkte categorie (fietsen, bromfietsen en dergelijke) en voor de overige (motor)voertuigen. In de keuze zijn meegewogen de bereikbaarheid, de beschikbare bewaarcapaciteit, logistieke aspecten en middelen. In een afzonderlijk uitvoeringsbesluit worden de openingstijden van de bewaarplaatsen vastgesteld.

 

 

Artikel 4: Kosten overbrengen en bewaren voertuigen.

 

Volgens artikel 5:25, zesde lid Awb dient het bestuursorgaan de hoogte van de verschuldigde kosten vast te stellen. In de artikelen 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten die verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke. Deze kosten zijn vertaald naar algemeen geldende tarieven. Dit voorkomt dat bij elke wegsleepactie opnieuw een kostenberekening moet worden gemaakt. Artikel 14 van het Besluit wegslepen van voertuigen geeft aan dat de tarieven kunnen worden opgenomen in de gemeentelijke verordening (i.c. de Wegsleepverordening gemeente Etten-Leur).

 

Er is voor gekozen om de tarieven op te nemen in een afzonderlijke tarieventabel. Voordeel hiervan is dat bij wijziging van de tarieven niet de gehele tekst van de verordening hoeft te worden aangepast. In deze tarieventabel hoeven de kostencomponenten niet allemaal inzichtelijk te worden gemaakt. Volstaan kan worden met een uitsplitsing van de kosten die verbonden zijn aan het wegslepen van voertuigen enerzijds en de bewaring van deze voertuigen anderzijds. Uiteraard dienen de opgenomen kosten wel in overeenstemming te zijn met de genoemde kostencomponenten. In een bij de tarieventabel behorende “Kostenopbouw tarieven overbrengen en bewaren voertuigen” is de berekening van de diverse tarieven verder verklaard.

 

De kosten van de bestuursdwang dienen bij beschikking te worden vastgesteld. De verschuldigde kosten voor het toepassen van bestuursdwang dienen dan ook te worden aangemerkt als een bestuursrechtelijke geldschuld als bedoeld in titel 4.4 Awb. Het is immers een geldschuld die voortvloeit uit een besluit dat vatbaar is voor bezwaar of beroep. Wat betreft de wijze en tijdstip van betaling van de bestuursrechtelijke geldschuld, en de inning daarvan bevat titel 4.4 Awb een wettelijke regeling. Hiervan kan worden afgeweken bij beschikking danwel wettelijk voorschrift. Hieronder wordt ook de gemeentelijke wegsleepverordening begrepen.

 

 

Artikel 5: Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ont-breken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat

 

Naast de in artikel 170, eerste lid WVW 1990 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een overtuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:

- Het niet afgeven van zijn rijbewijs, wanneer dit is ingevorderd, omdat iemand zijn motorrijtuig heeft bestuurd terwijl hij onder invloed was van drogerende stoffen of alcohol en dergelijke (zie artikel 130 en 164 WVW 1994);

- De situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bij voorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het “knoeien” met kentekens in geval van autodiefstal.

 

Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van last onder bestuursdwang. Artikel 170, eerst lid WVW 1994, waarin de bevoegdheid van de last onder bestuursdwang is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.

Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X. Bestuursdwang van de WVW 1994 (artikel 170 e.v.) van overeenkomstige toepassing verklaard. Daarom zijn de artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3), alsmede de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing verklaard.

 

 

Artikel 6: Inwerkingtreding en citeertitel

 

Dit artikel spreekt voor zich.