Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wijzigingsverordening dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden Woensdrecht 2006 |
Citeertitel | Wijzigingsverordening dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden Woensdrecht 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2003 | 01-01-2014 | Onbekend | 29-06-2006 Woensdrechtse Bode, 19-07-2006 | Onbekend |
De raad van de gemeente Woensdrecht,
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 juni 2006 gehoord de raadscommissie Bestuur;
overwegende, dat het noodzakelijk is om in het kader van de Wet en het Besluit dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden enkele verordeningen aan te passen dan wel in te trekken;
gelet op art. 147 e.v. van de Gemeentewet, de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden, de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet en artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging 1995;
besluit:Vast te stellen het navolgende besluit tot wijziging, intrekking of vaststelling van enkele verordeningen:
De Monumentenverordening 1997 wordt als volgt gewijzigd:In artikel 1, onder g wordt de raad' vervangen door het college'.
De Verordening, regelende de samenstelling en taak van de monumentencommissie' vastgesteld 26 juni 1997 wordt ingetrokken.
De Huisvestingsverordening voor standplaatsen van woonwagens gemeente Woensdrecht 2000' vastgesteld 26 oktober 2000 wordt ingetrokken.
De Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, wordt als volgt vastgesteld:
Hoofdstuk 2 De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige archiefruimten.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan warden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast (gehoord de raadscommissie Bestuur).
Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij leggen daarbij over de verslagen die door de archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk 3 Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
De archivaris ziet erop toe, dat het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.
De archivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, tweede lid, van de wet opgedragen toezicht, zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door aan hem ondergeschikte ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.
De beheerder of beheerders verstrekt/verstrekken aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.
De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerders, alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.
Burgemeester en wethouders maken 5 jaar na vaststelling van deze verordening een verslag op van de wijze van toepassing, het bereiken van de beoogde doelstellingen, de inhoud, het proces en de effecten en neveneffecten, alsmede andere relevante aspecten aangaande dit besluit, hetgeen samen met de hieruit voortvloeiende aanbevelingen wordt voorgelegd aan de raad.
De Archiefverordening voor de gemeente Woensdrecht, vastgesteld bij besluit d.d. 17 december 1998 en gewijzigd bij besluit d.d. 29-03-2001, wordt ingetrokken.
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
begraafplaatsen: de algemene begraafplaats aan de Scheidreef te Hoogerheide, de begraafplaats Eikelhof aan het Eikelhof te Ossendrecht, de begraafplaats Ter Duinen aan de Onze Lieve Vrouw ter Duinenlaan te Ossendrecht en de algemene begraafplaats te Putte gelegen aan de Antwerpsestraat en de Acacialaan te Putte;
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college aangewezen personen, alsmede de personen welke door het college zijn aangewezen als ambtenaar burgerlijke stand als bedoeld in artikel 1 onder n en de door het college aangewezen beheerder als bedoeld in artikel 1 onder 1 van deze verordening.
De Organisatieverordening Woensdrecht 1997, vastgesteld d.d. 29 januari 1998 wordt ingetrokken met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2003.